Voorbeschouwing IBC 2015

Veertien hallen van de RAI herbergen van 11 tot en met 15 september zo'n 1700 exposanten die het nieuwste van het nieuwste op broadcastgebied gaan laten zien. Daarnaast is er van 10 t/m 14 september een uitgebreid conferentieprogramma. Amsterdam is weer vijf dagen lang het Mekka voor de internationale broadcastwereld.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Voorbeschouwing IBC 2015

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2015

tv&radio Beurs

av-entertainment.nl

Voorbeschouwing IBC 2015

Vorig jaar werd de IBC met meer dan 55.000 bezoekers redelijk goed bezocht en naar alle waarschijnlijkheid zal dat dit jaar niet anders zijn. De stemming was positief ? men sprak over licht aan het eind van de crisistunnel en nieuws op 4K-gebied en connectiviteit via IP voerden de boventoon op de beursvloer. Dit jaar zullen onder andere OTT delivery, mobile tv en het 'Content Everywhere'-principe veelvuldig aan bod komen, net als de businesskant van Ultra HD, innovatie op het gebied van digitale cinema en de opkomst van sociale televisie.

Om mee te gaan in de eisen van de nieuwe en snelgroeiende markten, blijft de IBC nieuwe en innovatieve manieren zoeken om het publiek ermee in contact te brengen. Bijvoorbeeld door het Rising Stars programma in het leven te roepen, dat de nieuwe generatie content- en mediaprofessionals helpt de weg te vinden in de industrie. Daarnaast is een nieuwe serie 'side-events' in het leven geroepen onder de noemer 'IBC Content Everywhere'. Alle kennis en ervaringen die op de beursvloer gedeeld worden ? dóór de industrie, vóór de industrie ? zijn terug te vinden in deze nieuwe reeks van events, waarin naar de 'connective' toekomst gekeken wordt. Net als de IBC zelf zal het een platform zijn met ruimte voor debat en voor het ontdekken van de zakelijke, technische en creatieve kansen. Maar IBC Content Everywhere weerspiegelt vooral de verschillende kanten van media connectivity in een IP-wereld, met een unieke en zorgvuldig afgestemde 'look and feel'.

Ook weer aanwezig is de IBC Future Zone, dit jaar onderverdeeld in drie themaruimtes: 'What is Reality', 'International Innovations' en 'Perfect Pixels'. Een zelfrijdende auto, Virtual Reality middels één enkele camera en tools om postproductie te automatiseren zijn enkele van de hoogtepunten die te zien zullen zijn.

What is Reality?

Hier kunnen bezoekers zich onderdompelen in de wereld van augmentend en virtual reality en bijvoorbeeld de intensiteit van 360° nieuwsbeelden ervaren. Aanwezig is onder andere de start-up LiveLike, uit San Fransisco, met een presentatie van een protoype van een applicatie die je de 'beste zitplaats in huis' bezorgt: een virtual reality ervaring voor broadcasters van live events die niet staan te springen om honderdduizenden euro's te investeren in nieuwe apparatuur. Het prototype is ontwikkeld met grote internationale voetbalclubs. "Ons product vereist geen speciale apparatuur", legt oprichter André Lorenceau uit. "Gewoon een camera met fisheye-lens is voldoende en zelfs een Go-Pro zou al werken." BBC R&D neemt de bezoekers mee op een op Occulus gebaseerde meeslepende reis om te laten zien hoe ze bij de BBC de toekomstige IP-gebaseerde productie-infrastructuur zien.

Audio is een cruciaal onderdeel van VR storytelling en navigatie en dat is waar het bedrijf Two Big Ears om de hoek komt kijken. Stel je maar eens voor dat je vlak achter je oren een monster kunt horen grommen, of kunt kijken naar een videoclip waar de stem van de zanger reageert op waar jij naar kijkt. 360 VR-films kun je al in de rondte kijken en de technologie van de Schotse ontwikkelaar zorgt ervoor dat het geluid net zo interactief wordt.

