AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Wereldtournee: Ice Age Live!

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2013

Wereldtournee: Ice Age Live!

Momenteel toert Ice Age Live! door Europa, een show die geïnspireerd is op de Ice Age-films en internationaal een groot succes is. De productie is in handen van het Nederlandse Stage Entertainment Touring Productions en Twentieth Century Fox.

Ice Age Live! beleefde eind vorig jaar zijn wereldpremière in de Wembley Arena en na een Europese tour volgt een wereldtournee die vijf jaar zal duren. De show is daarmee in 175 steden op vijf continenten te zien. In het voorjaar van 2014 zal de show Nederland aandoen.

Grote namen

Ice Age Live! combineert een overweldigend decor met muziek, zang, acrobatiek, dans, schaatsen en natuurlijk de helden uit Ice Age, zoals Mega-mammoet Manny, Sid the Sloth en Diego de Sabeltandtijger die op het ijs tot leven komen in een compleet nieuw verhaal. Ook nieuwe sterren maken hun opwachting. Zo is er roofvogel Shadow, met een spanwijdte van meer dan vier meter. Met hun indrukwekkende omvang, details en mimiek, lijken de karakters levensecht. Bij de show zijn grote namen uit de entertainmentindustrie betrokken. Guy Caron, de briljante geest achter Cirque de Soleil-shows Ka en Dralion, regisseert de show. Verhaal, muziek en teksten zijn in handen van Ella Louise Allaire en Martin Lord Ferguson (o.a. Cirque du Soleil en Holiday on Ice). Michael Berg, co-auteur van de Ice Age-films is betrokken bij de dialogen en de karakters komen tot leven onder bezielende leiding van Michael Curry (o.a. Lion King, Olympische Spelen), die tevens co-director is.

Technische productie

Voor de technische coördinatie van de show is Bart De Coensel verantwoordelijk. "Aan de hand van het set design van David Shields en de technische wensen van de decor-, licht- en geluidsontwerper, heb ik de technische invulling verder uitgewerkt. Daarbij hield ik uiteraard rekening met de budgetten en de parameters waaraan we ons moeten houden, zoals de bouwtijd en het aantal trucks voor het transport van de show", legt De Coensel uit. "Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar de juiste partijen in de markt om mee samen te werken. Verhuurbedrijven contacteren, materialen aftoetsen en deze goed op marktwaarde inschatten voor de productie behoren tot het takenpakket. Een van de uitdagingen in de show was het decor. De show speelt zich af op een echte ijsvloer, maar deze keer moesten we ook 'aarde' creëren, een vaste ondergrond, waar het verhaal een tweede wereld betreedt. Na lang zoeken zijn we terecht gekomen bij het Zweedse bedrijf Visual Act, dat decorplatforms heeft ontwikkeld op batterijen die draadloos worden bestuurd. Om ervoor te zorgen dat de platforms op de juiste plaats terechtkomen, is er een soort navigatiesysteem ingebouwd met rondom het toneel reflectoren die als coördinatiepunten dienen en tot 3 mm nauwkeurig de juiste plaats bepalen."

De tweede grote uitdaging was het ground support in het decor, waarvoor WICreations tekende. De Coensel: "Samen met Hans Willems van WICreations heb ik gekeken naar een oplossing voor de videowall en de flying track. Ze hebben voor ons een ground support ontwikkeld dat gebruikt werd voor de decorsetting en voor de ophanging van de video LED-wall van 170m² (URC P16 panelen), ontwikkeld door het Belgische bedrijf Phlippo. De videowall vormt tevens de opening naar het ijs voor de verschillende scènes en decorwisselingen. De videoschermen worden met behulp van het Wi-Track systeem naar de zijkanten van het decor getrokken." Op bepaalde punten is het systeem aangepast, zodat zelfs de grote Mammoet erdoor kon. Daarnaast heeft WICreations bovenop het main grid een op maat gemaakte dekvloer gelegd, die via een trap en schaarlift bereikbaar is en waar de karakters op kunnen lopen. Voor de veiligheid is nog een ballustrade geplaatst aan de achterzijde van het main grid. Verder heeft WICreations de gebogen Wi-stacking track Truss met het Wi-Track systeem geleverd met een diameter van zes en twintig meter, waarmee roofvogel Shadow van de ene kant van het podium naar de andere kant vliegt. De Wi stacking truss werd speciaal ontworpen om een compacte lading te garanderen. Hij hangt daarbij aan een tracking dolly die een dubbele trommel heeft met twee kabels, om de roofvogel synchroon te kunnen laten vliegen. De Wi-Truss bestaat uit rechte stukken truss die d.m.v. dertien conische elementen de boog vormen en met kettingtakels aan het plafond hangen. De Wi-stacking Truss is eenvoudig demonteerbaar wat een vereiste was om snel te kunnen bouwen. De aansturing van de flying track gebeurt via het 2D motion pakket van WImotion en wordt bediend door een technicus die door WiCreations is opgeleid. Tenslotte heeft het bedrijf nog vijf vliegwinches geleverd die in het trusssysteem boven het ijs zitten. Tijdens de show worden hierop allerlei acrobatische toeren uitgehaald. WIcreations heeft van de hele constructie berekeningen gemaakt, die zijn gedocumenteerd in handboeken en voldoen aan alle wettelijke normen en waarvoor een TUV geprufd Baubuch werd verkregen.

Polytechno

Polytechno is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle vliegacties, stunts en veiligheid alsmede voor de realisatie van alle attributen die nodig waren om deze acties uit te voeren. Het bedrijf was vanaf het begin als creatieve partner betrokken bij het samenstellen van het hele grid, met daarin alle winches en railsystemen voor het vliegen. Er worden in de productie twintig verschillende harnassen gebruikt om alle stunts en vliegacties veilig en soepel te laten verlopen. Ton Soepenberg was als creative team member verantwoordelijk voor alle werkzaamheden van Polytechno. "Het spectaculairste stukje vliegwerk is wanneer de vogel met een spanwijdte van ca. 4 m wegvliegt met een baby mammoet. De balans in deze vliegactie is erg belangrijk en het moest er ook nog eens zo natuurlijk mogelijk uitzien. Speciaal zijn ook de twee buidelratten die aan hun staart door de lucht worden geslingerd en tijdens het slapen ook aan hun staart hangen. Om dit mogelijk te maken werden in Amerika diverse tests gedaan in het kostuumatelier." Tijdens de gehele productie zijn alle acteurs en karakters beveiligd als zij op hoogte werken. Dit gebeurt snel en bijna onzichtbaar voor het publiek. Voor de beveiliging wordt het uiterst lichte en sterke Spectra gebruikt, een polyamide vezel die gevlochten wordt tot een braid structuur. Dit sterke zeer dunne touw geeft de acteurs maximale bewegingsvrijheid bij een minimale belemmering. Polytechno is gespecialiseerd in risicoanalyse en voor deze productie werden dan ook uitgebreide analyses gemaakt met betrekking tot veiligheid, inclusief een reddingsplan voor eventuele situaties waarbij de stroomvoorziening uitvalt tijdens vliegacties. Polytechno trainde ook de tourcrew in het dagelijks onderhoud en inspectie van alle Vliegmaterialen, terwijl de periodieke inspecties door Polytechno zelf worden uitgevoerd.

Animatie

Een andere uitdaging in de shows waren de kostuums. Om de gelaatsuitdrukking van de hoofdkarakters zoals Sid en zijn vrienden levensecht te laten lijken zijn er in de kostuums animatronics in de figuren verwerkt, bestaande uit servomotoren die via dmx draadloos gestuurd worden. De diverse bewegingspatronen van de mond en de ogen zijn opgeslagen op een mediaserver en lopen synchroon met de muziek en stemmen via een timecode. Bij de grotere karakters (zoals de mammoet) zitten twee personen in het frame, die met hendels en kabels de mond en ogen handmatig kunnen laten bewegen. In het decor zit ook een inflatable rotspartij. Het was een behoorlijke opgave om de rotsstructuur vierkant en scherp te krijgen, de meeste inflatables zijn namelijk rond. Daarom is een inflatable skin gemaakt in combinatie met een geprint doek, waarin ook schuim zit voor de hoeken en die van binnenuit wordt opgeblazen. Tijdens de show worden ook veel props gebruikt die door Vorm & Decor zijn gemaakt, in nauwe samenwerking met Michael Curry, David Shields en de technische staf van Stage Entertainment. De technische eisen aan deze props zijn hoog, gezien de winterse omstandigheden waarin ze worden gebruikt, maar vooral ook door de manier waarop er mee wordt getoerd. Nagenoeg alle props hebben een metalen frame als basis, waar de decoratieve afwerking overheen is geplaatst. "In verband met het samenkomen van verschillende onderdelen van verschillende leveranciers is er voor gekozen om eerst op ons atelier een en ander voor te monteren voordat deze naar de eindmontage in Utrecht werden verstuurd", vertelt Martin Determann. "We hebben uiteindelijk behoorlijk veel last minute werk uitgevoerd doordat vanaf creatieve zijde gedurende het repetitieproces de nodige aanpassingen zijn gedaan. Het blijft natuurlijk leuk om een werkende draaispit barbecue te maken voor prehistorisch gebruik, die moet voldoen aan de huidige moderne eisen!"

Licht, geluid en video

Phlippo is de technische partner voor licht, geluid en video voor Ice Age Live! De drie materiaalgroepen zijn bij Phlippo perfect op elkaar afgestemd. Door de knowhow om deze te integreren in de productie, was de keuze om samen te werken evident. Tom Phlippo, CEO van Phlippo legt uit: "Na de samenwerking voor 'Holiday on Ice: Speed' klopte Stage Entertainment bij ons aan om Ice Age Live technisch te vertalen en tourbaar te maken. De creatives die werden aangetrokken door Stage Entertainment, Luc Peumans van Painting With Light voor het licht en Jeroen ten Brinke voor het geluid, stelden de hoogste eisen in de keuze van materiaal en service. Luc's uitgangspunt voor het lichtontwerp was een meer theatrale dan een traditionele showbenadering. Het moest met recht fantasierijk zijn en tevens een aanvulling op de videowall die een enorme digitale achtergrond creëert. Daarnaast had Luc te maken met de kijkhoeken die in de Arena's tussen de 180 en 270 graden liggen, wat een open en breder perspectief vereist dan in een standaard theateropstelling. De verlichting is essentieel voor de verhaallijn en helpt om de karakters meer tot leven te laten komen, net als de kostuums en de grote opblaasbare rotswand die een kader vormt voor de videowall." Phlippo leverde o.a. 60 Robe Robin 1200 LED Wash, 24 Clay Paky Alpha Profiles 1500, 32 Alpha Spot 1500, 8 Wildfire LF400's en 24 Robe 600's. Hiervoor werden meer dan 300 gobo's op maat gemaakt om de speciale Ice Age sfeer te kunnen vertalen naar de show. Luc Peumans leverde en programmeerde ook de Coolux Pandora's Box mediaserver waarop alle videocontent is opgeslagen. Deze is gekoppeld aan het Kinesys automatiseringssysteem, voor de videowall opent, waarbij de content is vergroot en op ieder moment precies past op de beschikbare hoeveelheid LED-oppervlakte. In nauwe samenwerking met de Duitse fabrikant Coolux heeft Peumans een op maat gemaakte nieuwe interface ontwikkeld voor de Pandora's Box om de karakters met de stemmen te synchroniseren." Het Nederlandse bedrijf Inventdesign heeft de LED's op maat geleverd voor de inflatable stalactieten, net als 600 RGB nanodots om een 3D sterrenhemel te maken.

Geluid

Voor het geluidsontwerp is Jeroen ten Brinke verantwoordelijk. Hij tekende 72 L-Acoustics Kara speakers in, die in acht clusters in de zaal hangen. Dit vanwege de superieure geluidskwaliteit en goede spreiding in elk type zaal. De geluidskwaliteit en beperkte afmetingen van het systeem zijn doorslaggevende factoren in de beslissing om met L-Acoustics te werken. Phlippo is 'Certified rental network provider' voor L-Acoustics en kan rekenen op een geschoolde crew voor het inhangen en afregelen van het systeem. Alle muziek, zang en stemmen in diverse talen zijn van te voren opgenomen in verschillende sessies en zijn opgeslagen op een mediaserver met in totaal 450 sporen. Zo is bijvoorbeeld de orkestmuziek in de Abbey Road studio in London opgenomen. Jeroen ten Brinke gebruikt voor het mixen van het geluid Cubase. Deze mix wordt vervolgens via Qlab, een applicatie om multimedia live shows te kunnen aansturen, gekoppeld aan het licht, decor en videowall volgens een vaste geprogrammeerde tijdslijn. Afhankelijk van de zaal en de akoestiek wordt tijdens de voorstelling het geluid gemixt door een geluidstechnicus die Ten Brinke bij de opstart heeft aangetrokken en gecoacht. Voor Ten Brinke was Ice Age Live! een mooie opdracht met genoeg uitdaging: "Zeker met al die verschillende talen, waardoor de mix steeds opnieuw geprogrammeerd dient te worden."

Facts and figures

- Van idee tot uitvoering: 12 maanden

- 60 kostuums en 14 karakterkostuums

- 11 trailers: 8 show, 2 ice en 1 merchandise

- Rigging neemt 7 uur in beslag

- Opbouw duurt 12 uur, afbouw 6 uur

- 43 internationale artiesten

- Crew + ice technicians: 23 personen + 5 staff

- 71 mensen werken on tour

- Geproduceerd voor arena's met 3.500 tot 15.000 plaatsen

- 5 jaar wereldwijd op tour

- Showlengte: 2 x 50 minuten

- In bijna elk land in lokale taal gespeeld

Algemene voorwaarden | privacy statement