AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Drukke tijden Triple Showtechniek: André Hazes in Ahoy

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2017

show&events productie

av-entertainment.nl

De techniek
Audio:
? 48x Clair Brothers i212-M line array cabinet (main)
? 24x Clair Brothers iS218-M sub cabinet (main)
? 24x L 'Acoustics Vdosc cabinet (delay)
? Midas ProX audio console
? Midas XL8 audio console
Licht:
? High End Full Boar 4 light console
? High End Roadhog 4 light console
? 51x Martin MAC-Viper Profile movinghead
? 9x Martin MAC-Viper Air FX movinghead
? 30x Martin MAC-2000 Wash movinghead
? 38x Robe Pointe 3in1 movinghead
? 24x Robe Spider Ledwash movinghead
? 31x Robe CycFX RGBW movingstrip
? 4x Robe DL7S Profile movinghead
? 30x Clay Paky Sharky Wash movinghead
? 48x Showtec Spectral M800 Ledbeam
? 40x Ashtray 650W
? 18x Sixbar Par64 VNSP
? 2x Robert Juliat Aramis 2500W volgspot
? 2x MDG Atmosphere hazer
Truss:
? 155m Prolyte H40V zwart
? 220m Prolyte H30V zwart

Triple Showtechniek bestaat al bijna 25 jaar, maar vooral de laatste tien jaar is het bedrijf enorm gegroeid. "We waren altijd een bandjesbedrijf", geeft eigenaar René Tielen aan. "We deden bijvoorbeeld een band als Drukwerk. Op een gegeven moment bracht zanger Harry Slinger ons in contact met zijn management, Volendam Music BV. Hij zei daar dat wij een goede partij zouden zijn om de optredens van Jan Smit technisch te verzorgen. Daar zijn we toen bij betrokken geraakt. Eerst deels, daarna deden we het hele plaatje. Dit begon een jaar voordat Jan ging touren met een voltallige band en toen hij dat eenmaal ging doen, ging het ook voor ons hard. We moesten een goede line-array hebben, een LED-screen, Midas Heritage tafels en een hoop Martin movingheads. Het was flink investeren in het begin, maar dat heeft daarna snel zijn vruchten afgeworpen." Qua line-array werd toen gekozen ElectroVoice, maar werd een paar jaar later ingeruild voor Clair Brothers. René Tielen: "We houden er niet van om hard te concurreren, dus we wilden iets wat niet iedereen heeft, maar wat wel goed is. Met Clair Brothers heb je het over het nummer één verhuurbedrijf van de wereld op dit gebied, dus toen de kans zich voordeed om in een geluidsysteem van dit merk te investeren, was de keuze snel gemaakt."

Groei

De tours van Jan Smit liepen goed en in zijn kielzog kwamen zijn vrienden Nick en Simon er hard achteraan. "Door die dingen zijn we in tien jaar tijd explosief gegroeid", vertelt Tielen. "We deden en doen een groot deel voor Volendam Music en hebben mede door een uitgebreide kennissenkring ook goede andere opdrachtgevers gekregen. De vaste producties zorgden voor een stevige basis." Deze groei zorgde ervoor dat het oude pand van Triple Showtechniek al enige tijd veel te klein was en dus is dit jaar een compleet nieuw pand gebouwd in Purmerend. Twee keer zo groot als het oude pand en met genoeg laad- en los faciliteiten, zoals bijvoorbeeld loading-docks die het werken heel wat sneller en eenvoudiger maken. Een repetitieruimte voor bands was er op de oude locatie ook al (meerdere zelfs), maar die is in het huidige pand een stuk groter geworden. "Ideaal om ook shows alvast deels voor te bereiden, dat scheelt op locatie heel veel tijd", aldus Tielen.

Totaalwerk

Wat Triple Showtechniek voor veel partijen een prettige partner maakt, is het feit dat het bedrijf ernaar streeft om totaalwerk te leveren. "We hebben van begin af aan ook de technici geleverd", legt Tielen uit. "Juist in het leveren van het hele plaatje zijn we sterk. Ook bij Jan Smit hebben we destijds meteen alles bedacht en uitgevoerd. Bij sommige grote producties, zoals nu ook bij André Hazes in Ahoy, zit er natuurlijk wel een partij als Sightline tussen die de technische productie doet, maar het bedenken van het audio- en lichtplaatje komt negen van de tien keer bij ons vandaan. Niet het podium zelf dus, maar de invulling daarvan." Martijn Steman kan het beamen. Ook bij de show van André Hazes werd het plaatje samen met Sightline Productions helemaal ingevuld. "Het was ook echt een heel serieuze productie, waar flink werd uitgepakt", vertelt hij. "André zelf deed hij het overigens ook heel goed en met de algemene producent LiveLane was het zeer prettig werken."

Niks veranderd

In juni van dit jaar begonnen de eerste gesprekken over de shows in Ahoy. Martijn Steman: "Er waren toen al wat globale ideetjes en er is toen gesproken met André en de productie. Begin dit jaar hebben we met André ook een show in AFAS Live gedaan en toen gaf hij al aan welke sfeer hij zoekt in zijn shows. Het mag best gek zijn, maar ook een beetje nachtclubachtig. Die sfeer moest er nu ook weer komen. Ook was hij met de productie en bandleider Marcel Fisser naar een show van Bruno Mars geweest, waar ze wat ideeën hadden opgedaan. In die show werd namelijk veel gewerkt met tegenlicht en dat vond André mooi." Als in de show van Hazes doeken omhoog gingen, kwam daarachter daarom ineens licht tevoorschijn. Er kwamen zo steeds meer ideeën en samen met Sightline keek Steman naar de technische invulling daarvan. "De sfeer die André wilde, moesten wij zo goed mogelijk in het podiumplaatje zien te vertalen. Daarbij mocht het dan niet te zoetsappig worden, maar juist wel weer een beetje spectaculair. Binnen die kaders ga je aan de gang en kom je steeds verder. Het uiteindelijke plaatje was al vrij snel bepaald op die manier. Soms heb je artiesten die alles vooraf willen weten, tot aan de kleur van de tie-wraps aan toe. Nu werd het concept gepresenteerd en was het eigenlijk meteen goed. Als je kijkt naar de eerste plaatjes die getekend werden en naar wat het uiteindelijk geworden is, dan is er eigenlijk niks veranderd."

Look and feel

Zoals gezegd was Sightline Productions aangesteld voor de technische productie, maar het 'Triple'-gedeelte geven ze met een gerust hart uit handen. "Ze vertrouwen het ons toe en laten ons dan bijvoorbeeld ook bepalen waar de speakers komen te hangen", legt René Tielen uit. "De line arrays hingen in dit geval redelijk hoog, omdat het podium van links naar rechts een compleet gevuld plaatje was en niemand zit er dan op te wachten dat die zwarte dingen vol in het beeld hangen. Zulke kwesties zijn nog wel eens een gevecht tussen 'design' en 'geluid' en daarom moet je zorgen dat die verschillende disciplines al vroeg bij elkaar komen. Natuurlijk zullen van beide kanten soms concessies gedaan moeten worden, maar als je er vroegtijdig mee begint en iedereen erbij betrekt, dan kom je er altijd uit." Met redelijk eenvoudige middelen werd een indrukwekkende look and feel gecreëerd, die stond als een huis. "Er gebeurde inderdaad genoeg", geeft Steman aan. "Er zat heel veel licht in, één van de weinige wensen van André. Maar hij is zélf natuurlijk degene die de show moet maken, dat vindt hij zelf ook. Een artiest moet vooral niet wegvallen in een overdaad aan techniek, daar moet je altijd voor waken. De show moet vanuit de artiest in orde zijn en dan daaruit kun je dan nog wel een paar gekkigheidjes verzinnen. Het draait niet om de specials, al gaat er bij een show als deze natuurlijk wel altijd confetti en dergelijke de lucht in. Wat nodig was dat was er en dat sloot mooi aan op het geheel."

Ontspannen

De shows van André Hazes vonden plaats op vrijdag- en zaterdagavond. De donderdagochtend daarvoor begon de opbouw in Ahoy. "Rigging, trussen?..licht erin. Aan het eind van de dag ging het podium er al onder", vertelt Steman. Vrijdagochtend was er tijd voor de 'finishing touch', daarna kon de band erop en vervolgens stond de soundcheck op het programma. "Dat verliep allemaal heel soepel", aldus Steman. "Het scheelt ook dat ze hier al gerepeteerd hadden in onze oefenruimte en in en zaaltje in Volendam. Daar waren de creatieve mensen bij aanwezig en zijn nog wat details aangepast. Hier in de studio had ik een Wysiwyg-setting gebouwd, zodat ik qua licht de show alvast kon voorprogrammeren voor de nummers die ze speelden. Dat scheelde in Ahoy echt veel werk. Nu stond de basis gewoon al en hoefde ik daar alleen nog wat te finetunen. Daardoor konden we ook zo laat beginnen en konden we uiteindelijk ook redelijk ontspannen naar de show toewerken."

Saamhorigheid

Wat ook scheelt, is dat Triple Showtechniek al meteen bij aanvang van het project betrokken was bij het project. "Dan werk je in dit geval echt náást Sightline. Je maakt deel uit van het productieteam en dat werkt in de praktijk heel prettig", vertelt René Tielen. Martijn Steman: "Je merkt ook dat je op die manier samen veel meer bereikt dan met partijen die 'gewoon maar even binnenkomen'. Je bent veel meer een team." Sowieso was bij de productie spraken van een fijne samenwerking, gaat hij verder: "Je moet ook écht een team zijn. Iedereen is even belangrijk. Licht kan bijvoorbeeld nog zo mooi zijn, als het geluid dan vervolgens minder zou zijn, dan heb je alsnog niks. Je moet het samen doen en dat saamhorigheidsgevoel was bij deze productie groot. Dan merk je dat het draait, dat iedereen op de juiste plek zit en dat er langzaam maar zeker iets moois ontstaat."

Rilling

Iets moois was het zeker. Tielen en Steman kijken dan ook vol trots en tevredenheid terug op de shows in Ahoy. Tielen: "Als ik op zo'n avond rondkijk, dan kan ik echt wel even een rilling krijgen. Dan pas besef je wat je allemaal voor elkaar krijgt met een fijn team van productiemedewerkers en technici. Ik zie hier op kantoor vooraf wel al die mensen bezig en hoor de telefoontjes die over en weer gaan, maar op locatie zie je pas echt wat er ontstaan is. Nou, dan ben je wel even trots op het feit dat je dat met zijn allen geflikt hebt en kun je wel stellen dat er in de afgelopen tien jaar inderdaad heel veel gebeurd is bij ons bedrijf."

"Wat Triple Showtechniek voor veel partijen een prettige partner maakt, is het feit dat het bedrijf ernaar streeft om totaalwerk te leveren."

"Juist in het leveren van het hele plaatje zijn we sterk. Ook bij Jan Smit hebben we destijds meteen alles bedacht en uitgevoerd."

 
<