International Innovations

Baanbrekende technologieën die de manier waarop consumenten over de hele wereld content benaderen aan het veranderen zijn, worden samengebracht onder de spannende noemer 'International Innovations'. Wat is er bijvoorbeeld spannender dan rond de RAI rijden in een auto zonder bestuurder, terwijl je zelf lekker tv aan het kijken bent? Dat is wat autofabrikant Tata Elxsi in petto heeft voor de bezoekers. Hoewel veel bezoekers wellicht al met vrij geavanceerde infotainmentsystemen in vliegtuigen in aanraking zijn gekomen, is de ervaring van een 'moving huiskamer' uniek. Het voertuig is namelijk veel kleiner, de beweging derhalve beter waarneembaar en het ontbreken van een bestuurder draagt bij aan de illusie dat het zich in een huiselijke omgeving afspeelt. Bijzonder!

Het Connect Media EU-cluster in de Future Zone presenteert de resultaten van vier projecten die de toekomst van televisie zou kunnen vormen. Het SAM EU-project is gericht op het integreren van sociale media, content syndication en digitale marketing in een universeel en open netwerk. BRIDGET is het ontwikkelen van een onderliggende architectuur om programma's met links naar externe interactieve media-elementen te verbeteren; websites, afbeeldingen, audioclips, 3D-modellen. Die links worden 'bridgets' genoemd. LinkedTV mikt erop om televisie en webcontent te verweven in één enkele geïntegreerde experience. Het is het bekijken van nieuws en het krijgen van achtergrondinformatie over de verhalen ineen, maar ook het zien van een schilderij in een tv-programma en het krijgen van informatie over de kunstenaar en het museum waar het schilderij hangt. LinkedTV maakt dit mogelijk met een platform dat het resultaat is van 42 maanden research en development.

Perfect Pixel

Hogere pixelresolutie, hogere framerates, een groter dynamisch bereik, een breder kleurbereik. Wat kunnen deze technieken nou écht bereiken als het gaat om beeldkwaliteit en de kwaliteit van de kijkerservaring van consumenten? De resultaten van enkele onderzoeksprojecten naar de verbetering van de efficiency van postproductie workflows zullen hier worden onthuld. 3FLEX is bedoeld om de 2D en 3D workflows te stroomlijnen met behulp van informatie over de recent geboekte resultaten op Mocha en Mistika platforms. Bij Autopost draait het allemaal om het verbeteren van de efficiency van arbeidsintensieve visuele effecten. "We zijn vooral gericht op kleine en middelgrote installaties, waar mensen niet de middelen hebben om hun eigen in-house oplossingen te ontwikkelen of gebruik te maken van dure greenscreen-, motion capture- of rotomation technieken", vertelt project manager Monica Caballero.

Een rondleiding door de IBC Future Zone zou niet compleet zijn zonder een bezoek aan een van de immer populaire exposities. NHK keert terug om bezoekers de kans te geven om de laatste ontwikkelingen op het gebied van 8K Super Hi-Vision en 22.2-kanaals audio te ervaren. Zo zullen o.a. testbeelden te zien zijn die geschoten zijn op Wimbledon en het WK Voetbal voor dames.

Wie dacht dat uitzenden in 8K in 2020 schier onmogelijk zou zijn, moet daar nog eens over nadenken. De Japanse groep NTT (Nippon Telegraph and Telephone Corporation) heeft een R&D project dat ervoor bedoeld is om mediaprocessing technologieen te realiseren die Ultra HD video kunnen overbrengen en zelfs binnen vijf jaar 8K kan overtreffen.

Yamaha

Eén van de partijen die zoals altijd weer van de partij zijn op IBC, is Yamaha. Op stand A69 in hal 8 is dit jaar de complete lijn Digital Audio Workstations, mengtafels en digitale infrastructuur te zien. Er zullen dagelijkse demonstraties gegeven worden op de RIVAGE PM10 mengtafel, het NUAGE Digital Audio Workstation en de Dan Dugan automixer die in alle QL, CL en RIVAGE mengtafels als standaard is ingebouwd. Yamaha's Broadcast en Live productspecialisten zijn elke dag aanwezig. De RIVAGE PM10 is het nieuwe vlaggeschip van Yamaha: een digitale mengtafel met 144 kanalen, 112 mixbussen en 384 plug-in slots met beschikbare plug-ins van o.a. Rupert Neve designs, TC Electronic, Eventide. Het RIVAGE systeem bestaat uit diverse user interface, DSP en I/O modules, verbonden met een TwinLane 400 kanaals 96kHz low latency redundant backbone ring-netwerk. Alle modules bieden high capacity interface slots voor zowel Dante netwerken als MADI streams. Bijzonder zijn de hybrid microphone pre-amps met Rupert Neve Design SILK processing beschikbaar op alle analoge inputs.

De NUAGE Digital Audio Workstations zijn speciaal ontwikkeld voor postproductie, met een modulaire opzet gebaseerd op Dante/Ethernet, compatible met alle Dante peripherals op de markt. De laatste versie 1.7 software zal worden gedemonstreerd, waarbij bijvoorbeeld op de uitgebreide controlemogelijkheden voor Avid Pro Tools met plug-in en shortcut assigments zal worden ingegaan. Uiteraard zullen ook de bestaande QL en CL mengtafels worden getoond, beide met vele broadcast functies zoals 5.1 surround panning, surround monitoring, mix-minus, frame delay en automixing. Ook zal de nieuwe TF serie worden getoond, een zeer kosten-effectieve mengtafel met een nieuwe user interface die een efficiente workflow ondersteunt voor zowel nieuwe gebruikers als ervaren professionals. Alle Yamaha mengtafels en Digital Audio Workstations zijn gebaseerd op het Dante netwerk. Dit geeft ongekende integratiemogelijkheden, niet alleen met Yamaha producten, maar met alle Dante compatible producten op de markt. Om ook niet Dante-compatible systemen te kunnen integreren heeft Yamaha twee interfaces uitgebracht: de RMio64-D MADI bridge (64 kanalen MADI van en naar Dante met sample rate convertor), en de RSio64-D (4x16 kanalen MY slots, MY kaarten verkrijgbaar voor o.a. AES3 AES/EBU, AES10 MADI, SDI-SD, SDI-HD, Cobranet, Ethersound, TDIF, ADAT, AVIOM).

Rohde & Schwarz

Ook Rohde & Schwarz is weer aanwezig in Amsterdam. Het bedrijf laat nieuwe producten zien onder het motto: 'Rohde & Schwarz 4K: meer dan resolutie alleen'. Het portfolio van Rohde & Schwarz ondersteunt 4K al lange tijd. Dit jaar is de 4K-uitbreiding naar de VENICE ingest en productieserver toegevoegd voor high-quality 4K studioproducties. Alle nieuwe 4K-oplossingen van Rohde & Schwarz zullen te zien zijn in Hal 7, op stand E25.

Datavideo

Ook dit jaar heeft Datavideo een aantal bijzondere productintroducties op stapel staan tijdens IBC. Onder andere een compacte replay recorder, een betaalbare virtuele studio voor twee camera's en een nieuwe PTZ camera. De HDR-10 is een zeer compacte replay recorder. Deze recorder werkt op een reguliere SSD, en maakt gebruik van een jog dial als besturing. Met deze jog dial is het zeer eenvoudig opnames te starten, te stoppen, te bewerken en vervolgens weer af te spelen.

De Datavideo TVS-1200 is een betaalbare virtuele studio voor gebruik met 2 HD-SDI cameras. Deze virtuele studio heeft standaard opnamefunctionaliteit en een ingebouwde streaming encoder voor directe communicatie met Youtube, Ustream en bijvoorbeeld een Wowsa server. Op onze online portal zijn voor aantrekkelijke prijzen extra virtuele studio's te downloaden. Maandelijks zullen er een aantal studio's gratis beschikbaar zijn voor Datavideo TVS gebruikers.

