Metallica in Ziggo Dome: Meyer Sound in the Round

Op uitnodiging van Audio Electronics Mattijsen en Meyer Sound was AV & Entertainment Magazine begin september te gast bij één van de twee shows van Metallica in Ziggo Dome. De rockmastodonten (en hun legendarische geluidsman Big Mick Hughes) zijn Meyer Sound adepten en dat was ook in Amsterdam weer te zien.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Metallica in Ziggo Dome: Meyer Sound in the Round

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2017

show&events Productie

av-entertainment.nl

De bijzondere 'in the round stage' en de wens van de band om de zichtlijnen open te houden voor het publiek, zorgden ervoor dat er heel wat aan Meyer Sound LEOPARD, LEO en LYON arrays (die ook nog eens op creatieve wijze in veel verschillende hoeken gevlogen werden) nodig waren om de Ziggo Dome van vloer tot plafond van fantastisch geluid te voorzien. De set is voornamelijk opgebouwd rond vier 'main hangs' met in totaal 80 Meyer Sound LEO Line array luidsprekers en 36 in end fire gevlogen 1100-LFC sub's. Om dit geheel op elkaar af te stemmen worden er 24 Meyer Sound Galileo Galaxy's luidspreker processors ingezet, die digitaal aangestuurd worden via een AVB verbinding met de MIDAS XL8 van Big Mick.

Ingewikkeld

"Het lijkt meer op een theaterrig dan een rock 'n roll rig ", vertelde System Tech Michael Maxson ons tijdens een technische rondleiding. "Wij moeten als geluidsteam altijd schikken naar de wensen van de band en zijn daardoor soms genoodzaakt ingewikkelde opstellingen te maken om toch een goed resultaat te krijgen. Een groot voordeel van met Meyer Sound werken is dat de verschillende type luidsprekers goed op elkaar aansluiten, wat het inregelen een stuk makkelijker maakt. In deze opzet zijn bijvoorbeeld veel meer luidsprekers nodig dan tijdens de grote stadionshows die we in Noord-Amerika en Canada deden in het kader van deze tour. Het is al met al een ingewikkeld geluidsontwerp geworden, waarvoor de credits naar de teams van Meyer Sound, Ultra Sound én Metallica gaan."

Opvallend

Het was pas de derde show in het Europese gedeelte van de tour van de band en zelfs t.o.v. van twee dagen eerder (toen Metallica ook in Ziggo Dome stond) zijn nog ingrijpende veranderingen doorgevoerd. Voor de dekking van de voorste rijen van het publiek is nu gekozen om de LEOPARDS ? die opvallend hoog hangen ? nog wat meer recht naar beneden te kantelen. "Daar ben ik misschien nog wel het meest trots op. Een opvallend gezicht met een bevredigend resultaat, maar daar moeten we nog wel een definitieve oplossing voor vinden", legde Maxson uit.

Very Low Frequency Control

De letterlijke klap op de vuurpijl zijn de Meyer Sound 1100-VLFC's die in de vier hoeken van Ziggo Dome stonden. De VLFC staat voor; Very Low Frequency Control, met een bereik van 13-30 Hz ? (geen enkele andere luidspreker haalt die 'laagte'), en maakt zijn debuut tijdens deze tour. "Ze worden hoofdzakelijk gebruikt voor de effecten en geven echt een extra dimensie aan de beleving van de show", legde Maxson uit. "In het nummer One is er een surround audio track die bijvoorbeeld het geluid van een overvliegende helikopter laat horen. Daarnaast kunnen we ook de explosiegeluiden in dat nummer met de VLFC's weergeven, waarmee we de Ziggo Dome laten trillen op zijn grondvesten." Maxson liet zich (net als de rest van crew) overigens lyrisch uit over de Ziggo Dome als concertlocatie. "Als je naar zalen van dit formaat kijkt, dan is dit qua akoestiek en voorzieningen misschien zelfs wel de beste ter wereld", zo gaf hij aan.

Het geluid
Het geluidssysteem is opgebouwd in drie ringen:
Binnenring:
? LEOPARDs om de near fill te dekken rond het podium
? Mid en Mid Long Main System ? LEO aan de lange zijde en LYON aan de korte
? Upper Mains ? afhankelijk van de zaal zijn er LYON arrays om de bovenste zitplaatsen aan de lange zijde te coveren
? 8 Hangs van 6 LEOPARD down fill / FF
? 4 Long Main Hangs van 10 LEO
? 4 Side Hangs van 15 deep LYON: 8 LYON-M  en 7 LYON-W
? 4 gevlogen End Fire 3 over 3 1100-LFC 
? 4 Hangs van Upper Mains of 5 LYON 
? The VLFC Effect Sub ingezet in de hoeken.
System Drive:
- 24 Galileo Galaxy running AVB for the largest touring AVB System.
Stage:
? Random single LEOPARDs for fill
? MJF-210 Stage Monitors
? MJF-212a Stage Monitors for Hot Spots
 

"De letterlijke klap op de vuurpijl zijn de Meyer Sound 1100-VLFC's die in de vier hoeken van Ziggo Dome stonden."

<
Jurlights en Alcons Audio doen geluid mainstage Dance Valley

Voor Jurlights en Alcons Audio was de afgelopen editie van Dance Valley een heuse mijlpaal. Jurlights mocht de mainstage in Spaarnwoude van geluid voorzien en deed dat met het nieuwe systeem van Alcons Audio. Wie nog dacht dat Alcons' pro-ribbon technologie niet geschikt zou zijn voor live events van dit formaat heeft zich vergist, zoveel is duidelijk. "Dit wordt de nieuwe standaard", aldus Jurlights-eigenaar Jurjen Hesseling.

Jarenlang heeft Alcons Audio gebouwd, getest en geperfectioneerd aan de LR18 en LR28 pro-ribbon line array systemen. "Historisch gezien geloofden veel mensen dat pro-ribbon technologie niet bruikbaar zou zijn voor grote evenementen en festivals", vertelt Alcons Audio-oprichter Tom Back op de burelen van Jurlights, waar ook Jurjen Hesseling is aangeschoven. "De LR28 hebben we echter vanaf 'scratch' opgebouwd, waarbij we heel veel feedback hebben gebruikt die we kregen van de ingenieurs die met het conceptproduct LR24 aan het werk zijn geweest. Na jaren van ontwikkeling waren we er nu klaar voor. En gezien het uitdagende dynamische bereik en het SPL-niveau van de muziek op Dance Valley was het de ideale gelegenheid om de mogelijkheden van de LR28 te laten zien."

Klik

De relatie tussen Jurlights en Alcons Audio vindt zijn oorsprong al jaren geleden. Jurlights werd destijds het eerste Nederlandse productiebedrijf dat investeerde in Alcons Audio. "Via een audio consultant kwam ik met het merk in aanraking", vertelt Hesseling. "Ik was op zoek naar een nieuw speakermerk en hij raadde me aan om het net opgerichte Alcons Audio te proberen. Mijn eerste reactie was: 'Dit is anders?'. Het klikte ook meteen tussen Tom en mij, omdat we allebei voor het allerbeste willen gaan, zonder compromissen, onder andere door te innoveren. Ook werken we het liefst met mensen en partijen die écht met ons willen werken en daar ook duidelijke gedachten bij hebben."

Overtuigd

Na de aangename kennismaking met de VR12's, investeerde Jurlights later ook in de LR16 ? de eerste line array van Alcons ? en werden door de jaren heen Alcons speakers voor producties van allerlei formaten toegevoegd aan het assortiment. "We wilden gewoon het beste voor onze klanten en dat bleek Alcons te zijn", legt Hesseling uit. "De combinatie van geluidskwaliteit, controle en uiterlijk maakt dat het voldoet aan onze eisen." Jurlights is ook zijdelings betrokken geweest bij de ontwikkeling van de LR28, door de vroege LR24 enkele jaren te testen in het veld. "Door de samenwerking met Alcons Audio waren we precies op de hoogte van de ontwikkelingen omtrent de LR28 en na de lancering van het concept was het voor mij duidelijk dat dit ons nieuwe systeem moest worden." Door de samenwerking met producent The Good Guyz diende de mogelijkheid zich aan om naast het licht ook het geluid voor de mainstage van Dance Valley te doen. Gewaagd? "Eigenlijk niet", antwoordt Hesseling. "Ik was overtuigd van de kwaliteit en betrouwbaarheid. De enige vraag was of Alcons Audio nog op tijd zoveel kasten kon bouwen ? het was namelijk nogal wat ? en of organisator Brian Bout het aandurfde."

Commitment

Om er inderdaad voor te zorgen dat er voldoende kasten waren, moesten ze bij Alcons Audio uiteraard wel zeker weten dat het serieus zou worden. "Ik kan wel in de houding springen en iedereen in de fabriek laten overwerken, maar als het dan toch niet doorgaat, dan ligt iedereen op apegapen en moet ik orders gaan vertragen. Je moet er dus wel een goed gevoel bij hebben", legt Tom Back uit. "Op een gegeven moment kwam Dance Valley-organisator Brian Bout langs omdat 'ie er wel oren naar had. Hij hoorde het, was meteen overtuigd en vertelde dat zij in Nederland de primeur hadden gehad met V-DOSC. Als ik die overtuiging zie, dan gáán we er ook voor. Jurjen en ik staan daar hetzelfde in. Je gaat voor commitment en betrokkenheid, dat is uiteindelijk het meest bevredigend."

Lyrisch

Op Dance Valley (en de weekenden tijdens Dutch Valley en LatinVillage Festival op hetzelfde terrein) werd flink uitgepakt met 48 Alcons LR28's voor de main en delay systems en 40 BC543 cardioïde subs. Als frontfills, outfills en delays werden 60 LR18's gebruikt met VR12 monitors en compacte high-output BQ211 subs voor de VIP-area. 57 Sentinel 10's maakten het plaatje compleet. Het resultaat was indrukwekkend. Voor de gelegenheid nodigden Jurlights en Alcons een kleine groep sound engineers, producenten en medewerkers uit om voor aanvang van Dance Valley alvast te laten ervaren wat het systeem in huis heeft. Het resultaat daarvan is op Jurlights' Facebook-pagina en YouTube te vinden (zoek op 'jurlights' en 'dance valley'). Iedereen was lovend. "Voor ons de perfecte bevestiging", vertelt Jurjen. "Toen Brian het die middag hoorde was hij echt enthousiast. Sterker nog, wat hem betreft mag het volgend jaar weer."

Overtuigen

Tom Back geeft aan dat het niet alleen de audiokwaliteit is die het systeem zo geschikt maakt: "Het is 'bulletproof'. Pro-ribbon is vele malen betrouwbaarder dan alle technologie die op dit moment gebruikt wordt voor geluidsversterking. De LR28 draait al twee jaar in Noorwegen, daar zit de eerste partij die instapte, Trondheim Lyd. Ze hebben er daar de meest gekke dingen mee gedaan, maar hebben nog nooit problemen gehad. De uitval is wereldwijd ontzettend laag." Dat heeft ook Hesseling gemerkt in aanloop naar het project: "De producenten van Dance Valley, The Good Guyz, willen kwaliteit bieden. Zij gingen in hun kring rondbellen: 'Er is een nieuw systeem, moeten we dat doen?'. Zij kunnen het natuurlijk ook niet zeker weten. Ze horen mijn verhaal, zijn mee geweest naar de fabriek en kunnen op de website kijken, maar ze wilden de grootst mogelijke zekerheid. Het gaat wel om de mainstage natuurlijk, waar het flink fout kan gaan. De veelgehoorde reactie was: niet doen als je zekerheid wilt. En daar valt wat voor te zeggen bij nieuwe technologie."

Zelf is Hesseling vertrouwd met het proberen van nieuwe dingen: "Daarbij hebben we deze subs en de versterkers al twee jaar draaien, vanaf het moment dat ze bestaan, dus over het hart van het systeem waren geen zorgen. Anders hadden we het natuurlijk ook niet gedaan. Als dit fout was gegaan, dan was ik als geluidsbedrijf in deze markt klaar geweest en had ik Alcons Audio in de slipstream nog even meegenomen. Nu is het tegenovergestelde gebeurd. Iedereen die er was heeft kunnen horen dat de nieuwe lijn van Alcons dik voor elkaar is."

Nieuwe standaard

In de video van de première op Dance Valley noemt Jurjen Hesseling het systeem 'de nieuwe standaard'. "Ik denk serieus dat het voor Tom zaak is om de productie zo snel mogelijk op te schalen, want die kant gaat het volgens mij echt op. Natuurlijk, er zijn flinke bedragen mee gemoeid en er zijn veel bedrijven die al een systeem hebben. Als je dit er dan bij koopt, dan staat er toch een stukje kapitaal stil. Daar zitten nog wat remmende factoren. Maar ik merk het zelf nu al: we zijn met klussen voor december bezig en dan hebben we eigenlijk al twee keer zo veel nodig dan we nu in huis hebben. En als je naar Ziggo Dome gaat dan hebben we misschien net genoeg, maar wat als je uiteindelijk naar de Amsterdam Arena gaat? Nu ik weet hoe goed het is, durf ik namelijk wel te zeggen dat die Arena binnen handbereik is. Beter dan dit is er namelijk niet."

Jurlights
Jurlights werd in 1997 opgericht door eigenaar Jurjen Hesseling en heeft sinds die tijd een organische groei doorgemaakt, altijd gefocust op de lange termijn. Het bedrijf integreert ontwerp, productie en techniek om de best passende oplossingen te kunnen bieden voor live events. Dus van ontwerp, showregie, content, licht, geluid, video en rigging tot decor. Jurlights verhuurt en installeert apparatuur, maar produceert internationaal dus ook hele shows. Alle benodigde disciplines zijn vertegenwoordigd in het team, dat met meer dan dertig vaste krachten en een grote poule aan freelancers werkt aan honderden producties per jaar. Nu, na twintig jaar, is voor Jurlights een nieuw hoofdstuk begonnen, met de nieuwste apparatuur en een grotere organisatie waarin de kernwaarden verankerd zijn.
LR28, larger-format
pro-ribbon line-array
- 3-weg, 2x 14" custom LF, 4x 6.5" MF, 1x RBN1402rsr 14" pro-ribbon HF (14" spreekspoel)
- (gepatenteerde) spreiding 80-graden (horizontaal) x 6-graden (verticaal, enkele module) @ 20.000Hz
- Frequentiebereik: 50 Hz ? 20.000 Hz (3dB)
- Max. output 144dB @ 63 kg.
- SIS sensing voorbereid
- Verdere systeem onderdelen: LR28/110 (110-graden horizontale spreiding), LB28 LF-extensie array module (2x 14")

"De combinatie van geluidskwaliteit, controle en uiterlijk maakt dat het voldoet aan onze eisen."

Tom Back (links) en Jurjen Hesseling
Leuk en kritisch
Jurlights streeft drie kernwaarden na, legt Hesseling uit: "Als je hier werkt, vind je wat we doen te gek. Daarnaast heb je talent voor wat je doet én ga je er vol voor. Vervalt één van die parameters, dan kan je beter wat anders gaan doen. Elke dag opnieuw doen wij shows die moeten pieken. We werken keihard bij dag en nacht. Om dat vol te houden kan het maar beter leuk zijn, anders is het niet op te brengen. Om de motivatie hoog te houden is het daarnaast ook belangrijk kritisch te blijven op welke opdrachten je doet. Zo zitten wij en onze opdrachtgevers na twintig jaar in de wedstrijd. Op een gegeven moment kom je op een punt ? en dat is Alcons ook ? dat je meer kan kiezen en wordt gekozen. Dat werkt in de hand dat je steeds vaker steeds mooiere dingen aan het maken bent. En dat gaan we nu ook steeds meer internationaal doen."
 
"Dat moet je ook doen", vult Back aan. "Het is ook niet zo dat het je primaire ambitie was om wereldwijd te gaan werken, het is gewoon het gevolg van de kwaliteit die je nu biedt. Ik kom in het buitenland écht vaak Nederlandse bedrijven tegen, ook partijen waar je eigenlijk nog nooit van gehoord hebt. Mooi om te zien."
 
Hesseling: "Nederland doet wereldwijd mee in de top op creatief en productioneel vlak in onze branche. En dan hebben we met Alcons nu ook nog een speakermerk van dat niveau."

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment