Elk signaal op de juiste plek

Mei stond voor de politieke wereld in het teken van de verkiezingen voor het Europees Parlement in Brussel. Riedel Communications werd daarbij ingeschakeld voor de realisatie van een grootschalig MediorNet real-time medianetwerk en een Artist digitale matrix-based intercomsysteem om alle signalen (HD-video, audio en broadcastkwaliteit intercomsignaal) bij de verkiezingen op de juiste plaatsen te krijgen en te verwerken
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Elk signaal op de juiste plek

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2014

Verkiezing Europees Parlement Elk signaal op de juiste plek

Mei stond voor de politieke wereld in het teken van de verkiezingen voor het Europees Parlement in Brussel. Riedel Communications werd daarbij ingeschakeld voor de realisatie van een grootschalig MediorNet real-time medianetwerk en een Artist digitale matrix-based intercomsysteem om alle signalen (HD-video, audio en broadcastkwaliteit intercomsignaal) bij de verkiezingen op de juiste plaatsen te krijgen en te verwerken.

"Voor deze 'moeder aller verkiezingen' was een betrouwbaar en zeer veelzijdig netwerk nodig om alle uitzendingen en communicatie te ondersteunen", vertelt Michel Melotte, technical video coordinator bij DB Video, dat het complete Riedel systeem leverde voor de verkiezingen. "We hadden al ervaring met het gebruik van Riedel apparatuur en waren dus ook al vertrouwd met de kracht en flexibiliteit ervan. We wisten dan ook dat we het konden inzetten om een gedecentraliseerde matrix met beschikbare signalen door het hele netwerk te creëren. Dus ondanks het vluchtige en snelle karakter van de 'coverage' van de Europese verkiezingen, waren we uiteindelijk in staat om elk signaal te benaderen zoals nodig was en een kwalitatieve output te realiseren naar elke plek in het netwerk."

Het grootschalige systeem werd voor de verkiezingen door DB Video geïnstalleerd in de parlementsgebouwen in Brussel. Het systeem bevatte onder andere veertig via redundant fiber verbonden MediorNet frames, twee Artist 64 intercomsystemen, het Riedel RockNet digitale audio-netwerk en een aantal Riedel panels die op de locatie al in gebruik waren. De systemen waren verbonden in een ringtopologie via het al aanwezige glasvezelnetwerk.

Het Riedel netwerk stelde DB Video in staat zeven verschillende broadcastsets met elkaar te verbinden - sommige met maar liefst acht camera's - die werden gebruikt voor de registratie van persconferenties, interviews, live commentaar en de uiteindelijke uitslagen.

Daarnaast werden nog eens veertig SNG posities middel MediorNet gefacilteerd. Deze werden vanaf een basketbal- veld verbonden met de posities in de aangrenzende parlementsgebouwen.

Omdat DB Video een duidelijk plan had wat betreft routing en verwerking van de signalen, inclusief up/downconversie, het embedden en de-embedden van audio, en synchronisatie, was het voor Riedel mogelijk om alles een paar dagen voor de verkiezingen te programmeren en het hele systeem op voorhand te testen. De installatie werd zo bijna plug and play, waardoor DB Video het veel sneller dan verwacht kon installeren en zo alle aandacht kon richten op de laatste details van de netwerkconfiguratie.

Tijdens de uiteindelijke verkiezingen bleken de Riedel systemen zeer stabiel te zijn. De outputs bleven van hoge kwaliteit, ook toen 95% van de beschikbare bandbreedte in gebruik was. Overigens was technische ondersteuning van Riedel op locatie aanwezig om ervoor te zorgen dat eventuele problemen direct hadden kunnen worden opgelost. Door de succesvolle manier waarop de Riedel-spullen hebben gewerkt in deze applicatie, wordt nu binnen het Europees Parlement geëvalueerd of het systeem vast kan worden geïnstalleerd in de parlementsgebouwen in Straatsburg, Frankrijk.

"Riedel apparatuur blinkt uit in de meest uitdagende omgevingen, waaronder dus ook bij live verslaggeving en communicatie bij high-profile verkiezingen", vertelt Thomas Riedel, CEO van Riedel Communications. "Het team van Riedel Benelux onder leiding van Christiaan Haasdijk werkte nauw samen met DB Video en onze collega's in het Europees Parlement om ervoor te zorgen dat het geïnstalleerde glasvezelnetwerk een groot aantal signalen kon ondersteunen met behoud van een hoge beeld- en geluidkwaliteit, maar ook flexibel was in het beheer van een voortdurend veranderende reeks van bronnen en outputs."

Algemene voorwaarden | privacy statement