AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Voorbeschouwing ISE 2017

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2016

tv&radio beurs

av-entertainment.nl

Vorig jaar nam de beurs voor het eerst vier dagen in beslag. Zowel de organisatie als de bezoekers is dat zó goed bevallen, dat ook dit jaar weer vier dagen zijn uitgetrokken voor ISE. De organisatie verwacht dat verspreid over die vier dagen ruim 65.000 bezoekers zullen komen opdraven om te zien wat de meer dan 1.100 exposanten te bieden hebben. Dat gebeurt overigens op een oppervlakte dat dit jaar wéér groter is geworden. De 2017-editie van ISE is derhalve de grootste tot nu toe en mag ook weer 135 nieuwe exposanten verwelkomen. We kunnen dus wel stellen dat het goed gaat met ISE.

4K projectie

Eén van de partijen die aanwezig zijn op ISE 2017 is Canon. Het merk demonstreert in Amsterdam diverse modellen uit haar nieuwste assortiment hoogwaardige projectoren. Canon presenteert haar meest recente 4K-projectortechnologie en werkt tijdens de beurs samen met diverse partners om zo een breed scala aan installaties te tonen die zijn gerealiseerd binnen de diverse sectoren, waaronder onderwijs, entertainment en digitale bewegwijzering. Op de stand kan bijvoorbeeld kennis worden gemaakt met een immersive koepelvormig 4K-projectievlak en een creatieve installatie voor het laten samenvloeien van beelden. Daarnaast kunnen bezoekers via 'touch & try'-demonstraties in contact komen met diverse camera's van Canon. Dat zijn bijvoorbeeld de Canon XC15, de Canon EOS 5D Mark IV en de Canon EOS 1D X Mark II.  Hier kunnen bezoekers kennismaken met de functionaliteit van de camera's en zelf ervaren dat de Canon-beeldkwaliteit het resultaat is van decennialange kennis en ervaring op het gebied van hoge resolutie imaging.

Koepel

Op het panoramische koepelscherm zal geprojecteerd worden door de XEED 4K600STZ laserprojector, die door Canon voor het eerst getoond zal worden. Deze demonstratie door Elumenati laat zien hoe deze projector, met een native 4K-resolutie en Canon's duurzame 6.000-Lumen laser lichtbrontechnologie, met een consistente scherpstelling 4K-beelden projecteert op zowel gebogen als koepelvormige oppervlakken. Bezoekers kunnen ook een immersive demonstratie van AV Stumpfl ondergaan met de dubbele 4K-projectie via twee Canon XEED 4K501ST projectoren op een gebogen oppervlak. Dit is mogelijk dankzij Canon's nauwkeurige focusaanpassing die ervoor zorgt dat beelden zelfs op een gebogen of koepelvormig scherm haarscherp blijven. In dat gedeelte van de stand staat overigens ook de XEED 4K501ST projector die in samenwerking met Phoenics 360° displays een naadloos 360 graden 4K-beeld projecteert op een multimediakolom ? ideaal voor narrowcasting toepassingen.

Flexibel

De stand biedt ook plaats aan drie Canon XEED WUX 450ST-projectoren, die langs een doorgang staan opgesteld. Wanneer bezoekers deze doorgang passeren, zien zij superieure beelden zonder schaduwen. Dat is mogelijk dankzij de verticale lensverschuiving van de projector. Daarmee ontstaat een reeks installatie-opties en zijn flexibele projecties met 'beeld voor beeld ' en edge-blending mogelijk. Andreas Herrnböck, European Business Development Manager voor Visual Communications bij Canon Europe: "Wij zijn verheugd dat we dit jaar tijdens ISE een breed scala aan toonaangevende 4K-projectoren kunnen tonen. Deze modellen zijn geschikt voor uiteenlopende installatietoepassingen ? van simulatie tot onderwijs, van entertainment in musea, theaters en galerieën tot digitale bewegwijzering en narrowcasting. Wij zijn blij met de aanwezigheid van onze partners op de Canon-stand dit jaar. In samenwerking met hen blijven we onverminderd grenzen verleggen door innovatieve en fascinerende oplossingen te ontwikkelen voor een reeks aan installatieomgevingen."

