AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Nabeschouwing IBC 2017

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2017

tv&radio Beurs

av-entertainment.nl

Social media tv, OTT, VR, AR, Cloud, IP, Bots, 5G?.er kwamen nogal wat populaire terminologieën voorbij op de Amsterdamse beursvloer. Op het belang van het beveiligen van je content (en IP-netwerken) gaan we uitgebreid in op pagina 28 en verder, maar ook op IBC was er heel veel aandacht voor.

IBC introduceerde drie nieuwe initiatieven, die een succes bleken. De IP Showcase trok heel veel mensen die demonstraties zagen van IP end-to-end workflows voor poductie en playout die zich in het veld al bewezen hebben. Het Startup Forum, dat in samenwerking met Media Honeypot werd gerealiseerd, zorgde voor een nieuwe interessante beursstructuur die startups en scaleups in contact bracht met (mogelijke) investeerders. Bijzondere gast was Prins Contantijn, die zich inzet voor een goed Nederlands ecosysteem voor startups. Tijdens het C-Tech Forum kwamen senior executives uit het medialandschap samen om te discussiëren over de industrie, waarbij Cyber Security en 5G op de meeste aandacht mochten rekenen.

Panasonic

Natuurlijk was er ook heel veel nieuws te vinden op de beursvloer en daarvan pikken we er hier wat uit. Zo was daar Panasonic met de compacte AU-EVA1 camcorder, waarover in deze uitgave van AV & Entertainment uitgebreid te lezen is. De eerste beelden die met de camera gemaakt zijn ? opgenomen in IJsland en geregisseerd door Filippo Chiesa ? lieten zien hoe krachtig de nieuwe Super-35-sensor met zijn 7.5K-resolutie en dubbele native ISO van 800 en 2.500 is. Chiesa kon hierdoor onder vrijwel alle lichtomstandigheden werken, zo bleek. De EVA1 beschikt over een dynamisch bereik van 14 stops en maakt gebruik van een native EF-mount, die voor cameramannen een breed assortiment EF-lenzen toegankelijk maakt. De camcorder ondersteunt verder ook HDR-productie, waarbij de 14 stops van de V-Log-curve perfect voldoen aan de HDR-vereisten, terwijl de V-Gamut de kleurruimte REC.2020 overtreft. Filippo Chiesa, regisseur en filmmaker: "Je krijgt niet vaak de kans om een camera op voorhand uit te proberen waar iedereen al zo lang naar uitkijkt. Ik ben blij dat Panasonic mij het vertrouwen heeft gegeven om de camera als eerste uit te mogen proberen en ik moet zeggen dat de camera mijn verwachtingen ruimschoots overtroffen heeft. Dankzij het rijke kleurenpalet en de hoogwaardige beeldkwaliteit had ik alle vrijheid tijdens het filmen. De camera is echt fantastisch."

Nela Pertl, Marketing Manager EMEA van Panasonic, was op zijn beurt content met Chiesa: "We zijn erg blij met de filmbeelden van Filippo. IJsland is al een prachtig natuurlijk decor op zich, maar hij heeft het met de camera op film nog mooier gemaakt. De veelzijdigheid van de EVA1 is tijdens deze opnames zwaar op de proef gesteld en omdat de camera zo compact is konden we ook verschillende opstellingen proberen, zelfs bevestiging aan een drone." 

Rigs

SHAPE introduceerde op de beurs meteen een lijn accessoires voor de AU-EVA1, waaronder een Top- en Baseplate. Naast een Baseplate met 15mm rods voor optionele accessoires zoals een Follow Focus of matte box, heeft SHAPE de Telescopic Top handle ontwikkeld. Dit is een uitschuifbaar handvat bovenop te de camera, speciaal ontwikkeld voor meer bewegingsruimte en controle tijdens opnames. Speciaal voor de EVF heeft SHAPE  een EVF mount bracket ontwikkeld. Deze zorgt voor betere positionering van de Viewfinder en is uitgerust met hun Mini Push Button Technology.

