Paaspop 2013: andere wereld

Zes jaar geleden maakten we voor AV & Entertainment Magazine een productieverslag over Paaspop 2007. Aan de hand van Misha de Bok (SQuare) keerden we dit jaar voor een nieuw verhaal terug in Schijndel. Paaspop bleek in de tussentijd twee keer zo groot te zijn geworden, met een aankleding om je vingers bij af te likken.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Paaspop 2013: andere wereld

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2013

Als er een prijs bestond voor fraaiste festivalentree, dan ging 'ie hoogstwaarschijnlijk naar Paaspop. Aan de rand van het festivalterrein staat namelijk een veld vol met kerstbomen, waar de organisatie niet aan mag komen. Het resultaat: middels een passerelle van 4,5 meter hoog gaan alle festivalbezoekers over de kerstbomen heen, om vervolgens af te dalen in de wereld van Paaspop. En een andere wereld, dat is het?.

Look and feel

SQuare is volgens eigenaar Misha de Bok in 2007 voor het eerst betrokken geraakt bij Paaspop. Twee jaar later trad het bedrijf toe tot de 'inner circle' van het festival, waarin het mocht meedenken over de invulling en look and feel van het festival. "Destijds werd een plan voor de lange termijn gemaakt", legt De Bok uit. "Er werden een stijl en een uitstraling gekozen waarop Paaspop de daaropvolgende jaren moest gaan voortborduren. Burlesque, Las Vegas, Vintage American?allemaal termen die slaan op het huidige plaatje van het festival. Het is de look and feel van het festival geworden en daarop zijn we verder gaan merkbouwen."

Creativiteit en uitvoerbaarheid

"In 2010 werd een eerste aanzet gedaan, dat was echt een grote stap voorwaarts", vertelt De Bok. "We zijn destijds met Coreworks en de andere betrokkenen gaan zitten om te kijken hoe ver we konden gaan. Onze rol is nu zo dat we samen met organisatoren van het eerste uur Peter Sanders en Chris Seijkens de creatieve directie vormen. Alles qua vorm en functie komt langs ons, zodat we kunnen bepalen of het binnen de lijnen van Paaspop past. Hetzelfde geldt voor cateraars, bandjes, merkactivatie?het moet allemaal passen bij het plaatje dat we voor ogen hebben. SQuare vormt wat dat betreft een link tussen creatie en uitvoerbaarheid, we merkten dat daar een groot gat zit. Er zijn veel ontwerpers en die kunnen de meest fantastische dingen ontwerpen, maar het moet wel gemaakt kunnen worden en dat is dan niet altijd het geval. Wij zijn daar wel goed in, net als in merkactivatie. Voor Bavaria hebben nu bijvoorbeeld de Bavaria Playground op Paaspop staan, maar ook de Jack Daniels Stage is een concept van ons dat binnen Paaspop een eigen podium en een vaste plek heeft, net als de Thunderbolt."

Visie

Misha de Bok heeft het over 'een 360 graden festivalomgeving creëren', als hij over de werkwijze van SQuare praat. "We vinden het belangrijk dat als je ergens aan begint, dat er dan een visie en een missie achter moet zitten, anders kun je niet dit maken wat er nu staat." Wat er nu staat is indrukwekkend te noemen. "We zoeken altijd naar nieuwe dingen, ook qua decor", vertelt De Bok. "Vorig jaar waren wij volgens mij de eersten die rechtstreeks lieten printen op hout, golfplaten en andere materialen. We zetten graag nieuwe standaarden en Paaspop is bij uitstek een festival waar je de ruimte krijgt om zulke dingen te doen. Je zoekt telkens nieuwe uitdagingen en grenzen, maar het moet dus wel realistisch en uitvoerbaar zijn."

Groei

Het verschil tussen het Paaspop van 2007 en het Paaspop van nu is een verschil van dag en nacht. "Ik weet nog dat we in 2007 een rioolput sloegen, waarbij we zeiden dat we qua terrein niet zo snel voorbij die put zouden geraken", legt De Bok uit. "Inmiddels zit die put halverwege het terrein, zo sterk is het gegroeid." De laatste jaren heeft Paaspop sowieso een stap gemaakt van 'festival voor de regio' naar nationaal festival. "Ook het feit dat 3FM er nu bij betrokken is onderstreept dat. Er gebeurt ook serieus wat. Volgens ingewijden staat hier bijvoorbeeld meer staalwerk dan op een festival als Lowlands. Een partij als Coreworks heeft hier bij elkaar zo'n twaalf kilometer aan steigermateriaal staan, vorig jaar was dat nog negen kilometer. Het is overigens niet zo dat er meer spindels zijn, dus het gaat echt de hoogte in. We hebben daarbij ook het voordeel dat we vooraan in het seizoen zitten. Er zijn nog niet veel andere projecten en dan heb je ook de mogelijkheid om dit soort grootse dingen te doen en uit te testen."

Kijkdoos

Bij het ontwerpen van decors en stages gaat SQuare volgens De Bok uit van het kijkdoosprincipe: "Die gelaagdheid vinden we belangrijk. Van waaruit je ook kijkt, overal zie je dieptelagen. Door het toepassen van harde, zachte en verschillende materialen kun je dat heel mooi bereiken. Zeker als dan partijen als Stagelight en Purple Group onze visie wat dat betreft heel goed aanvoelen. De mooie verlichting werkt echt super." Ook de programmering op Paaspop is de laatste jaren veranderd, weet De Bok: "Met name dit jaar is die echt op een ander niveau getrokken. Qua decor zitten we nu op een hoog niveau, waarmee je de bezoekers ook echt wat extra's biedt. Je verblijft toch drie dagen in een andere wereld, dan moet je ook iets meer bieden dan een paar doekjes en een podium met een bandje erop. We gaan ons nu nog meer richten op servicedesign. Dat gaat van hoe een drankje wordt geserveerd tot logistiek en de toiletten?het verdient allemaal aandacht."

Smoothie

"Bij Paaspop mixen we eigenlijk allerlei verschillende invloeden tot één eigen smoothie, waarin je toch heel mooie uitstapjes kan maken", aldus De Bok. "Het gaat van heel ruig tot heel lieflijk en van heel theatraal tot mainstream." Paaspop wordt in ruim drie weken tijd opgebouwd, SQuare is zelf een kleine twee weken ter plaatse en blijft tot de woensdag na het festival aanwezig. "Het is geen stressen hier, maar wel doorpezen?gezond hard werken dus. We zijn hier allemaal nogal nuchter, dus als zich problemen voor doen dan is het gewoon een kwestie van schakelen en weer verder gaan. Dat komt ook door de samenwerking en de synergie tussen alle partijen. Iedereen kent elkaar hier en iedereen beseft dat we niet zonder elkaar kunnen. Ook dat is kenmerkend aan Paaspop."

Paaspop 2013

'Andere wereld'

Zes jaar geleden maakten we voor AV & Entertainment Magazine een productieverslag over Paaspop 2007. Aan de hand van Misha de Bok (SQuare) keerden we dit jaar voor een nieuw verhaal terug in Schijndel. Paaspop bleek in de tussentijd twee keer zo groot te zijn geworden, met een aankleding om je vingers bij af te likken. Teun van Thiel

De bijdrage van Headquarter

Gerard van de Velden is met zijn bedrijf Headquarter als productieleider betrokken bij Paaspop. "Dit jaar is dat voor de derde keer op rij", vertelt hij. "Omdat ik zelf uit Schijndel kom en iedereen ken, is het echt te gek om dit te mogen doen. Bovendien heb ik voorheen bij Gigant gewerkt en had ik hier al zeven jaar podia gebouwd, ik heb Paaspop dus ook verder zien ontwikkelen." We spreken Van de Velden tijdens de opbouw van het festival: "Het loopt tot dusverre heel goed, al vormde de harde wind op een gegeven moment wel even een probleem. Productietechnisch gezien is het weer echter prima. De grond is hard, je rijdt zo het terrein op om je spullen neer te zetten?.ideaal." Ook voor Van de Velden is Paaspop een weerzien met bekenden: "Er zijn veel partijen bij betrokken waar ik het hele jaar door mee werk", zegt hij. "Iedereen weet wat hij hier kan verwachten en iedereen is blij dat het eerste grote buitenfestival van het jaar weer gaat beginnen. Het is sowieso een leuk en vernieuwend festival, waarop veel leveranciers graag hun nieuwe dingen komen laten zien, dat vertaalt zich in de mooie uitstraling van Paaspop."

