AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Het Riedel Remote Operations Center: Knooppunt Wuppertal

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2020

In Wuppertal, de Duitse thuishaven van Riedel Communications, vormt het Remote Operations Center (ROC) van het bedrijf het kloppend hart voor de meest uiteenlopende klussen. Het communicatiesysteem voor de scheidsrechters in de Bundesliga bijvoorbeeld (de VAR), maar onlangs ook voor de remote mastering van een live gestreamd concert van de Duitse zanger Peter Maffay. 

Op het moment van schrijven zijn de wedstrijden in de Duitse profvoetbalcompetities net weer opgestart na een noodzakelijke pauze vanwege Covid-19. Dat betekent dat ook het Remote Operations Center van Riedel weer actief is geworden op dat gebied. Vorig seizoen al konden de scheidsrechters in de 1e Bundesliga (het hoogste niveau in Duitsland) de voordelen ervaren van het Riedel Bolero S-scheidsrechterscommunicatiesysteem, maar in het seizoen 2019-2020 geldt dat ook voor de scheidsrechters in de 306 wedstrijden in de 2e Bundesliga en de laatste vijftien wedstrijden van de wedstrijden in de strijd om de DFB Cup, het Duitse bekertoernooi. Speciaal daarvoor waren in het begin van het seizoen de capaciteit en de uitrusting al verder uitgebreid om voldoende ruimte te bieden voor de snelle uitbreiding van remote management services.

Veilig en kwaliteit
Het Bolero S draadloze intercomsysteem, met remote gemonitorde VOX-spraakactivering, is ontwikkeld door de Managed Sports Services-divisie van Riedel, in combinatie met experts van de Deutsche Fußball Lige (DFL) en Deutscher Fußball-Bund (DFB). De oplossing maakt superieure communicatie mogelijk tussen scheidsrechters en hun assistenten op het veld en de video-assistenten in het Video Assist Center (VAC) in Keulen. Vanaf het ROC in Wuppertal kunnen de operators van Riedel alle systeemcomponenten in realtime op afstand bedienen, configureren en kalibreren, voor maximale veiligheid en een optimale geluidskwaliteit. 

Perfect afgestemd
“Na de succesvolle première in de Bundeslige vorig seizoen, werd al snel duidelijk dat we de Riedel-oplossing ook in de 2e Bundesliga en voor de DFB Cup zouden gaan gebruiken”, vertelt Ansgar Schwenken (DFL Director Football Affairs & Fans). “De op maat gemaakte technologieën van Riedel en het uitgebreide systeembeheer van het ROC in Wuppertal hebben zowel het intercomsysteem van de scheidsrechters als de integratie van de video-assistent aanzienlijk verbeterd. De samenwerking tussen DLF en Riedel is een perfect voorbeeld van hoe innovatieve technologie en de emotie die inherent is aan het voetbal, perfect op elkaar worden afgestemd.” 

Nieuw niveau
Met de introductie van de Bolero S-systemen in de 2e Bundesliga zijn de achttien stadions van de clubs in die divisie uitgerust met de juiste Artist- en Bolero-hardware en zijn de Riedel-ondersteuningsmogelijkheden in het ROC naar een heel nieuw niveau getild. Het ROC biedt nu plaats aan twaalf audiospecialisten die op een willekeurige Bundesliga-zaterdag tot tien wedstrijden tegelijkertijd kunnen volgen. Voor het verbeterde concept vertrouwde Riedel op de processing power van het RSP-1232HL SmartPanel, waarvan de gebruiksvriendelijke interface het Riedel-team in staat stelt hun workflows te optimaliseren. 

Absolute flexibiliteit
De ROC-operators profiteren van de gepatenteerde Hybrid Lever Keys en de fase-nauwkeurige stereoluidsprekers van het naar de eigen wensen aan te passen paneel. Naast de twaalf RSP-1232HL SmartPanels, twaalf RCP-1028-panels en zes RCP-1128-panels, gebruikt het team ook twaalf 2300-serie SmartPanels die zijn uitgerust met de MediorNet Control-app. “Met die app hebben we vanaf hier toegang tot de videosignalen van de VAC in Keulen en kunnen we livebeelden naar onze schermen distribueren. Tegelijkertijd kunnen we panels snel opnieuw configureren om elke monitorpositie aan te passen aan de behoefte van de operator”, legt Riedel-projectmanager Carsten Voßkühler uit. “Met panels uit de 1000-, 1100-, 2300- en 1200-serie hebben we absolute flexibiliteit voor elk scenario.”

Toekomst 
Het ROC heeft ook de betrouwbaarheidsnormen naar een nieuw niveau getild, omdat elk onderdeel volledige redundant is. De kerntechnologie bevindt zich in het datacenter van Riedel, dat onafhankelijk werkt dankzij een back-up stroomgenerator. Zelfs bij een grote stroomstoring blijft de realtime monitoring van de voetbalwedstrijden volledig onaangetast. “Voor ons ligt de toekomst van sportproductie in managed sports services en remote control. Het ROC vermindert de hoeveelheid personeel en de logistieke productie aanzienlijk voor ons en onze partners, terwijl het onbeperkte transmissiebeveiliging en de hoogste servicekwaliteit mogelijk maakt”, vertelt Voßkühler. “Dankzij de geweldige resultaten én reacties rond onze samenwerking met de DLF zijn we in staat om het concept van ons centrale besturingssysteem ook toe te passen op andere vlakken. Wat dat betreft is het ROC al voorbereid op toekomstige projecten.”

Peter Maffay
Zo'n ander vlak is bijvoorbeeld het live gestreamde concert dat Peter Maffay onlangs gaf in de Steintor-Variète in Halle, waarbij Riedel en Remote Recording Network (RRN) in samenwerking zorgden voor de unieke remote mastering. Het speciale akoestische concert werd op locatie gemixt door Werner Schmidl en op afstand gemasterd door Peter Brandt, vanuit Studio Boecker in Keulen, waarbij hij gebruik maakte van RRN's Remote Mixing faciliteit. Beide locaties waren verbonden via het ROC in Wuppertal dat diende als communicatie- en signaaltransmissie hub van de operatie. Van daaruit volgden de  ROC-technici de communicatie, configureerden ze op afstand alle signalen en stuurden ze alle audiostreams tussen locatie en studio door. Deze methode van communicatie en audiotransmissie is gezamenlijk ontwikkeld door Riedel en Remote Music Productions, een dochteronderneming van RRN en zet de standaard voor de productie van hoogwaardige, milieuvriendelijke en kosteneffectieve audiotransmissies.

Zorgeloos
“Samen met onze partners bij RRN hebben we een uiterst compact plug-and-play systeem samengesteld dat via een WAN-verbinding snel en eenvoudig aan ons ROC gekoppeld kan worden”, legt Carsten Voßkühler uit. “Zonder zich zorgen te hoeven maken over de installatie en communicatie konden Peter Maffay en zijn team zich volledig concentreren op hun taak luisteraars in heel Duitsland een perfecte geluidservaring bieden. We zijn uiteraard heel blij dat we een rol spelen bij de ontwikkeling van de baanbrekende oplossing op afstand voor het opnemen, mixen en uitzenden van live evenementen, die zowel kostenefficiënt als milieuvriendelijk is.” 



 
Algemene voorwaarden | privacy statement