Ultieme showcase: The Passion

Na vijf jaar mogen we het best een traditie noemen: op Witte Donderdag wordt ergens in Nederland flink uitgepakt met The Passion, waar een groot deel van de rest van Nederland dan weer thuis naar zit te kijken op tv. Dit jaar vond het spektakel plaats in Amersfoort. Egripment is één van de partijen die al vijf jaar lang betrokken zijn bij de productie: "Dit is ook voor ons een ultieme showcase", aldus Philippe Tresfon.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Ultieme showcase: The Passion

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2016

tv&radio Productie

av-entertainment.nl

Ultieme showcase The Passion

Na vijf jaar mogen we het best een traditie noemen: op Witte Donderdag wordt ergens in Nederland flink uitgepakt met The Passion, waar een groot deel van de rest van Nederland dan weer thuis naar zit te kijken op tv. Dit jaar vond het spektakel plaats in Amersfoort. Egripment is één van de partijen die al vijf jaar lang betrokken zijn bij de productie: "Dit is ook voor ons een ultieme showcase", aldus Philippe Tresfon.

Foto's Michael Terlouw, Willem Jan de Bruin en Egripment

Eigenlijk kunnen ze er bij Egripment donder op zeggen. Ergens in oktober wordt het bedrijf door Eye2Eye Media benaderd met een cameraplan dat bedacht is voor de volgende editie van The Passion. "Wij gaan dan kijken naar de invulling en naar de vraag of het allemaal haalbaar is", vertelt Philippe Tresfon op de dag waarop The Passion uitgevoerd gaat worden. "Dit jaar is er bijvoorbeeld een podium op het water gebouwd, waardoor regisseur David Grifhorst een dolly langs de passerelle van het podium wilde hebben. Dat moet dan volledig draadloos zijn en in een bepaalde hoek kunnen bewegen. Met die wensen zijn we aan de gang gegaan en hebben we uiteindelijk het systeem ontwikkeld dat we hier vanavond gaan gebruiken: de Egripment G-Track." Het is een compleet draadloos aangestuurd systeem. Tresfon: "Er zit een kabelsysteem in dat de dolly heen en weer trekt. Ook als het vanavond regent, zal het systeem niet gaan slippen. Dat was ook één van de eerste valkuilen die we moesten omzeilen. Er is een wielstel gemaakt dat om de rails heen knelt, zodat 'ie geen enkele kant op kan."

Bochten

Eerst waren op de ontwikkelafdeling van Egripment andere producten bedacht, maar die bleken in geval van regen geen zekerheid te bieden. Tresfon: "We zijn toen met dit systeem gekomen, waarbij we echter nog nooit met bochten hadden gewerkt. Bij het testen viel 'ie in eerste instantie dan ook van de rails af. Toen zijn we met andere wielen gaan werken, die zoals gezegd om de rail geklemd zitten. Aan de hand daarvan kom je vervolgens steeds weer dingetjes tegen waar je mee aan de gang moet. Onze tekenafdeling heeft alles steeds ingetekend in de Autocadtekening van het podium. We wisten welke hoeken we nodig hadden, ook omdat we steeds goed contact hadden met de podiumbouwers van Stageco. We hebben de track hier op zondag al gebracht om de tijd te hebben om die kromming daadwerkelijk te maken. Het is echt een mooi systeem dat op afstand bestuurd wordt en wordt aangedreven door een motor die aan de zijkant zit." De ontwikkeling heeft zo'n twee maanden geduurd. "Dan is het kicken als het uiteindelijk lukt", vertelt Tresfon trots.

Alle varianten

Sowieso is Tresfon trots op het werk dat Egripment levert bij The Passion. Feitelijk is het een ultieme showcase voor het bedrijf. "We hebben hier van alle varianten eigenlijk wel wat staan. Een telescoopkraan van vijftien meter, een Flyline over een kabel van 170 meter (ook volledig draadloos), twee camerabanen van veertig meter, een draadloze dolly en twee beautyshots met remote heads die op meer dan veertig meter hoogte in woontorens zijn geplaatst." Ook dat laatste zorgde volgens Tresfon voor uitdagingen: "Als je dat soort dingen verkeerd doet, dan is het levensgevaarlijk. Je moet bij alles nagaan of het in werkelijkheid uitvoerbaar is en zo ja, hoe je het dan kan riggen. Eén camera moest uiteindelijk op een schoorsteen geplaatst worden, maar die is zo hoog dat je er met de hoogwerker niet bij kon komen, dus moest er geklommen gaan worden. Voor dat soort zaken is het fijn dat wij al vroeg in het traject bij de productie betrokken worden."

