AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Louvre in het licht voor David Guetta

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2021

Productie

Romain Pissenem kiest voor Robe
Louvre in het licht voor David Guetta

Voor showdesigner en regisseur Romain Pissenem kwam een droom uit. Met zijn creatieve productiebedrijf High Scream was hij verantwoordelijk voor het ontwerp, de productie en de livestream van een bijzondere show van David Guetta: een nieuwjaarsviering op het terrein van Museum het Louvre, midden in Parijs.

Foto’s: GuilleGS

Museum Het Louvre was gekozen als locatie om het nieuwe jaar in te luiden met een unieke live show. Net zo uniek als de adembenemende liveshow was de iconische en historische locatie, midden in het centrum van Parijs. De combinatie van locatie, show én 116 stuks Robe iPointe’s zorgde voor de juiste sfeer en impact om het evenement de gepaste afsluiter van het jaar 2020 te laten zijn. Het evenement was ook meteen het derde optreden (na Miami en New York) van David Guetta van de concertreeks ‘United at Home’, een initiatief om geld in te zamelen voor mensen in nood in een moeilijk jaar voor velen.

Vijftien camera’s
High Scream, het creatieve productiebedrijf van Romain Pissenem dat zowel in Frankrijk als het Verenigd Koninkrijk gevestigd is, werkte rechtstreeks voor David Guetta en was naast het ontwerp ook verantwoordelijk voor de productie en de livestream van het evenement, in nauwe samenwerking met het Louvre. In totaal werden vijftien camera’s ingezet die door regisseur Job Robbers feilloos gebruikt werden. Verder bestond het team van Romain uit lichtontwerper Ian Tomlinson en lichtprogrammeur en lichttafeloperator James Betts-Gray.

Indrukwekkend
De beroemde glazen 21,6 meter hoge piramide in het midden van de binnenplaats van het museum, ontworpen door architect I M Pei, was de basis van het productie-ontwerp. Met 603 ruitvormige en 70 driehoekige segmenten vormde dit hedendaagse meesterwerk een indrukwekkend decor voor het evenement. Het werken aan een project van deze omvang en status stuwde het team van High Scream, dat al vele grootse projecten voor David Guetta heeft uitgevoerd in de afgelopen jaren, naar een hoger niveau.

Grote druk
Voor wereldburger Romain Pissenem was het een absoluut hoogtepunt en het vervulde hem dan ook met trots dat hij dit in Frankrijk mocht uitvoeren. De belangrijkste uitdaging was om de pracht en uitstraling van Het Louvre volledig tot z’n recht laten komen en met een complexe en indrukwekkende elektronische muziekshow de pure magie van het moment vast te leggen. Met een publiek van zo’n 16 miljoen mensen, vanuit alle hoeken van de wereld, voelde de druk groot om de livestream die juiste lading mee te geven en voor een onvergetelijk evenement te zorgen.

Licht en lasers
Zoals heel veel andere bedrijven heeft ook High Scream in 2020 veel geleerd van alle streamingprojecten die het bedrijf heeft ontworpen en gepresenteerd. Deze producties hebben Pissenem in staat gesteld om te leren hoe je de sfeer en het enthousiasme van een live event kan overbrengen op een online publiek en kan zorgen voor de kippenvelmomenten die je zo gewend bent van festivals, concerten en andere live evenementen. Voor het streamen van de shows van David Guetta werd de hulp van het Nederlandse bedrijf NOMOBO ingeschakeld. Na veel tijd besteed te hebben aan het uitwerken en vertalen van ideeën naar toepassingen, besloot Pissenem om lasers en verlichting in te zetten om lagen met optische illusies te creëren en videocontent te creëren om de muziek te ondersteunen.

Op de grond
Het DJ deck van David Guetta, 34 meter breed, werd centraal gepositioneerd voor de piramide. Vanaf het begin was duidelijk dat er geen trussconstructies gebouwd konden worden, aangezien dit afbreuk zou doen aan de esthetiek van de locatie. Daarom werd besloten om alle verlichting op de grond te plaatsen, in een matrixvorm die juist zo goed past bij de architectuur. De 116 Stuks Robe iPointe vormen de basis-armaturen van de lichtshow en zijn gekozen vanwege de output, strakke bundels, functionaliteit en duurzaamheid. 

Regen en sneeuw
De keuze werd echter ook gemaakt vanwege de IP rating, waardoor ze zonder raincover gebruikt kunnen worden. Daar was vanwege het ontwerp en de uitstraling van de show namelijk geen ruimte voor. En natuurlijk ging het regenen, bijna de hele show lang. Later op de avond ging de regen zelfs over in natte sneeuw en ijzel, maar juist de regen en sneeuw zorgden voor een dramatisch effect. Het versterkte daarmee de impact van de lichtshow. De strakke heldere bundels zagen er fantastisch uit en sneden met veel kracht door de regen en de donkere nacht.

Uitdagend beeld
De Robe iPointe’s werden opgesteld in super strakke lijnen waarmee een driehoekige vorm werd gecreëerd die vergelijkbaar was met de iconische glazen piramide achter het DJ deck. Het lichtontwerp voorzag erin dat vanuit alle cameraposities een uitdagend beeld gevormd werd. In totaal werden 432 armaturen gebruikt en Pissenem voegde hier nog twintig lasers van 30W aan toe. Met deze lasers werden subtiele highlights toegevoegd aan en om de piramide. Op camera zag dat er fantastisch uit. De verlichting en audio apparatuur werd geleverd door S Group, de vaste partner van High Scream voor alle shows en evenementen. De lasers werden geleverd door Laser Fabrik, ook geen onbekende leverancier voor High Scream.

Ultiem
De livestream werd uitgezonden op verschillende platformen, waaronder Facebook, Instagram TV, Twitch, YouTube en vele televisiekanalen. Pissenem, die aan vele shows wereldwijd heeft meegewerkt, zei na afloop; “Dit was gewoon écht bijzonder, vooral na een jaar als 2020 … het was ultiem. We zijn allemaal zeer vereerd om hierbij betrokken te zijn en vereerd dat David Guetta ons de productie toevertrouwt. De show brengt een belangrijke boodschap van hoop tijdens deze zeer uitdagende tijden. We zijn dankbaar en trots om hiervan deel uit te maken.”

Goede doelen
Een bijkomend positief punt is dat het ‘United at Home’ Parijs project, samen met de ‘United at Home’ projecten in New York en Miami ondertussen al meer dan 1,5 miljoen euro heeft opgebracht voor goede doelen, waaronder Unicef en Les Restos du Coeur. Ook is er geld opgehaald voor Het Louvre, aangezien het museum vanwege de pandemie al maanden gesloten is. Een mooi resultaat voor dit fantastische project.

 
Algemene voorwaarden | privacy statement