Inhoud
- Overzicht: camera-accessoires
- Goof de Koning: 'Spelen met de verbeeldingskracht van de kijker'
- Optoma N-Series: de ideale oplossing voor de verhuur?
- Hamburg Open - broadcast & av technologie
- Bastiaan Hulsbos (MutliView.live): "Visualisaties helpen aan alle kanten"
- Column John Huijbregts: vergrijzing
- Wim Brons (Remotepodcast): podcastpionier
- Battlekart met Panasonic-projectoren: AV-project van het jaar op ISE
- Schijn bedriegt bij Jesus Christ Superstar
- Nautische sfeer Scheepvaartmuseum versterkt
- Robin Eijlders (Rolight) over Elation Professional: "Schot in de roos"
- Renkus-Heinz lanceert immersive Exprecience Center bij More Distribution
- Licht-upgrade voor Nederlandse Reisopera
- Patrick Veldman (Moonbears): 'Hard op weg naar mooi totaalpakket'
- Groen produceren: Toekomstbestendige podiumsector
- ISE 2024: alle records gebroken
- Hernieuwde kennismaking RentBuddy Rent: "We zijn eigenlijk veel te bescheiden"
- Column Willem Westermann: de kosten
- CUE2024 in beeld
Verschenen in AV & Entertainment Maart 2024
‘Hard op weg naar mooi totaalpakket’
Moonbears, distributeur van professioneel verlichting-, rigging- en trussmateriaal, werd zo’n anderhalf jaar geleden gelanceerd. Nu is Patrick Veldman als nieuwe mede-eigenaar verantwoordelijk geworden voor de verdere groei van het bedrijf. Dat groeien gebeurde al met het binnenhalen van merken als ROXX, Green Hippo, FOS Technologies en MegaTape, waarmee Moonbears gestaag bouwt aan een mooi totaalpakket met partners die passen bij de filosofie van het bedrijf.
Anderhalf jaar geleden vertelde Michael Sebregts in dit magazine over het hoe en waarom van Moonbears. Het was tijd om de distributieactiviteiten van Livingprojects los te koppelen van dat bedrijf en onder te brengen in een nieuwe onderneming. Moonbears dus. Een bijzondere naam voor een eigenzinnig bedrijf dat dingen op geheel eigen wijze doet. Moonbears had op dat moment al enkele mooie merken aan zich gebonden en Sebregts gaf al aan dat pakket te willen uitbreiden. Niet te veel – Moonbears moet vooral een boetiek worden en zeker geen supermarkt - maar in ieder geval tot een kwalitatief mooi totaalpakket is gerealiseerd. Afgelopen jaar zijn mooie stappen in die richting gezet met het binnenhalen van merken als ROXX, Green Hippo, FOS Technologies en MegaTape. En met Patrick Veldman is een oude bekende binnengehaald als nieuwe mede-eigenaar, met de volledige focus op Moonbears.
Telefoontje
In januari 2023 kreeg Patrick Veldman, op dat moment al zeven jaar als regio accountmanager werkzaam bij Signify, een telefoontje van Michael Sebregts. “Dat gebeurde op zich wel vaker, maar nu gaf Michael aan dat hij ergens over van gedachten wilde wisselen”, vertelt Veldman. “Toen we afspraken vroeg hij mij of ik als mede-eigenaar de Moonbears-kar wilde gaan trekken, zodat hijzelf de focus op Livingprojects kon houden. Dat klonk gaaf, maar natuurlijk heb je dan ook duizend vragen in je hoofd. Hoe gaan we dat regelen? Wil ik ondernemer worden? Klikt het met de andere mensen bij Moonbears? Na meerdere gesprekken bleken alle randvoorwaarden goed en heb ik besloten het avontuur aan te gaan. Het is ook een mooie kans natuurlijk, al helemaal met de ervaring en ondersteuning van Michael, die al meer dan vijfentwintig jaar ondernemer is.”
Als gegoten
Sebgrets en Veldman kennen elkaar al lang. “Mijn eerste baantje, meer dan twintig jaar geleden, was zelfs bij Livingprojects”, vertelt Veldman. “Ik pluk nu nog de vruchten van het feit dat ik dat bedrijf door de jaren heen vanuit alle hoeken heb kunnen bekijken. Monteur, magazijnmedewerker, verkoper binnendienst, sales engineer, accountmanager…ik heb het allemaal gedaan tot ik de stap naar Philips (later Signify, red.) maakte.” Nu ging het dus in omgekeerde richting weer terug naar Breda. Daar is Veldman terechtgekomen in een bedrijf dat hem zit als gegoten. “Licht is al sinds mijn jeugd mijn passie en de visie die bij Moonbears is ontwikkeld past ook bij mij als mens”, geeft hij aan. “Ik ben ook altijd op zoek naar manieren waarop dingen wél kunnen en dat is ook precies waar Moonbears voor staat. Veel mensen zien al snel beren op de weg als er een uitdaging staat te wachten. Wij knuffelen die beren liever en nemen hen mee aan de hand, tot we een oplossing hebben gevonden. En als het nodig is gaan we daarvoor tot aan de maan en verder.”
Uitbreiding
Veldman begon in oktober in zijn nieuwe rol. In hoofdlijnen waren zijn eerste aandachtspunten de beurzen CUE en ISE én uitbreiding van het merkenaanbod van Moonbears. “Want met alleen Vari-Lite, Sixty82, Protos en ETC ben je nog geen volwaardig bedrijf”, legt hij uit. “Daar hebben we dus heel hard aan getrokken. FOS Technologies was één van de eerste toevoegingen en naast Green Hippo en ETC Architectural is onlangs ook ROXX in onze stal gekomen. ROXX is echt een merk dat heel erg bij Moonbears past. Ze maken strobes, parren, blinders en andere verlichting waar echt héél goed over is nagedacht. Je ziet dat ze met hun producten – net als wij – op zoek zijn naar oplossingen die net een stap verder gaan dan producten van andere merken. En van uitstekende kwaliteit, Duitse Gründlichtkeit ten top.”
Meedenken
Ook MegaTape is een merk dat zich aan Moonbears heeft verbonden. “Een relatief nieuw merk dat in het gat is gesprongen dat andere merken hebben laten liggen”, vertelt Veldman. “Ze hebben een mooi productenpakket, met onder andere uitstekende gaffertape. Wat ervoor zorgt dat het merk goed bij Moonbears past, is dat de mensen achter MegaTape heel sterk meedenken met de eindgebruikers. Simpel voorbeeld: bij de kleine PVC-tapes is de kern standaard van karton gemaakt, maar die rolletjes maken nogal wat mee. Jaszak in, jaszak uit, tussen de spullen in een flightcase, soms een regenbui. Van zo’n kartonnetje blijft dan niks over. MegaTape gaat dat nu met een kunststof kern doen. Op voorhand zou je jezelf misschien afvragen wat je in hemelsnaam kunt verbeteren aan een tapeje, maar zij doen het. In mijn ogen ben je dan heel serieus met je producten en je merk bezig.”
Aandacht
Om klanten goed te kunnen blijven helpen wil Moonbears zeker niet te veel merken in huis halen. “We willen de merken aandacht kunnen geven en zorgen dat ze goed vertegenwoordigd worden”, vertelt Veldman. “Mensen kunnen nu bij ons aankloppen met vragen, simpelweg omdat we de ins en outs van onze merken kennen. Ook voor eventuele reparaties kunnen ze bij ons terecht. Het gaat een stuk verder dan alleen maar dozen schuiven. Wel zoeken we nog een merk dat we kunnen positioneren in het gat tussen Vari-Lite en FOS Technologies, maar ook daar zijn we al druk mee bezig.”
Blij
“Wat onszelf en onze merken in ieder geval kenmerkt is dat we met klanten echt voor een win-winsituatie willen gaan”, benadrukt Veldman. “Geen traditionele relatie tussen klant en leverancier, maar naast elkaar gaan zitten, geen genoegen nemen met een ‘nee’ en op zoek gaan naar een oplossing voor de vraag die er ligt. En natuurlijk moet er geld verdiend worden, maar dat doen we dan wel samen. Ook omdat je op die manier een duurzame relatie voor de lange termijn opbouwt.” Dat laatste kenmerkt de branche ook wel een beetje, weet Veldman: “Iedereen kent elkaar. Ik ben zeven jaar weg geweest, maar zie nu heel veel bekende gezichten. Sommige mensen zitten op een ander stoeltje, maar ze zijn nog altijd in de branche actief. Dat maakt ook wel dat het echt voelt als thuiskomen en onderstreept het feit dat deze branche zo leuk is. Ik meen het oprecht als ik zeg dat we het mooiste vak hebben dat er is.”