Op zondag bracht Egripment de track naar Amersfoort en op dinsdag werd de kabel voor de flycam gespannen. "Daarvoor moesten eerst de stagebouwers klaar zijn en moesten de heftrucks van het terrein af, aangezien die kabel eerst uitgerold moet worden", legt Tresfon uit. "Dinsdag hebben we ook de beautyshots gebouwd en een deel van de tracken uitgelegd. Gisteren kwamen de camera's en zijn we dat deel echt gaan bouwen. Om 16.00 gistermiddag hadden we overal signalen op en kon de regisseur ook zien wat we konden maken. Gisteravond was er nog een kleine doorloop en straks begint de generale repetitie."

Ontlading

Het is voor Egripment de vijfde keer dat wordt meegewerkt aan The Passion. "Het is een groot project voor ons. We hebben acht mensen in de verhuur werken en die staan dan ook alle acht op deze klus. Het is ook gewoon een heel leuk project om aan mee te werken. Je hebt echt het gevoel dat je een familie bent en met zijn allen iets moois wilt neerzetten. Eye2Eye, NEP, Loc7000?.het zijn altijd dezelfde mensen, die ook allemaal dezelfde drive hebben en dat maakt het zo mooi. Het is live, iedereen praat erover en half Nederland zit vanavond te kijken naar ons werk. Dat maakt het ook wel spannend natuurlijk. Elk jaar wil je weer wat nieuws, daarom is het ook zo mooi dat we dit jaar die track hebben ontworpen voor The Passion. Volgens mij gaat het weer fantastisch worden. Alles loopt, er is geen gestress. Een goede voorbereiding is het halve werk en hier is die voorbereiding altijd uitstekend. Als het vanavond achter de rug is en alles weer in de bussen zit, dan komt pas de ontlading. Dat is genieten. Maar niet te lang, want morgen staan we met zijn allen alweer op de volgende klus."

Theun Termijtelen - Productieleider

Normaal gesproken werkt Theun Termijtelen (Eye2Eye Media) als productieleider vooral écht aan de televisiekant, maar bij The Passion moet hij veel meer ook de eventkant bedienen. "En dat is leuk", zo zegt hij zelf. "Wat je hier ziet staan, is echt maanden werk. Al een maand na The Passion gaan brieven de deur uit naar de gemeentes die mee willen doen aan de bid. De uitvoerend producent beoordeelt de bidboekjes op een gegeven moment, waarna er één of twee steden overblijven en we uiteindelijk een podium gaan ontwikkelen. Daarna moet je heel snel naar begrotingen toe en zorgen dat je alle mogelijke valkuilen eruit haalt. LOC7000 maakt voor ons vervolgens de weg vrij, waarbij ze twee belangrijke taken hebben: ons begeleiden bij alle vergunningaanvragen bij de gemeente ? daar zit écht heel veel werk in - en de technische productie aan de eventkant."

Op locatie in Amersfoort bleek het bedachte plaatje perfect te kloppen, zag Termijtelen: "Ik kreeg net nog een compliment van de brandweer en politie. Ze zeiden dat ze het eigenlijk nooit meemaken dat alles zó volgens het boekje is. Ze zitten er bovenop en da's ook logisch. Het is een open evenement, iedereen kan in principe naar binnen. De processieroute loopt ook nog eens door het hart van de stad. Daarom zijn we ook zo blij dat we met zulke goede partijen kunnen werken. Communicatie is daarbij het toverwoord. Ik moet steeds schakelen tussen de afdelingshoofden, in totaal een man of acht. Als die afstemming goed is, dan zie je dat het ook hier op locatie allemaal op zijn plek valt."

De opbouw in Amersfoort is zes dagen voor de uitvoering van The Passion begonnen. Termijtelen: "Toen zijn we begonnen met het bouwen van de pontons. Daarna zijn we

het steeds verder gaan invullen. Na afloop begint ook meteen weer de breek. Alle showtechniek is er vannacht om drie uur weer uit, dan staat er alleen nog maar scaff en misschien ergens een lapje deco of zo. Morgen in de loop van de dag is Amersfoort dan gewoon weer Amersfoort."