Voor de onlangs geïntroduceerde Canon C200 heeft SHAPE een gloednieuw cage systeem en een serie accessoires ontwikkeld. De cage bestaat, zoals we van SHAPE gewend zijn, uit aluminium en wordt met precisie gefreesd. Hierdoor sluit de cage perfect op de camera aan, om deze te beschermen. Daarnaast bevat deze meerdere threaded mounting points om een SHAPE Magic Arm op te bevestigen en een ARRI Rosette voor de SHAPE Remote Extension Handle. De Remote Extension Handle is afgeleid van de alom geroemde SHAPE FS7 Handle voor maximale controle tijdens de opnames. De Canon C200 kan ook uitgebreid worden met een Base- en Top plate. De Baseplate bevat de universele 15mm rods waar een Follow Focus en EVF op te bevestigen zijn.

NightHawk

Datavideo introduceerde op de IBC in Amsterdam haar nieuwste camera, de NightHawk. Deze camera is een uitgebreid modificeerbare Full HD camera die in staat is 12 bit HDR beelden te schieten. De zeer lichtgevoelige sensor heeft een maximum ISO van 409.600. Gecombineerd met een Android of iOS smartphone kun je direct vanaf het systeem streamen via 4G naar elke RTMP server. De NightHawk camera's zijn gebouwd als solide body's met voldoende ruimte voor het bouwen van je eigen rig. Datavideo heeft extra zorg besteed aan riggingvoorzieningen, die aan vier kanten beschikbaar zijn. Zo kun je naar eigen wens bouwen rondom deze camera. Er is een aparte microfooningang beschikbaar op het toestel zodat je niet in de weer hoeft met het synchroniseren van audiosporen. De 4/3" sensor heeft 1080p25/30 processing en zorgt voor prachtige HDR beelden. Deze HDR beelden kunnen worden opgeslagen in een aangesloten telefoon of externe recorder. De sensor is zeer lichtgevoelig en produceert ook met hoge ISO waarden weinig ruis. Dit zorgt voor uitstekende prestaties in omgevingen waar weinig licht is, zoals het maken van producties in theaters of nachtclubs. De lens is verwisselbaar en bevat een Micro Four Thirds vatting voor lenzen van onder andere Leica, Panasonic en Olympus. Hierdoor kun je lichtsterke lenzen gebruiken met een vast brandpunt om zo een prachtige scherptediepte te krijgen. Deze vatting is alom vertegenwoordigd en geeft dus voldoende flexibiliteit in het aanbod van lenzen. De NightHawk is vanaf nu verkrijgbaar in twee varianten: NH-10 en NH-20. De NH-10 bevat 3 HDMI uitgangen, en de NH-20 bevat 2 SDI uitgangen.

Prijs voor Shoulderpod

Een mix van metalen onderdelen, rubber, leer, Sapeli hout en een goed ontwerpteam, dat is het geheim achter de modulaire telefoonrigs van Shoulderpod. Deze modulaire systemen zijn tijdens de IBC2017 niet onopgemerkt gebleven. Ieder jaar maken alle fabrikanten die aanwezig zijn tijdens de IBC kans op de prijs voor 'What Caught My Eye' voor een innoverend en vernieuwend product. Dit jaar is deze prijs gegaan naar de rigs van Shoulderpod. Shoulderpod mag zich nu scharen tussen Sony voor hun A9 camera, Canon met de EOS C200 en RØDE met hun VideoMic Pro +. Shoulderpod heeft zijn range van producten uitgebreid, waarbij de onderdelen nu ook los verkrijgbaar zijn. Hierdoor is een mobiele rig als de R2 compleet uit te bouwen om aan de wensen van de gebruiker te voldoen. Dit is ideaal om gaandeweg de rig uit te bouwen naar de ultieme setup.

RedPro wordt HedBox

Ander nieuws dan. Lang geleden is

de merknaam RedPro geboren in Zwitserland. Deze naam kwam tot stand doordat de nationale kleur van Zwitserland rood (red) is en het bedrijf zich richt op de professionele markt (pro). Aan de andere kant van de wereld, in Amerika, wordt cameraproducent RED, bekend van de RED Epic-W en Weapon, ook steeds populairder en groeit daarmee de aanname dat RedPro onderdeel zou zijn van de Amerikaanse camerafabrikant RED. Aangezien de RedPro een onafhankelijk bedrijf is en in geen enkel opzicht gelieerd is aan de camerafabrikant, heeft RedPro gekozen om hun naam te wijzigen naar HedBox. Naast deze wijziging van naam brengt HedBox ook een aantal nieuwe batterijen op de markt. De eerste is de HED-BP75D. Deze hoge capaciteit 75Wh Lithium-ion battery pack kan elke Sony HD camcorder, die gebruik maakt van een BPU-stijl batterij, van stroom voorzien. HedBox brengt ook een 95Wh variant op de markt onder de naam HED-BP95D. Beide batterijen hebben daarnaast een Dual D-Tap DC output socket waardoor deze batterij, naast de camera, ook on-camera LED verlichting of draadloze transmitters en digitale recorders van stroom kan voorzien.

Axon

Axon Digital Design, dit jaar 30 jaar in de broadcast industrie, heeft tijdens IBC2017 een breed scala aan infrastructuurproducten en -oplossingen laten zien, die ontwikkeld zijn om complexe workflows simpeler te maken en die de uitdagingen in de hedendaagse broadcast-omgeving aankunnen. Tijdens deze IBC lag de nadruk op 4K, HDR en IP oplossingen. Axon's uitgebreide portfolio bedient een grote reeks aan missie-kritische applicaties, waaronder live sportproductie en content-distributie.

Axon demonstreerde o.a. de Synapse NIO440, een 8-kanaals bi-directionele Ethernet/SDI bridge die video transport en decentraliseerde routing verzorgt van 3G/HD-SDI naar uncompressed Ethernet en terug. De NIO440 helpt klanten om de switch te maken naar een op IP gebaseerde infrastructuur met daarbij de compatibiliteit met alle mogelijke huidige en toekomstige standaarden. Met zijn zeer flexibele architectuur kan de NIO440 gebruikt worden als een point-to-point video/audio/data connectie (daarbij gebruik makend van standaard glasvezelkabels of van SMPTE camerakabels, waardoor CWDM infrastructuren en kosten vermeden kunnen worden). De NIO440 verzorgt ook point-to multi-point routing en distributie door gebruik te maken van IT switches. Op dit moment is deze module compatible met zowel AVB/TSN als S2022. Toekomstige standaarden zoals ST2110 ? en natuurlijk SMPTE-2059 ? zullen ook ondersteund worden en zijn verkrijgbaar via software upgrades.

Bezoekers aan de Axon stand zagen ook de nieuwste SynView modulaire multiviewer, die in staat is 4K en elk IP videoformaat aan te kunnen. Gemaakt voor een breed scala aan applicaties en voor kleine tot zeer grote monitoringwanden. Twee basismodellen zijn beschikbaar, elk in twee versies (met SDI I/O of Ethernet I/O). Deze versies kunnen gemixt worden om een multiviewer te bouwen met honderden inputs en acht 1080p heads (op SDI) of twee heads met UHD/4K resolutie.

Verbeterde control en monitoring

Verder toonde Axon zijn immens populaire Cerebrum control en monitoring platform, dat hard op weg is de control-oplossing te worden voor productie, master control en vooral live sportproducties. Flexibeler en meer open dan ooit te voren controleert Cerebrum verscheidene apparaten via een gebruiksvriendelijke interface en het integreert naadloos met de technologieën van producenten als SAM, Evertz, AJA, AXIA, Allen & Heath, Panasonic, Ross, Yamaha, Rohde & Schwartz en BlackMagic. Als krachtig en open platform herdefinieert Cerebrum de controle in IP- omgevingen, het versimpelt workflows door de integratie van bestaande SDI content en de nieuwe IP-technologieën, waardoor het creatieve proces vergemakkelijkt wordt en het daarnaast voor operationele efficiëntieverbetering zorgt. Een aantal van Axon's recente projecten zijn BT Sport, MediaCorp, Timeline's IP HDR OB, Arena TV, CTV, ITV en SABC ? om een paar wereldspelers te noemen.

Naadloze 6K 360° imaging

Axon heeft tijdens de IBC tevens een 6K lens gelanceerd voor haar AZilPix Studio.One systeem dat naadloze 360° beelden mogelijk maakt. Studio.One past ultrahoge resolutie camera's met groothoek of fish-eye lenzen toe voor het opnemen van een live-evenement vanuit meerdere hoeken. Het systeem is ontworpen om traditionele en IP-omgevingen te integreren en naadloos te laten samenvloeien met Virtual Reality videoproducties. Dit maakt Studio.One ideaal voor remote internet of voor het uitzenden van live-producties zoals muziekconcerten, sportevenementen, kerkdiensten en conferenties.

Newtek

Voor de allereerste keer toonde NewTek tijdens de IBC haar compleet nieuwe end-to-end IP oplossing. Het bedrijf showde 's werelds eerste NDI PTZ camera met video, audio, PTZ control, tally en power over één standaard ethernetkabel. Ook toonde NewTek de ConnectSpark portable NDI converters, die ontwikkeld zijn om SDI- of HDMI-videosignalen, bedraad of draadloos, naar een computer of IP netwerk te brengen en die ook tally en direct recording herbergen. De NewTek NDI PTZ Camera en Connect Spark-apparaten werken met alle NDI-compatibele producten, waaronder LiveStream Studio, SplitmediaLabs XSplit, Streamstar, OBS Studio, Vision ProPresenter 6, StudioCoast vMix, Telestream Wirecast, NewTek TriCaster en honderden andere producten. Ook de TriCaster TC1 (al eerder in de prijzen gevallen) en de IP Serie, de meest complete productie-oplossing die beschikbaar is in de industrie, waren in Amsterdam te zien. Deze systemen bieden switching, streaming, opname in HD, 3G en 4K UHD 60p op alle ingangen. Het hart van NewTek's IP-revolutie wordt gevormd door de royaltyvrije NDI-technologie. Al deze producten maken gebruik van NDI versie 3, de derde generatie van NewTek's IP videotechnologie standaard. Deze nieuwe versie biedt geavanceerde functies en prestatieverbeteringen. Naast tientallen andere verbeteringen ondersteunt NDI versie 3 o.a. multicast met foutcorrectie; een high efficiency modus geschikt voor draadloze of lange afstand transmissie; PTZ camera controle en tally; verbeterde encodingsprestaties en nog veel meer.

 

NDI is in de industrie de standaard geworden voor het delen van IP video over een Gigabit ethernetnetwerk, een infrastructuur die nu al bestaat in scholen, hotels, bedrijven, kerken, stadions en andere live venues. Er zijn miljoenen NDI-geschikte applicaties, apparaten en systemen in gebruik en NewTek liet zien hoe de NDI-standaard de snelste en makkelijkste manier is om IP-video in je producties te krijgen. Om de volledige full-end IP workflow te completeren, liet NewTek ook een demonstratie van de MediaDS zien, een realtime media encoding en live streaming video delivery platform, net als TalkShow, het multi-channel video calling productiesysteem met vrijwel onbeperkt toegang tot videobronnen en videomix-mogelijkheden.

 
<

tv&radio Actueel

Een 5,1 K UHD en Full HD cinemacamera met opnamespecificaties die de Panasonic Lumix GH5 en menig concurrent overtreffen en de eigen VariCam LT naar de kroon steken? Dat is Panasonic met de AU-EVA1 duidelijk gelukt. Het gaat om een solide compacte cinecamcorder met een 35 mm beeldchip, verwisselbare EF-objectieven en twee hoogwaardige dual native ISO-instellingen van 800 en 2500. Daarbij ook nog eens een lekker ergonomische vormgeving, prima mechanische kwaliteit - tevens heel geschikt voor run and gun - hoge beeldsnelheden van 60 tot 240 fps, V-log/Gamut, de fameuze Panasonic elektronische beeldstabilisatie en ingebouwde grijsfilters en een aantrekkelijk prijs. Sony's FS7, Blackmagic's Ursa en RED hebben er een geduchte concurrent bij!

Niet meer kiezen

Panasonic had altijd al een relatief groot aanbod van camcorders voor de veeleisende videofilmer en tv-maker. Die modellen hebben veel naam en faam omgebouwd met de hoge interne kwaliteit van de beeldverwerking op verschillende datarates, optimale compressie en formaten. Daarnaast ook steeds meer compacte body's van het draagbeugeltype waarbij het elke keer een verrassing bleek wat daar wel niet allemaal aan opnamekracht bij beeld en geluid in zat. Toch was er altijd een tweesplitsing tussen de gebruikersgroepen creatieve filmers (cinematic) en de reportagemakers voor nieuws en sport (run and gun). Je koos voor de vaak behoorlijk prijzige cinematic camcorders met als alternatief de Lumix GH5. Of het werd een van reportagetypen bij run and gun. Hybride camcordertypen voor beide toepassingen werden vaak door de kritische vakman als vlees noch vis gezien. Wie beide opnamevormen op hoog niveau wilde, kocht daarom dan maar twee verschillende camcorders. Dat hoeft nu niet meer dankzij de AU-EVA1 die met een prijs van ? 7290,- ook nog eens aanmerkelijk goedkoper is.

