Coldplay on tour: alles draait om beleving
AV-Entertainment Nr3 2016
» Visualisatie van social media in broadcast
» BBP Light: 'Het ene LED armatuur is het andere niet'
» NOMOBO en Grass Valley op The Flying Dutch
» ACINT: importeur uit liefde voor geluid
» Live microfoons: maken of breken
» Open Huis Nestlé in Zwitserland: Hollands Glorie
» Marktonderzoek onderstreept visie en potentie Rent Around
» Coldplay on tour: alles draait om beleving
» Best Kept Secret 2016: race tegen de klok
» Nieuw pand na verwoestende brand: Primetime is terug!
» Column John Huijbregts: respectloos
Alle edities
Coldplay on tour: alles draait om beleving
Coldplay on tour - Alles draait om beleving Op 31 maart trapte Coldplay haar 'A Head Full of Dreams World Tour' af in het Estadio Ciudad de la Plata van Buenos Aires. Een tour met vooral grote stadions en outdoor venues die waarschijnlijk tot ver in 2017 zal doorlopen en dan vrijwel alle continenten zal hebben aangedaan. De afgelopen weken deed de band West-Europa aan met onder meer twee uitverkochte shows in de Amsterdam ArenA. Op uitnodiging van VER Europa, wereldwijd verhuurder van AV-apparatuur, spraken we de Video Director van Coldplay, Ben Miles van Mixed Emotions Londen. Tekst en foto's Patrick Brand Lovende kritieken van pers en publiek waren het resultaat na de optredens in de Amsterdam ArenA. Een belangrijk onderdeel van de show vormen de LED-schermen en de content die hierop vertoond wordt: een combinatie van live beelden van de band en prachtige vormgeving en video-effecten. Op uitnodiging van VER Europa, wereldwijd verhuurder van AV-apparatuur, spraken we de Video Director van Coldplay, Ben Miles van Mixed Emotions Londen. Dit 35-jarige multitalent is sinds acht jaar lid van het creatieve team van de Britse band, en verantwoordelijk voor alle video en schermentechniek op de tour. VER is door Coldplay verkozen om gedurende de gehele tour alle video- en schermentechniek te leveren. Waarom hebben jullie voor VER gekozen? Ben Miles: "We werken met een heleboel bedrijven samen en ook met VER heb ik veel prettig samengewerkt. Er waren een paar factoren belangrijk: allereerst zijn er niet veel bedrijven op de wereld die een project van deze omvang aankunnen. Maar ook zijn prijs en beschikbaarheid natuurlijk van groot belang. Je moet ook weten dat we constant veranderingen aanbrengen in het geheel en VER gaat hier gewoon erg flexibel mee om." Wat voor schermen gebruik je op deze tour? "Op deze stadiontour gebruiken we twee als een soort bloem gevormde 'side screens' van 9,6 meter hoog en 8,4 meter breed en een 23 meter breed en 12 meter hoog 'main screen'. We gebruiken hiervoor VER's Revolution Display RS5, een 5mm LED, waardoor je op het grote scherm op een 4K resolutie uitkomt van 4096 � 2160 pixels. We up-converten de HD signalen van de camera's dus ook naar 4K, maar deze zien er echt geweldig uit op het scherm. Ik heb enorm voordeel van de hoge resolutie als je het scherm terugziet op de achtergrond van mijn shots. Dus als ik Chris Martin aanschiet met een scherm op de achtergrond, dan zien we dat scherm ook weer terug op de side screens. Door de hoge resolutie heb ik echter veel minder last van moir� en dergelijke. Op de B-stage aan het einde van de catwalk, waar de band ook een aantal nummers speelt, hebben we ook nog een LED-vloer die we aansturen, dit zijn 216 stuks Viss NX7 tegels die een 1024 x 1024 resolutie vormen. De LED-vloer is goed te zien voor de mensen op de tribunes, maar komt ook terug in mijn aerial camera shots." Je bent sinds 2008 lid van het creatieve team van Coldplay, hoe werkt dat? "Phil Harvey is onze Creative Director en tevens het 'vijfde bandlid'. Hij gaat over alle creatieve zaken die niet met muziek te maken hebben en ik werk erg nauw met hem samen. We kennen elkaar nu ruim acht jaar en hij weet precies wat ik wil met video. Ik denk dat de band wel blij is met wat ik doe, want er is erg veel vertrouwen. Ik kom dus met allerlei wilde idee�n en zij zeggen of ze het goed vinden of niet?maar meestal is het wel goed dus." Wat is de rol van video in de show? "Bij Coldplay draait alles om de beleving van een live evenement. Ze willen dat de mensen er net zo veel van genieten als zij dat doen. En of dat nu is met ballonnen, confetti, lasers, de LED-polsbandjes of video, ze willen dat iedereen een geweldige ervaring heeft. En als Chris Martin besluit om de catwalk tot aan het midden van het veld te leggen, doet hij dat om simpelweg dichter bij het publiek te komen. En de video en schermen hebben eigenlijk dezelfde functie, een unieke beleving cre�ren." "De band is er erg op gebrand om videocamera's op een originele en interessante wijze te gebruiken en dat is ook precies wat ik graag wil. In deze show gebruik ik veertien camera's waarvan acht bemande, inclusief een Spydercam. En verder een aantal robotic en mini-camera's. Voor de bemande camera's gebruik ik de Sony 2500 en voor de robotics heb ik Agile Robo HD 3G camera's, de enige die echt weersbestendig zijn, een noodzaak bij outdoor show. Sinds het 'Ghost Stories project' gebruik ik bij Coldplay veel aerial en topshots. Daarom heb ik nu ook een Spydercam en altijd wel ergens een robocam ergens boven de band hangen. Waar het mij om gaat is onconventioneel zijn en tegelijk alles interessant houden. Als wij grote animaties gebruiken op het grote scherm, dan is dit ook vooral bedoeld om de juiste sfeer neer te zetten. Wat we dus niet doen, zijn expliciete statements maken over waar de liedjes over gaan. Vooral omdat iedereen zijn eigen perceptie van een liedje heeft, het is namelijk maar net hoe je muziek in je hoofd naar plaatjes vertaalt." "Ik gebruik de Grass Valley Karerra video switcher, voor mij gewoon de beste voor dit werk. Hij heeft 4 M/E waardoor ik de gelegenheid heb om naast te twee 'line cuts' (geschakelde signalen) voor de show nog een derde te maken voor televisiedoeleinden. Soms leveren we namelijk ook beelden voor een televisie-uitzending. Voor de show zelf heb ik twee line cuts, ��n voor het grote main screen en ��n voor de side screens. Ik kan elke bron afzonderlijk naar de processing unit sturen. Vanuit de Front of House, waar alle apparatuur in de fraaie 'X-Frame' flypacks van VER is ingebouwd, sturen we dan alles naar de matrixen en vervolgens door de Avolites Ai servers." Welke mediaservers gebruik je tijdens deze tour? "We hebben vier Ai servers en vier back-ups. Een tweetal servers bedient het grote scherm en ik heb een tweede set voor effecten. We hebben software die op de Ai's en D3 servers draait en geweldige effecten kan maken. Sommige vragen enorm veel reken- en processorkracht, pixels worden uit elkaar gehaald, er worden effecten op losgelaten e.d. waardoor het tijd kost om ze te laden. Daarom gebruiken we ��n server voor het huidige liedje en laden we het volgende nummer op de setlist op een tweede server. Alle mediaservers worden gevoed door de Barco E2 en hier doen we overigens ook wat mask-effecten in. Ik kan mijn camera's zonder vertraging direct naar het scherm sturen of ze door een processing-unit sturen voor een effect. In het ultieme geval stuur ik de camera's door een effect-server, stop er een effect in, vervolgens gaan ze naar een mediaserver om er nog wat content bij te stoppen, van het geheel maken we een compositie en dan naar de E2 en tenslotte naar het scherm. Dan heb ik dus echt maximale processing en de meeste vertraging en latency. Maar als ik alle machines achter elkaar zet, kom ik uit op slechts zeven tot acht frames vertraging, hetgeen natuurlijk geweldig is. Vroeger zorgde ��n apparaat al voor acht frames vertraging." Voor de LED-schermen gebruik je de nieuwe VER Revolution Display M8 processor van VER. Hoe bevalt die? "Ja, dat is wel even wat zeg! Ik was in Los Angeles bij VER, waar ze me lieten zien wat hij allemaal kan en wat voor coole features er op zitten. Zoals gezegd, het is belangrijk om zo weinig mogelijk processing te hebben. En werken we in 4K? Met de M8 heb ik maar vier of vijf processors nodig in plaats van een paar rekken vol. Bovendien zitten er een heleboel handige tools in die bij rock & roll goed van pas komen. Elke dag een scherm van dit formaat ophangen en uitlijnen, waar het soms regent en de ondergrond nooit recht is, daar word je echt niet blij van. De M8 heeft software die het makkelijk maakt om in dergelijke omstandigheden snel het scherm uit te lijnen." Wat zijn voor jou de volgende stappen na deze tour? "Nu we een systeem hebben dat zonder veel latency met live camera effecten kan werken, wil ik dit ook in televisie gaan toepassen. Dit kon eerder gewoon nog niet vanwege de vertragingen, maar nu we slechts twee frames vertraging hebben bij de Ai en D3, is er z� veel mogelijk. Op een tour als deze is het elke dag anders qua licht en cameraposities en dergelijke. In een televisiestudio kan ik alles precies doen zoals ik het wil, de camera's op de ideale plek zetten, tegen zwart aan schieten voor de ultieme key en geweldige effecten maken." Wie meer informatie wil over deze setup of de gebruikte producten van VER Europa, kan contact opnemen met Nils Pauwels of André Versteeg (VER Amsterdam). Dat kan via telefoonnummer +31 (0)20 316 05 20. Nog meer informatie op: www.ver.com.
VER Revolution Display M8 De 'A Head Full Of Dreams World Tour' heeft de primeur van de VER Revolution Display M8 processor. De in-house ontwikkelde LED processor, die er voor zorgt dat de content zo snel mogelijk op de juiste plek, in de juiste kleur en hoogste kwaliteit op het scherm komt, is vaak een bron van frustratie bij het hedendaagse complexe gebruik van schermen. De M8 is een native 4K LED processor die alle frustraties wegneemt en een geweldige intu�tieve controle biedt voor een breed scala van LED producten. Dit vond althans de jury van de 2016 Live Design Projection Product Of The Year Award, de prijs die de VER Revolution Display M8 onlangs in wacht sleepte: "Een krachtig gereedschap waarmee uren aan productietijd kan worden bespaard en die elke pixel laat schitteren."
|