Marktonderzoek onderstreept visie en potentie Rent Around

Joost Maris heeft onlangs een jarenlang marktonderzoek afgerond waarvan de cijfers het potentieel van zijn Rent Around nog eens onderstrepen. Rent Around, een collectieve verhuurwebshop speciaal voor AV verhuurbedrijven, wil voor AV professionals het verhuuraanbod in Nederland transparant maken en de handel een stukje efficienter. Een kleine 190 AV verhuurbedrijven bieden via de portal inmiddels meer dan 13.000 producten aan en dat gaan er snel veel meer worden. "Er zijn in Nederland meer verhuurbedrijven dan bakkers, het is goed om daar lijn in aan te brengen", aldus Maris.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Marktonderzoek onderstreept visie en potentie Rent Around

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2016

Joost Maris heeft onlangs een jarenlang marktonderzoek afgerond waarvan de cijfers het potentieel van zijn Rent Around nog eens onderstrepen. Rent Around, een collectieve verhuurwebshop speciaal voor AV verhuurbedrijven, wil voor AV professionals het verhuuraanbod in Nederland transparant maken en de handel een stukje efficienter. Een kleine 190 AV verhuurbedrijven bieden via de portal inmiddels meer dan 13.000 producten aan en dat gaan er snel veel meer worden. "Er zijn in Nederland meer verhuurbedrijven dan bakkers, het is goed om daar lijn in aan te brengen", aldus Maris.

"Het waren pittige jaren waarin we veel geleerd hebben. Nu is het tijd om wat te doen met de uitkomsten", aldus een glunderende Joost Maris wanneer hem wordt gevraagd naar de resultaten van zijn marktonderzoek. Hij interviewde tientallen bedrijven en kreeg de cijfers 'honderden keren' bevestigd. "Op basis daarvan durf ik ook te beweren dat het klopt en dat dit inderdaad de cijfers zijn die de AV verhuurmarkt goed uiteenzetten."

Cijfers

Voor de gemiddelde omzetcijfers van de verhuurbedrijven in de AV markt verwijzen we graag naar het schema elders in dit verhaal, maar wat in ieder geval is gebleken is dat er zo'n 3500 verhuurbedrijven zijn in Nederland, die vari�ren van eenmanszaken tot de �cht grote bedrijven met meer dan 25 man personeel. Samen hebben ze een jaaromzet van bijna 676 miljoen euro, waarvan ruim 160 miljoen voortkomt uit droogverhuur en bijna 394 miljoen uit productieverhuur. De resterende 123 miljoen komt voort uit overige activiteiten. In totaal zijn zo'n 40.000 mensen actief in de markt, zijn er negentien AV-medewerker opleidingen en betrekken meer dan 400 afgestudeerden jaarlijks de markt. De afzetmarkt bestaat uit ongeveer 50.000 events en concerten, meer dan 750 festivals (3000+ bezoekers), 50.000 theatervoorstellingen, 500 beurzen, 400 sportevenementen en meer dan 70.000 bruiloften. Het aantal corporate events en buitenpodia tijdens bijvoorbeeld nationale feestdagen is lastig te bepalen en dus niet meegenomen in het overzicht.

Maris heeft heel veel tijd en energie gestoken in zijn onderzoek en de cijfers wekken dan ook veel interesse, merkt hij. "E�n van de dingen die opvallen is bijvoorbeeld dat het verschil tussen droogverhuur en productieverhuur tegenwoordig relatief klein is. Droogverhuur zet nu gemiddeld iets minder dan de helft van de productieverhuur om. Vijf jaar geleden was dat gat nog vele malen groter." Maris voorziet dat droogverhuur in de komende jaren alsmaar groter zal worden. "Vandaag de dag zijn er wereldwijd meer dan 1500 fabrikanten die AV materialen fabriceren. Hierdoor is het aanbod in AV materiaal meer divers dan ooit. Door het opkomende aantal ontwerpers is de vraag naar AV materiaal ook alsmaar diverser. Dat is precies waar ik met Rent Around op wil inspringen."

Ondanks zijn jonge leeftijd (24 jaar) is Maris verre van onbekend met de markt "Ook ik ben begonnen met 'Feestje bestellen? Even Joost bellen!' De techniek trok me alleen meer als het feestje. Drie jaar lang heb ik gewerkt voor een verhuurbedrijf, vervolgens 3 jaar als verkoper van Feedback Apeldoorn op de PA & Licht afdeling en daarna drie jaar commercieel buitendienst medewerker en console specialist bij Fairlight. Nu ben ik zo'n 2,5 jaar voor mezelf bezig. Verhuur heb ik er in die tijd altijd naast gedaan."

Geen concurrent

Waar Rent Around 1.0 vooral een 'vraag en aanbod platform' was, is Rent Around 2.0 een collectieve verhuurwebshop. Het is eigenlijk een database in een mooi jasje. Vanuit die database kunnen professionele AV verhuurders hun spullen aanbieden. Maris: "Voor elk product dat aangeboden wordt, maken wij een productpagina. Deze bestaat minimaal uit een productnaam, specificatieveld en afbeelding. De verhuurders achter dat product worden in die productpagina weergegeven, de dichtstbijzijnde bovenaan. Zo kan iemand die een bepaald product zoekt, dat altijd wel ergens in zijn omgeving halen, of in ieder geval op de dichtstbijzijnde locatie." Rent Around maakt op die manier het AV Verhuuraanbod transparant. "Het uiteindelijke doel is om een database te realiseren die alternatieven kan genereren en dan niet voor maar ��n product tegelijk. "Hoe geweldig zou het zijn als Rent Around kan zeggen: 'dit ontwerp kunnen we tot zover invullen met jouw materiaal en klik hier om de rest in te huren'? Ik wil met Rent Around overigens nooit direct naar de eindgebruiker stappen en ben dus ook zeker geen concurrent voor de verhuurders. Rent Around is een partner, een online tool die de AV Verhuurmarkt naar de 21e eeuw tilt en het voor elke AV verhuurder mogelijk maakt om gebruik te maken van de nieuwe technieken."

Plaatje

Ook interessant zijn de bevindingen die Maris deed toen hij de AV opleidingen in ons land bezocht. "Daar leerde ik dat zo'n vier- tot vijfhonderd mensen jaarlijks de markt betrekken. Als je dan vraagt wat ze na de opleiding willen gaan doen, dan is zo'n 40% gemotiveerd om door te zetten en 40% d��rvan wil een eigen onderneming gaan opzetten. Opvallend genoeg niet meer zozeer als verhuurder. Bezig zijn met de voorbereidende fase, zoals ontwerpen, is veel populairder." Volgens Maris zie je zelfs dat veel jongens daar tijdens de opleiding al wat handel in hebben. Het resultaat van dat alles is volgens Maris helder: "Verplaats jezelf in een student Evenementmanagement van tegenwoordig: die is nu al gewend om een compleet ontwerp af te nemen. Die is niet een materiaallijst aan het bespreken waarbij hij zijn verbeelding moet gebruiken, die bespreekt een ontwerp tot in detail. Dit betekent dat je als AV verhuurder straks ook in staat moet zijn om zo'n ontwerp te kunnen leveren, tenzij je genoegen neemt met de rol als aannemer. Ik wil het voor elke verhuurder mogelijk maken om een 'plaatje' te kunnen blijven verkopen. Rent Around moet ook een database worden met ontwerpen erin, zodat een verhuurbedrijf dat uiteindelijk kan verkopen aan zijn klant terwijl de ontwerper er ook nog een leuke cent aan verdiend."

