Jurlights en Alcons Audio doen geluid mainstage Dance Valley

Voor Jurlights en Alcons Audio was de afgelopen editie van Dance Valley een heuse mijlpaal. Jurlights mocht de mainstage in Spaarnwoude van geluid voorzien en deed dat met het nieuwe systeem van Alcons Audio. Wie nog dacht dat Alcons' pro-ribbon technologie niet geschikt zou zijn voor live events van dit formaat heeft zich vergist, zoveel is duidelijk. "Dit wordt de nieuwe standaard", aldus Jurlights-eigenaar Jurjen Hesseling.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Jurlights en Alcons Audio doen geluid mainstage Dance Valley

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2017

show&events Productie

av-entertainment.nl

Jarenlang heeft Alcons Audio gebouwd, getest en geperfectioneerd aan de LR18 en LR28 pro-ribbon line array systemen. "Historisch gezien geloofden veel mensen dat pro-ribbon technologie niet bruikbaar zou zijn voor grote evenementen en festivals", vertelt Alcons Audio-oprichter Tom Back op de burelen van Jurlights, waar ook Jurjen Hesseling is aangeschoven. "De LR28 hebben we echter vanaf 'scratch' opgebouwd, waarbij we heel veel feedback hebben gebruikt die we kregen van de ingenieurs die met het conceptproduct LR24 aan het werk zijn geweest. Na jaren van ontwikkeling waren we er nu klaar voor. En gezien het uitdagende dynamische bereik en het SPL-niveau van de muziek op Dance Valley was het de ideale gelegenheid om de mogelijkheden van de LR28 te laten zien."

Klik

De relatie tussen Jurlights en Alcons Audio vindt zijn oorsprong al jaren geleden. Jurlights werd destijds het eerste Nederlandse productiebedrijf dat investeerde in Alcons Audio. "Via een audio consultant kwam ik met het merk in aanraking", vertelt Hesseling. "Ik was op zoek naar een nieuw speakermerk en hij raadde me aan om het net opgerichte Alcons Audio te proberen. Mijn eerste reactie was: 'Dit is anders?'. Het klikte ook meteen tussen Tom en mij, omdat we allebei voor het allerbeste willen gaan, zonder compromissen, onder andere door te innoveren. Ook werken we het liefst met mensen en partijen die écht met ons willen werken en daar ook duidelijke gedachten bij hebben."

Overtuigd

Na de aangename kennismaking met de VR12's, investeerde Jurlights later ook in de LR16 ? de eerste line array van Alcons ? en werden door de jaren heen Alcons speakers voor producties van allerlei formaten toegevoegd aan het assortiment. "We wilden gewoon het beste voor onze klanten en dat bleek Alcons te zijn", legt Hesseling uit. "De combinatie van geluidskwaliteit, controle en uiterlijk maakt dat het voldoet aan onze eisen." Jurlights is ook zijdelings betrokken geweest bij de ontwikkeling van de LR28, door de vroege LR24 enkele jaren te testen in het veld. "Door de samenwerking met Alcons Audio waren we precies op de hoogte van de ontwikkelingen omtrent de LR28 en na de lancering van het concept was het voor mij duidelijk dat dit ons nieuwe systeem moest worden." Door de samenwerking met producent The Good Guyz diende de mogelijkheid zich aan om naast het licht ook het geluid voor de mainstage van Dance Valley te doen. Gewaagd? "Eigenlijk niet", antwoordt Hesseling. "Ik was overtuigd van de kwaliteit en betrouwbaarheid. De enige vraag was of Alcons Audio nog op tijd zoveel kasten kon bouwen ? het was namelijk nogal wat ? en of organisator Brian Bout het aandurfde."

Commitment

Om er inderdaad voor te zorgen dat er voldoende kasten waren, moesten ze bij Alcons Audio uiteraard wel zeker weten dat het serieus zou worden. "Ik kan wel in de houding springen en iedereen in de fabriek laten overwerken, maar als het dan toch niet doorgaat, dan ligt iedereen op apegapen en moet ik orders gaan vertragen. Je moet er dus wel een goed gevoel bij hebben", legt Tom Back uit. "Op een gegeven moment kwam Dance Valley-organisator Brian Bout langs omdat 'ie er wel oren naar had. Hij hoorde het, was meteen overtuigd en vertelde dat zij in Nederland de primeur hadden gehad met V-DOSC. Als ik die overtuiging zie, dan gáán we er ook voor. Jurjen en ik staan daar hetzelfde in. Je gaat voor commitment en betrokkenheid, dat is uiteindelijk het meest bevredigend."

Lyrisch

Op Dance Valley (en de weekenden tijdens Dutch Valley en LatinVillage Festival op hetzelfde terrein) werd flink uitgepakt met 48 Alcons LR28's voor de main en delay systems en 40 BC543 cardioïde subs. Als frontfills, outfills en delays werden 60 LR18's gebruikt met VR12 monitors en compacte high-output BQ211 subs voor de VIP-area. 57 Sentinel 10's maakten het plaatje compleet. Het resultaat was indrukwekkend. Voor de gelegenheid nodigden Jurlights en Alcons een kleine groep sound engineers, producenten en medewerkers uit om voor aanvang van Dance Valley alvast te laten ervaren wat het systeem in huis heeft. Het resultaat daarvan is op Jurlights' Facebook-pagina en YouTube te vinden (zoek op 'jurlights' en 'dance valley'). Iedereen was lovend. "Voor ons de perfecte bevestiging", vertelt Jurjen. "Toen Brian het die middag hoorde was hij echt enthousiast. Sterker nog, wat hem betreft mag het volgend jaar weer."

Overtuigen

Tom Back geeft aan dat het niet alleen de audiokwaliteit is die het systeem zo geschikt maakt: "Het is 'bulletproof'. Pro-ribbon is vele malen betrouwbaarder dan alle technologie die op dit moment gebruikt wordt voor geluidsversterking. De LR28 draait al twee jaar in Noorwegen, daar zit de eerste partij die instapte, Trondheim Lyd. Ze hebben er daar de meest gekke dingen mee gedaan, maar hebben nog nooit problemen gehad. De uitval is wereldwijd ontzettend laag." Dat heeft ook Hesseling gemerkt in aanloop naar het project: "De producenten van Dance Valley, The Good Guyz, willen kwaliteit bieden. Zij gingen in hun kring rondbellen: 'Er is een nieuw systeem, moeten we dat doen?'. Zij kunnen het natuurlijk ook niet zeker weten. Ze horen mijn verhaal, zijn mee geweest naar de fabriek en kunnen op de website kijken, maar ze wilden de grootst mogelijke zekerheid. Het gaat wel om de mainstage natuurlijk, waar het flink fout kan gaan. De veelgehoorde reactie was: niet doen als je zekerheid wilt. En daar valt wat voor te zeggen bij nieuwe technologie."

Zelf is Hesseling vertrouwd met het proberen van nieuwe dingen: "Daarbij hebben we deze subs en de versterkers al twee jaar draaien, vanaf het moment dat ze bestaan, dus over het hart van het systeem waren geen zorgen. Anders hadden we het natuurlijk ook niet gedaan. Als dit fout was gegaan, dan was ik als geluidsbedrijf in deze markt klaar geweest en had ik Alcons Audio in de slipstream nog even meegenomen. Nu is het tegenovergestelde gebeurd. Iedereen die er was heeft kunnen horen dat de nieuwe lijn van Alcons dik voor elkaar is."

Nieuwe standaard

In de video van de première op Dance Valley noemt Jurjen Hesseling het systeem 'de nieuwe standaard'. "Ik denk serieus dat het voor Tom zaak is om de productie zo snel mogelijk op te schalen, want die kant gaat het volgens mij echt op. Natuurlijk, er zijn flinke bedragen mee gemoeid en er zijn veel bedrijven die al een systeem hebben. Als je dit er dan bij koopt, dan staat er toch een stukje kapitaal stil. Daar zitten nog wat remmende factoren. Maar ik merk het zelf nu al: we zijn met klussen voor december bezig en dan hebben we eigenlijk al twee keer zo veel nodig dan we nu in huis hebben. En als je naar Ziggo Dome gaat dan hebben we misschien net genoeg, maar wat als je uiteindelijk naar de Amsterdam Arena gaat? Nu ik weet hoe goed het is, durf ik namelijk wel te zeggen dat die Arena binnen handbereik is. Beter dan dit is er namelijk niet."

"Toen Brian het die middag hoorde was hij echt enthousiast. Sterker nog, wat hem betreft mag het volgend jaar weer."

LR18, compact format
pro-ribbon line-array
- 3-weg, 2x 8" LF (3" spreekspoel), 1x 6.5" MF, 1x RBN702 7" pro-ribbon HF (7" spreekspoel).
- (gepatenteerde) spreiding 90-graden (horizontaal) x 10-graden (verticaal, enkele module) @ 20.000 Hz
- Frequentiebereik: 70 Hz ? 20.000 Hz (3dB)
- Max. output 140dB @ 28 kg.
- SIS sensing voorbereid
- Verdere systeem onderdelen: LB18 LF-extensie array module (2x 8")
 
Sentinel10, amplified
loudspeaker controller
- 4-in/4-out tot-192kHz AES3 ingangen
- 4x 2.5kW uitgangsvermogen @ 11,6 kg.
- 96kHz native processing, met fabrieksinstellingen voor alle systeemconfiguraties
- SIS dynamische luidsprekersensing (systeem damping factor 10.000)
- Volledig redundant + modulair opgebouwd : dubbele voedingen, 4 aparte eindtrappen, uitwisselbare (upgradable) Shark processor
- Touch screen + RGB LED encoder bediening + ALControl remote control
BC543, self-contained
cardioid subwoofer
- 3x 18" : 2x voorkant, 1x achterkant
- 18" drivers met volledige carbon-fiber conus + dustcap, Neodymium motor + zeer grote 5.3" spreekspoel
- Achterwaartse LF onderdrukking/uitdoving minimaal 24dB
- Voorkant X-vented, zeer grote reflexpoort voor minimale poortcompressie; Achterkant Flank-vented, beide zijden van de 18" (symmetrisch) geventileerd
- Frequentiebereik: 35 Hz ? 150 Hz (3dB)
- Max. output 140dB @ 135 kg.
- SIS sensing voorbereid
<
Megaproductie voor MY Productions:

Een evenemententerrein dat vier kilometer bestrijkt, 430.000 bezoekers in drie dagen, 25.000 mensen die in diezelfde dagen voor rondvaarten de Rotterdamse havens in worden getransporteerd en talloze demonstraties en een grote avondshow op het water van de Maas. De Wereldhavendagen zijn eigenlijk talloze evenementen in één en dat is nou net wat het voor producenten Mart en Yvonne Pos (MY Productions) zo omvangrijk, intensief, complex én leuk maakt.

Foto's Anne Reitsma Fotografie en Rob Bruijnen

Mart en Yvonne Pos zijn wat je noemt een evenementenechtpaar. De twee leerden elkaar een jaar of dertig geleden kennen toen ze allebei als vrijwilliger betrokken waren bij Bevrijdingspop in Haarlem en is jaren later zelfs op die plek getrouwd. In een koepeltje aldaar, met alle medewerkers erbij. "En we zijn er allebei nog altijd actief als vrijwilliger", vertelt Mart Pos op het kantoor van MY Productions in Haarlem. "Yvonne als bestuurslid en omdat koken voor mij een passie is, verzorg ik daar samen met een vriend de catering. Gewoon omdat we het zo leuk vinden. Op de festivaldag staan we daar door 900 man eten te maken. Onwijs leuk, ik zou het nooit willen missen. Dat festival is echt ons kindje én de plek waar het allemaal begonnen is en we elkaar hebben leren kennen."

 

Spannende tijd

Het tweetal heeft het vak dus in het veld geleerd en ging steeds meer productieklussen doen. Yvonne: "In 1994, we waren nog niet getrouwd, keken we elkaar eens goed aan: willen we dit niet gewoon voor onszelf doen? Toen hebben we ons bedrijf opgericht, eigenlijk om een klus aan te kunnen nemen waarvoor we moesten kunnen factureren." Mart herinnert het zich als de dag van gisteren: "We hadden net een kind en een nieuw huis, maar we hebben allebei onze baan opgezegd en zijn er vol voor gegaan. Een spannende tijd natuurlijk, maar we kunnen wel zeggen dat het een goede beslissing geweest is."

Uitgepakt

In 2000 raakte MY Productions voor het eerst betrokken bij de Wereldhavendagen. Door de jaren heen is het aandeel steeds verder gegroeid. Waar het in de beginjaren om de technische productie en de logistiek ging (de invulling van de kades en het leveren van de techniek voor het avondprogramma) doet MY Productions sinds drie jaar echt het hele plaatje. Dat is gigantisch. Yvonne: "Ik zit door het hele jaar heen ook een vaste dag in de week in Rotterdam op kantoor om met de organisatie het hele project vorm te geven." Dit jaar vond van 1 t/m 3 september de veertigste editie van de Wereldhavendagen plaats en net als bij de dertigste editie wordt dan net wat flinker uitgepakt dan tijdens andere jaargangen. De avondshow ? een concert met onder meer de band Level 42 ? werd dit jaar midden op de Maas gehouden. Podium voor die show was de BigRoll Baffin, een gigantisch schip van 173 meter lang en 42 meter breed. De 40.000 man publiek zagen de show vanaf de kades en de Erasmusbrug. Niet alleen van afstand, maar ook op de videoschermen die stonden opgesteld. "The Crew was van de partij om met twaalf camera's alles in beeld te brengen", vertelt Mart. "Het werd live uitgezonden op TV Rijnmond en er is een tape on desk gemaakt voor als er nog andere belangstellenden zijn."

Puzzel

"De avondshow is één van de momenten van de Wereldhavendagen, maar daaromheen zijn er drie dagen lang héél veel mensen die de havens komen zien", legt Yvonne uit. "Op de kades bouwen we meer dan honderd tenten waarin bedrijven zich laten zien. Die kades claimen we echt een week lang. De vrijdag voor het evenement komen er al wat spullen en op zondag beginnen we te bouwen, dan maken we het productiegebied helemaal in orde. Op maandag begint de opbouw. Vrijdag, zaterdag en zondag is het showtime en twee dagen later is alles weer weg." Het evenement is gigantisch en het gebeurt allemaal in hartje Rotterdam én op de drukke rivier de Maas. Dit jaar waren er zo'n 430.000 bezoekers en waren bijvoorbeeld honderd excursies op touw gezet. Daarvoor wordt een tijdelijk reisbureau gebouwd, een grote tent met een ponton vlakbij de SS Rotterdam, waarvandaan bussen en boten de havens in vertrekken. Ook voor het evenement begint is de logistieke puzzel enorm. Mart: "Met alle deelnemers moet je al op locatie gaan kijken. Waar staan ze? Wat willen ze? Als een partij als Van der Vlist komt, dan is dat een enorm transport, met drie konvooiwagens eromheen omdat ze anders de stad niet in mogen. Dan moet je straatmeubilair weghalen, wegafzettingen plaatsen?en dat is dan alleen maar om het op zijn plek te krijgen. Je hebt drie dagen Wereldhavendagen, maar je bent er echt het hele jaar mee bezig."

Roze wolken

Groot voordeel voor MY Productions is dat het bedrijf gedurende het hele jaar bij het project berokken is. "Vanaf dag één zitten we erbij en dat is ook wat we onze opdrachtgevers altijd aanraden", legt Yvonne uit. "We zeggen dan 'betrek ons erbij, want aan alles wat jij aan roze wolken bedenkt, zitten uiteindelijk consequenties'. Dan is het handig om iemand naast je te hebben zitten die ook gek is op roze wolken, maar die ook precies weet welk tintje roze het beste past. We werken dan wel in opdracht, maar wel vaak náást de opdrachtgever, dat werkt het beste. We zijn nu de afgelopen editie aan het evalueren, maar in november beginnen we ook alweer voor de editie van volgend jaar."

Commitment

De Wereldhavendagen vergen een bijzondere manier van produceren. "De aandacht gaat in eerste instantie naar het grote geheel", legt Yvonne uit. "Natuurlijk komt daar al snel een plan uit, al helemaal bij deze jubileumeditie, maar je bent en blijft bijvoorbeeld altijd afhankelijk van de beschikbaarheid van de schepen." Mart kan het beamen: "Een podium van Stageco kan ik nu vastleggen voor volgend jaar, maar bij een schip kan dat niet. Die kosten goud geld en moeten dat ook verdienen, dus je bent ook afhankelijk van de commitment van die bedrijven. Die commitment is in Rotterdam overigens erg groot hoor, maar het is altijd de vraag of ze juist op dat moment dat schip beschikbaar hebben. Iedereen wil graag aanwezig zijn, maar op het moment dat een bok werk kan doen in de haven, dan gaat 'ie dat natuurlijk doen." Hetzelfde geldt voor de vele pontons die nodig zijn, alleen al om op de schepen te kunnen komen en voor het avondprogramma bijvoorbeeld. Mart: "Daar zijn er best veel van, maar ze kunnen nooit precies zeggen welke je krijgt. Soms moet je daar op het laatste moment nog op anticiperen, want je moet ze wel allemaal voorzien van hekwerk en gangways en dergelijke. Je blijft voortdurend dingen veranderen. Maar goed, dat is inherent aan dit verhaal en na vijftien jaar weet je dat natuurlijk wel."

A4

In die vijftien jaar heeft MY Productions heel wat zien veranderen bij de productie van de Wereldhavendagen. "Toen we begonnen had je één vergadering met de gemeente en dan was het goed. Tegenwoordig heb je hele boekwerken aan veiligheidsplannen", vertelt Mart. "Sinds twee jaar is daar ook het maken van een nautisch veiligheidsplan bijgekomen. Er zijn zó veel bewegingen op het water, dat je het allemaal in kaart moet hebben om het veilig te kunnen laten verlopen. Wat is er altijd aan reddingsbrigade op het water? Wat gebeurt er als de helikopters overvliegen? Hoe doen we het tijdens de demonstraties van de marine? En ook de normale scheepvaart gaat deels gewoon door. De Maas bij Rotterdam, dat is gewoon de A4 op het water?.niet normaal wat daar op een dag voorbijkomt aan scheepvaart. Op zaterdagavond is er tijdens de avondshow wel even een volledige stremming, maar verder gaat het gedeeltelijk door. Een deel van het water is dan afgesloten voor doorgaand verkeer en daar houden we dan de demonstraties in."

Avondshow

De avondshow op zaterdagavond is er een van formaat. Licht en geluid lijken bij een podium dat zo ver van het publiek af drijft een uitdaging, maar na al die jaren weet MY Productions uiteraard hoe dat aangepakt moet worden. Ook daar hebben overigens flinke ontwikkelingen in plaatsgevonden, legt Mart uit: "Op dezelfde plek hebben we bijvoorbeeld twee jaar de Red Bull Air Race gedaan toen die in Nederland kwam. Ook toen hadden we geluid op de kades nodig, maar de techniek was nog lang niet zo ver als nu. Destijds hebben we multi's laten afzinken van noord naar zuid, om de regie hier en het geluid daar met elkaar te verbinden." Nu licht, geluid en video gezenderd kunnen worden, is dat niet meer zo'n probleem. Op de boot waren tweehonderd gasten die het optreden vanuit strandstoelen konden bekijken. "Daar was maar een klein geluidssetje voor nodig", vertelt Mart. "Net als bij een festivalsetting kon de geluidsman in de FOH gewoon mixen en die mix ging dan draadloos naar de kant toe, waar het over de stacks naar de kades werd gestuurd. Er ging zo dus een mooi afgemixt geheel naar de mensen op de kades toe." Dat op de boot voor het eerst publiek aanwezig was ? een wens van de organisatie naar aanleiding van eerdere ervaringen, om feeling met de toehoorders te krijgen ? bracht nog wel een extra klus met zich mee. Yvonne: "Het schip werd daarom ineens betiteld als cruiseschip, waardoor het veiligheidsplan van de BigRoll ineens dikker werd dan van de hele Wereldhavendagen zelf. Reddingsvesten, evacuatieplannen?ineens kwam er heel wat meer bij kijken."

Douanegebied

De productie verliep dit jaar soepel. "Wel is er elk jaar een uitdaging rond de cruiseterminal die in het gebied ligt", vertelt Yvonne. "Op de donderdag voor de Wereldhavendagen ligt daar een cruiseschip en dat moet natuurlijk doorgaan. Zo'n schip betekent echter wel dat een deel van de kade dan douanegebied is, met alle regelgeving die daar bij hoort, maar dat is wel het gebied waar wij onze tribune moeten plaatsen en geluid, videoschermen en catering kwijt moeten. Op vrijdagochtend om 06.00 uur moeten we dan als een gek dat gebied in. Iedereen moet zijn paspoort overleggen en er moet precies worden aangegeven wat ze aan spullen bij zich hebben. Complete paklijsten, honden die door de wagens gaan?het is net alsof je op Schiphol achter de douane een evenement moet opbouwen. Tussen 06.00 en 10.00 uur worden dan bergen werk verzet, maar ook dat is dit jaar weer prima verlopen."

Serieus

Als Mart en Yvonne Pos terugkijken naar deze editie van de Wereldhavendagen, of eigenlijk naar de Wereldhavendagen in het algemeen, dan doen ze dat met heel veel trots. Yvonne: "Ik heb pas nog gehoord dat ze in festivalland de Wereldhavendagen niet zo serieus nemen. Volgens mij is dat alleen maar zo omdat ze niet weten wat er allemaal bij komt kijken. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig mensen die weten dat we een evenemententerrein hebben dat vier kilometer bestrijkt. Het is heel anders dan een doorsnee festival, organisatorisch komt er namelijk veel meer bij kijken. Daarom is het ook noodzakelijk om het op te knippen in stukken en met teams aan de gang te gaan. De avondshow is een evenement, maar er is bijvoorbeeld ook een behoorlijk openingsevenement. Het reisbureau waar 25.000 mensen in drie dagen tijd de havens in gestuurd worden: ook een evenement op zich. De demo's op het water ook. Het zijn allemaal aspecten die op een gegeven moment bij elkaar moeten komen en dat maakt het zo omvangrijk, intensief?.én leuk!"

De bijdrage van
Stageco Nederland
"Tijdens de Wereldhavendagen hebben wij zorg gedragen voor een zwartstaal constructie voor ons transparante dak", vertelt Eddie Slotboom. "Deze constructie van 17 meter lang, 15 meter diep en 15 meter hoog  had een bijzondere rol. Deze stond namelijk op het dek van de BigRoll Baffin, een enorm schip van 173 meter lang en 42 meter breed. Hierbij viel onze constructie redelijk in het niet. Wel paste het ontzettend mooi in het plaatje van dit grote, robuuste schip. Naast het transparante dak hebben wij diverse layherconstructies gerealiseerd op de kade, zoals diverse torens voor de informatievoorziening voor bezoekers, platformen zodat de Wereldhavendagen mooi in beeld gebracht konden worden en een 'flatgebouw' die langs de kade gebouwd was. Dit flatgebouw werd gebruikt om demonstraties te geven door brandweer, veiligheidsregio en politie."
De bijdrage van IN2 productions
IN2 productions verzorgde o.a. HD grootbeeldprojectie op de schermen die waren gecreëerd tegen containers die op de BigRoll waren geplaatst. Daarnaast werd door het bedrijf voorzien in een Mobiscreen 14m2 8mm smd LED BE combinatie met een kleine regie en podium. "Die stond op één van de kades en werd gebruikt voor digital signage", legt eigenaar Erik Diks uit. Mobiscreen is een merknaam van IN2 Productions. "Mobiscreen heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in het verhuren van mobiele buitenschermen voor evenementen", legt Diks uit. De relatie met MY Productions ontstond al jaren geleden, geeft hij verder aan: "Zulke relaties werken altijd twee kanten op voor ons. Als wij productioneel gezien tegen iets aan lopen wat ons te boven gaat, dan betrekken wij de expertise van ? in dit geval ?MY Productions erbij. Het is dan aan MY Productions en de eindklant of er een match is."

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment