AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Studio KC van Kingcanary: van kantoorruimte naar multifunctionele studio

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2020

Bij Kingcanary - normaal gesproken vooral druk met het organiseren van corporate events en het zo nu en dan produceren van tv-programma’s, concerten en award shows – is uit de coronacrisis iets interessants voortgekomen. Een kantoorruimte werd in no-time omgebouwd tot de multifunctionele Studio KC, een gebruiksvriendelijke opnamestudio waarin eenvoudig professionele content voor en door klanten gemaakt kan worden. 

Al direct aan het begin van de coronacrisis zagen de mensen van Kingcanary bij klanten een groeiende behoefte om ad-hoc gebruik te kunnen maken van een studio om in contact te blijven met de achterban. “Klanten waarvoor we door het jaar heen high-end events organiseren, wilden ook in deze periode op een professionele manier blijven communiceren”, vertelt Managing Director Martijn van der Werff. “Omdat vrij in het begin al bleek dat het thuiswerken voorlopig de norm zou worden, was het een makkelijke keuze om ons kantoor tijdelijk leeg te halen en er een studio van te maken. Compleet met alle techniek, een decor en lichtplafond.” 

Logisch
“Omdat we door het jaar heen regelmatig gebruikmaken van diverse studio’s en we een achtergrond in televisie hebben, was vrij snel duidelijk hoe de studio er uit moest zien”, vertelt Van der Werff. Op een zondagmiddag heeft regisseur Marc Pos (partner in Kingcanary) op basis van de gewenste shots en settingen een plan gemaakt met decorontwerper Ronald van den Besselaar. Qua faciliteiten heeft ONYX AV vervolgens een plan gemaakt waarin alle wensen meegenomen zijn en tegelijkertijd de coronaregels nageleefd konden worden. Partners in Building heeft het decor vervolgens gebouwd en Livingprojects heeft de ledlijnen geleverd en geïnstalleerd. “Alle partners die bij dit project betrokken zijn, zijn partijen waar we al jaren mee werken. Het was voor ons een logische keuze om met hen deze studio te ontwikkelen.”

Multifunctioneel
De studio is expres zo gemaakt dat hij geschikt is om een simpele webinar op te nemen maar ook om ingewikkelde shows te maken waarbij zowel de talkshowsetting als de newsdesk en het interviewsetje gebruikt worden. Multifunctioneel dus. “Verder hebben we ook al een award-show gedaan in de studio”, vertelt Van der Werff. “We hebben autocue, er zijn diverse schermen aanwezig in de set, er hangt een vast lichtplafond, de setjes zijn allemaal uitgelicht en de regie is voorbereid op live verbindingen via alle gangbare platforms zoals bijvoorbeeld Zoom, Teams en VMX. Op die manier kunnen we gasten van buiten de studio in het programma betrekken. Daarnaast kunnen we uitzenden op alle gewenste platforms.” 

Puzzelen
De studio stond er in minder dan twee weken, waarvan één week nodig was om alles op te bouwen. “Dit zou normaal gesproken sneller kunnen, maar we hebben er gezien de regelgeving voor gekozen alle disciplines zoveel mogelijk achter elkaar aan te laten werken. Er was bijvoorbeeld een duidelijke scheiding in opbouwmomenten tussen decor en techniek. Zo snel iets van de grond krijgen kan alleen met partners waarmee je kan lezen en schrijven. Iedereen is gewend met elkaar te werken en heeft aan een half woord genoeg”, aldus Van der Werff. Doordat de ruimte normaal in gebruik is als kantoor was de akoestiek al oké. “We hebben vooral moeten puzzelen om de crewaantallen zo laag mogelijk te houden terwijl we wel een high-end eindproduct maken. Om de coronaregels na te leven hebben we de crew verdeeld over verschillende ruimtes in het pand. Waar nodig zitten ze gescheiden van elkaar door plexiglas schotten. Daarnaast is er een protocol ontwikkeld met betrekking tot de geldende regels. Denk aan looproutes, eenrichtingsverkeer, hygiëneregels, beschikbaarheid van handgel op diverse plekken en ook bijvoorbeeld diverse koffiepunten, zodat mensen niet allemaal om één koffieapparaat verzamelen.”

Jaren ervaring
Klanten wisten al snel hun weg naar de studio te vinden, zo bleek. “We maken bijvoorbeeld regelmatig een interne uitzending voor Heineken International. Van Q&A’s met de CEO tot maandelijkse talkshow voor de Commerce Community. Daarnaast maken we bijvoorbeeld een online versie van het jaarlijkse congres van de Veer Stichting, maar laatst hebben we ook twee dagen lang een award show gedaan waarin alle genomineerden konden pitchen via VMX verbindingen en er via een speciale app gestemd kon worden”, vertelt Van der Werff, die aangeeft dat de studio ook ‘los’ wordt aangeboden. “Maar eigenlijk heeft het onze voorkeur om de hele productie te begeleiden. Er werken bij Kingcanary vijftien gedreven professionals. Doordat we naast events ook al jaren ervaring hebben met het maken van online video en televisie hebben we kennis in huis die goed van pas komt wanneer je een event in een online variant moet ombuigen. We helpen klanten op dit moment bijvoorbeeld ook bij het selecteren van het juiste platform, de mate van interactie met de deelnemers, het bouwen van een line up, het creëren van de juiste spanningsboog, het maken van content ten behoeve van de uitzending, het maken van vormgeving voor de uitzending en uitnodigings- en registratietrajecten. Allemaal zaken die nu net even anders zijn dan bij een gewoon event.” 

Overleven
Bij Kingcanary zijn ze ondertussen super trots op wat er samen met de partners in korte tijd is gerealiseerd. “En daarnaast zijn we ook heel dankbaar dat er klanten zijn die ons hierin steunen. Het is voor ons hopelijk de manier om de crisis te overleven”, aldus Van der Werff, die nog niet weet of de studio ook in het post-coranatijdperk een blijvertje zal zijn. “Hij staat natuurlijk wel in ons kantoor. Voorlopig hebben we in het pand nog genoeg werkplekken, maar ik hoop eigenlijk dat er weer een tijd komt waarin we de ruimte waar de studio nu staat weer heel hard nodig hebben om events te produceren. Wellicht pakken we ‘m tegen die tijd op en zetten we ‘m elders neer. Zelf denk ik dat dit nog wel even gaat duren, dus voorlopig staat ‘ie er sowieso nog!”

Meer informatie op www.kingcanary.nl  


De bijdrage van ONYX AV
“Het was voor ONYX AV een mooie uitdaging om in een kantoor een complete studio te realiseren”, vertelt Niels Pijck. “Er was maar beperkt ruimte en stroom beschikbaar. Daarom moesten we slim gebruikmaken van het voordeel dat een bestaand kantoor biedt: het reeds aanwezige datanetwerk. Daarnaast was het van belang om compacte en energiezuinige techniek in te zetten. Voor de videotechniek is gekozen voor een complete Blackmagic setup en infrastructuur met een ATEM Production Studio 4K als centrale unit. Doordat de hele videoregie op hetzelfde netwerk is aangesloten, kan iedere operator op praktisch elke plek in het gebouw zijn of haar werk doen. Bovendien kunnen bij kleinere shows gemakkelijk functies gecombineerd worden op één plek. De ATEM schakelt behalve de program feed ook alle afkijk- en decorschermen. Per productie wordt bepaald welke camera’s worden ingezet, met als uitgangspunt de Blackmagic URSA-serie. Deze camera's zijn op afstand te bedienen vanuit de ATEM en met control panels in het netwerk. Het lichtplan bestaat uit zes Swit LED-panels en 24 Briteq LED-spots. Deze lichtset draait op slechts één stroomgroep en de warmteontwikkeling in de studio is minimaal.” 

De bijdrage van BEEO
BEEO heeft in overleg met Kingcanary het ontwerp verzorgd voor de studio. “In overleg met Marc Pos hebben we een ontwerpvoorstel gemaakt voor een presentatiedesk, interviewtafel en een gesprekshoekje die voldoen aan de eisen die het RIVM stelt voor veilige afstanden”, vertelt Ronald van den Bersselaar. “Ook hebben we een basis look-and-feel verzorgd voor deze studio. We hebben een eenvoudige multi-inzetbare studio ontwikkeld. Er is gekozen voor een hele basic uitstraling. Door middel van RGBW ledlijnen kunnen de wanden worden gekleurd, zodat de studio voor klanten een wat meer customized uitstraling krijgt. Er is in het decor gewerkt met makkelijk verkrijgbare materialen vanwege de hele korte tijd tussen ontwerp en realisatie. Doordat we in zeer nauwe samenwerking met Kingcanary en haar leveranciers hebben gewerkt, waren we in staat om in enorm korte tijd dit project uit te kunnen voeren vanaf het ontwerp tot de uiteindelijke realisatie in de studio.”


De bijdrage van Livingprojects
Eén van de wensen binnen het ontwerp dat Kingcanary al had liggen, was het creëren van diepte in de studio met behulp van ledlijnen. Vanuit een ander project waar Livingprojects en Kingcanary al samenwerkten, namelijk de Heineken Commerce Week, had Kingcanary nog ledlijnen in bezit. Deze zijn destijds op maat gemaakt door Livingprojects en werden voor het Heineken evenement voor o.a. de omlijning van een podium gebruikt. Voor de Heineken Commerce Week waren ze niet meer nodig, daarom kregen ze een mooie herbestemming in Studio KC. Voor nu heeft Livingprojects gekeken hoe ze met minimale aanpassingen deze ledlijnen konden hergebruiken om uiteindelijk aan het ontwerp voor de studio te voldoen. 

Het hergebruik is mogelijk doordat de lichtlijnen geproduceerd zijn om aan te sluiten op de verhuurinfrastructuur van Livingprojects, denk hierbij aan dimmers en voedingen. Deze biedt Livingprojects binnen een verhuuroplossing aan, waardoor de ledlijnen met minimale aanpassingen en investeringen voor diverse toepassingen en doeleinden zijn in te zetten. De lichtlijnen die Kingcanary dus toch al had, zijn met minimale vermakingen opnieuw ingezet. Naast de verhuur van de infrastructuur die hiervoor nodig was, heeft het team van Livingprojects de ledlijnen in de studio ook geïnstalleerd. 

Livingprojects en Kingcanary bundelden overigens vaker de krachten, bijvoorbeeld voor Edison Pop, Pink Ribbon evenementen en diverse televisieprogramma’s. 
 
Algemene voorwaarden | privacy statement