De bijdrage van Stagelight Verhuur

"Alhoewel wij in de afgelopen 15 jaar elke weersinvloed al eens ondervonden, gaat de 2013-editie van Paaspop de geschiedenis in als de koudste ooit", vertelt Erik Lammers na het festival. "Zon, sneeuw, regen en wind, het weer is natuurlijk de enigste factor die wij niet kunnen beheersen, gelukkig kunnen wij er altijd in presteren. Als eindverantwoordelijke van alle sfeer-siteverlichting, de rigging voor decor en zaalverlichting in veel tenten, is het steeds weer betrouwbaar operationeel opleveren en draaiend houden in juist die wisselende weersomstandigheden, een uitdaging die wij altijd en overal graag aangaan en laten slagen. Door de jaren heen zijn kernbegrippen als samenwerking, discipline, doordachte plannen, gedetailleerde projectvoorbereiding en natuurlijk een ervaren en flexibele crew synoniem geworden met de naam Stagelight. Samen met Misha de Bok creëren we een unieke beleving, die ongekend is in festivalland; een hoogtepunt in warmte en sfeer, wat natuurlijk de bijzondere identiteit van Paaspop uitdraagt." Als fullservice technisch productiebedrijf heeft Stagelight ook de audio en showverlichting in de Theatertent en de drukbezochte Bavaria Playground in het portefeuille. "Alhoewel gloednieuw op het terrein, was ook die laatste direct een daverend succes; buiten stond steeds een rij bezoekers en binnen een fantastisch feest. Voor ons wederom een teken dat wij als Stagelight de juiste snaar hebben geraakt in zowel licht- als geluidsontwerp. 'Trots' is dan ook ons woord voor wederom een geslaagd Paaspop!"

De bijdrage van Antonis Verhuur

Antonis Verhuur is al tientallen jaren leverancier van het sanitair en units op Paaspop. "We zijn begonnen met enkele toiletten en dat is uitgegroeid tot wat we dit jaar geleverd hebben: kantoorunits, kleedunits, toiletten, verkoopunit, tweepersoons kassa's, vloerdelen, miva-toilet en op de camping ook de nodige units, toiletten en mobiele douches in tent", vertelt Erna Antonis. "Evenals vorig jaar hebben wij op het hoofdterrein een studio geplaatst. Met een schoonmaakploeg van minimaal acht personen maken wij de gehele dag door een ronde om te zorgen dat de toiletten er netjes uit zien en dat ze voorzien zijn van toiletpapier. Daarbij zorgen we ook voor technische ondersteuning. Voor ons is Paaspop een mooi evenement om na een rustige winterperiode weer de evenementencollega's en bouwploegen te ontmoeten."

De bijdrage van Top Tents

Top Tents is al jaren als tentenleverancier bij Paaspop betrokken. "Ruim voor het festival zijn deuren opende, waren onze indrukwekkende tentconstructies met hun opvallende kleurencombinaties en decoraties alweer te aanschouwen", vertelt Björn Proost. "De eyecatcher op het festivalterrein blijft uiteraard de tot op heden grootste tent uit het gamma: De Manhattan. Een mastodont met een breedte van maar liefst 55m en een lengte van 94m. Paaspop slaagt er elk jaar in met enkele nieuwigheden te komen en aangezien festivaltenten de aankleding van het festival compleet maken, doen wij dat natuurlijk ook. Elk jaar trachten we Paaspop een primeur te gunnen. Vorig jaar waren dat de spiksplinternieuwe Oregon (26x104m) en een Circustent van 27m met een zijkanthoogte van 4m. Dit jaar was het de Roxy: een constructietent waarin maar liefst zes ton aan licht en geluid getakeld kan worden. Buiten de tenten leveren wij telkens ook heel wat plankenvloer die dienst doet als dansvloer en wandelpaden. Dit jaar schatten we maar liefst zo'n 30.000 meter.De sfeer op Paaspop bij de opbouw en de afbraak is altijd top! We hopen uiteraard nog lang mee onze schouders te mogen zetten onder deze prachtige opener van het festivalseizoen."

