AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Chauvet en Never Fear Shadows: betoverend licht bij The Masked Singer

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2020


Productie                       

Betoverend licht bij The Masked Singer

Michel Milbou (Never Fear Shadows) moest met zijn lichtontwerp voor de The Masked Singer (België) afwijken van zijn gebruikelijke zorgen: de gezichten van deelnemers 'precies goed' belichten. “Nu waren er geen gezichten, maar dat bood juist veel creatieve mogelijkheden”, vertelt hij.

Foto's:  Picturesk

Tijdens zijn carrière als lichtontwerper voor populaire programma’s als Sterren Op De Dansvloer, Liefde voor Muziek en specials zoals de presidentiële debatten van de Europese Commissie, heeft Michiel Milbou een uitmuntende reputatie opgebouwd voor onberispelijke key lighting. In zijn meest recente project, de Belgische versie van The Masked Singer, moest Milbou echter afwijken van zijn gebruikelijke zorgen om de gezichten van de deelnemers 'precies goed' te belichten. Het resultaat was een weelderig vertoon van creativiteit en kleur.

Creatieve mogelijkheden
"Er waren geen gezichten om te belichten in deze show, aangezien iedereen een masker droeg", zegt Milbou, de oprichter en eigenaar van Never Fear Shadows. “Dat was heel anders. In veel opzichten zorgde het voor een leuke afwisseling, omdat het veel creatieve mogelijkheden toeliet. Het stelde ons in staat om voor kleuren te gaan die bij de maskers pasten, zonder ons zorgen te hoeven maken over key lighting van gezichten. Dus als er een personage met een blauw masker was, konden we het belichten met verschillende soorten blauw tijdens de show, iets wat we niet met een gezicht zouden kunnen doen. We gebruikten Follow-Me software om de gemaskerde personages op het podium te volgen, zodat we er allerlei verschillende effecten op konden houden. "

Spel van kleuren
In totaal 27 CHAUVET Professional Maverick MK3 Profile CX, net als de andere armaturen geleverd door Splendit, zorgden voor het kleurrijke licht dat de maskers en beroemde kostuums van de deelnemers animeerde. "We gebruikten de MK3 Profile als ons front light", zei Milbou. "De CMY + CTO-kleurmenging en zoomverhouding waren zeer nuttig bij het bieden van creatieve opties." Het spel van de kleuren op de 'gezichten' van de gemaskerde personages was slechts een van de blikvangers die Milbou en zijn team naar hun ontwerp voor de wereldwijde televisiehit brachten. Centraal in de set stonden twee grote maskers, de enige vereiste opgelegd door de internationale franchise voor de Belgische show. Deze maskers gingen een eigen leven leiden, dankzij wat creatieve projection mapping op hun oppervlak en een verzameling ÉPIX Strip IP armaturen in de mond. 

Accentueren
Milbou had 128 van de één meter lange LED-strips in zijn rig en veel daarvan werden in de gigantische maskers geplaatst, met spiegelfolie erachter. Door met de strips een helder wit licht te uit te sturen, creëerde hij in de maskers een prachtige gloed, die goed vertaalde voor de camera. "We plaatsten de ÉPIX Strips in tunnels in de maskers en lieten ze gloeien tegen de spiegelfolie die we erachter plaatsten", vertelt Milbou. “Het witte gloeiende licht werd geaccentueerd tegen de ledschermen die we in de maskers hadden. Ik ben echt een grote fan van het gebruiken van deze strips met wit licht om alles om hen heen te accentueren. Ik stuur de strips ook aan met DMX, waardoor ik veel scherpere effecten kan maken. Gedurende het hele programma hebben we verschillende bewegingspatronen gemaakt met de strips om de verschillende muziekstijlen weer te geven."

Coordinati
Het coördineren van belichting en video met de stijlen van acht verschillende gemaskerde artiesten tijdens de acht afleveringen van de show, zonder terugkerende looks, was een belangrijke prestatie van het creatieve team dat betrokken was bij The Masked Singer, gaf Milbou aan. De verschillende kleurencombinaties en accenten die hij gebruikte om de gemaskerde artiesten te verlichten en de patronen gemaakt met zijn ÉPIX Strips droegen bij aan deze prestatie. Dat gold ook voor de verscheidenheid aan dramatische overhead-looks die hij creëerde met de 33 Maverick MK1 Hybrid-armaturen die in een piramidepatroon op drie rijen boven het midden van het driehoekige podium waren geplaatst. Naast het creëren van een camera-aangenaam geometrisch patroon met het podium, opende de opstelling van hybrid armaturen een verscheidenheid aan creatieve opties voor Milbou. Als hij de 440W-units gebruikte als spot- en wash-armaturen, richtte hij soms hun licht naar buiten, wat een hemels beeld opriep. Tijdens andere nummers liet hij ze dan dienen als downlights. Bij elke beweging werden de hybrids gecoördineerd met de 10 Maverick MK3 Washes die als zijlichten dienden, wat bijdroeg aan een continue stroom van frisse nieuwe looks.

Uitermate gelukkig
“Alle betrokkenen bij deze productie waren zo trots om iets origineels te creëren”, vertelt Milbou, die het succes van dit project toeschrijft aan zijn collega's: executive producer Olivier Deprez, producer Stien Smets, regisseur Maryse van den Wyngaert, set designer Koen Verbrugghe en ook een 'geweldig licht- en videoteam'. Voor Milbou, die begin juni aan de show begon te werken, was The Masked Singer een welkom project na de initiële COVID-19 lockdown in België. "We waren allemaal erg blij om elkaar te zien",  geeft hij aan. Toen hij naar het programma keek toen het werd uitgezonden, voelde hij zich naar eigen zeggen uitermate gelukkig met de uiteindelijke resultaten. Blijkbaar werd dit sentiment door velen in België gedeeld, aangezien dit seizoen van The Masked Singer door de vele kijkers zeer goed beoordeeld werd.



 
Algemene voorwaarden | privacy statement