AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Mojo: revolutie in mobiele journalistiek

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2020

Stand van zaken

Mojo
Revolutie in mobiele journalistiek


Mobiele journalistiek (mojo), het met één persoon of minimale crew vanaf locatie met de smartphone het item opnemen en rechtstreeks in de newsroom pluggen, was al heel populair. De ontwikkelingen door corona en technische innovaties hebben mojo een nieuwe sterke boost gegeven. Er is zelfs sprake van een ware revolutie in de journalistiek en wijze van storytelling.

Tekst: Ulco Schuurmans

Mobiele journalistiek kan je opdelen in de sectoren breaking news rechtstreeks van locatie naar de newsroom, de camcorderjournalist (de camjo) en de podcasts. De sectoren hebben gemeen dat je met een relatief eenvoudige uitrusting en kleine crew op locatie uitzendingen van groot kijkersformaat kan maken. Bij 'mojo nieuws' kan dit zelfs vanaf de opnamelocatie rechtstreeks in broadcastformaat bij de newsroom worden ingezonden. De voordelen zijn aanzienlijk. De personeelskosten zijn aanmerkelijk lager dan bij een volledig uitgeruste opnameploeg. De apparatuur kan  heel bescheiden (gewoon die voor social media en vlogging) en toch van hoge kwaliteit blijven. Je kunt overal sneller bij zijn en zelfs lekenjournalisten inzetten. Mojo valt minder op, iedereen schiet toch al met zijn of haar smartphone. Dat verkleint de sociale afstand tot het onderwerp en vermindert risico’s bij dreigende omstandigheden. Bovendien zorgen internet en social media voor een groot bereik. Tot slot maakt draadloos AV via IP het vanaf vrijwel overal direct inzenden van hoogwaardig beeld- en geluidmateriaal naar de nieuwsstudio of NLE-faciliteit mogelijk.

Revolutie
Mojo heeft een ware revolutie in de AV/broadcastjournalistiek teweeggebracht. Vast staat dat de toekomst van het nieuws mobiel is. Typerende oneliners zijn: 'Neem het nieuws mee naar de straat',  'Smartphones vervangen satelliettrucks' en 'Live in 90 seconden of minder'. En zoals redacteur-journalisten zeggen: “Journalistiek is niet alleen de camera voor iets houden. Het gaat om reportages maken en editing. Door de digitalisering worden dat nog belangrijker. Het gaat om complete storytelling. Mojo is een filosofie, voordat het een technologie wordt.”

Mojo is zeker geen fenomeen voor alleen alternatieve vormen van journalistiek. Nadat er aanvankelijk weerstand was, gingen broadcasters van klein tot groot hun journalisten op mojo-cursus sturen. Niet alleen om niet een mogelijk explosieve trend te missen, maar zeker ook om te voorkomen dat er straks content-bagger geproduceerd wordt. Daarnaast spelen de voortdurend krapper wordende budgetten bij een toenemende nieuwshonger en de invloed van de coronapandemie een belangrijke rol.

Behalve een andere manier van opnemen en storytelling heeft mojo ook grote invloed op het via internet en de cloud verzenden van de content. AV over IP, packet-technologie en beveiliging zoals RST zijn een hot item.
Het spreekt voor zich dat de benodigde hard- en software de mojo-trend op de voet volgt. Dit zowel betreffende de opnamedevices zelf als de aankleding met aanvullende randapparatuur en accessoires.

Ruwe run and gun en influencing
Mojo maakt vrij in zowel beweging als storytelling. In de praktijk ontstaat er een soort 'ruwere vorm van een run and gun' documentairestijl. Dit zowel bij video als straatradio. De makers zitten niet vast aan een bepaalde manier van storytelling en er staan tevens selfies ter beschikking. Er valt gemakkelijk over te schakelen tussen verschillende verhaalvormen en contentsoorten. Van serieus tot luchthartig. Een belangrijke rol is weggelegd voor hetgeen al gebruikelijk is op de verschillende multimediaplatforms. Quote uit het veld: “Als mojo’s moeten wij alle gereedschappen binnen de social mediaplatforms omarmen, of het nou facefilters, stickers, tekst of GIF is. Dat willen de consumerende kijkers bij social media nu eenmaal. Maak gebruik van Instagram Live, Snapchat, Facebook Live, Periscope/Twitter, Google, YouTube, Twitch en TikTok. Niet alleen om de content te pushen, maar ook om deze aldaar te editen.”

Breaking news
Zoals de naam al aangeeft is het bij breaking news de kunst om het pakkende nieuwsitem 'zodra de story breaks' te verslaan en in te sturen naar de lokale of nationale broadcasters. Dit geldt zowel voor video als radio. Wat is dan makkelijker dan gewoon de smartphone, vlogcamera of podcastrecorder te pakken en direct in te zetten voor de opname? Liefst natuurlijk nog wel even aangevuld met een aantal nuttige accessoires, zoals een externe microfoon, viewer, hoofdtelefoon, LED-lampje en handgreep of gimbal. Met de apps op smartphone, tablet of notebook en in een aantal gevallen ook direct vanuit het opname-device zelf valt de content, al of niet nabewerkt, vrijwel meteen of zelfs live door te zenden naar de Cloud en/of een verder verwerkende studiolocatie. Ideaal voor gebeurtenissen op straat, incidenten, persconferenties, beursverslagen, politieke bijeenkomsten en straatreportages.

Broadcastkwaliteit voor de newsroom
Het mag gezegd worden dat de huidige generatie smartphones zo goed is geworden op AV-gebied dat zij onder normale omstandigheden vaak niet onderdoen voor professionele apparatuur. Hetzelfde geldt voor vlogcamera’s en podcast-units. En zijn er beperkingen, dan vallen deze vaak met een aanvullend accessoire op te losten. De geluidskwaliteit van externe opsteek- en dasspeldmicrofoons is verrassend goed. Een extra lampje maakt een boel verschil bij het uitlichten van het onderwerp. Handgrepen en gimbals ondervangen schokken. Ook wordt de interne beeldstabilisatie van de smartphones steeds beter.

Je kunt horizontaal en verticaal opnemen. En de dedicated apps nemen zowel het editen als doorzenden in het juiste broadcastformaat uit handen. Zelfs optimaal beveiligd. Let verder wel op voldoende stroom (powerbanks) en waar nodig opslagcapaciteit in het toestelgeheugen, op geheugenkaarten en in de cloud. Waak voor een overload van de smartphones bij mojo-toepassingen. Zet er niet meer uitrusting op en pas niet meer apps toe dan strikt nodig is. Teveel beperkt het gebruiksgemak, werkt fouten in de hand en maakt meer zichtbaar.

Quotes en persconferenties
Een smartphone, compacte vlogcamera of podcastrecorder onder de neus van de geïnterviewde duwen is snel en eenvoudig gebeurd. Dat maakt mojo heel geschikt voor het oppikken van quotes uit de crowd en het pakken van de highlights op persconferenties. In dezen speciale aandacht voor de mojo-apps. Deze zijn er zowel voor de opname zelf, postproduction on the spot en het snel of live doorzenden naar de broadcastfaciliteit of cloud. Bijvoorbeeld LumaFusion voor Apple en Kinemaster voor Android bij video footage vanaf het mobieltje. De BBC heeft de Portable News Gathering-app (PNG). FilMicPro is een trendsetter voor de Apple iPhone. Voor de audiojournalist is Voice Record Pro interessant. Deze app neemt naar keuze op in MP3, MP4 en WAV en doet de editing na de opname. Bovendien kan deze app gesproken woord in tekst overzetten. Een aparte tak vormt de sportverslaglegging. Bovenop de sportieve evenementen, zowel in het publiek als op het veld.

Smartphone als spil 
Het slimme mobieltje is tegenwoordig geëvolueerd tot een kruising tussen een video- en audiorecorder en een streaming AV-computer. De ingebouwde optiek, beeld- en geluidssensor plus processing elektronica zijn van hoog niveau. Een aantal modellen beschikt zelfs over meerdere ingebouwde camera’s c.q. Objectieven. Je kunt desgewenst er ook externe objectieven op monteren. Qua opnamekwaliteit doet de topklasse smartphones niet onder voor een middenklasse video- of fotocamera en een audiofieldrecorder. En dat alles ook nog eens in een zeer handzaam formaat.

