AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Stream My Event: pioniers in live streaming

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2020

Interview

Stream My Event
Pioniers in live streaming 

Streaming is hot, zoveel is duidelijk. Corona heeft het fenomeen een stevige duw in de rug gegeven en bij veel bedrijven zijn de ogen op dit gebied versneld geopend. Bij Stream My Event zagen ze de potentie al veel langer.

Toen in 2011 de social media platformen begonnen met het lanceren van live functies, was qua live streaming het hek van de dam. Thom Verdenius zag de kansen en richtte in datzelfde jaar het bedrijf Stream My Event op. Het gat in de markt: meer betrouwbaarheid, snelheid en flexibiliteit bieden dan de traditionele broadcasters. “Streaming bestond uiteraard al langer, maar het was destijds nog best lastig om iets betrouwbaars op te zetten”, vertelt Floris Porro, die zelf in 2014 instapte bij Stream My Event. “Flash regeerde nog online en Adobe Media Encoder was dé manier om streams te verzenden, maar je moest zelf servers en een CDN inregelen om het allemaal te laten werken. Ik zat zelf nog in de technische videoproductie en werkte weleens samen met Thom. Eind 2014 besloten we om samen onder één dak verder te gaan.”

Sinds dat moment heeft het duo hard gewerkt aan het steeds verder ophogen van de kwaliteit, technische vernuftigheid en vooral ook de betrouwbaarheid van de producties waar aan gewerkt wordt. “Live streaming is berucht om slechte betrouwbaarheid en er gaat dan ook een hoop aandacht naartoe. Inmiddels hebben we een vast team van vijf fulltimers en een netwerk van freelancers die onze procedures en techniek goed kennen. Bovendien bouwen we onze eigen software voor live graphics”, legt Porro uit. 

Nieuwe plannen
Toen Covid-19 ook in Nederland de kop opstak, werd de vraag naar streamingdiensten groter dan die al was. Ook bij Stream My Event was die ontwikkeling merkbaar, als snijdt het mes aan twee kanten. “Wij zijn eerst wel even geschrokken van de kwetsbaarheid van onze industrie”, geeft Porro aan. “Het woord 'event' zit letterlijk in onze naam en bij de producties die wij doen zit vaak ook publiek. Begin van het jaar zagen we al dat verschillende exposanten zich terugtrokken van ISE. Toen gingen wel wat belletjes rinkelen, maar we hadden nooit gedacht dat het zó ver zou gaan komen.” Zowat alles wat voor de rest van het jaar op de kalender van Stream My Event stond werd in maart gecanceld. Een paar kleinigheidjes gingen virtueel toch door, maar in veel kleinere vorm. Porro: “Een paar dagen voor 'dé persconferentie' hebben we een crisisberaad gehad en plannen gemaakt. Plannen om toch veilig te kunnen werken, maar ook om nieuw werk te krijgen in deze periode. We hebben teksten geschreven, flyers gemaakt, nieuwsbrieven geschreven, prijspakketten opgesteld en nieuwe Google advertenties gemaakt om zo een nieuwe klantengroep te bereiken. Dat waren wel even een paar weken met korte nachtjes en verwaarloosde wederhelften, maar dat is nodig in zo’n tijd.” 

Virtueel
De telefoon begon al vrij snel weer te rinkelen en inmiddels is het bij Stream My Event zelfs drukker dan ooit. “Juni is zelfs onze beste maand ooit geworden”, vertelt Porro. “Ons werk bestaat nu voor het merendeel uit 'virtuele evenementen', met sprekers die op afstand inbellen en een publiek dat virtueel via interactietools meedoet aan het geheel. Het zal nooit een vervanging zijn voor de echte live ervaring, maar het is nu eenmaal het beste alternatief om toch samen te komen. We zijn er trots op dat we dat in zo’n tijd mogen faciliteren voor zoveel partijen.”

Kennis delen
Door de omstandigheden besloten veel partijen zich ‘ineens’ bezig te gaan houden met streaming. “We proberen dat zoveel mogelijk te omarmen, bijvoorbeeld door tips te geven op Facebook en mensen te helpen met de eerste producties”, vertelt Porro. “We hebben zelfs een online cursus ontwikkeld om dit verder te stimuleren voor filmmakers (livestreamcursus.nl, red.). Persoonlijk geloof ik niet zo in beroepsgeheimen. Dat zie je ook wel aan die cursus: alle geheimen komen op tafel, van de tools die we gebruiken tot de Excel-sheets waarmee we onze eigen producties begroten. Dat soort kennis en tools delen kan uiteindelijk alleen maar goed zijn voor elkaar, voor de industrie en de broadcastwereld als geheel. Voor sommigen is het ook een reality check, er komt best wel veel bij kijken om een kwalitatief goede en betrouwbare stream op te zetten, je kunt er goed je handen aan branden. Dus dan werkt het preventief en dat is ook prima.”

Altijd beter worden
Op de vraag wat Stream My Event dan onderscheidt van al die andere partijen, reageert Porro: “Dat is onze single-minded focus op livestreaming, we doen er niks anders bij. Omdat er veel ‘single points of failure’ zijn, is het best makkelijk om een livestream te verknallen. Denk bijvoorbeeld aan muziekrechten op YouTube of Facebook waardoor de stream offline gehaald wordt, slechte performance op de encoder waardoor de stream hapert, een signaalprobleem op een te lange kabel, een internetverbinding met nét iets te veel packet loss, een fout ingestelde firewallregel...elk van deze problemen kan een livestream offline halen. We hebben zelf procedures en checklists ontwikkeld over honderden producties om zoveel mogelijk van die issues te voorkomen. Als er dan een keer wél wat gebeurt, dan maken we daarvan een incidentrapport en gaan we in de analyse kijken hoe we dat probleem in de toekomst kunnen voorkomen door onze checklists verder te tunen. Zo worden we iedere productie weer beter.”

Vertraging en kwaliteit
Bij Stream My Event krijgen ze vaak de vraag hoe het kan dat een filmpje op Youtube in full HD prima te streamen is, maar ‘die collega uit Japan frame-by-frame doorkomt via Zoom’. Het antwoord heeft alles te maken met de afweging tussen vertraging en kwaliteit, legt Porro uit. “Kun je meer vertraging tolereren (langer dan 0,5s) dan is het prima mogelijk om hoge kwaliteit beeld en geluid te krijgen zonder die typische problemen die je altijd hebt via Facetime, Skype of Zoom. Wil je echt met elkaar praten alsof je aan de telefoon hangt, dan is lage vertraging ineens belangrijker geworden dan kwaliteit. Het is een balans en je móet kiezen. De technologie wordt natuurlijk steeds beter, H265 zorgt al voor zo’n twintig procent betere kwaliteit per MB, het relatief nieuwe open-source protocol SRT zorgt voor veel meer weerbaarheid voor slechte verbindingen in vergelijking met het ouderwetse RTMP. Maar in de basis blijft het een compromis tussen kwaliteit en vertraging met een fundament in pure natuurkunde.”

Framerate
Porro benadrukt dat er wel een verschil bestaat tussen de daadwerkelijke kwaliteit en hoe de mensen dit ervaren. “In testen die wij gedaan hebben, hebben we gezien dat mensen de voorkeur geven aan livestreams van 720p met een beeldfrequentie van 60fps, in vergelijking met een livestream van 1080p met een beeldfrequentie van 25fps. De conclusie die wij getrokken hebben is dat beeldfrequentie (framerate) in veel gevallen belangrijker is dan resolutie voor de subjectieve ervaring. Dat nemen we dan ook steeds weer mee in onze adviezen naar klanten. De framerate-keuze wordt ook erg bepaald door de rest van de apparatuur die aanwezig is, maar we proberen het wel altijd.”

Focus op inhoud
In het verleden heeft Stream My Event weleens technische experimenten gedaan met bijvoorbeeld 360 graden video, livestreams met VR en multicam streams waarbij je zelf de hoek kunt kiezen. Uiteindelijk bleken het allemaal rages die ook weer uit de mode zijn geraakt. “Onze corebusiness blijft het faciliteren van ontzettend goede inhoud en daar focussen we ons dan ook op”, kijkt Porro naar de nabije toekomst. “Als we kunnen bijdragen aan de inhoud van onze opdrachtgever, dan weten we dat we echt meerwaarde bieden. Dat doen we met interactiviteit, graphics (zie kader ‘Holographics’, red.) en onze ervaring. Zo nu en dan komen er ook nieuwe platformen bij, zoals LinkedIn Live bijvoorbeeld. Voor onze klanten heel belangrijk, want daar zit ook een nieuw publiek om te bereiken. We moeten dus altijd up-to-date zijn over de mogelijkheden om onze klanten goed te kunnen informeren. Ieder platform heeft weer z’n eigen eigenaardigheden, dus daar zit ook zeker steeds weer een leerproces bij.”

SRT
Technisch is er natuurlijk ook ontzettend veel gaande. Zo heeft Floris Porro zelf heel hoge verwachtingen van SRT. “Omdat het open-source is en instelbare vertraging heeft. Bonding, het bundelen van meerdere internetverbindingen, zit er ook aan te komen en er is zo langzamerhand ondersteuning voor in alle populaire broadcast-apps. Dat kan een ontzettend krachtige tool worden voor contributie. Een ‘disruptor’ in broadcast, die de status quo zal opschudden en een aantal gevestigde partijen weer dwingt om innovatief te gaan worden. Daar verwacht ik veel van.”

Ogen geopend
Sowieso zijn bij veel mensen de ogen in deze coronatijd flink geopend op het gebied van streaming. Doordat thuiswerken ineens de norm was, zijn er bruggen geslagen die voorheen ondenkbaar waren. “Livestreaming werd bij evenementen vaak als bijzaak gezien, maar nu zijn er ineens geen evenementen zonder livestreaming”, aldus Porro. “Alleen al bij de evenementen waarbij wij de afgelopen maanden geholpen hebben om virtueel te worden, zijn honderden tonnen aan CO2-uitstoot bespaard. Natuurlijk hoop ik ook dat we snel weer groots aan de slag mogen, maar tegelijkertijd zou het ook wel goed zijn voor de planeet als dit in de toekomst ook nog als alternatief gezien wordt. Misschien hoeft dat managementteam uit Tokyo toch niet in te vliegen voor het event, maar kunnen ze virtueel meedoen?”

@KADER1: Bijzonder project: Solar Challenge Australië 
Stream My Event heeft steeds vaker te maken met projecten die extreem technisch uitdagend zijn. De Solar Challenge is daar een voorbeeld van. “We hebben vorig jaar met het zonneautoteam van de TU Delft meegereden in Australië”, vertelt Floris Porro. “Daar was de uitdaging om vijf dagen lang continu een live programma te maken terwijl we dwars door de Australische outback reden met 100km/h, zonder infrastructuur. Met een ThinKom phased-array satellietschotel hebben we toen een constante IP-verbinding met een net gelanceerde satelliet van Intelsat kunnen opzetten. En met Silvus Technology mesh IP-radio’s hebben we verbindingen opgezet tussen de auto’s in het konvooi om zo camera’s voor te kunnen schakelen en beeldmateriaal te uploaden naar de pers. Heel bijzonder en één van de meer technisch complexe projecten waar ik ooit aan gewerkt heb. De zonneauto kwam een beetje ongelukkig aan haar einde op de laatste dag van de race, die is namelijk volledig uitgebrand. De bestuurder kon nog net op tijd ontsnappen, maar van de auto was niks meer over. Die avond gingen onze beelden de hele wereld over, dat was voor mij een first. Al met al een erg bijzonder project.”<EINDE KADER 1> 

@KADER 2: Holographics 
Vanuit de veel terugkerende vraag voor live graphics heeft Stream My Event onder de naam Holographics een stukje software ontwikkeld om altijd snel inzetbare graphics paraat te hebben. Makkelijk en gebruiksvriendelijk en daarmee echt uniek in de markt. Met een paar tellen heb je live graphics in branding van je klant beschikbaar op een productie. “Ook hierbij proberen we het weer toegankelijk te maken, door een gratis versie beschikbaar te maken voor basisgebruik en alleen geavanceerde functies te beperken tot de pro versie”, aldus Floris Porro. “We hebben inmiddels een paar honderd wereldwijde gebruikers en een actieve community. Met Die software willen we de komende jaren verder doorgroeien.”<EINDE KADER 2> 

 
Algemene voorwaarden | privacy statement