De Datavideo PTC-150 is de nieuwste generatie PTZ camera's. Deze 3G SDI camera is in staat het beeld via zowel SDI, component als composiet tegelijk uit te sturen. Met zeer snelle en stille motoren is deze camera in anderhalve seconde van uiterst links naar rechts te draaien. De PTC-150 is aan te sturen via een IP protocol, waardoor het een erg flexibel in te zetten camera is. Verkrijgbaar in zwart en wit.

Belden

Wereldleider op het gebied van professionele kabels, Belden, presenteert tijdens IBC haar wijde range aan HD, 3D en 4K kabels. Net als in voorgaande jaren gaat het team van Belden weer graag in gesprek met bezoekers van de stand. Dit jaar wordt daar extra gefocust op de High Quality Coax videokabels en connectoren en de onlangs geïntroduceerde Easy Connect professionele kabels, maar ook de professionele videokabel en connectiviteit voor broadcastwagens. Daarvoor staat onder andere een OBV opgesteld, net buiten de hal waar Belden te vinden is.

Egripment

Egripment lanceert zijn nieuwe lijn van 'Digital Remote Broadcast Products'. Daarnaast zal Egripment zijn allernieuwste product laten zien: een Nieuwe Telescopische Carbon fiber Crane arm, de Egripment T10. Naast deze twee nieuwe ontwikkelingen is er een groot deel van Egripments lijn van camera support equipment te zien, zoals de TDT Crane, Starcam MKII, Universal Dolly en de Pro Traveller Crane (voor DSLR en HDV-camera's. De Egripment 'Remote Broadcast Solutions' maakt gebruik van de 306 Digital Remote Head als de artificial intelligence van het systeem. De 306 Digital Remote Head is makkelijk te gebruiken voor alle type broadcastcamera's en de moderne digitale cine camera's. Deze Digital Head reageert uiterst precies en beweegt heel natuurlijk, daarnaast eenvoudig aan te sluiten en te bedienen door middel van joystickbediening of een Graphical User Interface (GUI). De 306 kan worden gebruikt in een 'stand alone' situatie, maar ook als onderdeel van een grotere totaaloplossing zoals bij 'studio automation' vaak gewenst is.

Egripment heeft tevens een lijn van custom-made monitor- en teleprompterbeugels beschikbaar, die ontworpen zijn voor het gebruik met onze nieuwe lijn camera support equipment. Het totale systeem is vergelijkbaar met concurrerende digitale systemen, maar de verkoopprijs als totaaloplossing van Egripment is vele malen goedkoper, met betere specificaties. Voor high end virtual en augmented reality toepassingen, sluit de nieuwe lijn producten naadloos aan op de Egripment TDT Encoded Crane, Generic Tracking System en Encoded Telescopische StarCam's Studio Kolommen. Met dit complete modulaire systeem, heb je een zeer geavanceerde oplossing, die geschikt is voor de beste kwaliteit op het gebied van Studio Automation, Virtual- en Augmented Reality.

Black Box

Black Box helpt klanten in de media- en broadcastindustrie om diverse op maat gemaakte oplossingen te ontwerpen, uit te rollen en te upgraden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld mission-critical monitorings- en controle oplossingen, videoverwerking- en videodistributie-infrastructuren en hoogwaardige netwerksystemen. Tijdens IBC 2015 komen al deze facetten samen op de stand in hal 8. Daar staat een demo-opstelling klaar waarin enkele van de Black Box oplossingen samengevoegd zijn tot een volwaardige, toekomstbestendige control room/post-productie suite. Een van deze oplossingen in de demo-opstelling is volledig nieuw: de DCX3000 Digitale KVM switch. Een compacte, maar krachtige KVM matrix switch, speciaal ontworpen voor kleine en middelgrote applicaties die snelle en betrouwbare switching van digitale HD-video, audio en USB vereisen. Deze switch levert elke pixel van elk videoframe af, zonder compressie of vertraging en garandeert perfecte videosynchronisatie voor toepassingen met meerdere beeldschermen. Hij wordt tijdens IBC 2015 officieel geïntroduceerd en zal daarna snel beschikbaar zijn voor verkoop. Daarnaast is een aantal vertrouwde oplossingen terug te vinden in de demo-opstelling, zoals de DKM, de meest uitgebreide digitale KVM switch oplossing, en de laatste versie van de AgilityTM, de oplossing voor IP-based digital KVM switching. Het is allemaal te ervaren op stand E32 in hal 8.