Tot die tijd werkt ook Termijtelen ontspannen verder aan de 2016-editie van The Passion: "Het loopt uitermate soepel. Hier en daar blus je wel een brandje of pas je wat aan, maar dat is het dan ook wel. We werken vol vertrouwen naar de avond toe. Dadelijk is de camerarepetitie, dat is dan ook de eerste keer dat we plaatjes gaan zien. Dan krijg je vaak ook nog wel wat kleine veranderingen, maar het loopt echt allemaal zoals het vooraf de bedoeling was."

David Grifhorst ? Regisseur

David Grifhorst is de regisseur van The Passion en vindt het elk jaar weer mooi om mee te werken aan deze megaproductie: "Het is een van de grootste en meest complexe programma's, waarbij muziek, drama, film, event en technische ontwikkelingen samengesmolten worden. En dat allemaal live! Juist dat maakt het voor een regisseur heel uitdagend. Het is technisch complex vanwege het gebruik van click-track, pre-tapes en live op een enorm grote schaal. Veel PR, 20.000 man publiek op de live locatie en héél veel kijkers. Daarbij is er ook nog de processie van duizend man die door de stad trekt, met allerlei beeldverbindingen, overgangen en technische uitdagingen?.ook qua weer en veiligheid. Dat maakt de druk groot en de ontlading achteraf nog groter."

Met elk jaar een nieuwe stad, een nieuwe cast en nieuwe muziek, is de setting ieder jaar compleet anders. Grifhorst: "Elk jaar moet je The Passion dus weer vanaf de grond opbouwen. Ik laat me daarbij enorm leiden door de muziek en dat geeft ook steeds weer nieuwe mogelijkheden om dingen uit te proberen die we nog niet gedaan hebben." Ook dit jaar waren er weer de nodige nieuwigheden, geeft Grifhorst aan: "Eigenlijk is elk jaar natuurlijk alles nieuw, maar ik zoek wel elk jaar naar bepaalde momenten die onszelf technisch uitdagen. Dit jaar was dat bijvoorbeeld een shot op een Scanner Kraan van negentig seconden, bij het nummer van Judas. De kraan moest volledig door een trein heen schuiven, dus dat vergde nogal wat reken- en meetwerk. Hiervoor heeft Egripment een kleine 205 remote head geleverd die precies door het raam van de trein ging. Daarnaast wilde ik het podium per se op het water bouwen om de historische Koppelpoort als backdrop te kunnen gebruiken. Dat betekende wel dat de catwalk zelf bijna vier meter hoog moest worden en er een enorm bouwwerk moest verrijzen op het water, dat aansloot op de kade. Als dat eenmaal lukt en het op camera precies werkt zoals gehoopt, dan is dat wel te gek."

"De draadloze G-Track die custom made door Egripment was ontwikkeld, was wel een van de paradepaardjes dit jaar", vertelt Grifhorst verder. "Het gaf ons de mogelijkheid om snel en veilig op een enorme hoogte te werken en de volledige vrijheid te hebben om de catwalk te registreren. En de verlengde Flyline, dit jaar 170 meter, gaf exact het gevoel dat je 'overal' bij kon zijn, met name bij de opkomst van het verlichte kruis, waarbij we vanaf het podium naar de achterkant van het terrein vlogen. Geweldig!"

Al met al spreekt ook Grifhorst van een uitermate soepele productie: "Absoluut! Na vijf jaar is het een uitermate geolied team, dat zelfs voor de meest complexe puzzels niet terugdeinst. Iedereen begrijpt elkaar en is enorm ambitieus. We weten met zijn allen dat miljoenen mensen genieten van The Passion en dat maakt de drang om iedere keer iets bijzonders neer te zetten extra groot. De verwachtingen zijn hoog, maar ze worden ook echt waargemaakt door alle technische partijen."

De ontwikkeling heeft zo'n twee maanden geduurd. "Dan is het kicken als het uiteindelijk lukt", vertelt Tresfon trots.

"Het is live, iedereen praat erover en half Nederland zit vanavond te kijken naar ons werk."

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment