AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Michiel Veenstra over KINK: "Zijn er nog niet, maar tempo is bemoedigend"

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2021

Interview    

Zenderbaas Michiel Veenstra over het succes van KINK
“Zijn er nog niet, maar het tempo waarin het gaat is zeer bemoedigend”

Toen KINK twee jaar geleden terugkeerde op de radio, kreeg Michiel Veenstra als zenderbaas het inhoudelijke roer in handen. Spannend? “Zeker, maar ik was er van overtuigd dat er plek was voor een station als KINK”, aldus Veenstra. En terecht, zo blijkt. KINK groeit en sleepte al nominaties in de wacht op het RadioRing Gala. Volgende doel: een FM-frequentie. “Die herverdeling moet er gewoon komen.”  

Fotografie: Jessie Kamp, Nathan Reinds en Roy Schepers

Toen Jan Hoogesteijn (ooit één van de oprichters van KINK FM) in 2015 de merknaam KINK FM terug kocht, begon het te gonzen in radioland. Tot verrassing van Hoogesteijn zelf overigens, die de naam enkel wilde overnemen om te voorkomen dat derden er gekke dingen mee konden gaan doen. Waar veel mensen hoopvol en enthousiast waren, meende Hoogesteijn tot 2018 vooral dat er eigenlijk geen ruimte was voor een station als KINK. Die markt was toch allang ingevuld? Het was echter de tijd waarin 3FM begon te zwabberen met het alternatieve geluid en het steeds meer links liet liggen. Met die ruimte in het achterhoofd én omdat de enthousiaste geluiden hem toch wel kietelden, besloot hij er toch weer eens dieper in te gaan duiken. Vraag één is dan uiteraard: wie gaat dat betalen? Hoogesteijn kwam weer in contact met Leon Ramakers, oud-directeur van Mojo Concerts en ook oud-aandeelhouder van KINK FM, die tot Hoogesteijn's verrassing geïnteresseerd was in een herstart van KINK. 

Natuurlijk!
De vraag die overbleef was wie de inhoudelijke kant van het nieuwe KINK zou gaan invullen. Michiel Veenstra (toen nog actief bij 3FM, maar met een verleden bij KINK FM) hoorde de geruchten over de terugkomst van KINK en informeerde bij Hoogesteijn naar ontwikkelingen op dat vlak. Die contacten leidde uiteindelijk tot een afspraak. “De vraag was of we eens een kopje koffie konden drinken en eigenlijk had ik toen nog niet eens echt een vermoeden. Ik wist namelijk niet of er echte plannen waren om KINK nieuw leven in te blazen”, vertelt Veenstra zelf. “Die plannen bleken er inderdaad te zijn en de vraag was of ik wilde overwegen het weer op te starten station inhoudelijk te gaan leiden.” Veenstra kon programmadirecteur worden en zelf ook een programma maken, om op die manier KINK nieuw leven in te blazen. “Eerlijk gezegd waren er in het begin best even twijfels. Het is toch spannend en ik zat veilig in het pluche van de Publieke Omroep, waar je prima tot je pensioen kunt blijven zitten.” Al vrij snel kwamen er toch héél veel kriebels. “De muziek van KINK is de muziek waar ik zelf héél blij van wordt en die ik steeds meer miste in mijn werk bij 3FM. Daarnaast voelde ik al langer de drang om me meer te ontwikkelen naast het – plat gezegd – ‘alleen maar plaatjes draaien’. Na een paar keer denken kwam ik tot de conclusie dat ik gek zou zijn als ik dit liet lopen: natuurlijk wil ik dit!”

Overtuigd
Op 1 februari 2019 was het uiteindelijk zover. KINK was terug op de radio. Niet op FM (waarover later meer), maar online en op DAB+. En ondanks die beperkte distributie, gaat het KINK voor de wind. Mooie onderschrijving van die bevinding zijn de nominaties (waarover verderop ook meer) die het station eerder dit jaar in de wacht sleepte voor de Gouden RadioRing (voor Veenstra’s programma Kinkstart) en Marconi Award (voor beste radiostation). Daarnaast was diskjockey Tim Op het Broek genomineerd voor de Zilveren RadioSter, de publieksprijs voor beste radiopresentator. Het gaat dan ook snel met KINK, beaamt Veenstra: “We zitten met onze studio in een kelder en als je daar een programma zit te maken, kijk je tegen een blinde muur. Vlak voor de eerste uitzending heb ik tegen mezelf gezegd: ‘je praat tegen die muur en alles wat daar bovenop aan reacties binnenkomt, is mooi meegenomen’. Maar dat ging toch vrij snel. Er was meteen al belangstelling van mensen die KINK nog kenden en het herontdekten. We zitten nu nog dagelijks in dat proces. Mensen ontdekken het nog steeds en komen op verschillende manieren achter ons bestaan. En als ze eenmaal luisteren, dan is het vaak: ‘er kan dus wél een station zijn waar ik niet na elk leuk liedje rekening moet houden met een compensatieplaat’. Zelf was ik er vanaf dag één van overtuigd dat er in het radiolandschap plek was voor een station als KINK, maar dat het zo snel zou groeien had ik niet verwacht. Zeker niet gezien de gebrekkige distributie en ons beperkte marketingbudget. We kunnen nu eenmaal niet elke bushokje in Nederland volhangen met onze posters. We zijn er nog niet hoor, maar het tempo waarin het gaat is zeer bemoedigend.”

Opbouw
Met Jan Hoogesteijn, Leon Ramakers en Michiel Veenstra zijn drie oude bekenden aan boord van KINK. Leuk detail is dat er nog meer uit de oude KINK FM-tijd is teruggekeerd:. Het studiomeubel waarmee de dagelijkse programma’s worden gemaakt, is namelijk het meubel waar KINK FM mee werkte toen in 2011 de stekker uit het station werd getrokken. En om het nóg mooier te maken: Dion Posdijk, die destijds de twijfelachtige eer had om de uitknop in te drukken, is nu degene die weer mocht beginnen met de opbouw van KINK. “Hij heeft de studio’s gebouwd en daarvoor ook alle onderdelen bij elkaar gescharreld”, vertelt Veenstra. “We moesten vanaf een nulpunt beginnen en wilden niet de fout maken die veel starters maken: veel geld investeren en het daarna niet kunnen terugverdienen. We zijn zuinig geweest en dat begon met het oude studiomeubel, dat nog ergens in een loods bleek te staan. Dion is dat helemaal in zijn eentje verder gaan invullen. Dan wist hij via-via weer ergens een paar elementen voor een mengtafel te liggen die we dan konden overnemen. Dankzij de aanwezige gunfactor kreeg hij dan vaak ook nog wat andere dingen mee. Met die goodwill hebben we inmiddels drie studio’s in elkaar kunnen zetten. Daarnaast heeft hij ook de afstelling van het geluid verzorgd en komen bijvoorbeeld ook alle jingles van zijn hand. Zonder hem waren we er nu niet geweest, dat is één ding wat zeker is”

Duidelijk
Met de muziek die op KINK gedraaid wordt, bereikt het station een trouw publiek, zo blijkt uit de luistercijfers. Hoewel de hoeveelheid mensen die bereikt wordt niet al te hoog is, is het luisteraandeel opvallend groot. De verklaring zit ‘m in het feit dat de luisteraars van KINK héél lang blijven luisteren als ze eenmaal op KINK hebben ingeschakeld, gemiddeld tussen de vier en vijf uur per dag. Alleen Radio 5 kan ook zulke cijfers overleggen. “Dat zegt in mijn ogen wel iets over hoe duidelijk KINK is”, legt Veenstra trots uit. “Je hoeft niet weg te zappen omdat er muziek voorbijkomt die je echt helemaal niks vindt. We zijn ook helemaal geen moeilijk station. Soms denken mensen nog dat we de hele dag depressieve ‘ik wil dood-muziek’ draaien, maar het tegendeel is waar. Het is alleen wel zo dat we niet alleen maar uitpakken met artiesten die een gigantische ‘mass-appeal’ hebben. Het is niet hap-slik-weg, maar wel makkelijk. Daarmee trek je meer mensen die een net wat meer gespecialiseerde muzieksmaak hebben, maar het is echt niet dat we sektarisch zijn of zo.”

Bevlogen
De enorme betrokkenheid die Veenstra ervaart bij de luisteraars, ziet hij ook terug in het hele team waarmee hij KINK vormt. Als voorbeeld noemt hij diskjockey Tim Op het Broek: “Tim was jarenlang het best bewaarde radiogeheim van Limburg, waar hij voor de regionale omroep L1 werkte. Hij maakte een demo om ons te laten horen wat hij in huis had en dat klonk echt te gek. Er was alleen geen geld om ‘m binnen te halen. Toen ik het woord ‘vrijwillig’ liet vallen, was hij echter meteen enthousiast. Bij L1 maakte hij een ochtendshow, waar hij vroeg voor uit zijn bed moest. Op vrijdagochtend kwam hij dan na die ochtendshow naar Hilversum om een programma te maken op de vrijdagavond. Na afloop moest hij weer terug en kwam hij na middernacht gesloopt weer thuis. Allemaal om radio te kunnen maken bij KINK. Zodra de ruimte er was hebben we ‘m gelukkig een baan kunnen aanbieden en nu maakt hij hier een middagshow. Als je ziet wat daar voor creatieve uitspattingen en goede ideeën uit komen. Dan zit hij er weer gewoon tot laat in de avond of in het weekend, met een bevlogenheid….ongekend. Dit station trekt ook een bepaald soort mensen aan. Mensen die het zo te gek vinden, dat ze harder werken dan je eigenlijk met goed fatsoen aan ze kan vragen. Maar binnen zo’n kleine organisatie is dat wel heel fijn. We hebben nu negen fte’s en een paar zzp’ers, maar ook nog steeds wat vrijwilligers die komen opdraven omdat ze blij zijn dat er nu een plek is waar deze muziek gedraaid kan worden. Van daaruit kunnen we soms ook doorpakken. Stefan Koren zit nu sinds een paar maanden in de middag, maar ook hij is als vrijwilliger begonnen.”

Nominaties
Wie Veenstra hoort praten over ‘zijn’ KINK, hoort direct dat de geboren Almeloër met liefde en plezier werkzaam is bij het station. “Gezien het vroege tijdstip zit ik niet per se lachend op mijn fiets als ik hier naartoe rijd, maar zodra ik binnen ben en de muziek hard zet, dan is die glimlach er inderdaad altijd. Dit is wie we zijn en wat we doen en dat gaat goed”, vertelt hij. Een mooie bevestiging waren de nominaties voor een Gouden RadioRing, Zilveren RadioSter en Marconi Award. “Echt bizar”, vindt Veenstra. “En héél goed voor het station. Die nominaties zorgden voor heel veel extra publiciteit. We zagen het aantal mensen dat online intunede echt flink toenemen in die periode en dat is vervolgens ook niet meer gezakt. Daardoor zat ik sowieso al met een enorm winnaarsgevoel op dat podium. Dat je de prijs uiteindelijk niet pakt is dan maar zo, maar dit was echt heel waardevol voor het station.”

Trots
Voor de Marconi Award waren naast KINK ook FunX en Qmusic genomineerd. Met de vertegenwoordigers van beide stations (Dave Minneboo en Niels Hoogland) heeft Veenstra in het verleden gewerkt. “Er is altijd contact gebleven en we hebben onderling veel respect voor elkaar”, vertelt hij. “We doen alle drie waarvan we denken dat het moet gebeuren. Dave met Qmusic, de terechte winnaar. Niels met FunX, dat staat als een huis. Daarnaast zat ik dan. We spraken het onderling ook naar elkaar uit: ‘hoe te gek is het dat wij hier met z'n drieën zitten, met al onze eigengereidheid en koppigheid?’. En dan toch die waardering van onze vakgenoten krijgen. Ik ben ook echt trots op waar we nu al staan.”    

FM
Hoewel de distributie van KINK enkel nog via internet en DAB+ gaat, stond het station in de metingen aan het eind van afgelopen jaar boven stations als BNR Nieuwsradio en Sublime FM, die wel een landelijke FM-dekking hebben. Het rechtvaardigt de vraagtekens die Michiel Veenstra en consorten zetten bij het feit dat de bij wet verplichte herverdeling van de FM-frequenties in 2022 wellicht wordt uitgesteld. KINK begon in 2019 in de wetenschap dat alle frequenties voor commerciële radio in september 2022 zouden aflopen en opnieuw verdeeld zouden gaan worden. “Dat was perfect voor ons”, geeft Veenstra aan. “Tot die tijd konden we dan bouwen aan een station en vervolgens een klapper gaan maken door op FM te gaan. Maar begin vorig jaar begon de coronacrisis en kwamen de commerciële zenders met een slimme lobby. De inkomsten bleven achter en dus moesten de frequenties maar gewoon weer verlengd worden, want ze hadden het zo zwaar allemaal.  Vervolgens kwamen er rapporten die onafhankelijk aantoonden dat het allemaal wel meeviel in de reclamemarkt en gaf ook staatssecretaris Mona Keijzer in een brief aan dat automatische verlenging niet nodig was. Na een nieuwe lobby en een kamerdebat werd er uiteindelijk toch gezwicht. ‘We gaan verlengen met minimaal twee jaar en op de uitwerking kom ik nog terug’, zo luidde de boodschap. Daarna hebben we niks meer gehoord.” Het wachten is voor KINK dus op een uitgewerkt plan waarin zwart op wit staat wat de bedoeling is. “Daarna kunnen we vanuit KINK kijken of we dat eventueel willen en kunnen aanvechten. De ambitie is er in ieder geval niet minder op geworden.”

Afscherming
Commercieel gezien ondervinden ze bij KINK dezelfde gevolgen van de coronacrisis als iedereen. “Inmiddels valt het wel weer mee, maar in de eerste helft van 2020 waren er inderdaad minder inkomsten”, vertelt Veenstra. “Veel adverteerders hielden de hand sowieso al op de knip om budget te hebben rond grote evenementen als het EK voetbal en de Olympische Spelen, die uiteindelijk ook wegvielen. Het is dus wel te merken, maar dat rechtvaardigt in onze ogen niet om nu al te besluiten om de FM-frequenties maar te herverdelen. En laten we eerlijk zijn, sinds die eerste verdeling in 2003 is er nooit meer een herverdeling geweest. Deze partijen zitten dus al achttien jaar lang in die positie. Jarenlang zijn er geen serieuze nieuwkomers geweest die ergens aanspraak op maakten, maar met ons is die er nu wel. Het is gewoon afscherming van de markt wat er gebeurt. Ik besef natuurlijk dat FM echt geen twintig jaar meer leading zal zijn, maar het is nu nog altijd de belangrijkste manier om je luisteraars te bereiken en dus zijn we bereid daarvoor te knokken. Maar goed, eerst het officiële besluit maar even afwachten dus.”

Uitdaging  
Tot die tijd gaat KINK gewoon door met waar het mee bezig is. Het eigen geluid laten horen en stukje bij beetje nog bekender worden bij het grote publiek. “We krijgen namelijk echt nog bovenmatig veel berichten van mensen die ons pas net ontdekt hebben en nu blij zijn dat ze ons gevonden hebben. Ze wisten gewoon nog niet dat we er waren”, vertelt Veenstra. “Of dat frustrerend is? Nou, het bevestigt in ieder geval dat radio nog altijd ‘slow business’ is. Mensen zitten toch vaak vastgeroest op het station waar ze nu eenmaal naar luisteren. Maar het geeft ook aan hoe belangrijk de band is die een luisteraar heeft met een radiostation. Daarom ben ik ook zo blij dat Eric Corton sinds januari bij KINK werkt. Daar hebben we wél posters van opgehangen in het land. Als mensen alleen zijn hoofd al zien in combinatie met de boodschap dat hij weer op de radio is, dan weten ze al wat ze kunnen verwachten. Puur het feit dat Eric zijn naam aan KINK verbindt is al marketing. Dat is voor mij ook de allergrootste uitdaging van de komende tijd, nog los van de distributie. Mensen nog meer laten weten: hou je van deze muziek? Dan is er écht een station voor je: KINK!”



 

 
Algemene voorwaarden | privacy statement