AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

JB-Lighting P12 verovert zalen - Stadsschouwburg en Philharmonie Haarlem

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2021

Project

Stadsschouwburg en Philharmonie Haarlem
JB-Lighting P12 verovert zalen

Kwaliteit, multifunctionaliteit, stilte, duurzaamheid. Het zijn vier van de redenen waarom steeds meer theaters en concertzalen kiezen voor de armaturen van het Duitse merk JB-Lighting, in Nederland vertegenwoordigd door Podiumtechniek. Ook de Stadsschouwburg en Philharmonie Haarlem en Concertgebouw De Doelen in Rotterdam zijn nu overtuigd door de JB-Lighting P12 profielspots.

In de Stadsschouwburg en Philharmonie in Haarlem heeft op het gebied van licht de laatste tijd een transformatie plaatsgevonden. In december werden door Podiumtechniek (www.podiumtechniek.nl) namelijk 21 JB-Lighting P12’s afgeleverd, bedoeld voor beide zalen van de Philharmonie. De geleverde set bewegend licht bestaat om precies te zijn uit zestien stuks JB-Lighting P12 Profile en vijf stuks van de P12 Spot. De Profiles zijn voorzien van een zeer flexibele messenmodule en de Spots van een animatiemodule. In alle gevallen betreft het de High CRI-versies (CRI>90).

Ver bovenuit
Het stemt Steven Houtman (Hoofd Technische Dienst bij de Stadsschouwburg en Philharmonie) meer dan tevreden, geeft hij aan. “Mijn voorganger had al ingezet op de vervanging van het conventionele frontlicht door ledlicht”, vertelt hij over het gevolgde traject. “Daarop hebben we een aantal lampen vergeleken. Wat kun je ermee en wat voor licht komt er uit? Daar werd ik eerlijk gezegd niet heel vrolijk van. Het was in verhouding allemaal erg duur en de CRI-waarde was gewoon niet goed. Juist omdat wij het ook als frontlicht wilden gaan gebruiken, was dat nou net iets wat voor ons erg belangrijk was.” Besloten werd om het iets breder te gaan bekijken. “Bewegend licht is al een tijdje aan de gang en daar zijn de meeste kinderziektes tegenwoordig wel uit. Misschien was het dus wel een goed idee om te gaan kijken of daar beter licht uit kwam. We hebben vier of vijf spotjes laten komen en die hebben we vergeleken. Daar stak de P12 van JB-Lighting echt héél ver bovenuit. Het verschil was enorm en dat zat ‘m vooral in de lichtkleur én in de stilte.”

Stil en goed
De P12’s hangen en staan inmiddels in de zaalbrug. Een aantal is traditioneel in de bovenbrug ingehangen met clamps en een aantal met op maat gemaakte vloerbevestiging in de onderbrug. “Omdat ze nauwelijks geluid maken zijn ze ideaal voor onze zalen, waarin we ook veel onversterkte klassieke muziek doen”, legt Houtman uit. “De P12 hoor je dan gewoon echt niet.” Daarnaast passen ze met een groot aantal tegelijkertijd op de zaalbrug. Ondanks de bescheiden afmetingen en geluidsproductie, presteren de P12’s uitmuntend op het gebied van lichtopbrengst en kleurweergave. “Heel erg belangrijk voor ons, aangezien we ze ook als frontlicht gebruiken.” 

Frontlicht
Het gebruik als frontlicht is een noviteit die je steeds meer tegenkomt. “Voor jezelf is het ook vrij makkelijk om het zo te gebruiken, daar ben je met een weekje wel handig in”, vertelt Houtman. Maar we hebben natuurlijk ook veel gezelschappen die langskomen met mensen die elke dag een totaaltje willen hebben en elke dag een speciaaltje. Dan moet je wel bedenken hoe je dat gaat leveren. Een deel van bezoekende technici kan dat wel programmeren in hun tafel, maar een deel ook weer niet. Je moet het ook zo kunnen aanbieden dat het zich gedraagt als een conventionele lamp. Dat vereist wat aanpassingen, maar het is allemaal mogelijk. We hebben nu een hybride oplossing. De helft van het oude conventionele licht is vervangen door de P12’s, maar we kunnen wel nog altijd een totaaltje stellen met de andere spotjes als dat gewenst is.”

Hoewel de spots nu allemaal hangen en staan, zijn ze nog niet zo intensief gebruikt als Houtman graag had gezien. “We liggen stil, dus hebben er nog geen grote voorstellingen mee gedaan. Wel hebben we er mee gewerkt bij de cd-opnames die we regelmatig hebben en bij wat livestream dingen die we gedaan hebben. Ook daarbij hebben we al gemerkt hoe top het is, nog veel meer dan we verwacht hadden zelfs. Gaandeweg ontdek je hoe makkelijk en fijn het is.”

Infrastructuur
De installatie in de zalen is samen met Podiumtechniek gedaan. “Onze technicus Lars Hoeksema heeft daarvoor veel contact gehad met Bob Ages, van Podiumtechniek. Bob kan heel goed conceptueel denken en denkt erg goed met je mee, bijvoorbeeld over hoe je alles op de meest toekomstbestendige manier kunt aanleggen. Dat geldt ook voor de infrastructuur. Samen met Lars is hij tot de oplossing gekomen die er nu ligt. Dat bleek een heel dynamisch duo”, lacht Houtman. Naast de P12’s werd inderdaad een en ander geleverd om de infrastructuur overzichtelijker en meer bedrijfszeker te maken. Daarbij zijn de balken met ingebouwde distributie van voeding en DMX een opvallende toevoeging. Doordat vanuit de balken bijvoorbeeld de DMX-lijnen niet zijn doorgelust maar worden gedistribueerd met een zeskanaals DMX-splitter, wordt het risico van een onderbroken DMX-verbinding aanzienlijk teruggebracht. Ook zijn de uitgangen van de DMX-splitter voorzien van optocouplers, waardoor de armaturen beveiligd zijn in het geval er onverhoopt een grote hoeveelheid stroom op de DMX-lijnen terechtkomt.

Heel blij
Niet alleen over de geleverde spullen, maar ook over de samenwerking met Podiumtechniek in het algemeen is Steven Houtman ontzettend te spreken. “Ik kende het bedrijf al vanuit het Zaantheater, waar ik eerder werkte. Paul van Schaik, die samen met Bob Ages het bedrijf vormt, had daar een aantal dingen voor ons aangelegd en ook dat beviel goed. Het prettige is dat het geen gladde verkopers zijn. Ze zijn eerlijk en denken met je mee. Dat betekent niet dat het prijsvechters zijn, maar doordat ze nu al rekening houden met de toekomst, heb je heel veel aan ze. ‘Over vijf jaar komt dit, dus nu kun je beter alvast kiezen voor dat’, dat principe. Dat ‘dat’ is dan meestal wel duurder, maar uiteindelijk scheelt het je weer geld doordat het toekomstbestendig is. Ze zeggen die dingen dus niet omdat ze meer spullen willen verkopen, maar omdat ze meedenken in hoe je tent er over vijf of tien jaar uitziet. In combinatie met de spullen die ze geleverd hebben, maakt het dat ik echt heel blij ben met ze.” 


Concertgebouw De Doelen 
Ook de lichttechnici van Concertgebouw De Doelen in Rotterdam kozen na een uitgebreide en zorgvuldige shoot-out voor de P12 Profile van JB-Lighting. Ze dienen als vervanging voor de ADB Warp’s en Niethammer’s (2kW) in het concertgebouw.

In totaal leverde Podiumtechniek achttien stuks af in Rotterdam. Zes om in het front te hangen, twaalf voor boven het podium. Belangrijke overweging bij de aanschaf was de extreem lage geluidsproductie van de P12, maar dat geldt ook voor de lichtopbrengst en (met name) de kwaliteit van het licht en de CMY-kleuren. Ook werd vastgesteld dat de P12 profielspot op alle posities inzetbaar is en verplaatsing door het geringe gewicht van 23 kilogram geen probleem is. De Doelen koost voor de High CRI-versie. Er zijn ook High Power- en Warm White-versies beschikbaar. 


Mist
De Doelen schafte ook een Pea Soup CO2 Hazer aan. Dit is de enige hazer waarbij musici of andere artiesten geen last hebben van de geproduceerde mist. Ook is de neerslag die deze hazer voortbrengt minimaal en brengt het nauwelijks extra schoonmaakkosten met zich mee. 

Duurzaamheid
Steeds vaker speelt bij de aanschaf van armaturen duurzaamheid een rol. In het geval van JB-Lighting kan daar in een aantal opzichten aan voldaan worden. In de eerste plaats springt de led-engine zeer zuinig met energie om en tegelijkertijd doet de fabriek zijn uiterste best duurzaam te produceren. Vrijwel alle componenten die niet zelf geproduceerd worden, worden lokaal ingekocht. De fabriekshallen betrekken elektriciteit van eigen zonnepanelen. De ecologische voetafdruk van de spots van JB-Lighting is dan ook zeer bescheiden. 

Rectificatie
In de vorige editie van AV & Entertainment Magazine is een fout geslopen in het artikel over het nieuwe AFAS Theater in Leusden. Daardoor werd niet goed duidelijk dat in het nieuwe theater o.a. gekozen is voor (door Podiumtechniek aan Rolight geleverde) 37 stuks P12 Profielspots van JB-Lighting, die óók als tegenlicht gebruikt worden. 



 
Algemene voorwaarden | privacy statement