AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Stevige upgrade Cultuur Centrum Brugge - Yamaha mixing consoles

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2020

De 150 jaar oude Koninklijke Stadsschouwburg is de grootste en meest prestigieuze van de vijf locaties die worden beheerd door Cultuur Centrum Brugge (CC Brugge). De organisatie heeft fors geïnvesteerd in nieuwe digitale mengsystemen van Yamaha voor alle locaties, met acht CL- en QL-serie digitale mengpanelen, bijbehorende I/O-racks en Ethernet-switches geïnstalleerd op gloednieuwe Dante-netwerken.

Fotografie: Johan Vanparys 

Philip Van Loo van PVL Sound & Light BV is al jaren leverancier, consultant en projectmanager voor CC Brugge. Jaren geleden introduceerde hij met twee 01V96-consoles de Yamaha digitale mixers bij de organisatie. Die bevielen zo goed dat CC Brugge later investeerde in drie Yamaha M7CL-48 digitale mixers, die gebruik maakten van de bestaande analoge infrastructuur die al in de locaties was geïnstalleerd. Alle vijf de consoles hebben zich extreem betrouwbaar getoond, maar na jarenlang intensief gebruik wilde CC Brugge de audiosystemen moderniseren en de locaties klaar maken voor de toekomst. Voor advies over het project werd wederom aangeklopt bij Philip Van Loo, die aanraadde op alle locaties een Dante audio-infrastructuur aan te leggen vanwege de betrouwbaarheid en flexibiliteit, maar ook omdat ze zeer eenvoudig te installeren en bedienen zijn. 

Enige juiste keuze
Na uitgebreid marktonderzoek en overleg was het technische team van CC Brugge het unaniem eens over het feit dat Yamaha opnieuw de beste oplossing was. “We hebben nooit problemen of downtime gehad met de bestaande Yamaha-consoles”, zegt Patrick Maipauw van CC Brugge. “Omdat we op zoek waren naar een toekomstbestendig systeem, wilden we ons consoleportfolio uitbreiden met producten die van nature ‘Dante spreken’, een onberispelijke geluidskwaliteit hebben en betrouwbaar en gebruiksvriendelijk zijn. We hebben dat demonstraties georganiseerd en kwamen al snel tot de conclusie dat Yamaha de enige juiste keuze zou zijn.”

Alle vijf de locaties van CC Brugge kregen een grote update, waarbij de Koninklijke Stadsschouwburg Brugge, Magdalenazaal en Daverlo elk een CL5- en QL1 digitale console ontvingen, evenals Rio3224-D2 en Rio1608-D2 I/O-racks en een SWP1-8 L2-netwerkswitch. Bij De Biekorf werden een QL1-console, Rio1608-D2 en SWP1-8 geïnstalleerd, met in De Dijk een QL1-console. 

Voorbeeld
Alle bestaande M7CL-48 en 01V96i digitale consoles, die het uitzonderlijke rendement op investering van Yamaha-technologie benadrukken, werken nog steeds perfect. Ze bleven allemaal behouden, met Dante-netwerkkaarten, waardoor ze naadloos kunnen werken met de nieuwe systemen. “Dit is een geweldig voorbeeld van hoe je de audio-infrastructuur van live-locaties kunt updaten”, geeft Van Loo aan. “De QL1's kunnen gemakkelijk worden verplaatst voor extra flexibiliteit en nu Dante op alle locaties is geïnstalleerd, zal toekomstige uitbreiding veel eenvoudiger zijn, met een breed scala aan apparatuur en opties om uit te kiezen. CC Brugge heeft bovendien ook de zekerheid dat de mengsystemen een consistent, hoogwaardig geluid leveren, met absolute betrouwbaarheid.”
 
Algemene voorwaarden | privacy statement