5,1K 35 mm Supersensor

5,1K biedt in combinatie meer flexibiliteit bij het hoogwaardig verwerken van beeldinfo in zowel 4K als Full HD plus extra ruimte voor beeldstabilisatie en kritische uitkadering. Het gaat om een beschikbare pixelresolutie van 5720 x 3016, ruwweg 17,25 miljoen pixels. Dat maakt de AU-EVA1 niet alleen lekker lichtsterk en superscherp, maar ook flink flexibel bij het gebruik van de opgenomen beeldinformatie en RAW-shots. Ook de kleurweergave is heel accuraat, zoals we gewend zijn van de VariCams. Deze sensor biedt ruimte voor extra beeldbewerking en het perfect omzetten van UHD naar Full HD, Pro HD 720 en SD. De beeldverwerking bij de opname voorziet op 4K in 4:2:2 YUV sampling op 10 bit en het formaat RAW. Beter heb je gewoon niet nodig binnen de doelgroep.

Licht

Kritisch voor een goed scherp en contrastrijk beeld met natuurlijke kleuren en nauwelijks beeldruis is de lichtgevoeligheid van de camera. Bij voldoende licht is een ISO-waarde van 800 een goed uitgangspunt. Je kunt bij teveel licht of de wens voor een geringere scherptediepte het teveel aan licht temperen met interne grijs (ND-)filters. Dat biedt veel flexibiliteit bij bestaand licht. Er zijn interne ND-filters voor lichtreductie van 2, 4 en 6 diafragmastops. Wordt het behoorlijk donker dan is ISO 800 onvoldoende. In eenvoudiger camcorders gaat dan de beeldversterking aan de slag. Die verricht echter geen wonderen en de kleuren lopen terug terwijl de beeldruis toeneemt. Een geoptimaliseerde gevoeligheid van ISO 2500 lost dit probleem voor een groot deel op. Het beeld ziet er in donkere omstandigheden net zo natuurlijk uit als bij gewoon daglicht. Er zijn twee belangrijke voordelen: er is minder licht op de opnameset nodig en je kunt gewoon echt goede nachtopnamen schieten.

Compacte body

Een voormalig groot verschil tussen cinematic en run and gun was de grootte van de camerabody. Bij creatief cinema ging je al gauw met een flinke zware bak op stap. Bij de reportagemodellen moest de camcorder licht en compact blijven. De Panasonic AU-EVA1 weegt slechts 1,2 kg (de body) en meet 17 x 13,5 x 13,3 cm. Hij zit de filmer niet meer in de weg, valt overal gemakkelijk op te stellen en past ook op een zwaardere drone. Opvallend is de hoge kwaliteit van de mechanische onderdelen. Dat laat bij de mindere goden in dit segment regelmatig nog wat te wensen over.

Natuurlijke kleuren

Het vastleggen van de correcte natuurlijke kleuren (ook die van de huid) vormt een hele opgave voor een videocamera. Panasonic heeft hierin veel ervaring met de eigen colorimetrie uit de VariCam-lijn. De kleurruimte en het dynamisch bereik dragen bij aan een vrijwel perfecte kleurweergave en natuurlijk contrast. Tevens is er keuze uit V-log met de karakteristiek van de fameuze analoge negatieffilm en V-Gamut voor een nog grotere kleurruimte als bij chemische film. Bij het creatieve nachtwerk kan de cameraman ook nog het IR Cut-filter uit de lichtweg draaien. Hierbij zijn heel fraaie effecten in zwartwit en afwijkende kleuren mogelijk.

EF-objectieven

Een grotere beeldsensor vraagt om bijpassende verwisselbare objectieven. Panasonic ziet hierbij af van de eigen MicroFourThird (MFT)-mount en kiest voor Canon EF. Dat geeft een grote keuze uit wisselobjectieven met een groter sensordekkend glasoppervlak. Hier vind je ook tal van geliefde cinematic prime lenzen. Bij de beeldstabilisatie (IS) heeft Panasonic gekozen voor haar gerenommeerde toepassing in de camcorderbody zelf. Dat werkt prima en is aantrekkelijk voor run and gun-projecten vanuit de hand of met rig en schouderstatief.

Formaten en framerates

Zoals gezegd neemt de Panasonic AU-EVA1 naar keuze op in 4K (UHD-standaard en cinema), Full HD en ProHD. Uiteraard in 50, 25 en 24P. De hoogste framerate in 4K bedraagt 60fps. In 2K is dat maximaal 240 fps. Stop motion met 1 frame per keer behoort tot de mogelijkheden. Het opslaan gaat in verschillende compressie- en

samplingkwaliteiten in .MOV of AVCHD op goede standaard SD-kaarten. Er zijn twee SDHC-slots aan boord. De output verloopt via HDMI en SDI in 4K als hoogste resolutie, afhankelijk van het ontvangende apparaat.

Overige specificaties

De aanwezigheid van twee (ook handmatig bij te regelen) geluidskanalen via twee gebalanceerde XLR-connectoren spreekt voor zich. Het geluidsdeel van de AU-EVA1 is op relatief hoog niveau. PCM (MOV) en dolby Audio (AVCHD). Een goede volume-indicatie en aansluiting voor een hoofdtelefoon en lijn-in ontbreken niet. De handligging en de ergonomische greep zijn heel comfortabel. De balans hangt deels af van het gebruikte objectief. Alle bedieningsfuncties zijn overzichtelijk en lekker intuïtief. Er is jammer genoeg geen zoeker. Wel een hoogwaardig LCD monitorscherm met touchscreen-functie. Het LCD-scherm is 3,5 inch groot en herbergt 1.150.000 dots.

Praktijk

De echte videofilmer, maker van tv-series en zelfs bioscoopproducties komt volledig aan zijn trekken. Hetgeen de Panasonic AU-EVA1 presteert met de lichtgevoeligheid, natuurgetrouwheid van de kleuren, filmen bij weinig licht, aan filmische scherptediepte en variabele beeldsnelheden is voor deze prijsklasse uit de kunst. Daar krijgen zoals gezegd de concurrenten een flinke dobber aan.

Praktisch gezien gaat het om een mini-variant van de eigen Panasonic VariCam Light. Krachtig genoeg voor de veeleisende filmer en daarbij een stuk compacter en de helft goedkoper. Kortom, je kunt er alle creatieve en kwaliteitskanten van de filmproductie op hoog professioneel niveau mee uit.

Ook als run and gun-camcorder gooit de Panasonic AU-EVA1 hoge ogen. Voor menigeen zelfs te hoog. Deze camcorder doet creatief en kwalitatief gezien zelfs veel meer dan de doorsnee videoreportage nodig heeft. Niettemin, het ziet er allemaal meer dan voortreffelijk uit en het geluid mag gehoord worden. Wel missen we een hoogwaardige OLED-zoeker. Met het LCD-scherm en lichtkap werkt het ook goed, maar we hebben liever een zoeker voor reportagewerk.

Panasonic maakt met de AU-EVA1 een volledig geslaagd huwelijk tussen cinematic en run and gun. Voor deze prijs vindt de professional geen betere compacte camcorder. De creativiteit, beeldkwaliteit, kleurweergave, instelbare ISO-waarden en EF-wisseloptiek laten weinig te wensen over. Geen getwijfel meer tussen wel of geen twee camcorders aanschaffen als je beide genres beoefent en een aantrekkelijk geprijsd alternatief voor de cinematograaf.

Prijs: ? 7.290,- exclusief BTW

Info: www.panasonic.nl

Panasonic AU-EVA1

Over de filmische kwaliteit bij de compacte budget cinemacamera's klinkt regelmatig gemopper. Dan is het weer vlees noch vis, de mechanische kwaliteit laat te wensen over, of hij is niet geschikt voor run and gun. Panasonic heeft daar met de AU-EVA 1 een passend antwoord op. Een compact huwelijk tussen cinema en run and gun, met een high-end positie tussen de GH5 en VariCam LT.

Tekst Ulco Schuurmans