Broadcast Rental cruciaal op 538 Koningsdag
Dit jaar bestaat het Hilversumse Broadcast Rental vijftien jaar. Sinds de oprichting door Geert Paul 'GP' Slee in 2009 is het bedrijf een echte nichespeler als het gaat specifieke televisie- en videotechniek. Van speciale lenzen, slomosystemen en flypacks tot complete RF systemen. We spraken erover met commercieel directeur Paul Chamalaun, na het 538 Koningsdag concert in Breda, waar het bedrijf een cruciale rol vervulde.
AV-Entertainment Nr2 2024
» Nieuwe branchevereniging audiovisuele bedrijven: Audiovisuele Federatie Nederland
» De uitrusting van geluidsman en sound designer Sam Huisman
» ELEMENTS Media Library; ideale oplossing voor Omroep MAX
» Nieuwe TV-regie RTV Drenthe: 'Masterplan innovatie in de regio'
» Stand van zaken: storage-oplossingen
» De OBV van Triple Broadcast: 'Grote OBV in compacte uitvoering'
» Broadcastvoertuigen: Twee innovatieve bedrijven, twee faillissementen
» Aangenaam kennismaken: NETGEAR AV
» Sound-engineer en studio-eigenaar Paul Pouwer: "Ik ga gewoon voor de muziek"
» Theatertour 75 jaar Zonnebloem: Volle kracht vooruit
» Moonbears Rocket Session
» Verslag: Prolight + Sound
» Broadcast Rental cruciaal op 538 Koningsdag
» Totaalproductie voor Think! AV: Eurovision in Concert
» Van Schie: Eventpontons mét certificaat
» 30 jaar Robe: feest op Prolight + Sound
» Stage Freaks Pop-Up Store: Pitstop voor de evenementenbouwer
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Broadcast Rental cruciaal op 538 Koningsdag
Dit jaar bestaat het Hilversumse Broadcast Rental vijftien jaar. Sinds de oprichting door Geert Paul ‘GP’ Slee in 2009 is het bedrijf een echte nichespeler als het gaat specifieke televisie- en videotechniek. Van speciale lenzen, slomosystemen en flypacks tot complete RF systemen. We spraken erover met commercieel directeur Paul Chamalaun, na het 538 Koningsdag concert in Breda, waar het bedrijf een cruciale rol vervulde. Broadcast Rental is over de hele wereld actief en werkt aan de grootste sport- en entertainmentproducties mee, zoals de Formule 1, Olympische Spelen en boksen in Saudie-Arabie. Maar ook popconcerten van de grootste artiesten, zoals The Rolling Stones tot Coldplay en van EMA’s tot Vrienden van Amstel: Broadcast Rental is erbij. Maar ook in Nederland is Broadcast Rental geen onbekende. In de traditionele televisiemarkt, maar ook steeds vaker als verlengstuk van contentproducenten, zowel bij sport als entertainment. Zo speelde het bedrijf een belangrijke rol in de contentproductie van het 538 Koningsdag concert in Breda. Bij dit stijf uitverkochte evenement, uiteraard op 27 april, waren ruim 40.000 gelukkigen getuigen van optredens van zo’n beetje alle Nederlandse artiesten die er toe doen, van De Bankzitters tot Guus Meeuwis en van Davina Michel tot Racoon. We spraken Paul Chamalaun (CCO / commercieel directeur) Ik ken jullie van onder meer de Formule 1 en de grote concerten, niet van 538 “We werken al langer voor 538 als facilitair leverancier, vooral als men een event op locatie heeft waar ook video bij komt kijken. Denk aan de Formule 1 races op Zandvoort of de 538 Run voor het Prinses Maxima Centrum. En dus ook het 538 Koningsdag concert. Ik vind dit echt een goed voorbeeld van een evenement waar op verschillende manieren content wordt gemaakt en waar we ook regelmatig voor verschillende opdrachtgevers aanwezig zijn. We zijn dan als het ware de ‘linkin pin’ voor deze partijen en de uiteindelijke opdrachtgever van het evenement, in dit geval 538. Bij dergelijke grote events, denk ook aan bijvoorbeeld de Vrienden van Amstel of EMA’sxxx, worden, vaak speciaal voor internet, backstage of rode loper programma’s gemaakt. Dan heb