De bijdrage van dWise Event IT

dWise Event IT verzorgt de automatisering en tijdelijke netwerken op Paaspop. Van radio-uitzendingen van 3FM tot ticketing, betalingsverkeer en productieondersteuning, de tijdelijke netwerken van dWise kennen een zeer brede toepassing. "Om een evenement als Paaspop succesvol te kunnen organiseren, dienen organisatoren beschikking te hebben over snelle en perfect werkende internetverbindingen", legt Ronald Asselman uit. "dWise richt deze verbindingen op locatie in en zorgt ervoor dat laptops, printers, tablets en andere apparatuur optimaal functioneren. Ook de ticketing op Paaspop wordt door ons gefaciliteerd. Gastenlijsten, crewlijsten en toegangsbewijzen worden opgeslagen en gevalideerd via de verbindingen die dWise aanlegt. Ook het pinnen bij bijvoorbeeld de muntenautomaten verloopt via een netwerk van dWise, evenals de WiFi voor bezoekers, radio- en televisie-uitzendingen en live streams van verschillende mediapartners. Belangrijk bij het verzorgen van de tijdelijke netwerken op grote evenementen, is dat de toepassingen elkaar niet hinderen. Door bandbreedtes en andere specificaties van de verschillende verbindingen op elkaar af te stemmen, voorkomen we dat bijvoorbeeld het betalingsverkeer gehinderd wordt door uitzendingen van media of door bezoekers die gebruik maken van WiFi. Gelukkig hebben we bij dWise een ruime ervaring opgebouwd en kunnen we voor ieder evenement, groot of klein, een passende oplossing bieden."

De bijdrage van Freyja

Sinds 2007 levert Freyja het hekwerk voor Paaspop, inclusief stage barriers, bar barriers en toegangscontrole systemen. "Paaspop is een evenement waar elk jaar meer hekwerk nodig is om de beveiliging van het festivalterrein, de camping en de backstage gebieden te optimaliseren", vertelt Mario Bunthof. "Omdat wij het heel belangrijk vinden om onze producten te blijven afstemmen op de behoefte van evenementenorganisaties en omdat we willen blijven innoveren is Paaspop voor ons een goede sparringpartner. Als pilot hebben we dit jaar twee mobiele elektrische schuifpoorten geplaatst. Deze op afstand bedienbare schuifpoorten zijn de ideale manier om een ingang af te sluiten. De poort heeft een vrije doorgang van vijf meter, wordt gekoppeld aan de hekkenlijn en kan op afstand worden geopend met behulp van een afstandsbediening (tot ca. 60 meter) of via een GSM module waarbij de afstand geen rol speelt." De tweede innovatie is een hekwerkdetectiesysteem, dat Paaspop zelf geïnitieerd heeft in samenwerking met V.d. Boogaard Electro. Bunthof: "Op de hekkenlijn wordt een kabel aangebracht die trillingen registreert. Als iemand over het hek wil klimmen of probeert het hek kapot te knippen, registreert de kabel trillingen die via een control unit naar een meldkamer gaan. Het alarm wordt door de meldkamer doorgegeven aan de verantwoordelijke beveiligingsinstantie. Ondanks dat er veel wind stond en de zeilen behoorlijk klapperden, bleef de hekwerkdetectie stabiel en in rust. Pas bij overklimmen of sabotage van het hekwerk werd alarm gegeven. Binnenkort wordt geëvalueerd hoe we dit systeem kunnen inzetten voor evenementen, eventueel met camera's zodat we ook voor evenementen een compleet hekwerkdetectiesysteem kunnen leveren dat voldoet aan de behoefte, hufterproof en kostentechnisch interessant is."

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment