AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

WK roeien: draadloze verbindingen

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2014

Draadloze verbindingen

WK Roeien

Eind augustus waren de ogen van de roeiwereld op de Amsterdamse Bosbaan gericht. Tijdens het WK Roeien streden daar namelijk ruim duizend toproeiers uit meer dan zestig landen om 27 wereldtitels. Broadcast Rental verzorgde voor de NOS alle draadloze verbindingen van de camera's t.b.v. het Multilaterale signaal.

Broadcast Rental, gevestigd in Hilversum, is een internationale fullservice verhuurder op het gebied van Special camera's, tapeless workflows en RF HD videoverbindingen. De dienstverlening van het bedrijf bestaat voor zo'n 75 % uit de live internationale sportmarkt. Zo was Broadcast Rental tijdens de afgelopen Olympische Winterspelen (Sochi) de partij die de NOS via een Master Control Room, montagesets en spreekcellen faciliteerde in het International Broadcast Centre aldaar. Broadcast Rental ontwierp, bouwde en bediende de installatie in nauwe samenwerking met de NOS en werkte samen met de Vlaamse VRT.

Uitstekend

De samenwerking met Broadcast Rental bevalt de NOS uitstekend en dus klopte de Nederlandse Omroep Stichting ook voor het prestigieuze WK Roeien in Amsterdam weer bij de Hilversummers aan. "Wij leverden voor hen alle draadloze verbindingen van de camera's ten behoeve van het Multilaterale signaal", vertelt Geert Paul Slee van Broadcast Rental. "Dat waren in dit geval zeven HD videoverbindingen voor zes verschillende camera's."

Uniek

De manier van werken van Broadcast Rental was in deze nogal uniek, zo benadrukt Slee: "In principe zouden we al deze camera's kunnen bedienen en ontvangen via twee SMPTE fiber kabels, één bij de start en één bij de finish. Maar om meer redundantie op te bouwen, zijn we het in dit geval gaan splitsen. We werkten dus met vier fiber kabels die onze ontvangstkabels voedden en de verschillende videosignalen terugbrachten naar de reportagewagen. Dat werkte perfect." Technisch gezien was het voor de mannen van Broadcast Rental niet eens zo complex, legt Slee verder uit: "De complexheid zat 'm meer in het gegeven dat er verschillende typen camera's gebruikt werden. Die hebben allemaal hun eigen roodsignalering en cameracontrol protocol en de bediening van de Ultra Slomo uitgang van de NAC Hi Motion werkt via dezelfde opgebouwde infrastructuur. Deze manier van werken was volgens mij nog nooit in Nederland vertoond. Alle videoverbindingen hadden overigens het HD 1080i formaat."

Kostenefficiënt

De opbouw op locatie begon voor Broadcast Rental op vrijdag 22 augustus, terwijl het WK zelf de zondag erna begon. "Uiteraard was alles al meer dan uitgebreid getest en voorbereid op ons kantoor in Hilversum", vertelt Geert Paul Slee. "Op zondag 24 augustus zijn we gestart met twee RF camera's. Vanaf donderdag kwam vervolgens de rest erbij. Zelf zijn we continu met twee mensen aanwezig geweest, één iemand voor de monitoring van de signalen en iemand in het veld voor eventuele bijstand en accuwissels." Stellages voor de ontvangstantennes waren niet nodig, vertelt Slee verder: "Een wind-up statief volstond per ontvangstpositie, waar we er dus vier van hadden in twee redundant clusters. We hadden ook geen mensen nodig om de verschillende camera's te volgen met richtantennes. Heel kostenefficiënt dus."

Algemene voorwaarden | privacy statement