AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Spectrum AV: virtuele dancefestivals vanuit het magazijn

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2020

Net als de rest van Nederland ondervindt ook Spectrum AV de gevolgen van de Covid-19 pandemie. Toch is stilzitten er niet bij. Een flink deel van het personeel kon buiten het eigen bedrijf aan het werk en het eigen magazijn is een studio gecreëerd waarvandaan virtuele dancefestivals opgenomen en gestreamd worden. 

Spectrum AV is een full-service verhuur- en productiebedrijf op het gebied van licht, video, geluid en special effects. Hoewel het bedrijf een breed spectrum aan klanten bedient, zowel in de entertainmentsector als het bedrijfsleven, is vooral de positie op de markt voor EDM festivals bijzonder sterk. Hun bedrijfsmodel maakt het de organisatoren van deze evenementen makkelijk: het Spectrum AV team verzorgt ieder jaar alle technische aspecten van veel grootschalige festivals en dancefeesten. Daardoor werden ze, zoals veel productiebedrijven wereldwijd, hard geraakt door de Covid-19 pandemie.

In het magazijn van Spectrum AV is nu een professionele live-streaming studio gerealiseerd, die ervoor zorgt dat de mensen van het bedrijf weer bezig kunnen zijn met wat ze het liefste doen: shows realiseren. De studio is eigenlijk ontstaan uit iets anders: de liefde van Lex Willems (general manager bij Spectrum AV) en directeur Jan van Bree voor de race-videogame Need for Speed. Toen bleek dat evenementen voorlopig niet mochten plaatsvinden, besloot het duo de professionele middelen in te zetten voor de ultieme game-setting in het eigen magazijn. Van daaruit ontstond het volgende idee en met hulp van de andere leden van het Spectrum AV team hebben Lex en Jan hun eigen gaming space uitgebreid en omgebouwd tot een speciale studio voor livestreaming van virtual dance events. Ze hebben grote videoschermen geïnstalleerd, net als een cirkelvormig frame voor banners. Zo kunnen klanten de ruimte aankleden met hun eigen branding. Het licht creëert binnen de beschikbare ruimte de sfeer van een grootschalig EDM festival. Het lichtontwerp, en de inventaris van het bedrijf, zijn gebaseerd op ADJ armaturen. 

ADJ
"We gebruiken ADJ sinds 2014, toen we investeerden in de eerste Inno Color Beam LED”, vertelt Lex Willems. “Daar hebben we er nu meer dan vijftig van en we zijn nog steeds bijzonder blij met dit armatuur. Daarna hebben we Vizi Hybrid 16RX units gekocht en afgelopen jaar hebben we een grote investering gedaan in onder andere 100 7P HEX IP's en 48 Vizi Beam RXONE's. Het meeste licht dat we in de verhuur hebben is nu van ADJ.” Volgens Willems zijn daar meerdere redenen voor: “Ten eerste is de apparatuur gunstig geprijsd. We geloven dat ADJ op dit moment het beste aanbod heeft in deze prijsklasse. Ten tweede is de apparatuur heel degelijk. In de markten waar wij actief zijn gaat men nog wel eens ruw met het materiaal om, wat soms tot schade leidt. Ook zijn reserveonderdelen goed leverbaar en betaalbaar.” 

Veelzijdig
Voor het rig in het magazijn heeft het Spectrum AV team gebruikt gemaakt van twaalf stuks Vizi Hybrid 16RX. Willems: "De Vizi Hybrid 16RX is niet nieuw voor ons. We gebruiken dit model al sinds 2016, maar het doorstaat de vergelijking met de nieuwste modellen met glans. Het biedt dus niet alleen alle functies die we nodig hebben, maar ook een uitstekend rendement op onze investering omdat het ook na vier jaar nog omzet binnenbrengt. Dit armatuur is niet ingehaald door de innovatiecyclus en dat is heel belangrijk voor ons." De effecten in de lucht van de Vizi Hybrid 16RX'en in the studio worden aangevuld door bundels van in totaal zestien Vizi Beam RXONE armaturen. "Ik vind de veelzijdigheid het sterkste punt van de Vizi Beam RXONE, je kunt 'm overal inzetten. We kunnen 48 stuks gebruiken als onderdeel van een groot lichtplan voor een belangrijk festival, of bijvoorbeeld vier voor een kleinschalige party. De plaats maakt niet uit, de RXONE komt er altijd doorheen", aldus Willems. 

Eye candy
Om de beam effecten aan te vullen gebruikt het team verder twee ADJ vaste wash armaturen in de studio. Acht 7P HEX IP units zijn opgesteld rondom het centrale cirkelvormige frame voor de banners. Deze veelzijdige PAR-armaturen hebben elk zeven 12 watt 6-in-1 HEX kleuren leds en stevige metalen IP65 behuizing. Daardoor zijn ze ideaal voor inzet bij professionele producties. Verder zijn er acht 32 HEX Panel IP units in paren ingehangen boven de vier Vizi Hybrid 16RX units die op verticale buizen zijn gemonteerd. Deze krachtige multifunctionele wash/blinder/strobe armaturen hebben 32 x 12 watt HEX kleuren leds. Die zijn opgesteld in acht afzonderlijk aangestuurde delen, voor prachtige effecten, echt eye candy. Willems: "We waren al een tijd op zoek naar een krachtig LED paneel. Toen het 32 HEX Panel IP werd geïntroduceerd bood dat alles wat we nodig hadden. Het is compact en we zijn heel blij met de duurzaamheid van dit product, het is heel robuust en raakt niet snel defect. Verder heeft het een goede IP-klasse, en dat hebben we serieus getest. Verder zijn de HEX leds heel belangrijk voor ons. We hebben diverse klanten in de techno scene en die zijn helemaal niet gesteld op standaardkleuren. Maar met de HEX leds kunnen we echt unieke kleuren maken.”
 
Favoriet
Om de DJ's en andere performers te belichten zodat ze goed zichtbaar zijn op de live streams is een aantal van ADJ Encore Series fresnelspots opgesteld door de hele studio. De Encore FR150Z heeft een 8 inch lens en een 130 W warm white LED engine, en de compacte Encore FR50Z combineert een 50 W LED bron met een 6 inch lens. Beide armaturen hebben een CRI van 95, barndoors en handmatige zoom voor een bereik van 8 tot 50 graden. Daarmee zijn ze ideaal voor een scala aan theater- en studiotoepassingen.  Willems: "De Encore Series is de meest recente toevoeging van ADJ aan ons verhuurassortiment. We zijn er verbaasd over, want ze zijn echt laag geprijsd. Ik had er eerst een paar besteld voor een specifiek project, maar we waren zo onder de indruk van de kwaliteit en duurzaamheid van deze spots dat we er meteen nog eens zestien besteld hebben. Onze belichters zijn ook echt onder de indruk van de kleurtemperatuur van het licht. Uit de FR150Z komt heel veel licht. We gebruiken ze nooit op 100%, maar de prachtige kleurtemperatuur blijft bewaard. De compactheid is ook een sterk punt en maakt ze veelzijdig inzetbaar. Op dancefestivals zijn we vaak bezig op meerdere podia, dan kunnen we ze zowel op het hoofdpodium als op de kleinere stages inzetten. Ik denk dat ze het afgelopen jaar echt onze favoriete spot zijn geworden!" 


Ingezette apparatuur 
- 8 x ADJ Vizi Hybrid 16RX
- 16 x ADJ Vizi Beam RXONE
- 8 x ADJ 32 HEX Panel IP
- 20 x ADJ 7P HEX IP
- 4 x ADJ Encore FR150Z
- 12 x ADJ Encore FR50Z
 
Algemene voorwaarden | privacy statement