ROE Visual

Ook ROE Visual Europe is aanwezig op de beurs (stand 12.H40). Op de stand zijn uiteraard de nodige nieuwe producten te zien. Op de eerste plaats de nieuwe lichtgewicht Carbon series. Deze panelen zijn zo ontworpen dat ze voor indoorgebruik een super lage gewichtsverhouding per vierkante meter hebben. Het geraamte is gemaakt van cabron tubes en dat maakt het licht en sterk tegelijkertijd. Voor speciale 'heavy duty' outdoor- en touringtoeapssingen, passen de panelen in de nieuwe series toeringframes van ROE, uiteraard met bijbehorende dolly's. Nieuw voor fixed installation en creatieve toepassingen heeft ROE een aantal speciale panelen voor de Black Onyx en Black Pearl toegevoegd. Het zijn halfronde, diagonale en speciale 90 graden hoekpanelen. Natuurlijk is ook de nieuwe ROE Strip te vinden in het design van de stand. Over die strip lees je ook meer in het verslag van de MTV European Music Awards, verderop in deze uitgave van AV & Entertainment Magazine. Als primeur wordt een nieuwe LED-vloer getoond die modulair gebouwd kan worden en voorzien is van de door ROE gepatenteerde Hybrid Technology, waarbij naast normale LED ook een aantal high power gebundelde LED-spots tussen de video LED's geïntegreerd zijn.

AED Group

Op ISE 2017 zal AED group zeker aandacht besteden aan het gamma Epson laserprojectoren waarvan de Benelux distributierechten werden verkregen. Thierry Heldenbergh, Managing Director van AED Display, licht toe: "Onze kersverse samenwerking met Epson werd zeer positief onthaald door onze klanten. Tijdens het Epson launch event tijdens de AED Customer Nights in België midden december, konden onze professionele klanten reeds kennismaken met het nieuwe gamma laserprojectoren. De eerste toestellen zijn ondertussen verkocht aan AV verhuur- en installatiebedrijven en zullen in het voorjaar van 2016 worden uitgeleverd. Ook in dry hire werden deze toestellen reeds gereserveerd voor een aantal projecten. Epson is erin geslaagd om laserprojectoren te ontwikkelen tot 25.000 lumen met een uitstekende beeldkwaliteit aan een scherpe prijs, en dat wordt geapprecieerd door onze klanten. Als introductie hebben we tot eind februari 2017 een 'Epson Starter Pack' gelanceerd met een projector, een rental frame en 3 lenzen, inclusief flight cases, aan een zeer interessante prijs. Als extra zit in dit pack een rental voucher van 500 euro op Epson producten in de verhuur." Klanten die de producten willen leren kennen, kunnen terecht bij AED Nederland in Capelle a/d IJssel tijdens de Customer Nights op 10 en 11 januari en op de Epson en AED stands tijdens ISE 2017.

www.iseurope.org

Twee jaar geleden startten voor Riedel de onderhandelingen met de mensen van de broadcast afdeling van de Europese Raad. Zij waren op zoek naar een stabiel en schaalbaar systeem om de vele video-, audio-, data- en intercomsignalen te distribueren in hun bestaand gebouw en deze meteen te combineren met al deze signalen die er zouden bijkomen zodra het nieuwe gebouw klaar zou zijn. "Riedel stelde een gedecentraliseerd MediorNet voor als backbone voor dit project", zegt Peter Robberechts, salesmanager voor BeLux bij Riedel Communications. "In nauw overleg met de eindgebruiker van het systeem werd een zeer uitgebreid systeem gecreëerd dat aan alle behoeften van de broadcast afdeling van de Europese Raad voldeed."

Backbone

Een combinatie van Riedel MediorNet frames fungeert als distributiebackbone voor de 3G videosignalen in beide gebouwen, alsook voor de datastreams en de audiosignalen (embedded, MADI of analoog). Door de keuze voor een MediorNet, dat werkt via een exclusief proprietair protocol, kon ook een grote vorm van netwerkveiligheid verzekerd worden.

Eerste installatie

De eerste installatie van de MediorNet backbone bestond onder andere uit veertien MediorNet Modular frames voorzien van SDI in & out kaarten, ethernetkaarten, analoog en MADI-audio kaarten en twee MediorNet Metron frames die dienstdoen als het hart van het netwerk. Dit MediorNet werd uitgebreid met de alom gekende Riedel Artist intercom en een Acrobat draadloos intercomsysteem voor de plaatsen waar er draadloze beltpacks nodig waren.

Control App

Na enkele maanden van gebruik werd er gekozen om dit bestaande netwerk uit te breiden met vier MediorNet MicroN frames. Twee van deze hebben de nagelnieuwe Multiviewer van Riedel aan boord! Dat wil zeggen dat met deze twee MicroNs in totaal 36 verschillende signalen in verschillende multiscreens gezet kunnen worden. De ontzettend krachtige Multiviewer van Riedel zorgt in deze installatie voor een centraal aangestuurde, maar 100% gedecentraliseerde netwerkbackbone. Op verschillende plaatsen in de gebouwen is het trouwens mogelijk om via de Smartpanel intercompanelen van Riedel dit MediorNet te bedienen dankzij de 'MediorNet Control App' die draait op deze intercompanelen. Op deze manier zijn er op vele plaatsen in de gebouwen geen twee, maar slechts een paneel meer nodig om zowel de intercom te gebruiken als, vooraf geprogrammeerde, routings in het MediorNet aan te passen. Dit zowel voor video-, audio- en datasignalen, maar ook bepaalde macro's kunnen geprogrammeerd worden. Ook het intercomsysteem werd uitgebreid om met hetzelfde systeem ook contact te maken met andere Artist intercomsystemen van andere Europese instellingen elders in Brussel via een fiberconnectie.

Conference afdeling

Nu de broadcastafdeling werkt met het MediorNet, wekte dit de aandacht van de conference afdeling. Ook zij waren op zoek naar een modulair en schaalbaar systeem om al hun video- en audiosignalen te verdelen over beide gebouwen. Na een grondige analyse bleek ook in dit project de keuze voor Riedel de meest ideale oplossing. Riedel kon namelijk verder bouwen op de bestaande infrastructuur. De conference afdeling maakte de keuze om via negen MicroN frames al hun videosignalen te verdelen en ook de audiosignalen worden via MADI door het netwerk gedeeld. Omdat niet alle videobronnen binnen de AV-dienst gesynchroniseerd zijn, was dit een extra troef voor Riedel, aangezien elk signaal in een MediorNet automatisch gesynct is en er zelfs per stream een eigen latency vastgelegd kan worden.

Delen

Deze negen MicroN frames vormen samen met twee MetroN frames een extra MediorNet netwerk binnen de Europese Raad. Deze twee netwerken, het eerste voor de broadcastafdeling en het tweede voor de conference afdeling, werken 100% onafhankelijk, maar kunnen indien nodig al hun signalen delen. Dit omdat de MetroNs via 10G fiberverbindingen aan elkaar hangen en een kruispunt vormen. Op deze manier kunnen trouwens niet alleen streams gedeeld worden, maar geldt dat zelfs voor processing power.

Toekomst

'Video over IP' is daar? bijna! De markt lijkt dezelfde weg in te slaan en het zal, volgens Riedel, niet heel lang meer duren voordat dé standaard er zal zijn. De AIMS-groep lijkt de meeste kans te hebben om via de tussenstappen SMPTE2022/06, TR03 en TR04 naar een definitief protocol te gaan. Riedel Communications is al heel ver in het implementeren van zulke technologie in een bestaand MediorNet. "Zie bijvoorbeeld onze Tech demo op IBC met een werkende SMPTE2022/06 verbinding tussen twee MicroNs of een TR04 verbinding die we demonstreerden in de Future Zone", aldus Peter Robberechts. "Uiteraard staan we niet stil en zijn deze ontwikkelingen steeds dichterbij een commercieel product aan het komen."

Gateway

Op deze manier zal er voor de Europese Raad een gateway gecreëerd worden tussen het bestaande MediorNet en de 'IP-wereld'. Robberechts: "Dan combineren we met andere woorden, 'best of both worlds'!" Het gekende, stabiele en veilige MediorNet dat zich connecteert met de IP-buitenwereld. "Door te kiezen voor het ecosysteem van Riedel, zijn we zeker van een schaalbaar future-proof systeem dat ons heeft voorbereid op de komst van 'video over IP'", zo zei Vincent Pierard (head of broadcast European Council). "Ook de audio over IP-protocollen worden door Riedel goed opgevolgd. Dit bewijst het beschikbaar maken van een Dante en een AES67 optiebord voor de bestaande Artist intercomsystemen", vulde Vincent Demanet (head of conference at European Council) aan. En Cedric Vandewynckel (independent consultant for European Council): "Zodra we binnen onze organisatie de stap willen maken naar een IP-omgeving is MediorNet de perfecte partner om een hybride netwerk op te zetten."

Partners

"Een project als dit is enkel mogelijk als je als hardware fabrikant kan rekenen op betrouwbare en technisch sterke partners", benadrukt Robberechts. "Televic AV was die partner voor Riedel Communications in dit verhaal. Samen met onze ingenieurs in Wuppertal hebben de ingenieurs van Televic AV ervoor gezorgd dat de eindgebruiker kon doen wat hij wenste: een betrouwbaar medianetwerk uitbouwen waar alle verschillende diensten mee kunnen werken en waar alle gebruikers een meerwaarde door hebben."

In een steeds sneller ontwikkelende wereld van broadcast en AV-technologieën zorgen de oplossingen van Riedel Communications voor een perfecte future-proof installatie voor zowel de AV en conference afdelingen als de broadcastdienst van bedrijven en instellingen. Ook de Europese Raad koos voor Riedel in haar zoektocht naar een stabiel en schaalbaar distributiesysteem.

tv&radio actueel

Algemene voorwaarden | privacy statement