Flexibel

Voor Joost Maris is het zaak om verhuurbedrijven te overtuigen van het feit dat ze hun spullen ��k moeten aanbieden via Rent Around. "Moeilijk is dat vaak niet. De oude garde is vaak eerst sceptisch, de jonge honden zijn vrijwel direct enthousiast. Ongeveer de helft van de bedrijven die ik bezoek tekent. Het wekt vertrouwen bij verhuurders wanneer ik duidelijk maak dat Rent Around richt zich puur en alleen richt op de professionele B2B AV Verhuurmarkt. Bovendien realiseren veel verhuurders zich dat een beetje verhuurder, aangeeft wat hij verhuurd. Rent Around is daarvoor een ideale tool." Voor het geld hoeven de verhuurderbedrijven het volgens Maris ook niet te laten: "Voor eenmalig vierhonderd euro kunnen ze al hun materiaal aanbieden via Rent Around. Ik upload voor hen dan alle producten. Daarna is er 3% commissie over alles dat wordt afgerekend via Rent Around. De aanbieder die het dichtst in de buurt zit, staat bovenaan in de zoekopdrachten. Wat dat betreft hebben we ons verplaatst in de huurder." Rent Around is niet alleen een fraaie showroom, het is ook meteen een kassa. "Een huurder vult zijn winkelwagen en de prijs wordt gecalculeerd op basis van de staffels van de verhuurder. Wanneer de verhuurder akkoord is gegaan met het huurverzoek, kan hij de huurder een netto korting geven en kan daarna de huurder afrekenen. Binnen 24 uur staat het geld op je rekening! Geen offerte, geen debiteurenstand en amper factureerwerk."

Heel wat te gaan

"Soms zijn mensen bang dat er prijzenoorlog zal uitbreken, maar dat is niet het geval", vertelt Joost. "Je ziet juist dat er uiteindelijk meer structuur komt in de prijsberekening. Er is geen gouden calculatie voor het opmaken van een verhuurprijs. Door Rent Around is er in ieder geval de mogelijkheid om de eigen verhuurprijs te vergelijken met die van een ander. Daarnaast is staffelkorting van een immense invloed op de totaalprijs en de staffelkortingen van de verhuurders publiceren we expres niet. Alleen de brutoprijs wordt aangegeven." Inmiddels zijn er zoals gezegd zo'n 190 bedrijven die hun producten aanbieden op www.rentaround.nl. Daaronder ook bekende namen als Bano, MK2 Audiovisueel en Purple Group, om er maar een paar te noemen. "Het enthousiasme is af te lezen aan Joost maar wanneer het gaat om het formaat van het klantenbestand is hij behouden. "Bijna 190 bedrijven klinkt natuurlijk leuk, maar aangezien er 3500 verhuurbedrijven zijn, heb ik ook nog heel wat bedrijven te bezoeken. Maar toch, die 190 bedrijven vertegenwoordigen wel een marktaandeel van zo'n 30%."

Groeifase

Op de vraag waar Rent Around op dit moment staat, reageert Joost Maris vol vertrouwen: "Dat is de groeifase, een start-up is het al niet meer. Alle lijnen staan omhoog: de bezoekersaantallen, de bedrijven die lid zijn, de aangeboden producten, er zitten zelfs koppelingen met kassasystemen in de pen. Het doel dit jaar is om alle materiaallijsten van bestaande verhuurders te importeren en nieuwe verhuurders aan te sluiten. Ik verwacht dat eind dit jaar meer dan 40.000 producten zullen worden aangeboden door minimaal 250 bedrijven. De markt mag dan misschien groot zijn, het wereldje is klein. Bedrijven huren regelmatig bij elkaar omdat ze elkaar de handel gunnen, maar nog veel belangrijker: ze weten dat de gelijkgestemde ondernemer een keer bij ze terugkomt om materiaal te huren. Bij elkaar huren is daardoor op den duur goedkoper en ook nog eens veel gezelliger."

joost@rentaround.nl - www.rentaround.nl

 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment