AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Tentdienst Aalsmeer: verbinding op afstand

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2020


Tentdienst Aalsmeer
Verbinding op afstand


Al 26 jaar lang vindt ieder jaar in een grote feesttent in Aalsmeer de Tentdienst plaats. Een kerkmuur overstijgende dienst met zo’n 1.500 bezoekers van zes verschillende kerken en daarbuiten. Door corona moest dit jaar een andere invulling bedacht worden: een gezamenlijke kerkdienst middels live-schakelingen uit de zes betrokken kerken én een leegstaande kerk die als centraal punt in de viering fungeerde. 

Normaal gesproken zou in Aalsmeer in september weer de jaarlijkse feestweek hebben plaatsgevonden. Vast onderdeel daarvan is de Tentdienst, waarbij zo’n 1.500 mensen in een grote feesttent een gezamenlijke en groots opgezette kerkdienst bijwonen. Dat zat er dit jaar helaas niet in en dus werd binnen de organisatie hard nagedacht over een manier waarop de zes deelnemende Aalsmeerse kerken toch konden ‘samenkomen’. 

Serieuze productie
“Meestal beginnen we in januari na te denken over de invulling van de dienst”, vertelt voorzitter Bastiaan Hulsbos, die tevens als technisch producent en regisseur betrokken is bij de dienst. Hij is zelf al bijna twintig jaar actief bij de productie en rolde er naar eigen zeggen in ‘via de techniek’. “Dat begon destijds klein, maar het is door de jaren heen uitgegroeid tot een flinke productie”, vertelt hij. “Er kwamen kerken bij en ook qua techniek groeide het flink. Het is nu echt een event, met veel licht, geluid en een live registratie met bijvoorbeeld zelfs een cablecam in de tent. Uiteindelijk ben ik op de voorzittersstoel terechtgekomen. Vanuit die rol kunnen we vanaf het begin het concept, de inhoud en de techniek laten samensmelten om tot een mooie Tentdienst te komen. Met een kompaan heb ik het bedrijf Eltheto Techniek Audiovisueel. Samen met andere technische partijen realiseren we het hele productietechnische deel. Daarnaast regisseer ik de dienst ook, dus ik heb verschillende petten op.”

Hybride
Toen in maart de lockdown werd afgekondigd en bleek dat corona langere tijd een serieus probleem zou gaan blijven, werd bij de organisatie wel duidelijk dat een reguliere Tentdienst welhaast onmogelijk ging worden. “Vooral de onzekerheid was daarbij lastig”, geeft Hulsbos aan. “In april zijn we wat verschillende scenario’s gaan schetsen, omdat het qua tijd anders sowieso te krap ging worden. We konden niet vol inzetten op online, aangezien het best zou kunnen dat er in september weer wat meer mogelijk zou zijn. Maar komen dan de bezoekers wel? Eén van de scenario’s bestond uit een hybride model en dat is ook wat het uiteindelijk geworden is: een beperkt aantal mensen in de deelnemende kerken en de rest van de mensen keek thuis mee via livestreams.”

Zuiderkerk
Om de dienst in deze vorm goed te laten verlopen, was één centrale locatie gewenst. “We wilden daar niet één van de zes kerken voor gebruiken en zijn daarom op zoek gegaan naar een neutrale zevende locatie”, legt Hulsbos uit. “Enerzijds om het niet specifiek aan één van de deelnemende kerken te linken en anderzijds omdat de mogelijkheid bestond dat de kerken in september weer dicht zouden kunnen zijn. Het werd uiteindelijk de Zuiderkerk, die al jaren leegstond en van binnen redelijk verloederd was, maar wel een gebouw is dat iedereen in Aalsmeer kent en voor mooie plaatjes kon zorgen. We hebben die hele ruimte schoongemaakt en er een set in gebouwd. Alles is aangeveegd en veilig gemaakt, er zat niet één raam meer in. In de Zuiderkerk hebben we vooropnames gedraaid met een spreker en de band. Daarbij hebben we ook alle elementen opgenomen die we uiteindelijk live zouden gaan doen vanuit de verschillende kerken, zoals gebeden en een schriftlezing. Dit was voor het geval we onverhoopt weer in lockdown zouden gaan. Dan zouden we toch bruikbaar materiaal hebben om de uitzending uiteindelijk mee te maken. Tijdens de uiteindelijke live uitzending kwamen de centrale beelden in de dienst vanuit de Zuiderkerk, terwijl dan om de beurt ook werd overgeschakeld naar de andere kerken. De beelden waren in alle kerken te zien, maar waren ook te volgen door de mensen thuis. Dat kon via lokale televisie, YouTube, Facebook, de website van de Tentdienst, streams van de kerken zelf en het platform ‘Kerkdienst gemist’. Alle locaties konden bij elkaar binnenkijken en waren zo met elkaar in gesprek. Zo was toch iedereen met elkaar verbonden.”

Dynamisch
Bij de vooropnames werd met de band eerst alle audio opgenomen. Het werd allemaal afgemixt en gemasterd, waarbij de betonnen look van de Zuiderkerk uiteraard in acht werd genomen. “We hebben het per nummer en met clicktracks opgenomen, achteraf konden we het zo helemaal mooi monteren”, legt Hulsbos uit. “De vooropname zorgde voor mooie plaatjes. Zo viel de regen binnen door de ramen, waardoor plassen op de grond ontstonden. “Daar lieten we de zangeres doorheen lopen bij het nummer ‘Lopen op het water’, wat voor een mooi effect zorgde. We hadden een crane op rails om overal te kunnen komen, een steadicam, een handheld, een vaste camera voorin en nog een camera op een rails track. Op die manier creëerden we een heel dynamisch plaatje.”

Geïntegreerd
De vooropnames werden uiteindelijk geïntegreerd in het live gedeelte. “Maar we hebben zoveel mogelijk de illusie willen geven dat het allemáál live was”, geeft Hulsbos aan. “Puur om nog sterker het gevoel te creëren dat we echt samen een kerkdienst beleefden. Het plaatje moest kloppen en mensen moesten vooral niet het gevoel krijgen dat ze ‘gewoon naar een filmpje zaten te kijken’. “Na een intro en een terugblik (allebei vooraf opgenomen) volgde een totaalshot van de crane, waarin je de spreker in de Zuiderkerk zag staan. “Vervolgens schakelden we naar een mediumshot, waarin je hem voor het videoscherm zag staan. Vanaf dat moment was het live”, legt Hulsbos uit. “Op het scherm achter hem zag je ook beelden uit de andere kerken. Om de beurt kregen die kerken een vraag, waar we dan live naartoe gingen. Zo keek iedereen bij elkaar naar binnen en kwam de schriftlezing uit de ene kerk, het gebed uit een andere en uiteindelijk hebben we zelfs samen een lied geneuried onder begeleiding van de band in de Zuiderkerk.”

Behapbaar
Een uitgangspunt bij het maken van het technische plan was dat het technisch hart zoveel mogelijk bij de regie moest liggen. “Zeker niet dat er in de kerken geen goede technici zijn, maar wij hadden er met een team al veel langer over nagedacht. Bovendien wil je dat het voor die technici behapbaar blijft”, vertelt Hulsbos. “Je wil hen niet belasten door in zes kerken complete stations te bouwen. We hadden voor alle partijen laptops klaarstaan, met camera’s en converters. Die konden zo in de kerken neergezet worden en aangesloten worden op het systeem. Met de juiste configuraties hadden ze dan verbinding met de regie. De kerken werden door ons ook allemaal ge-unmute op het moment dat ze aan de beurt waren. In de praktijk werkte dat echt super!”

Zoom
Een extra uitdaging was wel om het beeld sync en in HD in alle kerken te krijgen. “Daarover heb ik vooraf nog contact gehad met partijen als Faber Audiovisuals en Triple Showtechniek”, zegt Hulsbos. “Want wat was nou het beste platform om te gebruiken? Daar kwam uit dat eigenlijk alleen Zoom de mogelijkheden bood die wij nodig hadden. Maar dat is dan weer een partij die je niet even kan bellen als je vragen hebt of als er wat is, dus daar ging enorm veel research aan vooraf. Met een klein kernteam hebben we vele uren besteed om de hele configuratie uit te denken en te testen. We hadden bij Zoom een businessaccount en dan wordt wel gezegd dat je op HD kunt uitsturen, maar dat is dan weer alleen zonder audio. Allemaal dingetjes waar we tegenaan liepen als je er dieper induikt. We hadden het uiteindelijk zo bedacht: als je een scherm deelt bij Zoom, dan gooit ‘ie ‘m bij iemand anders ook meteen fullscreen op het scherm. Dat was voor de kerken handig, anders moesten ze zelf ook weer het juiste scherm van de regie pinnen. Dat gaf als nadeel dat er vertraging komt in beeld en geluid. Dat geluid moest eerst ge-embed worden via OBS, dan Zoom worden ingestuurd en vervolgens worden weggestuurd naar de andere kant. Maar ook onze wens om de kerken afzonderlijk fullscreen te kunnen schakelen en in een splitscreen met daarbij de nodige graphics, was wel even een vraagstuk. Net als het feit dat we de dienst in dezelfde kerkruimtes toonden als waar ook de sprekers stonden, zodat je te maken hebt met audiodelay. Maar uiteindelijk kwam er ook voor dit alles een oplossing, al hebben we uiteindelijk 19 laptops ingezet voor deze configuratie.”

Moeite waard
Het was al met al een vrij complexe puzzel, maar of Hulsbos momenten heeft gehad waarop hij zich afvroeg waar hij aan begonnen was? “Nee, dat niet, maar ik heb die vraag inderdaad wel vaker gekregen”, antwoordt hij. “Je zag het steeds complexer worden, maar we werkten ook met partijen die allemaal al lang betrokken zijn bij de productie en bovenal allemaal onwijs gedreven waren om met de beste oplossingen te komen. De opbouw van de centrale regie verliep soepel en ook de technische training die we een paar dagen voor de dienst verzorgden voor de kerken zorgde voor rust. Zij gingen alles direct erna installeren in hun kerk. Op zaterdag was een generale repetitie met de sprekers en op zondag was het grote moment. Best spannend, maar het liep erg goed. Iedereen zat in zijn sessie, alles kwam binnen… Heel bijzonder om die dienst zo te beleven. Achteraf zijn we er dan ook wel een klein beetje trots op. We wilden van deze Tentdienst echt iets bijzonders maken wat de mensen aanspreekt en raakt. In totaal zijn er zo’n 120 mensen bezig geweest, maar op deze manier is het alle moeite meer dan waard geweest. Heel mooi, maar hopelijk kunnen we volgend jaar gewoon weer de tent in.”




De audiovisuele bedrijven die dit hebben mogelijk gemaakt:
1.    Eltheto Techniek Audiovisueel
2.    AviSat 
3.    Tasworks
4.    Piké Geluidstechniek
5.    MBJ Rentals
6.    MultiView.live
7.    Joris van Willegen Geluidstechniek

Ingezette techniek (hoofdelementen): 
•    1x Sony PXW-X160 aan 6m scanner crane op 10m rails
•    1x Sony PXW-X160 op statief
•    1x Sony FDR-AX100 steadicam draadloos
•    1x Sony PXW-X160 op dolly en 4m rails
•    1x Sony PXW-X160 draadloos met Bolt XT500 transmitter
•    6x Sony camera in de kerken
•    1x BlackMagic ATEM 1 M/E Production Studio 4K
•    1x Zware main Zoom PC t.b.v. liveschakelconfiguratie
•    19x (!) laptop t.b.v. liveschakeling kerken - regie
•    1x BlackMagic Video Assist 
•    1x Black Magic Hyperdeck
•    1x Soundcraft SQ6
•    1x Audioset EAW/Acoustic Line
•    1x Shure PSM1000 in-ear monitorsysteem
•    1x Lichttafel Avolites Tiger Touch II
•    1x DMX booster/splitter
•    6x Showtec Sunstrip Active MKII                    
•    8x Filament lamp op statief     
•    4x Showtec Vintage Blaze ‘55
•    12x led Fresnell 200W
•    2x DTS Scena Fresnel 1.000W
•    2x Showtec Multi Profile Spot 26°
•    4x Stairville Octagon Theater 20x6W CW/WW/A
•    2x Litepanels Astra 1x1 EP bicolor 1.000W
•    24x LightmaXX Vega Silent PAR I 14x 10W RGBWA
•    12x RGBWA-UV PROPAR 12x18W
•    2x JB Systems COB-4BAR
•    4x Moving head V-PRO MH740 7x40w Wash Zoom Beam
•    1x Martin JEM K1 Hazer

 
Algemene voorwaarden | privacy statement