Thimeo Audio Technology

De audioprocessor Stereo Tool is sinds vorig jaar flink verbeterd en voorzien van veel nieuwe features, waarmee elke gewenste sound te maken is. Het wordt inmiddels gebruikt door meer dan 1000 FM stations en duizenden internet-, DAB+, HD, AM en Tv-stations. FM-stations klinken met Stereo Tool zowel harder als zuiverder dan met vrijwel elke andere processor. Stereo Tool optimaliseert het signaal ook voor betere weergave bij zwakke ontvangst en multipath-problemen.

Diverse stations melden een tot 30 kilometer groter ontvangstgebied na de overstap op Stereo Tool. Stereo Tool restaureert ook audio. Zo wordt digitaal geclipte audio gerepareerd waarbij de ongewenste distortion wordt verwijderd en de dynamiek wordt hersteld, waardoor met name recente muziek veel beter klinkt. Daarnaast kunnen ongewenste geluiden (zoals een brom op een telefoonlijn) worden weggefilterd. Voor streams betekent dit een forse vermindering van MP3-achtige artefacten omdat het zuiverdere signaal eenvoudiger te coderen is. Stereo Tool staat bekend om zijn zeer gunstige prijsstelling en kwalitatief hoogwaardige audio. Er is zelfs een gratis versie voor thuisgebruik die al bijna 2 miljoen keer gedownload is. Het is te zien in Hal 8, op stand 8.A15

Lawo

Lawo laat op de IBC een nieuwe feature voor haar mc² audio production consoles (of elke console van derde partijen), die de live sport productie volgens revolutionair zal veranderen. Ook zal de officiële presentatie plaatsvinden van een nieuw V_line product dat is ontworpen voor IP-gebaseerde live remote production, met naadloze frame-nauwkeurig switchmogelijken van SMPTE 2022-6 video en verbeterde hitless merge voor netwerkredundancy. Verder toont Lawo de mc²56xt, de jongste telg van de mc² familie, die alle hoge kwaliteit prestaties en features op audiogebied herbergt, die je gewend bent van de succesvolle mc²56 console, maar zelfs meer biedt dan dat: een verdubbeling van het aantal faders, op hetzelfde oppervlak. Het XT model kan geconfigureerd worden met 48 tot 144 faders. Lawo demonstreert verder de naadloze integratie van de Waves SoundGri server met Lawo mc² consoles, wat zorgt voor uitgebreide realtime signaalprocessing als aanvulling op de interne processor. Buiten dit alles zal er nog veel meer nieuws te zien zijn op de stand van Lawo.

Roland

Roland toont op IBC de M5000C. Enige tijd nadat de M5000 werd gelanceerd, heeft nu namelijk ook de introductie van de M5000C plaatsgevonden. Deze is even krachtig en compleet als de M5000, maar is iets compacter. Feitelijk zijn er twee zaken die noemenswaardig anders zijn. Zo heeft de M5000C 16+4 faders (in plaats van 24+4) en 20 faders in drie banken, in plaats van 28 faders in vier banken. In Nederlands is de M5000C verkrijgbaar via Output en Audio Electronics Mattijsen.

Veertien hallen van de RAI herbergen van 11 tot en met 15 september zo'n 1700 exposanten die het nieuwste van het nieuwste op broadcastgebied gaan laten zien. Daarnaast is er van 10 t/m 14 september een uitgrebreid conferentieprogramma. Amsterdam is weer vijf dagen lang het Mekka voor de internationale broadcastwereld.

Om mee te gaan in de eisen van de nieuwe en snelgroeiende markten, blijft de IBC nieuwe en innovatieve manieren zoeken om het publiek ermee in contact te brengen

tv&radio coverstory

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment