Wim Brons (Remotepodcast): podcastpionier
Contentproductie, -creatie en -publicatie is op het gebied van podcast al lang niet meer exclusief voorbehouden aan de traditionele mediabedrijven. Iedereen met unieke en relevante content heeft een podium. En op technisch vlak kun je als maker compleet ontzorgd worden. Bijvoorbeeld door je podcast op afstand in broadcastkwaliteit op te nemen via internet en de techniek daarbij compleet uit handen te geven. Een gesprek met remote podcastpionier Wim Brons.
AV-Entertainment Nr1 2024
» Goof de Koning: 'Spelen met de verbeeldingskracht van de kijker'
» Optoma N-Series: de ideale oplossing voor de verhuur?
» Hamburg Open - broadcast & av technologie
» Bastiaan Hulsbos (MutliView.live): "Visualisaties helpen aan alle kanten"
» Column John Huijbregts: vergrijzing
» Wim Brons (Remotepodcast): podcastpionier
» Battlekart met Panasonic-projectoren: AV-project van het jaar op ISE
» Schijn bedriegt bij Jesus Christ Superstar
» Nautische sfeer Scheepvaartmuseum versterkt
» Robin Eijlders (Rolight) over Elation Professional: "Schot in de roos"
» Renkus-Heinz lanceert immersive Exprecience Center bij More Distribution
» Licht-upgrade voor Nederlandse Reisopera
» Patrick Veldman (Moonbears): 'Hard op weg naar mooi totaalpakket'
» Groen produceren: Toekomstbestendige podiumsector
» ISE 2024: alle records gebroken
» Hernieuwde kennismaking RentBuddy Rent: "We zijn eigenlijk veel te bescheiden"
» Column Willem Westermann: de kosten
» CUE2024 in beeld
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Wim Brons (Remotepodcast): podcastpionier
Wim Brons - Remotepodcast Podcastpionier Contentproductie, -creatie en -publicatie is op het gebied van podcast al lang niet meer exclusief voorbehouden aan de traditionele mediabedrijven. Iedereen met unieke en relevante content heeft een podium. En op technisch vlak kun je als maker compleet ontzorgd worden. Bijvoorbeeld door je podcast op afstand in broadcastkwaliteit op te nemen via internet en de techniek daarbij compleet uit handen te geven. Een gesprek met remote podcastpionier Wim Brons. Door René van de Kolk Podcasts zijn razend populair. Maar al is de boodschap nog zo interessant, een podcast moet óók goed klinken, anders haakt de luisteraar alsnog af. De sprekers in een podcast zijn meestal gefocust op hun verhaal en willen eigenlijk niet lastig gevallen worden met allerlei ingewikkelde technische vragen of netwerkprotocollen. Ervaren radioman Wim Brons, al meer dan 25 jaar werkzaam voor Omrop Fryslan, zag dat al snel en ging met die wetenschap aan de slag. Brons heeft een schat aan ervaring op het gebied van productie. Als pionier schoof hij zelf zijn eigen programma’s, later werd hij vooral programmamaker. Presenteren, produceren, muzieksamenstelling….maar de fascinatie voor techniek bleef altijd. Pionieren Bij het ontstaan en ontdekken van het fenomeen podcasts begon het pioniersbloed bij Brons toch weer te borrelen. Hoe kan een opname gemaakt en geproduceerd worden, waarbij kwaliteit voorop staat en op en een slimme manier technische keuzes gemaakt worden die laagdrempelig zijn? Het pionieren begon zo’n negen jaar geleden, met een podcast voor truckers. “Het was gewoon een kwestie van doen, leren en ontdekken”, vertelt Wim Brons zelf. Dat lukte prima. De podcast bestaat nog altijd en heeft een vaste schare fans die bijna allemaal de hele podcast steevast tot het einde luisteren, zo blijkt uit data. Remotepodcast In de jaren die volgden nam het produceren en faciliteren van podcastproducties een enorme vlucht. En dat gold ook voor de aanvragen voor het realiseren van een podcast bij Wim Brons, die naast zijn werk voor Omrop Fryslan samen met zijn vrouw meer dan druk is met zijn eigen bedrijf Remotepodcast.nl (hierna geschreven als Remotepodcast, red.). Actieve acquisitie bleek nooit nodig. Brons: “Informatie en inspiratie vanuit de podcastwereld kwam destijds vooral uit Engeland. Van andere podcastmakers, ‘audio futurologen’ of consultants als James Cridland en Matt Deegan bijvoorbeeld. Zij publiceren over ontwikkelingen en innovaties in de media, nieuwe trends en eigen ervaringen op het gebied van podcasts. Waardevolle informatie om mee te nemen in ons eigen concept van Remotepodcast.” Koffertjes Het unieke aan dat concept is dat de makers en deelnemers aan de podcast ontzorgd worden in de voorbereiding, tijdens de opname en na afloop. In opdracht van klanten produceert Remotepodcast feitelijk alles. “Daarbij is het belangrijk dat het geluid goed is”, legt Wim Brons uit. Brons heeft daarvoor inmiddels vijftien ‘koffertjes’ ingericht. Die koffertjes vormen een unieke oplossing. Er bestaat zelfs een eigen podcast over… “Deze koffertjes worden van tevoren voorzien van de benodigde middelen”, vertelt Brons. “Een goede E835 microfoon van Sennheiser, een high-end headset van Sennheiser (de HD25, red.), een Focusrite Scarlett Solo unit, een aantal kabels en een klein kastje met software. Alle settings worden voorbereid, zodat een gast alleen maar een netwerkstekker ergens in een switch hoeft te doen. Daarna hoeft enkel nog een stekker in het stopcontact gestoken te worden, dat is alles. De koffertjes vinden inmiddels wereldwijd hun weg naar deelnemers aan de podcasts.” SIP codec Brons zorgt remote voor de connectie, kan de settings inregelen en zorgt daarna voor de perfecte opnamen. Desgewenst coacht hij de deelnemers inhoudelijk of technisch naar het gewenste resultaat, of neemt hij de rol van gespreksleider op zich. Kort nadat Brons in 2015 startte met zijn bedrijf, ontdekte hij ‘IP Down The Line’ (ipDTL). Dat bedrijf heeft een combinatie van twee producten. “Een browser-gebaseerde oplossing waarbij audio over IP-connecties mogelijk zijn en waarbij de moderator de mogelijkheid heeft tot controle in het algemeen”, legt Brons uit. “Maar dit bedrijf is ook gespecialiseerd in een aantal compacte zeer betaalbare portable codec oplossingen die in een hardware interface zijn ingebouwd.” ipDTL noemt zijn oplossing SIP codec, met daarbij de mogelijkheid om (naast een koptelefoon) een microfoon aan te sluiten op een USB-poort of een XLR-ingang. “In Nederland kent eigenlijk iedereen bijvoorbeeld Comrex, Tieline en Luci App, maar deze ipDTL-oplossing is minder bekend. In andere delen van de wereld wel. Op ipdtl.com is een overzicht van aangemelde deelnemers te vinden, waarbij feitelijk een enorm eigen wereldwijd netwerk is gecreëerd. Maar het SIP protocol staat natuurlijk ook connectie toe met andere merken, zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde Comrex unit.” Kwaliteit Voor Wim Brons waren twee zaken heel belangrijk: de audiokwaliteit en de (low) latency. De genoemde codecs werken met een Opus stream algoritme. De kwaliteit is in de oren en ogen van Brons prima: “De latency is amper merkbaar en daardoor goed werkbaar. In de productie gaat de voorkeur uit naar werken met bedraad internet, om de kansen op storing door haperend WIFI uit te sluiten. Desondanks kan er altijd een hick up zijn in de verbinding, maar deze is dan live direct hoorbaar tijdens de opname. Zo kan er meteen op worden ingespeeld. In het uiterste geval, als de commerciële belangen groot zijn en er geen tijd is voor improvisatie, loopt er aan de kant van de podcastgebruiker een lokale opname-unit mee waarbij voor de zekerheid een Tascam Mixcast 4 wordt ingezet en waarbij dan later de middels FTP aangeboden audio kan worden gebruikt. Mogelijke fouten kunnen dan makkelijk hersteld worden.” Betaalbaar alternatief Het bedrijf achter de SIP codec heet In:Quality en heeft al enkele jaren een markt voor haar producten over de hele wereld. In:Quality bestaat sinds 2013 en de man achter dit bedrijf, Kevin Leach, heeft ervaring opgedaan bij de BBC als host en engineer. Belangrijke input voor de productontwikkeling werd destijds gekregen van Radio France, dat op zoek was naar een goede en betrouwbare oplossing ten tijde van de pandemie. Logischerwijs nam remote werken toen een enorme vlucht. Doel in de productontwikkeling destijds was om een goed product te maken dat een betaalbaar alternatief biedt voor alle markten. Het product is destijds op NAB in Las Vegas geïntroduceerd. Het pionieren met deze nieuwe innovatieve IP-mogelijkheden sprak Wim Brons aan en de keuzes die hij destijds maakte bevallen nog steeds. Er staan nu zo’n vijftien setjes in koffertjes verdeeld over het hele land, maar ook zijn er nog wat extra sets die destijds door opdrachtgevers zijn gekocht. Middelen Voor de opnamen waarbij Brons zelf aanwezig is op locatie gebruikt hij ook andere middelen. De Sound Devices MixPre 6 of een Tascam model 12 zijn beide in het assortiment beschikbaar. In combinatie met een Shure SM7B microfoon de ideale combinatie. Van de eerder genoemde Tascam Mixcast 4 staan inmiddels drie units op verschillende locaties in het land. In het assortiment van microfoons is ook de Podmic USB aanwezig. “Voor de nabewerking gebruiken we Logic software en wordt ook incidenteel gebruikgemaakt van de AI tool Hush om akoestisch slecht klinkende ruimten weer beter te laten klinken”, legt Brons uit. “Inhoudelijke editing door opdrachtgevers kan door middel van transcript met Descript online, waarna de audio vervolgens weer multitrack kan worden bewerkt in de eigen productieruimte van Remotepodcast.” Daarin treffen we overigens ook een Rodecaster Duo samen met een SSL SiX aan in combinatie met een Focusrite Clarett 8Pre USB. Video Inmiddels maakt Wim Brons via zijn bedrijf een indrukwekkend aantal podcasts per maand. Vaste opdrachtgevers zijn onder andere Robeco, de Rijksuniversiteit Groningen en de Rijksoverheid. Pionieren blijft echter passie, dus het toevoegen van video aan bestaande podcasts is de jongste ontwikkeling, met Sony camera’s, Blackmagic, een ATEM bridge en Final Cut Pro als tools. Brons: “Standaard gaan er bij een podcast waar video bij gewenst is vijf camera’s mee die op relatief simpele wijze een hele hoge kwaliteit materiaal garanderen. Als camera wordt de ZV-E10 van Sony met voornamelijk de Sony E 18-135mm lens gebruikt. Maar ook zijn drie Sony ZV-1 camera’s aanwezig als backup.” Toekomst In de toekomst hoopt Remotepodcast te kunnen werken aan het aanbieden van ruime opnamefaciliteiten op gebied van podcastproductie, inclusief video. “Dan hopen we gasten te kunnen ontvangen in Burdaard, om daar nieuwe producties te kunnen realiseren”, besluit Brons. |