Bastiaan Hulsbos (MutliView.live): "Visualisaties helpen aan alle kanten"
Bastiaan Hulsbos is met zijn bedrijf MultiView.live van begin af aan gespecialiseerd in meercamera-regie. Maar daarbij gaat het bij zijn projecten dan wel echt om het hele plaatje: van conceptontwikkeling en de technische invulling tot de uiteindelijke registratie. In dat traject is een mooie rol weggelegd voor de gedetailleerde 3D of 4D dynamische animaties die Hulsbos maakt. "Ideaal om opdrachtgevers alvast een idee te geven van het eindresultaat, maar ook een waardevol hulpmiddel in het vooraf bepalen van cameraposities en de optimale lenzen voor elke specifieke camera", aldus Hulsbos.
AV-Entertainment Nr1 2024
» Goof de Koning: 'Spelen met de verbeeldingskracht van de kijker'
» Optoma N-Series: de ideale oplossing voor de verhuur?
» Hamburg Open - broadcast & av technologie
» Bastiaan Hulsbos (MutliView.live): "Visualisaties helpen aan alle kanten"
» Column John Huijbregts: vergrijzing
» Wim Brons (Remotepodcast): podcastpionier
» Battlekart met Panasonic-projectoren: AV-project van het jaar op ISE
» Schijn bedriegt bij Jesus Christ Superstar
» Nautische sfeer Scheepvaartmuseum versterkt
» Robin Eijlders (Rolight) over Elation Professional: "Schot in de roos"
» Renkus-Heinz lanceert immersive Exprecience Center bij More Distribution
» Licht-upgrade voor Nederlandse Reisopera
» Patrick Veldman (Moonbears): 'Hard op weg naar mooi totaalpakket'
» Groen produceren: Toekomstbestendige podiumsector
» ISE 2024: alle records gebroken
» Hernieuwde kennismaking RentBuddy Rent: "We zijn eigenlijk veel te bescheiden"
» Column Willem Westermann: de kosten
» CUE2024 in beeld
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Bastiaan Hulsbos (MutliView.live): "Visualisaties helpen aan alle kanten"
Bastiaan Hulsbos (MutliView.live): “Visualisaties helpen aan alle kanten” Bastiaan Hulsbos is met zijn bedrijf MultiView.live van begin af aan gespecialiseerd in meercamera-regie. Maar daarbij gaat het bij zijn projecten dan wel echt om het hele plaatje: van conceptontwikkeling en de technische invulling tot de uiteindelijke registratie. In dat traject is een mooie rol weggelegd voor de gedetailleerde 3D of 4D dynamische animaties die Hulsbos maakt. “Ideaal om opdrachtgevers alvast een idee te geven van het eindresultaat, maar ook een waardevol hulpmiddel in het vooraf bepalen van cameraposities en de optimale lenzen voor elke specifieke camera”, aldus Hulsbos. Op het moment van spreken heeft Bastiaan Hulsbos net een dag eerder een productie gedraaid bij ‘een ministerie’, staan enkele zakelijke evenementen en andere live-registraties op de rol en zit hij ook in een traject rond een zelf ontwikkelde spelshow die hopelijk uitgezonden gaat worden. Het tekent de veelzijdigheid van zijn bedrijf MultiView.live, waarmee hij feitelijk alles kan aanpakken waar beelden op de mooist mogelijke manier gevangen moeten worden. “Dat is wel de drijfveer inderdaad”, vertelt Hulsbos desgevraagd. “Beelden vangen, emoties overbrengen en alles zo goed mogelijk registreren. Ik geloof dat in dat traject creativiteit, technologie en goede communicatie van essentieel belang zijn, dus die elementen combineren we graag om partijen te helpen met het vertellen van hun verhaal.” Van concept tot registratie Eigenlijk begint een project voor Hulsbos vaak zo ongeveer hetzelfde. Iemand klopt aan met de vraag: ‘we willen iets in beeld brengen en hoe kunnen we dat het beste doen?’. “Van daaruit ga ik dan aan de slag met het bedenken van een concept. In dat hele traject nemen we de klant aan de hand als ze dat willen, al heeft de een natuurlijk meer begeleiding nodig dan de ander. Het gaat van het eerste concept tot de technische invulling en de uiteindelijke manier waarop alles vastgelegd gaat worden. Dat kunnen we allemaal uit handen nemen.” Voor die technische invulling beschikt MultiView.live zelf over veel middelen. “Maar als er andere wensen zijn, kunnen we altijd bijschakelen. Steadicams, cranes….afhankelijk van het budget is alles uiteraard mogelijk.” Dynamische visualisaties Het is door de jaren heen een een stuk eenvoudiger geworden om opdrachtgevers op voorhand al te kunnen laten zien wat het uiteindelijke plaatje gaat worden. Het maken van visuele concepten is daarmee een belangrijk deel van het werk van Hulsbos geworden. “Als regisseur heb je dat plaatje vaak al in je hoofd, maar het kon wel eens lastig zijn om dat goed over te brengen aan je team of een opdrachtgever”, vertelt Hulsbos. “Kijk, iemand van een televisiestation kan vaak wel vrij beeldend denken, maar als je bijvoorbeeld voor een gemeente werkt, dan kan dat zomaar minder het geval zijn. Dat is gewoon niet hun achtergrond. Daarom kunnen wij nu vooraf al dynamische en heel gedetailleerde 3D en 4D visualisaties maken, waarin letterlijk alles al tot in detail te zien is.” David Grifhorst Hulsbos spreekt regelmatig met regisseur David Grifhorst. “Hij heeft me eigenlijk een beetje op dit spoor gezet”, vertelt hij. “David doet dit bijvoorbeeld al jaren onder andere bij The Passion, zodat hij het effect van bijzondere shots vooraf al kan laten zien door middel van visualisatiesoftware. Hij brengt zo zijn visie over en neemt anderen daarin mee. Door een van die gesprekken met hem werd bij mij het idee aangewakkerd om daar ook wat mee te gaan doen en ik merkte direct dat het door veel groepen als heel prettig wordt ervaren.” Voordelen van visualisaties Dat mes snijdt aan verschillende kanten, zo blijkt. Opdrachtgevers hebben hiermee vooraf al precies voor ogen wat het eindresultaat gaat worden en de mensen in het team om Hulsbos heen weten nog duidelijker wat er van hen verwacht wordt. Maar ook voor Hulsbos zelf heeft het veel voordelen, legt hij uit aan de hand van het spelshowconcept dat hij ontwikkeld heeft: “Het complete decor met alles erop en eraan heb ik al ingetekend. Videoschermen, lampen, publiek en kandidaten…het staat er allemaal in. Voordeel is dat ik bijvoorbeeld ook al precies kan zien welke invloed bepaalde lichteffecten straks hebben, maar zelfs ook wat het effect is als ik een andere lens op een ingetekende camera zou gebruiken. Elke camerabeweging is op voorhand al precies na te bootsen. En als bijvoorbeeld gevraagd wordt of een registratie niet met één camera minder kan, dan kan ik ook precies de meerwaarde van die ene extra camera laten zien.” Moment suprême Voor Hulsbos is het werk zo nog breder geworden. Soms is het ook een stukje decorontwerp dat erbij komt kijken. “Eigenlijk ideaal”, zegt hij daarover. “Ook omdat je dan echt vanuit alle kanten kunt kijken naar het ontwerp en zo een heleboel mogelijke uitdagingen al op voorhand kunt tackelen. Met de pet van regisseur op zie je dan al of een bepaald onderdeel van je decor niet in de weg gaat zitten bij sommige shots. Dat werkt echt ontzettend fijn.” Het doel is uiteindelijk wel altijd hetzelfde: het werken naar een zo mooi mogelijk eindresultaat. “Dat is wat voor mij het werk ook zo mooi maakt”, geeft Hulsbos aan. “Met z’n allen werk je toe naar het moment suprême waarop alles goed moet gaan en of dat lukt, zit ‘m voor een groot deel ook in een heel goede voorbereiding. En het moment waarop je merkt dat het inderdaad allemaal precies op het juiste ogenblik samenkomt, daar kan ik echt van genieten.”
|