je de televisieregistratie, met grote lange boxlenzen, draadloze steadicams etc, en je hebt de content voor de schermen, waar de aanwezige bezoekers mee bediend worden. Waar wij als Broadcast Rental goed in zijn, is zorgen dat al die content, in het geval van 538 Koningsdag, gemaakt met verschillende camera’s en formaten in de juiste kwaliteit bij de redactie van 538 in Hilversum terechtkomt, zodat het team aldaar er social media content van kan maken en kan zorgen dat het online komt. We deden dat in Breda met een infrastructuur gebasseerd op een EVS omgeving waar we alle content op lieten binnenlopen en in hoge kwaliteit op konden slaan.” Waarom niet gewoon op locatie in Breda? “Om verschillende redenen. Ten eerste is het voor dit team natuurlijk het prettigst werken op hun eigen kantoor. Glasvezelverbindingen zorgen er voor dat het team alle content realtime in Hilversum binnenkrijgt, alsof ze ter plekke in Breda zijn, en dus met de beelden aan de slag kan. Ten tweede is dit natuurlijk ook kostenefficient maar tegelijk ook heel duurzaam omdat het social media team niet naar Breda hoefde af te reizen en daar hoefde te overnachten en dergelijke.” Wat leverden jullie nog meer voor 538 Koningdag? “We zorgden ook voor ‘RF’ oftewel ‘Radio Frequency’ draadloze verbindingen voor de camera’s die op en rond het podium gebruikt werden, waaronder de steadicam en een ‘Agito’. Dit dan weer in samenwerking met NEP, die de faciliteiten voor de reguliere televisieregistratie verzorgden.” 538 Koningsdag is een grote productie, ook voor tv dus, daar staan jullie om bekend. Wat is de toegevoegde waarde van Broadcast Rental voor kleinere partijen die content produceren bij festivals en dergelijke? “We merken dat we steeds vaker door wat kleinere partijen worden ingeschakeld, die veel in schermregie of streaming zitten, vooral als hun acts of events opschalen naar de wat grotere buitenfestivals of zalen als AFAS Live, RTM Stage, Ahoy of Ziggo Dome. De zalen worden groter, de podia en de schermen worden groter en dan kom je niet weg met standaard lenzen. We leveren onze klanten dan bijvoorbeeld boxlenzen voor de camera’s bij de front of house en gestabiliseerde lenzen voor handhelds. We zien in dit segment ook veel Blackmagic apparatuur, URSA camera’s bijvoorbeeld. Dit werkt natuurlijk prima, alleen zie je dan bijvoorbeeld dat zodra je deze camera’s draadloos wil inzetten in een multicam omgeving, het shaden erg lastig wordt. Wij zien deze omissie, gaan met ons team aan de slag en investeren vervolgens in een Videosys tooling. Deze prepareren we zo dat je heel goed stabiel kunt shaden met deze camera’s en zo een prachtige meercamera registratie voor de schermen, of live stream kunt maken. Ook overigens in combinatie met de typische high-end broadcastcamera’s van bijvoorbeeld Sony of Grass Valley. Als het groot en complex wordt leveren wij de extra’s die het mogelijk maken om die unieke content te creëren en te ontsluiten. Maar denk bijvoorbeeld ook aan frequentiemanagement: er hangen zoveel zenders in de lucht, die moeten elkaar niet in de weg gaan zitten.” We hebben het nu over entertainment. Wat kunnen jullie voor lokale sportevenementen betekenen? “Ook lokale sportevenementen, denk aan hardloopevents, lokale marathons en dergelijke, moeten steeds vaker live in beeld worden gebracht of ontsloten worden voor social media. De high-end oplossingen met helikopters en uplinks zijn dan te kostbaar en ook nog eens complex vanwege vergunningen en dergelijke. Zeker als je maar een of twee van dergelijke evenementen per jaar hebt. Wij leveren onze cameramotoren, gestabiliseerde lenzen en een live infrastructuur op maat, elke situatie is namelijk anders.”
|