Verslag: NAB 2016

De NAB Show (National Association of Broadcasters beurs) zit er weer op. Ruim 103.000 bezoekers kwamen naar Las Vegas tussen 16 en 22 april, ongeveer net zo veel als in 2015, en dat is bijna het dubbele aantal van de IBC bezoekers in Amsterdam. NAB is dan ook de grootste beurs wereldwijd in zijn soort met zo'n 1.875 bedrijven die hun waar uitstallen op ruim 1 miljoen square feet, oftewel 93.000 m2. Het is ondoenlijk om in een paar pagina's verslag te doen van de NAB, maar bij deze een samenvatting.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Verslag: NAB 2016

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2016

tv&radio beurs

av-entertainment.nl

Verslag: NAB 2016

De NAB Show (National Association of Broadcasters beurs) zit er weer op. Ruim 103.000 bezoekers kwamen naar Las Vegas tussen 16 en 22 april, ongeveer net zo veel als in 2015, en dat is bijna het dubbele aantal van de IBC bezoekers in Amsterdam. NAB is dan ook de grootste beurs wereldwijd in zijn soort met zo'n 1.875 bedrijven die hun waar uitstallen op ruim 1 miljoen square feet, oftewel 93.000 m2. Het is ondoenlijk om in een paar pagina's verslag te doen van de NAB, maar bij deze een samenvatting.

Ondanks de waarschuwing voor strenge beveiliging en controle was daar in de praktijk weinig van te merken. Er heerste een gemoedelijke sfeer op en rond de beurs waar ook zo'n 250 landgenoten acte de présence gaven, als bezoeker of standhouder. Zoals verwacht was Ultra HD 4K de grote trend, net als IP en High Dynamic Range. Maar waar de NAB (net als IBC) zich voorheen vooral richtte op de traditionele broadcastindustrie, zie je de laatste jaren steeds meer aandacht voor de techniek die de consumenten en kleine producenten, zoals Youtubers, gebruiken om content te maken of te consumeren. De techniek maakt het immers steeds makkelijker om content te maken en te verspreiden, direct via het internet. Denk aan Virtual Reality, 360 graden video en ook drones.

Drones

Vorig jaar werd het Aerial Robotics and Drone Pavilion reeds gelanceerd, een apart deel van de Central Hall, dit jaar was er een ware drone invasie! Drones worden steeds beter, compacter en met name steeds slimmer en beter te besturen. De compactheid zien we al terug bij onder meer reisprogramma's waar drones gewoon in de handbagage meegaan en zorgen voor spectaculaire shots. De succesvolle drone fabrikant DJI kwam met onder meer haar Phantom 4 waar twee kleine onboard camera's obstakels detecteren en ActiveTrack, waarmee de drone heel eenvoudig objecten kan volgen, zoals auto's en mensen. Je hebt dergelijke features vast wel eens gezien op Youtube. Voor de gevaren van drones, was begrijpelijk, weinig aandacht in Las Vegas.

Ook blijven sportcamera's als GoPro ongekend populair en worden ze steeds beter en geavanceerder. GoPro stal de show met het weggeven van tientallen camera's en T-shirts, maar ook met de Omni, een 'array' waar je zes GoPro's instopt en daar vervolgens gesynchroniseerd ('easy to stitch') VR beelden van maakt. Je kunt hem kopen met of zonder GoPro's, handig dus als je reeds één of meerdere exemplaren in huis hebt. Men won hier meteen een 'Videomaker Best of NAB Award' mee. Met de Omni speelt GoPro slim in op de trend van Virtual Reality, één van de trends tijdens NAB. En dat terwijl VR natuurlijk op de traditionele televisie überhaupt niet mogelijk is. Maar het gaat natuurlijk al lang niet meer om televisie en broadcast.

Content Discovery

De NAB gaat over het creëren en verspreiden van content via zoveel mogelijk platformen. OTT platformen zijn dan ook in veelvoud 'verkrijgbaar' op deze markt. Onder meer bij Ericsson, net als op de IBC, met een enorme stand aanwezig. Niet zo gek want de Zweedse telecomgigant wordt steeds meer een IT- en Mediabedrijf. In Europa is Ericsson al behoorlijk actief op mediagebied, onder meer in Hilversum natuurlijk, maar nu richt men de pijlen ook op de Verenigde Staten. De focus lijkt vooralsnog te liggen op 'Content Discovery'. Ericsson is in Europa al de grootste aanbieder van content discovery services als metadata, personalisatie, real time triggering en 360 graden zoekfuncties. Alle diensten worden geleverd via Ericsson's real-time API: wereldwijde gegevens via één interface. Eerder dit jaar nam Ericsson nog de Amerikaanse entertainment content provider FYI Television over, waarmee de eerste footprint in de VS gezet is. Erg interessant was de nieuwe augmented reality toepassing van de populaire sportanalyse tool Pierot. In de studio van sportprogramma's kunnen de analyse graphics nu nog spectaculairder worden weergegeven.

