Mooi bedank: Beatrix met hart en ziel

Nederland bedankte prinses Beatrix in Ahoy voor al die jaren dat ze over ons land regeerde. Dat gebeurde middels een fraaie show boordevol muziek. De productie was in handen van IDTV (uitvoerend), terwijl de technische productie voor rekening kwam van The Production Factory (Profac). AV & Entertainment Magazine mocht komen kijken in Ahoy

Alle edities

AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Mooi bedank: Beatrix met hart en ziel

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2014

Een dag voor de show losbarst heerst een ontspannen sfeer in Ahoy. De productie verloopt volgens schema en van stress blijkt dan ook geen sprake op de vloer. Trommelaars repeteren, stagehands plaatsen stoelen en een vliegende camera wordt gecheckt door de mensen van Flying By Wire. Mick Froeling (The Production Factory) bekijkt het tevreden. Feitelijk 'doet' zijn collega Gerrit Kuster deze productie, maar eigenlijk zou het bedankfeest al in september 2013 hebben plaatsgevonden. Destijds trof Froeling alle voorbereidingen, maar door het droeve overlijden van Prins Friso werd het bedankfeest opgeschoven naar februari 2014. Kuster nam de klus over omdat Froeling in deze 2e pre-productie periode opdrachten in het buitenland moest uitvoeren, maar Froeling weet er nog altijd alles over te vertellen.

Indrukwekkend

"Heel veel is er namelijk niet veranderd in de tussentijd", legt hij uit. "Het podium is iets vereenvoudigd en de glijbanen waarmee artiesten opkomen staan nu vast, terwijl die in de eerste variant zouden rijden. Verder is het nagenoeg hetzelfde gebleven." Wat er staat is indrukwekkend. Niet alleen wat direct in het oog springt, de 34 meter brede en 8 meter hoge ledwall (8mm) van Faber AV bijvoorbeeld, maar ook de 'scaff' daarachter. "De eerste voorbereidingen begonnen in april vorig jaar", vertelt Froeling. "Je maakt een opzet, daarna gaat het naar de creatives toe en begin je eigenlijk weer opnieuw, haha. Wij doen de technische productie in opdracht van IDTV. Voor hen doen we bijvoorbeeld al 20 jaar het "5 mei Concert op de Amstel", waarbij Koningin Beatrix ook altijd aanwezig was. Zij bekijken altijd per klus wie er volgens hen het beste bij past en dit geval waren wij dat."

De keuze voor de leveranciers lag bij The Production Factory, legt Froeling verder uit: "Wij doen een voorstel van onze preferred suppliers, waarvan wij denken dat ze het beste bij de klus passen. Dat wordt afgestemd met IDTV, waarna we op basis van ons technisch bestek, de vertaalslag van het Master ontwerp, met bijbehorende tekeningen een budget voorstellen. Na overeenstemming met IDTV krijgen we een akkoord voor het budget waarbinnen we het moeten gaan doen. Uiteraard binnen alle gestelde eisen. We maken een Master CAD-tekening van podium- en zaalindeling met inpassing van alle noodzakelijke disciplines - Staging, Decor, Rigging, Licht, Geluid, Video, Special fx, Cameratechniek en Zaal indeling - en deze worden daarna door ons in alle deelgebieden uitgewerkt met de informatie die we van alle disciplines retour ontvangen. Ze worden telkens als er aanpassing en zijn ingepast in de Master tekening, zoals bijvoorbeeld wijzigingen in de plannen van de licht- (Jan van Beek), geluid- (Donné Roos / Nico Raatgever)en decorontwerper (Roel Schneemann). Op deze wijze pas je de puzzel helemaal in elkaar en bewaak je tijdens het pre-productieproces of het geheel past en gebouwd kan worden volgens plan."

Extra veel gas

Zoals gezegd wordt in Ahoy ontspannen naar de showdag toegewerkt. Froeling: "In het begin geven wij altijd extra veel gas. We hebben de nacht van maandag op dinsdag bijvoorbeeld doorgewerkt, om uiteindelijk meer rust in de tent te hebben. Vervolgens heb je dan de tijd om mogelijke extra wensen die zouden kunnen ontstaan op te lossen. Als je gewoon goed plant, goede mensen hebt en alles goed indeelt, dan komt het goed. We zijn in het dak begonnen met rigging, dan mag daaronder uiteraard niemand bezig zijn. Als je rigging hangt, dan kan Flashlight starten met montage van het lichtequipment op de grond. Tegelijkertijd zijn de jongens van Interstage met de scaff constructie begonnen en daaropvolgend Faber met het videoscherm. Voor alles wat vliegt, wordt gezorgd door Diter Toprek van Flying By Wire. De vliegende camera, de trommels en acrobaten?.dat is echt een specialiteit. Dat vergt heel veel aandacht en ik moet zeggen dat hij dat echt heel goed doet."

Op de bedankavond zelf trad uit elke provincie een 'gewone' Nederlander op om Beatrix te bedanken. Voor het artistieke concept en de muzikale omlijsting had de (inmiddels weer) prinses zelf Bart Schneeman, leider van het Nederlands Blazers Ensemble uitgekozen. Gezien de verscheidenheid aan optredens werd gedurende de avond heel wat op en af gechangeerd. Froeling: "Daar hebben we dan ook negen mensen op zitten. Als hier in de zaal op het grote scherm filmpjes getoond worden, dan zien de mensen thuis op televisie alleen die filmpjes in beeld. Dan heb je dus steeds even de tijd om de boel op het podium voor elkaar te krijgen voor het volgende optreden."

Bomb check

Voor Froeling en consorten is het deze laatste twee dagen een kwestie van de boel netjes afwerken, de puntjes op de 'i' zetten en herstelwerkzaamheden verrichten als ergens iets niet mocht werken. "Tot nu toe is dat niet het geval geweest, dus we werken ontspannen naar morgen toe", bevestigt Froeling nog maar eens. "Wel hebben we met allerlei protocollen te maken, aangezien de Koninklijke familie hier morgen aanwezig zal zijn. Er is morgen een 'bomb check' en vooraf moesten we allemaal ons paspoort inleveren. Ook dat werd allemaal gecheckt. Morgen moeten we ook weer ons paspoort tonen, omdat we anders geen toegangspas krijgen."

Circusmensen

Na afloop van de show zal meteen weer worden begonnen met breken, aangezien Ahoy zondagochtend weer leeg opgeleverd moet worden. Op de vraag of zo'n lege zaal dan weer raar aandoet, zegt Froeling: "Nee hoor. Ik vergelijk ons altijd met circusmensen, maar dan een moderner slag. Afbouw is ook een onderdeel van ons bestaan. Het is een uitdaging als het er bijvoorbeeld snel uit moet. Je moet het dan zo plannen dat het zonder stress en gladjes loopt bij alle disciplines. Ik doe jaarlijks wereldwijd veel producties en als ik bijvoorbeeld in Seoul op een bühne loop en ik heb daar lokale stagehands aan het werk, dan weet ik binnen een half uur aan wie ik wel of niet iets heb. In het circus is het net zo. Je komt aan met je tent en de volgende dag om drie uur moet de show draaien. Of het nou sneeuwt, hagelt of snikheet is, dat maakt niet uit. Die voorstelling moet gewoon beginnen, want dat is je boterham. Bij ons is het eigenlijk precies hetzelfde." Al met al is Froeling zeer te spreken over de productie in Ahoy: "Ja, het is een mooie klus, die kunnen we er weer bij zetten. Het is te hopen dat Willem-Alexander dit soort dingen doorzet. We doen namelijk veel Koninklijke klussen en dat is hartstikke leuk?.dat kunnen er toch niet zo veel zeggen."

Mooi bedank: Beatrix met Hart en Ziel

Nederland bedankte prinses Beatrix in Ahoy voor al die jaren dat ze over ons land regeerde. Dat gebeurde middels een fraaie show boordevol muziek. De productie was in handen van IDTV (uitvoerend), terwijl de technische productie voor rekening kwam van The Production Factory (Profac). AV & Entertainment Magazine mocht komen kijken in Ahoy.

Egripment

"We hebben met een aantal producten bijgedragen aan deze productie", vertelt Philippe Tresfon van Egripment. "Na veel voorbereidingen met regisseur, lichtontwerper en andere mensen is het mogelijk geworden om een 3D vliegsysteem in te zetten. Via Dutchview hebben we een 3D "Fly system" geleverd. Met dit systeem is het mogelijk om in 3 dimensies te vliegen. Dit wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van 4 kabels, waarbij de lengtes worden aangepast door vier individuele lieren. Toprek Rigging BV heeft dit voor ons geïnstalleerd." De rig/dolly (waarin de remote head en camera hangt) kunnen door middel van 4 kabels de camera door de gehele studio laten vliegen. "Aan de gestabiliseerde dolly kunnen de gestabiliseerde head en camera gemonteerd worden. Het is mogelijk om razendsnel complexe vliegpatronen te programmeren of de camera te bewegen doormiddel van de twee joysticks. Dit alles maakt het systeem uitstekend geschikt voor TV shows, commercials en live registratie. Naast het "Fly System" hebben we ook een elektrische Furio geleverd. De Furio dolly is een elektrische dolly waarop een elektrische kolom met een remote head is bevestigd. De dolly rijdt op 36 cm smalle rails. Ideaal voor opnamen voor de bühne in dit geval. Dit is wenselijk aangezien er dan ook geen cameraman in beeld loopt. De dolly wordt op afstand bestuurd."

Faber Audiovisuals

Faber Audiovisuals leverde een AOTO M10 SMD scherm van 300m2, wat een imposante achtergrond vormde tijdens de verschillende activiteiten op het podium. Tv-kijkers waanden zich 'real-life' in de achtergrondomgeving, zo haarscherp waren de beelden. In eerste instantie was de aanvraag gedaan op basis van projectie. Dit omdat bij veel standaard LED schermen een moiré-effect en interferentie ontstaat bij close-up beelden. Na een in-house demo waren alle beslissers echter overtuigd van de bijzondere kwaliteiten van het AOTO M-10 SMD product. Met een refresh rate van 10.000 Hz en een zeer natuurlijke weergave van de kleuren, is het systeem uitermate geschikt voor live tv-registraties. Daarnaast is dit product door het relatief lichte gewicht zeer handzaam en heeft het de mogelijkheid om de gewenste curve in het scherm te kunnen maken. Dit alles samengevoegd met de ultieme beeldkwaliteit van het product, was de basis voor de beslissing om voor SMD te kiezen in plaats van projectie. "Het was een zeer arbeidsintensieve productie, zowel qua voorbereiding als in de daadwerkelijke operationele uitvoer. Maar door de goede samenwerking tussen The Production Factory en Faber Audiovisuals en de korte lijnen die binnen beide bedrijven worden gehanteerd, is het hele traject zeer goed verlopen. Groot compliment voor alle medewerkers die aan deze productie hebben meegewerkt!"

Decorontwerp

Decorontwerper bij deze productie was Roel Schneemann. "Met dertig jaar en meer dan 200 producties, met name voor de publieke omroepen, aan ervaring, werd ik nu voor het eerst gevraagd door mijn broer Bart Schneemann, artistiek leider van het Nederlands Blazers Ensemble en verantwoordelijk voor het programma 'Met Hart en Ziel'." Het beviel Schneemann prima: "Ik heb met veel plezier met de mensen van Profac gewerkt, die de grote infrastructuur van 'Met Hart en Ziel' uiterst professioneel en met vrolijk gemoed hebben gerealiseerd. Het zelfde geldt voor decorbedrijf Van Dik Hout uit Starnmeer, waarmee ik bijna al mijn projecten doen. Ik kijk er dan ook naar uit om weer met deze combinatie te werken."

Ampco Flashlight

Voor het licht en geluid was aangeklopt bij Ampco Flashlight, dat veel vaker samenwerkt met Profac en IDTV. Qua geluid draaide de show op 2 Digico SD7's, Shure PSM1000, Axient en Sennheiser 3000 series wireless systemen. In totaal waren 48 frequenties in gebruik", vertelt Project Manager Nico Raatgever. "Op verzoek van de geluidsontwerper hebben we het L-Acoustics KARA ingezet, 84 cabinets in totaal: 8x SB18, 16x SB28 en 16x 8XT." De samenwerking met Profac verloopt sinds jaar en dag vlekkeloos, aldus Raatgever. "Met producent IDTV doen we ook meerdere evenementen gedurende het jaar en ook zij waren zeer tevreden over het verloop van deze productie."

Project Manager voor het licht was Anco Stielstra. Qua licht werd het volgende materiaal ingezet:

100x Clay Paky Sharpy wash

15x Varilite VL3000 spot

28x Varilite VL3500 spot

38x Clay Paky 1500 profile

24x Martin Aura led

21x Best Boy

5x Volgspot RJ Aramis

1x Volgspot RJ Ivanhoe

40x 4-bar par64 very narrow

31x 6-bar par64 very narrow

6x Svobeda

22x winches met een 400 watt gloeilamp

12x dmx droparm

14x Hog-4 desk

Flying By Wire

Toprek Rigging BV leverde voor diverse zaken het Flying By Wire© systeem aan. Toprek werd gevraagd om vliegbewegingen te verzorgen voor Corpus Acrobatics en voor de Wheels of Drums. Aanvankelijk kwam de aanvraag binnen via Corpus Acrobatics, maar dit werd al snel overgenomen door The Production Factory. Voor Corpus Acrobatics moesten twee muzikanten en twee acrobaten gevlogen worden. De Wheels of Drums, 3 stuks in totaal, kwamen tijdens de show vanuit het dak naar beneden zakken. Voor deze vliegbewegingen werden in totaal 6 computergestuurde FBW lieren ingezet. Deze lieren waren achter het podium opgesteld in de zogenaamde 'winchfarm'. Via diverse pulley's werden de vliegkabels omgeleid naar de plekken waar de hijsbeweging moest plaatsvinden. Toprek Rigging leverde samen met Egripment Rentals ook de FlyCam aan, wat spectaculaire beelden opleverde. Toprek leverde tevens het 3D - FBW-vliegsysteem, Egripment de girogestabiliseerde head. Speciale rigging moest er aan te pas komen om de pulley's op hun plek te krijgen (halverwege tussen de vloer en het dak), zonder daarvoor zichtbelemmerende torens in de zaal te plaatsen. "Wij zijn trots dat wij onze systeem mochten inzetten voor deze unieke gebeurtenis. Zoiets maak je normaal gesproken maar één keer mee in je leven", aldus Diter Toprek.

Podiummateriaal

InterStage was leverancier van de podiummaterialen. In Ahoy werd in korte tijd een constructie gebouwd waar de ledwall tegenaan geplaatst werd. "Cruciaal hierbij was de waterpassing en de onderlinge afstand tussen de toren", legt Loran Kloeze uit. "Verder werden in de torens trappenhuizen verwerkt en werd een voorziening gemaakt voor de glijbanen en optreedplekken. Daarvoor werd een custom made podium geplaatst met daarin diverse rondingen en hoogteverschillen. Hiervoor is gebruik gemaakt van CNC-freeswerk. In de zaal werden diverse verhogingen gebouwd voor o.a. het Koninklijk gezelschap, overige genodigden en rolstoelgebruikers. We kijken terug op een bijzondere productie en natuurlijk een bijzonder moment in de geschiedenis van Nederland waaraan wij een bijdrage hebben mogen leveren!"

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment