User Generated Tagging

Twee regionale Belgische Tv-zenders starten met een uniek archiveringsproject waarbij voor de beschrijving van de te archiveren videobeelden ook de hulp van het publiek wordt ingeroepen. TV Limburg en TV Oost zijn de regionale zenders in de provincie Limburg en Oost-Vlaanderen en beide onderdeel van de mediagroep Concentra, tevens uitgever van ondermeer het Belang van Limburg, de regionale krant in deze Belgische provincie.
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

User Generated Tagging

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2013

User Generated Tagging

Twee regionale Belgische Tv-zenders starten met een uniek archiveringsproject waarbij voor de beschrijving van de te archiveren videobeelden ook de hulp van het publiek wordt ingeroepen. TV Limburg en TV Oost zijn de regionale zenders in de provincie Limburg en Oost-Vlaanderen en beide onderdeel van de mediagroep Concentra, tevens uitgever van ondermeer het Belang van Limburg, de regionale krant in deze Belgische provincie. Lucas Vroemen, onafhankelijk mediaconsulent bij MediaManage BV (www.mediamanage.nl)

Het zwaartepunt in de programmering van deze succesvolle regionale zenders is het regionale nieuws. TV Limburg, of TVL zoals het station ook genoemd wordt, brengt al bijna twintig jaar nieuws en belicht onderwerpen vaak vanuit het perspectief van de Limburgse bevolking. Als er politieke issues zijn, dan wordt zo veel mogelijk het volk aan het woord gelaten en zo min mogelijk de bobo's. Op die manier probeert de zender zo dicht mogelijk bij het volk te staan, herkenbaar te zijn en moeilijke issues op provinciaal en lokaal niveau voor iedereen te verduidelijken. TVL nieuws, zo heet het nieuwsprogramma van TVL, wordt dagelijks meerdere keren ververst. StudioTVL is het live dagprogramma van TVL, iedere werkdag te zien tussen 14:00 en 18:00 uur, waarin in een huiskamersetting gasten worden ontvangen en nieuws, reportages en entertainment centraal staan.

In de Belgisch Limburgse provincie wonen zo'n 850.000 mensen. TV Limburg weet regelmatig ongeveer 30% van daarvan te bereiken met haar programmering, met een gemiddelde kijkduur van 12 minuten, en is een van de meest succesvolle regionale omroepen van België. Met name 55-plussers kijken naar de regionale omroepen, het minst kijkt de leeftijdgroep tot 35 jaar naar deze zenders.

Concentra

Concentra, het moederbedrijf van beide Tv-zenders, is een mediabedrijf dat dateert uit 1885, sinds de oprichting van het Belang van Limburg. Het mediabedrijf is behalve eigenaar van deze Limburgse krant, ook eigenaar van JET magazine, de Gazet van Antwerpen en verschillende radio- en televisiestations als Radio Nostalgie, de nationale Tv-zender 'Acht', TV Limburg, TV Oost en de Antwerpse lokale Tv-zender ATV. TV Limburg was de eerste niet-print activiteit van de mediagroep. Sinds 2008 is Concentra ook actief in Nederland door de overname van De Trompetter, een uitgever van een huis-aan-huisblad, en later de overname van het commerciële regionale Tv-station TV Limburg. Behalve deze media-activiteiten heeft het bedrijf ook nog belangen in verschillende classified websites als www.hebbes.be en in de autoverkoopsite www.autokanaal.be.

Archivering

TV Limburg en TV Oost starten een aanzienlijk archiveringsproject om al haar opgeslagen video te gaan digitaliseren en online beschikbaar te stellen aan het grote publiek. Sinds het ontstaan van de zenders is ruim 12.000 uur aan video gemaakt, opgeslagen op dragers variërend van Betacam SP, SX, DV Cam tot XD-Cam. Dat archief wordt de komende vijf jaar gedigitaliseerd en zal opgeslagen gaan worden in een mediacatalogus. De metadata wordt geconverteerd naar het nieuwe systeem en tegelijkertijd gecontroleerd en indien nodig gecorrigeerd om zo uniforme benamingen te krijgen.

User Generated Tagging

Beide zenders willen (een groot deel) van het archief beschikbaar stellen op YouTube. Met name de manier waarop de video zal worden verrijkt met additionele gegevens is vernieuwend te noemen. Niet alleen wordt de huidige metadata gebruikt die vaak niet verder strekt dan titel, persoon, datum van opname en locatie, ook wil de uitgever het mogelijk gaan maken dat het publiek metadata toevoegt aan de media. Achterliggende gedachte daarbij is gebruik maken van de kennis van 'the crowd' over de onderwerpen die door de jaren heen gefilmd zijn door de zenders. Er zijn zat mensen, bijvoorbeeld ervaringsdeskundigen, die veel meer weten over een bepaald onderwerp dan de programmaker. Die kennis zorgt voor een compleet archief, maar ook voor draagvlak bij de plaatselijke bevolking.

Long Tail content

Van die gedigitaliseerde video's kunnen vervolgens weer nieuwe programma's gemaakt worden waarbij de mensen die hebben aangetoond kennis te hebben van het betreffende onderwerp worden uitgenodigd om hun verhaal, geïllustreerd door de historische beelden, te vertellen op televisie. Dat kan er weer voor zorgen dat nog meer mensen betrokken raken bij het project. Ook thema-uitzendingen over bepaalde streken in Limburg, natuur en sport kunnen zorgen voor nieuwe programma's waarbij spelelementen een verhoogde interesse van de kijkers voor hetgeen de laatste twintig jaar heeft gespeeld in de provincie veroorzaken. Samenwerking met de krantenredactie kan er voor zorgen dat er een multimediaal project wordt opgezet in de provincie, waarbij verwijzingen naar televisie, krant en websites kunnen zorgen voor een uniek en interactief historisch project. De nu als stoffige banden opgeslagen media, wordt long tail content door recycling na digitalisering en wordt toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in de afgelopen twintig jaar.

What you see is what you describe

Niet alleen tagging door het publiek is uniek te noemen, ook de manier waarop het beeldmateriaal zal worden beschreven is uniek. Hebben we doorgaans de neiging om het hoofdonderwerp journalistiek te gaan beschrijven, bijvoorbeeld de geïnterviewde persoon of het onderwerp dat belicht wordt, beide zenders zijn van plan om beeldbeschrijving anders te doen. Als in beeld een zeldzame auto staat die volstrekt niets met het onderwerp te maken heeft, wordt dat beeld toch beschreven. Leidraad daarbij is hetgeen je als leek opvalt aan het beeld. Dat kan die zeldzame oude auto zijn, maar ook een persoon die naderhand beroemd is geworden, een zeldzame plant in beeld of een gebouw dat inmiddels afgebroken is maar door de bevolking als markant werd beschouwd. Die manier van beschrijven gaat er voor zorgen dat het beeldmateriaal van de beide omroepen enorm verrijkt wordt en voor velerlei doeleinden gebruikt kan worden. Bijkomend voordeel is ook dat het materiaal veelvuldig in de zoekresultaten van YouTube zal worden getoond, hetgeen een groter bereik zal opleveren.

Metadatamodel

Dat heeft consequenties voor het metadatamodel. Niet alleen zal een generieke beschrijving van het programma in kwestie moeten worden gegeven, ook moet metadata aan selecties kunnen worden toegevoegd waardoor deelbeschrijvingen ontstaan. Die deelbeschrijvingen moeten vervolgens weer gekoppeld worden aan in- en uitpunten in de videotijdlijn, zodat bij het aanklikken van de selectie direct naar het betreffende fragment in de video kan worden gesprongen.

Hoe beide zenders aankijken tegen dit project past bij hun filosofie: Van de bevolking, voor de bevolking en over de bevolking.

Algemene voorwaarden | privacy statement