Ericsson vertelde ook dat men door NBC Olympics, het onderdeel van NBC dat de beelden van de Olympische Spelen in Rio verzorgt, opnieuw is gecontracteerd als videocontributie- en videodistributiepartner. Het zijn de video processing tools en de modulaire receivers van Ericsson die het straks mogelijk maken dat de vele miljoenen kijkers betrouwbaar in HD kunnen kijken. Voor deze oplossing is men bij Ericsson natuurlijk ook al vele jaren met 4K bezig. Waar de industrie aanvankelijk nog even een afwachtende houding aannam ten aanzien van 4K (de flop van 3D zat nog vers in het geheugen en in de afschrijvingen), is men nu zeker van haar zaak: 4K gaat er komen en is niet alleen een push vanuit de Samsung's en LG's van deze wereld.

Standaardisatie IP-normen

Grass Valley, traditioneel aanwezig bij de ingang van de South Hall, had ook een 4K primeur. De eerste systeemcamera die zowel in native 4K als native HD kan werken: de LDX86N. Daar waar concurrenten voor HD beelden een downconversie maken, kan de LDX86N door middel van een ingenieuze 'pixel-opstelling' 4 pixels (bij 4K) combineren tot 1 HD pixel. Net als haar voorgangers is de camera via een licentiemodel op te waarderen van HD naar 4K maar bijvoorbeeld ook naar een hogere framerate (6x). Ook aan een uitgebreidere Wide Color Gamut is gedacht, welke voor de kenners ITU-R BT.2020 ondersteunt. Ook was Sales Director Leo Smeding enthousiast over de GV Node, het routing platform waar zowel SDI als IP doorheen kan. Op het gebied van IP kondigde Grass Valley een intensieve samenwerking aan met concurrent Sony om te komen tot een breed omarmde IP standaard, waarbij men om te beginnen gaat zorgen dat elkaars IP-gebaseerde producten met elkaar kunnen samen werken. Het gevolg is tevens dat Sony volledig lid zal worden van de Alliance for IP Media Solutions (AIMS). In dit samenwerkingsverband zijn vrijwel alle grote vendors vertegenwoordigd met als doel standaardisatie van IP-normen in de broadcast industrie. Op de stand van Sony was IP-productie dan ook één van de speerpunten. Met nadruk op één, want Sony had nog talloze andere producten in de aanbieding. Bijvoorbeeld de nieuwe HDC-4800 systeemcamera die in 4K 8x de snelheid kan opnemen. En de eerste 4K ENG camcorder is geboren, de PXW-Z450. Een 2/3" camcorder die alle functies van de reeds bestaande PXW-X400 heeft, maar dan met 4K resolutie.

Besparen

Ook full member van AIMS is Utah Scientific, tegenwoordig partner van het Nederlandse Axon. Het internationaal opererende bedrijf uit Gilze stond dit jaar voor het eerst samen met Utah Scientific op de stand, wat prima beviel en door klanten zeer werd gewaardeerd. CEO Jan Eveleens vertelde dat Utah Scientific de komende tijd de Axon portfolio in de VS gaat verkopen en vice versa. Tijdens de IBC zal Utah bij Axon op de stand staan, waardoor er veel wordt bespaard en bovendien efficiënter kan worden gewerkt. Voor Axon blijven Ultra HD/ 4K, IP-productie en HDR de speerpunten voor de komende jaren.

Wilbert Kooij van Riedel vertelde dat zijn bedrijf letterlijk de zaag heeft gezet in de traditionele router. Wat Riedel betreft kun je prima decentraal routeren op basis van het befaamde MediorNet: Decentralizing Routing! Met MicroN en MetroN modules en MediorNet stageboxen wordt het mogelijk een gedecentraliseerde matrix te vormen waarbij de router elementen op de meest gunstige plekken kunnen worden geplaatst, bij elke productie. Het gevolg is ruimte- en dus kostenbesparing in de productieruimte. Als eerste werd de nieuwe OB truck, Unit 10, van het Belgische DB Video uitgerust met deze techniek en daarmee zijn inmiddels de eerste producties gerealiseerd.

Theater

Wilfred Soerel van Canon maakte met zijn bedrijf indruk met onder meer een fraaie lichtgewicht 'cine-servo zoom' lens voor large en single sensor camera's: de Canon CN-E 18-80 mm T4.4. Op een EF-mount S35 sensor krijg je dan een 24-105 full frame lens, ideaal voor opnamen waar je geen tijd hebt van lens te wisselen, zoals documentaires. Met een maximum van f/4 diafragma is deze lens bovendien vooral bezig met alles scherp in beeld te krijgen. Ook liet Wilfred de nieuwe multi purpose ME200S-SH cube camera zien, een 'uitgeklede' lichtgewicht alleskunner (zelfde specs als de C100 MkII) en ideaal voor gebruik in bijvoorbeeld drones en op gimbals. De camera beschikt over het populaire Dual Pixel CMOS Autofocus systeem en is vooral goed geschikt voor Full HD beelden in donkere omstandigheden. Net als veel andere grote vendors had ook Canon een 'theater' op de stand waar je rustig de hele dag zou kunnen doorbrengen, luisterend naar vele mensen uit het vak, vertellend over hun ervaringen en valkuilen. Wat ons betreft een veel betere manier om je spullen aan de man te brengen dan de volledig gescripte presentaties die we overigens nog steeds veel zagen op de beurs. 

Storage

Avid kwam op de NAB onder meer met een nieuwe generatie Media Storage: de Next-Generation of Intelligent Media Storage, ofwel NEXIS. Hiermee wordt het complete huidige ISIS Shared Storage aanbod vervangen en neergezet als één generieke schaalbare oplossing en aangeboden als één flexibel storage pakket met geavanceerde software voor het beheer. NEXIS bouwt voort op de ISIS met nieuwe functies zoals: SSD caching, gedeelde spare disks en mirror & dual-disk beveiliging. Een en ander zal onder meer bij Vocas binnen enkele weken verkrijgbaar zijn.

AA Media Group was met Peter van Overbeeke en Eric Hardsteen vertegenwoordigd. Ze voerden in Las Vegas diverse gesprekken met internationale en mediarijke partijen om hen te helpen media centraal en veilig te beheren, deze vindbaar te maken met de juiste metadata, zodat zij dit kunnen archiveren en/of commercieel uitnutten in een voor hen nieuwe vorm van business, zo vertelde Van Overbeeke die tevens aangaf dat men onlangs nog een studie mocht uitvoeren omtrent de vernieuwing van het archief voor de Europese Commissie.

4K in het veld

Mobile Viewpoint uit Alkmaar staat al heel wat jaren op de NAB met een eigen stand die ook dit jaar weer veel klanten trok. Bekend van hun WMT 'rugzak' zenders hadden Michel Bais en zijn collega's veel bekijks met hun nieuwe robuuste Live Link H.265 transmitters waarmee het nu mogelijk is om zelfs 4K beelden over 4G te zenden via H.265/HEVC compressie. De fraaie aluminium case heeft een ingebouwde antenne, wereldwijd werkende roaming SIM's ingebouwd en kan zowel achterop een ENG camera als in de rugzak mee. 

United is één van de bedrijven waar Mobile Viewpoint intensief mee samenwerkt. Gezamenlijk met United werd PostPro Live ontwikkeld en in de markt gezet. Met PostPro Live is het mogelijk om, gebruikmakend van de Mobile Viewpoint transmissie en encoding techniek, realtime te monteren met materiaal dat via de Postpro Live zender binnenkomt. Het resultaat is een flinke versnelling van de workflow waardoor het een zeer interessante oplossing is voor nieuws, sport en actualiteiten. 

De tegenhanger van Mobile Viewpoint in Noord-Amerika is Dejero, dit Canadese bedrijf levert ook WMT zenders en trok onlangs de Nederlander Marc Derks aan. Derks werkte eerder vele jaren voor RTL Nederland en Axon en mag nu voor Dejero de Europese markt gaan veroveren. In Canada is Dejero al marktleider op het gebied van '3G/4G bonding' en mobiele transmitters met deze techniek. Ook in de VS is men groot maar in Europa komt men naast Mobile Viewpoint ook LiveU tegen, erg gemakkelijk zal het dus niet worden om de markt te veroveren. Maar het is zeker dat we ook bij ons meer van Dejero gaan horen.

Datavideo presenteerde onder meer een nieuw paradepaard: de KMU-100 4K scaling processor. Deze processor biedt ondersteuning voor het creëren van meerdere 'regions of interest'. Hierdoor kunnen uitsnedes worden gemaakt van het 4K beeld wat door de scaling processor geüpscaled kan worden naar 1080p resolutie. Zo wordt het mogelijk om van één camerabeeld meerdere uitsnedes te maken, wat veel dynamiek genereert bij bijvoorbeeld talkshows, sportwedstrijden en podiumevenementen. Johan Lieffers en Valentijn Diemel hadden het er maar druk mee.

En tsja, dan hebben we dus pas een handvol bedrijven gehad?

Hollands succes bij 4K Fun Run!

Nog een Hollands succesje in Las Vegas: Sander Vis, Product Manager TV solutions bij het Hilversumse Stoneroos, won de 4K 4Charity Fun Run tijdens de NAB. Vroeg in de ochtend verzamelden meer dan 550 NAB'ers zich voor deze loop over 4 kilometer en haalden hiermee (door sponsoring van hun werkgevers) $35.000,- dollar op voor het goede doel. Sander liep de 4K in slechts 13 minuten en 18 seconden, een fenomenale tijd!

Peter van Overbeeke (AA Media Group)

Leo Smeding (Axon)

Wilbert Kooij van Riedel

zaagt een router in tweeën

Heel wat ervaring bij elkaar Rene Hueber,

Jan Derksen en Michel de Wolf

theater&podia beurs

Ook Broadcast Rental deed goede zaken

op de NAB, hier Geert Paul Slee bij DTC

De Pierot toepassing van Ericsson

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment