De OBV van Triple Broadcast: 'Grote OBV in compacte uitvoering'
AV-Entertainment Nr2 2024
» Nieuwe branchevereniging audiovisuele bedrijven: Audiovisuele Federatie Nederland
» De uitrusting van geluidsman en sound designer Sam Huisman
» ELEMENTS Media Library; ideale oplossing voor Omroep MAX
» Nieuwe TV-regie RTV Drenthe: 'Masterplan innovatie in de regio'
» Stand van zaken: storage-oplossingen
» De OBV van Triple Broadcast: 'Grote OBV in compacte uitvoering'
» Broadcastvoertuigen: Twee innovatieve bedrijven, twee faillissementen
» Aangenaam kennismaken: NETGEAR AV
» Sound-engineer en studio-eigenaar Paul Pouwer: "Ik ga gewoon voor de muziek"
» Theatertour 75 jaar Zonnebloem: Volle kracht vooruit
» Moonbears Rocket Session
» Verslag: Prolight + Sound
» Broadcast Rental cruciaal op 538 Koningsdag
» Totaalproductie voor Think! AV: Eurovision in Concert
» Van Schie: Eventpontons mét certificaat
» 30 jaar Robe: feest op Prolight + Sound
» Stage Freaks Pop-Up Store: Pitstop voor de evenementenbouwer
Alle edities
De OBV van Triple Broadcast: 'Grote OBV in compacte uitvoering'
Triple Broadcast levert faciliteiten voor een breed scala aan mediaproducties. Van ENG en portable kits tot het vlaggenschip van het bedrijf: een in eigen beheer gebouwde OBV voor middelgrote producties (tot 14 UHD ketens, plek voor zeven personen) waarin werkelijk aan alles is gedacht. Met eventregistraties als specialiteit (audio kan in multitrack worden opgenomen). We spraken erover met Kees Bot en John Lansen, de mannen achter Triple Broadcast. Wie met Kees Bot en John Lansen praat over de OBV waarmee Triple Broadcast op pad gaat, zal ervaren met hoeveel trots en liefde over de elf meter lange bakwagen gesproken wordt. Hoe kan het ook anders, wanneer elk kabeltje, elk stukje techniek, elk stofje en elk meubel- of wandpaneel door je vingers is gegaan bij de bouw van die wagen? “Toen we hiermee begonnen, hebben we een wagen gekocht. Daar hebben we de bak afgehaald en daar hebben we vervolgens een nieuwe vrachtwagen onder gezet. Vanaf daar zijn we ‘m van scratch af aan gaan opbouwen”, vertelt John Lansen. Gericht op mensen Lansen en Bot waren nauw bij het hele traject betrokken, zoals ze eigenlijk nauw betrokken zijn bij alles wat Triple Broadcast doet. Er is geen etiket op het tweetal te plakken, zo blijkt. “Wat zijn we eigenlijk? We zijn account manager, technicus en bouwer, maar ook bedrijfsleider”, lacht Bot. Lansen vult aan: “Ik denk dat we een ontwerp of 28 gehad hebben voor we er helemaal over uit waren wat we wilden met deze wagen. Daarvoor hebben we gepraat met heel veel mensen uit het vakgebied. Hen hebben we gevraagd wat zij fijn zouden vinden als zij in de wagen zouden moeten werken. Welke indeling is prettig? Welke materialen en kleuren? Maar ook: welke apparatuur? Dat werkt veel beter dan maar alles erin stoppen wat je erin kunt stoppen. We hebben het echt gericht op de mensen die ermee moesten gaan werken.” Dat laatste gebeurt overigens nog steeds voortdurend, geeft Bot aan: “Laatst hebben we bijvoorbeeld nog de ruimte voor de shader opgeknapt, omdat was aangegeven dat sommige dingen daar net wat lekkerder zouden werken met wat aanpassingen. Zulke dingen passen we dan aan om een ideale werksituatie te creëren.” Blackmagic Design De wagen is gebaseerd op de Blackmagic Design ATEM Constellation 8K en de Ursa Broadcast G2. “We werkten al even met Blackmagic en toen de wagen kwam waren we op het punt dat die spullen goed genoeg waren om er serieuze producties mee te draaien. Vijf jaar geleden was dat nog niet het geval”, legt Lansen uit. “Nu brengt de keuze voor Blackmagic vooral heel veel voordelen met zich mee. De camera’s kunnen intern 6K opnemen, genoeg pixels dus om er in de postproductie mooie dingen mee te doen, en ze zijn geschikt voor verschillende monden op de camera’s. Met heel weinig moeite kunnen we zo ook op PL draaien, dus met Cine-Servo lenzen. Als je met andere merken camera’s werkt dan kan dat ook, maar dan moet de hele keten op de schop. Wij hebben zo onlangs een theaterregistratie gedaan voor Edwin Evers, volledig op PL. Dan zie je de kracht van Blackmagic en hoe die kleuren en diepte eruit komen, omdat je gewoon veel meer benut van je sensor. Zo kun je op een heel filmische manier zo’n concertregistratie neerzetten. Ook budgettair gezien zijn ze voor opdrachtgevers héél interessant.” Uitstekend benut De ruimte in de elf meter lange wagen is uitstekend benut. Met aparte ruimtes voor shader en audio bijvoorbeeld en op zo’n manier dat je met één wagen bijvoorbeeld een concert met twaalf of veertien camera’s kunt registreren. Het maakt dat de OBV van Triple Broadcast een segment op zich is. Net onder de grote wagens van de drie grote facilitaire bedrijven, maar een stuk boven de busjes in het veld. Met een monitorwand op basis van drie multiviews en vijf vrij indeelbare UHD-monitoren (LUT-gecorrigeerd, dus iedereen kijkt naar hetzelfde) voor totale controle. Opname, play-out en graphics zijn flexibel en worden naar behoefte geïmplementeerd. De mogelijkheden op audiogebied zijn om je vingers bij af te likken. “Desgewenst kunnen we multitrack faciliteren tot maximaal 128 kanalen en we kunnen tot 32 kanalen intercom aan. We kunnen eigenlijk best een grote OBV zijn in een betrekkelijk compacte wagen”, vertelt Kees Bot. “En omdat onze roots in de audio business liggen en we Triple Showtechniek nog altijd aan onze zijde hebben, is er ook een ruime keuze aan microfoons, zenders en effecten.” Als mengtafel is gekozen voor de breed geaccepteerde Soundcraft Vi7000, terwijl de intercom is gebaseerd op RTS Odin. Zelfde taal Ook mooi is de mogelijkheid om de wagen aan te dokken aan een theater, wanneer de achterdeuren worden opengeslagen. “Daarmee creëer je eigenlijk een extra ruimte in het theater en zit bijvoorbeeld de regisseur dus niet ergens buiten op een parkeerterrein”, legt Kees Bot uit. “Hij of zij kan heel makkelijk even de vloer op lopen en heeft tijdens repetities veel meer connectie met de show.” Ook weer zo’n voorbeeld van hoe is nagedacht over hoe het werk van de uitvoerenden zo prettig mogelijk kan worden gemaakt. “Ander voordeel is dat wij door onze achtergrond bijvoorbeeld ook de taal van de lichtoperators spreken. Wij komen niet met onze wagen binnen om vervolgens alles even te gaan bepalen, maar gaan met die mensen zitten om te kijken hoe we samen tot de mooiste plaatjes kunnen komen. Als je dezelfde taal spreekt, krijg je ook makkelijker dingen gedaan.” Motor van de productie Samen met Triple Showtechniek neemt Triple Broadcast ook totaalproducties voor zijn rekening. “We kunnen voor een klant dan zowel licht en geluid als video verzorgen”, vertelt John Lansen. “Eén partij die alles uit handen kan nemen dus. Ik denk dat we misschien wel de enige partij zijn die dat op deze schaal kan leveren, wat zorgt voor een bijzondere positie in de markt. Laatst hebben we zo bijvoorbeeld Festival der Liebe gedaan in Rotterdam Ahoy. Daar was Triple Showtechniek voor het licht, geluid en video en stond de wagen voor intercom en schermregie. De OBV is dan eigenlijk het motorblok van de productie op het gebied van video en communicatie.” Hechte ploeg Qua mensen heeft Triple Broadcast een even ervaren als hechte ploeg freelancers waar veel mee gewerkt wordt. “Jongens die hier dagelijks over de vloer komen en die ook hebben meegebouwd aan de wagen”, vertelt Kees Bot. “Die hechte ploeg proberen we zoveel mogelijk bij elkaar te houden voor de producties die we doen, want daar zit volgens ons ook echt de kracht van de productie in. Je kan de allerduurste auto met de allermooiste spullen hebben, maar de kracht zit ‘m echt in goede mensen. We vinden het belangrijk dat zowel de sfeer in de groep als de kwaliteit die eruit komt het hoogste van het hoogste is. Daarom zijn we ook zo blij met de groep die we hebben.” Naam gemaakt Waar Bot en Lansen ook nog altijd blij mee zijn is de keuze voor Blackmagic. Lansen: “Het is best wel een andere manier van denken, omdat het ecosysteem van Blackmagic heel anders werkt dan alle andere merken, maar op de manier hoe wij het doen kun je er echt hele mooie dingen mee doen. Ze hebben echt behoorlijk wat naam gemaakt. En ook niet onbelangrijk: de kostprijs is veel lager, terwijl het er met een goede shader uitmuntende plaatjes oplevert.” Specialistisch Bot en Lansen zijn blij dat ze de stap gezet hebben om de OBV twee jaar geleden te bouwen. “Ik meen het echt als ik zeg dat ik elke keer weer blij ben als ik die wagen zie vertrekken of aan zie komen rijden”, bevestigt Bot. “We zijn de markt binnengekomen en moesten toen echt wel even kijken wat we nou eigenlijk gingen doen. Nu blijkt dat we tot op heden vooral in deze specialistische hoek terecht zijn gekomen, maar dat is ook helemaal niet erg. Laat ons maar lekker doen waar we echt goed in zijn en wat we veel doen.”
|