The Unit Showcontrol + LiveLAB = Live Legends

Uit een fusie tussen The Unit Showcontrol en LiveLAB is per 1 februari Live Legends ontstaan. De afgelopen jaren werkten de bedrijven al veel samen tijdens grote producties en de synergie die er vanaf moment één was leidde uiteindelijk tot het logische vervolg: één bedrijf dat alles op het gebied van concept- en stagedesign, contentcreatie, lichtdesign en aansturing in huis heeft. "In Nederland is er zo geen tweede partij", aldus eigenaars Ad de Haan, Daan Oomen en Jeffrey Goes.
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

The Unit Showcontrol + LiveLAB = Live Legends

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2016

show&events Interview

av-entertainment.nl

The Unit Showcontrol + LiveLAB =

Live Legends

Uit een fusie tussen The Unit Showcontrol en LiveLAB is per 1 februari Live Legends ontstaan. De afgelopen jaren werkten de bedrijven al veel samen tijdens grote producties en de synergie die er vanaf moment één was leidde uiteindelijk tot het logische vervolg: één bedrijf dat álles op het gebied van concept- en stagedesign, contentcreatie, lichtdesign en aansturing in huis heeft. "In Nederland is er zo geen tweede partij", aldus eigenaars Ad de Haan, Daan Oomen en Jeffrey Goes.

De afgelopen jaren werkten Ad de Haan (LiveLAB) enerzijds en Daan Oomen en Jeffrey Goes (The Unit Showcontrol) anderzijds héél veel samen aan grote nationale en internationale producties. "Met LiveLAB zaten we meer in de contentproductie en een klein stukje aansturing en stagedesign, bij The Unit was het juist veel meer stagedesign en aansturing mét lichtontwerp en een stukje content. Als je dat allemaal bij elkaar stopt, dan heb je eigenlijk alles in huis. En dan ook nog eens geclusterd onder één dak", legt Ad de Haan uit in het pand van Live Legends in Abcoude. Daan Oomen (voorheen The Unit Showcontrol) legt uit vanuit welke hoek zijn bedrijf de stap heeft gezet: "Bij ons begint het echt bij het begin. We focussen ons op de conceptontwikkeling en daarin kunnen we vervolgens een stukje ontwerp en aansturing doen en feitelijk het hele stuk oppakken. Altijd vanuit de inhoud en vanuit de conceptfase. We zitten vaak al bij de allereerste gesprekken. 'Hier is een leeg velletje papier, dit is het budget en begin maar te tekenen', plat gezegd."

Onuitgesproken liefde

In die hoedanigheid deden LiveLAB en The Unit Showcontrol de afgelopen twee jaar héél veel samen. Zo werd samengewerkt aan projecten voor bijvoorbeeld: Moeder ik wil bij de revue, Inauguratie All Seas, Julia in Ahoy, The Bodyguard, Das Wunder von Bern en Red Bull. Een paar dingen vielen daarbij steeds weer op. Ad de Haan: "We bleken elkaar perfect aan te vullen en onze ambities en visies bleken ook nagenoeg hetzelfde te zijn." Dat gevoel bleek wederzijds te zijn en vorig jaar ontstonden daarom de plannen om samen verder te gaan. "We vulden elkaar al goed aan, maar we hadden allemaal het idee dat het nóg efficiënter zou kunnen. We kwamen op hetzelfde moment tot de conclusie dat het klikte en dat we daar met elkaar over moesten gaan praten", vertelt Jeffrey Goes. "Eigenlijk was het een soort onuitgesproken liefde", lacht Daan Oomen. "We hadden een afspraak staan voor een evaluatie en op weg daarnaartoe hadden Jeffrey en ik het er over. Aan het eind van de evaluatie kwam het er zo'n beetje uit dat we eigenlijk alles bij elkaar zouden moeten gooien." De reactie van Ad de Haan daarop was veelzeggend: "Ja, waarom ook niet." Zo makkelijk ging het dus. Daan Oomen: "Twee weken laten gingen we er serieuzer over praten. Een maand later werd het nóg serieuzer en daarna zijn we in de zomer het traject gestart."

Ambitie

"Het is vlot gegaan inderdaad, maar we hebben wel degelijk de tijd genomen om onze visies te delen en ambities uit te spreken", benadrukt Jeffrey Goes. "Je kan wel heel goed kunnen samenwerken, maar dat wil niet zeggen dat je ook op langere termijn met elkaar één visie deelt. Het is wel belangrijk om dat vooraf allemaal op een rijtje te zetten natuurlijk." Leuk feit is dat Oomen en Goes altijd één grote ambitie hebben uitgesproken: ooit een openingsceremonie voor de Olympische Spelen doen. Ad de Haan bleek altijd precies hetzelfde te hebben uitgesproken: "Het grappige daarbij is dat bij zo'n klus ook al onze disciplines zouden samenvallen", legt hij uit. "Iets ontwerpen?.met licht?met content?.en dat hele proces ook daadwerkelijk begrijpen, want ook dat is een voordeel dat we hier nu hebben: we weten wat er op een podium gebeurt. Daan en ik zijn allebei muzikant geweest. Dan weet je wat het is om op de bühne te staan en dat alles eromheen complementair moet zijn aan wat er op het podium gebeurt. Dat gaat vaak fout en ook wat dat betreft hebben we precies dezelfde visie."

Eén doel

Jeffey Goes: "Het is echt uniek dat we nu het hele spectrum, van creatie tot en met de uitvoering ervan, hier allemaal in huis hebben. Er zijn maar weinig partijen in de wereld die dat hebben. Wil je echt tot een succes komen, dan moet je toch al die disciplines een beetje begrijpen en daarin kunnen samenwerken. In het verleden heb ik vaak zat gezien dat het allemaal eilandjes zijn die allemaal heel goed zijn in hun eigen dingetjes, maar die dan moeite hebben om het als één geheel te zien. Nu heb je echt een gezamenlijk doel, omdat het ook allemaal onder één noemer valt. We werken hier nu met zeventien mensen en daar zit echt alles bij: producers, lichtontwerpers, contentmakers, operators en designers." Ad de Haan vult aan: "Dat is ook echt een pré voor de klanten als ze hier komen. Ze zien het hier gewoon ontstaan. Je hebt gaandeweg ook geen verwatering van het concept omdat je er constant met dezelfde mensen bovenop zit, tot aan de realisatie aan toe."

Logisch

De reacties uit de markt zijn tot dusverre positief en veelzeggend. "We hebben heel vaak gehoord dat mensen dachten dat we allang samen waren", lacht Ad de Haan. "Veel anderen gaven aan dat ze het al lang en breed hadden zien aankomen." Daan Oomen beaamt het: "Ook toen wij al met de plannen bezig waren maar er nog niets over konden zeggen, kregen we dat nog vaak te horen. 'Wanneer worden jullie nou één bedrijf? Da's toch veel makkelijker?'. Dan weet je in ieder geval wel dat je met een logische en goede stap bezig bent." Logisch en goed inderdaad, maar spannend is de stap toch zeker ook, beaamt De Haan. "Je hebt allebei heel wat opgebouwd. Een organisatie, een klantenbestand en een goede naam bijvoorbeeld. Maar dat is ook meteen het mooie aan deze fusie. Het is geen overname omdat het bijvoorbeeld met één van de partijen slecht ging. Integendeel! Het ging met allebei heel goed, maar het wordt nu alleen nog maar beter. Uit passie voor het vak en omdat we samen nog mooiere dingen op een nog betere manier willen maken. De teams zijn gelijk gebleven, iedereen is meegegaan?.er zijn echt alleen positieve kanten aan dit verhaal."

Legendarisch

Het moeilijkste aspect van de hele fusie was nog wel het bedenken van een nieuwe naam, zo kijkt het drietal terug. "Daar zijn we écht lang mee bezig geweest", vertelt Goes, die meteen uitlegt waar de naam Live Legends op slaat. "Het is namelijk niet zo dat we onszelf als levende legendes zien. De naam slaat op de dingen die we doen. We willen dingen maken die niemand vergeet en die dus legendarisch zijn." Daan Oomen: "Het heeft ook te maken met de internationale ambities die we hebben. Daarbij heb je een naam nodig die makkelijk door mensen onthouden wordt. We zijn ook veel actief in Azië, het Midden-Oosten en Amerika, dan moet je wel een naam hebben die je makkelijk kunt doortrekken in verschillende talen. Die naam hebben we nu."

Techniek en creatie

Ad de Haan, Daan Oomen en Jeffrey Goes zijn uitermate blij met de stap die gezet is. Door de nog efficiëntere manier van werken en het feit dat alles nu onder één dak te vinden is, zullen nog mooiere dingen gemaakt kunnen worden. De heren voorzien dan ook een gouden toekomst voor Live Legends. "We hebben techniek én creatie in huis", verduidelijkt De Haan nog maar eens. "Door die mengeling heb je hier creatieve techneuten en technische creatievelingen. Daarmee tackle je vooraf al veel mogelijke problemen. Die werelden komen steeds meer bij elkaar en daar hebben onze klanten alleen maar voordeel van. Zo worden bijvoorbeeld door de creatives ook geen dingen meer bedacht die technisch en budgettair gezien niet haalbaar zijn. Dat kan een hoop stappen schelen."

Strategic partner

Wat Live Legends ook bijzonder maakt is het feit dat het bedrijf over een flink assortiment aan aansturing beschikt. Met vijftien mediaserver-systemen is Live Legends wereldwijd de grootste verhuurder in de d3 pro-range media servers. "We zijn ook strategic partner van d3 Technologies", vertelt Jeffrey Goes. "Dat houdt onder andere in dat we meewerken aan de ontwikkeling en het testen van nieuwe software voor dat bedrijf. Op die manier beschikken wij zelfs ook steeds over het beste van het beste én blijven we bovendien andere partijen veelal een stapje voor."

Foto: I.o.v. Hendrix regie en Showproducties

Foto: Stage Entertainment Nederland

Foto: Nico Alsemgeest

"Met vijftien media-server-systemen is Live Legends wereldwijd de grootste verhuurder in de pro-range van de d3 media servers."

Algemene voorwaarden | privacy statement