De smartphone vormt de spil van menig mojo-uitrusting. Liefst verder nog opgetuigd met een externe microfoon, oortjes, handgreep, extra objectiefje en zo nodig nog een videolampje. Apps voor postproduction en mojo-casting zijn in ruime mate beschikbaar voor zowel IOS als Android. Zelfs multicam mojo is met een IOS app zoals Switcher Studio mogelijk. Er zijn enkele beperkingen: het optisch bereik en de kwaliteit van de ingebouwde lenzen blijven achter bij die van systeemcamera’s en camcorders. Dat geldt ook voor de ingebouwde microfoon ten opzichte van een extern model. Eerdere bezwaren zoals verticaal (portret) opnemen, onderpresterend bij matig licht en afwijkende framerates zijn inmiddels ondervangen. Wel is het aantal beschikbare videoformaten kleiner dan bij de pro-systeemcamera en camcorder.

Camjo
De camcorder-journalist hoeft tegenwoordig niet meer te sjouwen met een forse camerabak, omhangen met accessoires. En bij de modellen met ingebouwde streaming ook geen gedoe meer met IP-adapters. Neem bijvoorbeeld een Panasonic AG-CX10 compacte camcorder. Die  is gebouwd voor point and shoot en het  meteen streaming online zetten voor breaking nieuws, reportages, vloggers en rund and gun videomakers. Je kunt er direct mee aan de slag en draadloos of per kabeladapter het videonetwerk/internet mee op. 

Behalve met de OIS uit de hand kan je deze camera door de beugel af te nemen ook aan de zwaardere drones koppelen of op een gimbal plaatsen. De gezichtsherkenning bij de AF en ingebouwde videolamp zijn handig bij interviews. Aardig is ook dat deze camjo-machine in infrarood kan opnemen. Zoals gezegd mikt de AG-CX10 vooral ook op de streamende gebruiker die snel op locatie of uit de hand diens videostory op het netwerk wil zetten. Streaming gaat als Full HD live. Je kunt met Wifi direct naar aanwezige het videonetwerk streamen. Idem via de USB-connector. De FHD filestreaming is compatibel met RTSP/RTMP/RTMPS.

Vlog- en compacte systeemcamera’s
Videobloggen en mojo hebben veel gemeen. En de speciaal voor vloggen gebouwde compacte systeemcamera’s zijn ook heel geschikt voor mojo-doeleinden. De betere vlog- en spiegelloze modellen hebben een aantal voordelen t.o.v. de smartphone. Een grotere beeldchip, betere verwisselbare optiek, meer videoformaten en vaak ook nog een vorm van postproduction met v-logs, LUTs en Gamma-instellingen bijvoorbeeld. In het verleden was er het probleem dat je met dergelijk vlog- en systeemcamera’s niet direct kon streamen. Daarvoor zijn er inmiddels al drie mogelijkheden: Een externe adapter voor draadloos AV over IP, koppeling aan een smartphone of tablet met de benodigde app aan boord of een recent model kiezen dat het draadloos (streaming) verzenden van AV al heeft ingebouwd. Kwalitatief gezien overtreft de middenklasse vlog- en systeemcamera’s nog net die van de top-smartphones. Bij de highend modellen is er geen discussie mogelijk, daar kan zelfs de beste smartphone momenteel niet tegenop.

Podcasts vanuit het veld
De podcast met de fieldrecorder op locatie is eveneens een vorm van mojo. Podcasts kennen een sterk groeiende populariteit. Het aanbod aan geschikte fieldrecorders en randapparatuur groeit navenant. De definitie volgens Wikipedia is: 'Een podcast is een audio-uitzending waarbij het geluidsbestand (doorgaans MP3) op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds.' De term podcast is een samentrekking van iPod en broadcast. Het gaat om een eigen techniek voor het maken van een audioprogramma waarbij de presentator de interviews, geluidsfragmenten, jingles, intromuziekjes e.d. mixt tot een compleet goed klinkend luisterbestand. Vervolgens wordt deze kleine (radio-)uitzending gecomprimeerd tot een gemakkelijk te verspreiden audiobestand. De luisteraars kunnen deze podcast dan on demand via internet en bepaalde websites meteen streaming beluisteren of downloaden. Podcasts zijn er o.a. als nieuwsuitzendingen, sportverslagen, productbesprekingen, opinieblogs, reclame, voorlichting/uitleg/onderwijs, crimeseries en creatieve uiting van muziek en spraak. Bij de mojo-tak is de podcast echt georiënteerd op 'in het veld'. Ter plaatse opnemen, mixen, opmaken en meteen online posten. Daarnaast is er ook een minder mobiele studiovorm.
Internet en mojo hebben de news- en reporterscene revolutionair veranderd. Tegen lage kosten en groot bereik naar een divers publiek en een grote vrijheid van creatieve en nieuwe vormen van storytelling. Tevens een compleet andere workflow vanuit het veld kant-en-klaar naar de newsroom of studio.

Aladdin led-videolamp
De inbreng van extra licht wordt bij mojo nog al eens onderschat. Een kleine extra ledlamp verricht al wonderen bij de beeldsnap, kleurweergave, het ophelderen van schaduwen, minder beeldruis en net wat extra scherptediepte. Lampen zoals de Aladdin AMS-02TD Eye-Lite Bicolor (3000-6000 Kelvin) of A-LiteAMS-08TD (3000 tot 5600K, 840 Lx) met geïntegreerde LithiumIon-accu zijn hierbij het betrouwbare ei van Columbus. 

De meest professionele is de Aladdin A-LITE. Een high-end Bi-Color instelbaar on-board led-armatuur met een geïntegreerde uitwisselbare batterij. De lichtkwaliteit is uitstekend en heeft CRI- en TLCI-waarden van 97+ voor zowel kunst- als daglicht. De door Aladdin Lights gebruikte leds zijn van hoge kwaliteit en verlopen niet in kleur of lichtopbrengst. Ze garanderen de gebruiker daarmee jarenlang probleemloos gebruiksplezier. 

De aluminium body maakt het armatuur ook zeer stevig. De geïntegreerde lithium-ionbatterij heeft een gebruiksduur van 1 uur en 20 minuten op vol vermogen en kan snel worden opgeladen via de meegeleverde Micro USB naar USB-kabel. Met deze kabel kan de A-Lite  van stroom voorzien worden maar ook opgeladen worden vanaf elke USB-lader, laptop, camera of batterij met een USB-poort. De Aladdin A-Lite wordt geleverd met een standaard 1⁄4-20" schroefdraad voor montage op elke on-board adapter. 

De compactere EyeLight biedt hoge kleurkwaliteit (CRI 95 TLCI 95, zowel geschikt voor dag- als kunstlicht), een robuust ontwerp met lange levensduur van de leds en dimmen van 100 naar 5%. Hij is flikkervrij dankzij een CC-driver en een efficiënte air convection-koeling. Fotografen en video-/filmmakers appreciëren ook de natuurlijke huidtinten bij deze LED-verlichting.
Voor de lampen zijn diverse bevestigings- en kantelbare houders leverbaar.
Info via www.bbplight.nl


Aladdin A-Lite  in het veld
Fotograaf en filmmaker Roger van Zaal: “Van Aladdin gebruik ik de A-Lite LED cameralamp. Hij is lekker plat en compact en heeft een ingebouwde accu die het een paar uur volhoudt en anders hang ik hem aan een powerbank. Ik gebruik 'm vaak los van de camera en houd hem in mijn hand om net klein beetje licht van de zijkant te krijgen. Ik heb hem nu een jaar of vijf en de leds zijn nog steeds goed. Hij zit standaard in mijn cameratas en gaat gewoon niet stuk. Je hebt nu een model met verwisselbare accu. Ik heb nog die met ingebouwde accu, maar kom eigenlijk nooit met een lege accu te zitten. Verder heeft deze Aladdin-lamp nog een diffuser als ik het licht wat zachter wil.”
Van Zaal heeft de lamp laatst nog ingezet voor het maken van een trainingsfilm op Schiphol. In de bagagekarren waarin de koffers worden gedaan was het net te donker. Oplossing: de lamp met wat gaffertape binnenin aan de bovenkant van de kar plakken. Aangezien hij zo dun is, zie je hem dan ziet. En m.b.v. bicolor valt de kleurtemperatuur perfect aan te passen. De lamp is ook dimbaar, wat goed uit kwam. Verder gebruikt Van Zaal Aladdin lights bij interviews, als hij in achtergrond nog een  donker plekje ziet. Ook bij licht reizende videomakers worden er vaak een of meer Aladdin lampen aan de muur geplakt met gaffertape. 

Veilig en snel opslaan met de NextoDI NPS-10
Als de mojo content niet direct naar de newsroom of studio wordt geladen, ontstaat er bij smartphones en kleinere opnameapparaten al snel een opslagprobleem. Ook geheugenkaarten met hogere opslagcapaciteit bieden dan vaak geen uitkomst. De oplossing is dan de aanschaf van een portable backup device zoals de NextoDI NPS-10. Hoe meer opslag en hoe sneller des te beter. Nexto zelf spreekt bij de NPS-10 van een all-in-one back-up hub op locatie. De oplossing van de vaak onderschatte backup workflow bij mojo en andere veldjournalistiek. Waar tijd, ergonomisch gebruikscomfort en snelle hoogwaardige grote back-up obligaat zijn, kan je gewoon niet om solidstate drives als de NPS-10 heen. Centraal staan hierbij het snel kunnen kopiëren van drie geheugenkaarten (2 SD en 1 CFast) naar een interne 2,5 inch SSD of conventionele HD. De slimme mogelijkheden van de meegeleverde software zorgen er voor dat je de laptop of notebook verder thuis kunt laten.
Via de USB-aansluiting valt er nog een andere drive aan te koppelen en de NPS-10 op te laden. De interne stroomcapaciteit  bedraagt  4000 mAH genoeg om twee uur mee te werken. Er is keuze uit de modellen XQD/CFexpress version, de CFast version en de CF, elk ook met de twee genoemde SD-slots. 

Het zou natuurlijk een ramp zijn als de back-up door onvoorzichtigheid als een val verloren zou gaan. De NextoDI NPS-10 is hier tegen gewapend middels een stevige aluminium behuizing, bekleed met absorberend rubber.
Info: www.aspectra.nl 

CVW draadloze videotransmitters
Wie een draadloze afstand van 100 tot 250 meter wil overbruggen kan terecht bij de videotransmitters van CVW. In feite een geval van op de camera klikken en de unit aansluiten op de HDMI of SD-poort. De voeding verloopt via een Sony NP-accu of netvoeding. De verzonden videostandaard is Full HD. In de praktijk gaat het om het verzenden van live vision vanaf de smartphone (IOS en Android) naar een steunpunt dat het signaal verder distribueert of monitor op afstand.

Bij spiegelreflex- en systeemcamera’s kan je CVW-units zoals de CVW 100 draadloze videotransmitter rechtstreeks in de hotshoe plaatsen. De latentietijd is opmerkelijk laag en de transmissiesnelheden reiken tot en met 5G. In de praktijk verloopt het bijna allemaal plug & play bij een hoge HD-kwaliteit. 
Info: www.aspectra.nl
 

RØDE Wireless Go
Bij een mojo-interview is goed geluid onmisbaar. Regelmatig zie je dan een richtmicrofoon met windkap op de smartphone of camera staan. Die pikt dikwijls teveel omgevingsgeluid op. De oplossing hiervoor is de inzet van een draadloze Lavalier microfoon met bodypack en receiver, zoals de RØDE Wireless Go-kit. Dat voorkomt ook nog eens kabelgerommel.
De Wireless Go is een slimme clip-on-combinatie van een opklembare zender (TX body transmitter) met een ingebouwde microfoon en een RX receiver. Beiden zijn supercompact, stevig en heel licht uitgevoerd. Een unieke eigenschap van de receiver is dat je deze behalve aan de broekriem of kleding kunt vastklippen ook in de accessoireschoen van een mojo-camera kunt steken. Daarnaast kan je ook een losse lavalier-microfoon (de RØDE Lavalier Go) inzetten en deze in de 3.5 mm TRRS-input van de transmitter pluggen. En met de Interview Go houder maak je van de Wireless Go transmitter een draadloze handheld microfoon.

De Wireless Go werkt vergunningsvrij op de 2,4 GHz-band, heeft een accucapaciteit van 7 uur (opladen via USB) en een bereik van maximaal  (optimale omstandigheden) 70 meter. Aardig is dat de set naast in het zwart ook in het wit (zie je niet op witte kleding) leverbaar is. De Wireless Go is geoptimaliseerd om ook storingsvrij te functioneren in relatief drukke omgevingen op het gebied van bijvoorbeeld wifi/bluetooth. Specifiek bedoeld voor kortere afstanden, ideaal voor mojo.
Via de optionele RØDE SC7-kabel sluit je de Wireless Go aan op de 3,5 mm TRRS-poort van smartphones. En m.b.v. RØDE Magclip Go werk je met een nauwelijks zichtbare magneetbevestiging onder de kleding.
De complete kit met transmitter en receiver wordt een fraaie pouch geleverd. De Lavalier Go is optioneel beschikbaar.
Info: www.mafico.com


Draadloos streamen met één druk op de knop met LiveU Solo
Ronen Artman, VP Marketing van LiveU: “LiveU Solo is een video-encoder die met één druk op de knop draadloos live streaming biedt, rechtstreeks van camera's naar populaire online platforms zoals Facebook Live, YouTube en Twitch. Het stelt makers van content in staat om professionele kwaliteitsvideo te leveren zonder een grote crew, veel apparatuur of technische streamingexpertise.”

Danny Bol van Heynen, distributeur van LiveU voor Benelux: “We verkopen de LiveU Solo al een aantal jaar en deze unit is zeer succesvol. In 2020 is de verkoop ervan explosief gestegen doordat organisaties en personen in een publieke functie in coronatijd in contact willen blijven met hun publiek.”

Bas Steenbekkers van Unlimited Vision & Sound: “In maart begonnen de aanvragen voor livestreaming aardig op te lopen. Enerzijds om uitvaarten voor nabestaanden uit te zenden en anderzijds om DJ-sets/festivals te streamen naar social media. Om aan deze vraag te voldoen hadden we extra encoders nodig om naar verschillende CDN’s te streamen. Daarbij hadden we een back-up netwerkverbinding nodig. De LiveU Solo kwam na een shoot-out met verschillende merken en modellen naar voren als beste oplossing. De grootste pluspunten vinden we dat er LRT-bonding, een overzichtelijk online platform en professioneel support bij zitten. LiveU is dus zowel voor een camera als een multicam regieset op locatie de beste oplossing voor ons.”

Quintin Samidjono van Qvideo; “We zien dat livestreams steeds belangrijker worden om relaties te onderhouden met klanten en andere betrokkenen. Sinds juni gebruiken we de LiveU Solo om presentaties en kleine events vanuit onze studio of een andere gewenste locatie te streamen naar Facebook en YouTube. De LiveU Solo kunnen we koppelen aan een professionele videocamera of aan de videomixer in onze studio. En zo sturen we de beelden rechtstreeks de wereld in. Onze klanten vinden het bijzonder fijn dat ze professioneel beeld op hun eigen kanalen kunnen live streamen.”
Voor meer informatie en verkrijgbaarheid: https://get.liveu.tv/livestreaming-nl/

 VidiMo Live streaming productie met de smartphone
StreamGear heeft een complete live streaming mojo-oplossing voor elke camera met HDMI-output in combinatie met een smartphone: de Video Director on Mobile, VidiMo. Het idee is zo simpel en effectief als het maar zijn kan. De videofilmende systeemcamera, camcorder of andere opname-device met een HDMI-uitgang in Full HD koppel je aan de in VidiMo Go hardware (= houder/handgreep en interface) voor de smartphone en laadt de Show-app op het IOS of Android mobieltje. Daarmee heb je een complete opname- en studiofaciliteit in handen voor het live streamen van de opgenomen beelden.

Bij een camera met accessoireschoen plaats je de VidiMo Go daar gewoon in. Monteer de smartphone in de houder en verbindt een HDMI-kabeltje. De smartphone werkt dan vervolgens als een live editing & broadcast montagestudio en groter viewerscherm tijdens de videoshots. De VidioMo Go functioneert zowel als een houder voor de telefoon als een capture-interface voor full HD video met geluid. Er zijn twee montagemogelijkheden: voor professionele camera’s en voor sport/action-modellen.

De smartphone voorziet in een touchscreen voor de bediening. Tevens is er een tweeknops remote control beschikbaar voor de door de gebruiker geconfigureerde app-functies. Een verwisselbare oplaadbare batterij verzorgt de stroomvoorziening.

De VidiMo Show-app is de live production toolkit voor de mojo of street director. Aan boord zijn zes configureerbare schermontwerpen. Daarop mix je de live video HDMI- en (analoge) audio-input, met tekst, grafische overlays en al opgenomen content. Streaming vindt live plaats naar YouTube en Facebook Live, Twitch, content delivery netwerken of een eigen server. Desgewenst zijn de gemaakte programma’s ook vast te legen op de smartphone zelf.
De VidiMo Show-app wordt ook stand-alone aangeboden (zonder de VidiMo Go-hardware) voor producenten die geen HDMI-ingang nodig hebben, met een gratis proefversie van de app. Deze app is beschikbaar is door contact op te nemen met StreamGear. Kortom: create, produce en stream met slechts een enkele journalist of influencer.
StreamGear wordt gedistribueerd in Europa door MVD Europe BV. 

Internationale erkenning 
Twee Nederlandse journalisten zijn opgenomen in een internationaal project van de School of Journalism van Michigan State University, om mobiele journalistiek bekender te maken bij studenten journalistiek. Michigan State University brengt nu een kaartspel uit onder de titel “Create with Mobile”. Het idee van de bedenkers is dat een kaartspel aantrekkelijker is dan een studieboek. Op iedere kaart staat een toonaangevend mobiel journalist met zijn/haar beste tip voor filmen en monteren met de smartphone. Twee van de 54 kaarten zijn toegekend aan Nederlandse journalisten: Wytse Vellinga uit Sneek en Geertje Algera uit Utrecht. 

Vellinga gebruikt zijn iPhone om reportages te maken voor Omrop Fryslân. Hij adviseert op zijn kaart (harten 5) om het kleine formaat van de smartphone ten volle te gebruiken. “Stop je telefoon ergens in, onder of bovenop, om opvallende shots te maken.” Algera benadrukt op haar kaart (klaver 7) dat mobiele journalistiek voor iedereen is, niet alleen voor journalisten. “De smartphone geeft ook mensen uit kwetsbare groepen de kans om over hun eigen leven te vertellen, en te laten zien wat ze meemaken.” Algera heeft zelf journalistiek gestudeerd in Utrecht, maar gebruikt haar kaart om studenten journalistiek een opvallende boodschap mee te geven: “Vergeet alle regeltjes die je op school geleerd hebt en experimenteer met verschillende technieken en apps om goede video’s te maken.”  

Initiatiefnemers van het kaartspel zijn docent en journalist Mike Castellucci en communicatie-professional Len Clark. Het kaartspel blijft actueel omdat er op iedere kaart ook een QR-code staat, die linkt naar de actuele site van de desbetreffende journalist. Enkele kaarten zijn gesponsord door App-ontwikkelaars en producenten van accessoires voor MoJo. De website van het kaartspel is: www.createwithmobile.com

Avid MediaCentral Reporter-app
Een echte mojo-app voor de flexibele Mojo-newsroom is de Avid MediaCentral Reporter. Dit lid van de MediaCentral UX Cloud-familie biedt een complete oplossing voor mobiele nieuwsdekking. Het kernconcept bestaat uit een tijdlijn georiënteerde editor-app die zowel voorziet in rechtstreekse content import vanuit een draaiende camera als het importeren van al aanwezige video-, audio- en still-beelden uit de mediacollectie. 

De timeline is behoorlijk geavanceerd voor dit type NLE-apps met meervoudige sporen voor video en audio plus overlay. Je kunt gemakkelijk drag & drop editen met invoegen en overschrijven. Ook effecten zoals fades, colour dipping, picture in picture (PIP voor het tonen van het onderwerp onder verschillende hoeken of details) en pixelarisatie (het blurren van gezichten) ontbreken niet. 

Welkom voor de zenderopmaak zijn branding grafische elementen, lower thirds titels en over the shoulder graphics. Voiceovers opnemen, audio-dissolves en het volume afregelen vormen geen enkel punt. De maximale resolutie voor deze mojo storyteller bedraagt Full HD. Tevens kan je de gewenste beeldafmetingen en framerate instellen.
De MediaCentral Report-app sluit prima aan op de mojo-behoefte van zowel het verhaal creëren, script schrijven, editen van de content, de grafische opmaak en het breaking news of interessant item direct doorzenden. Deze Avid-app doet dat allemaal en ook verrassend goed. Het programma doorzoekt desgewenst meerdere systemen tegelijk, verzendt story’s meteen on air en publiceert de content naadloos naar multimediaplatforms en nieuws- en andere websites. Zo ontstaan voor de next generation newsroom nu echt kant-en-klaar nieuwsitems en pakkende reportages in het veld. Deze app is verkrijgbaar voor Android en IOS. Ondersteuning door DigiNet.

 
Algemene voorwaarden | privacy statement