AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Groen licht voor bidteam Dutch E-prix: 'Geschiedenis schrijven'

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2020

Interview

Groen licht voor bidteam Dutch E-prix
‘Hiermee kunnen we geschiedenis gaan schrijven’

Stichting Formula-Eindhoven heeft Unlimited Productions, Triple Double en gr8 agency geselecteerd om een bidteam te vormen waarmee een Dutch E-prix mogelijk gemaakt moet gaan worden. Het traject om dat te realiseren is inmiddels in volle gang. “Een pittig traject, maar hiermee kunnen we geschiedenis gaan schrijven”, aldus Willem Loos (Unlimited Productions). 

Dat het rare tijden zijn, dat hoeven we niemand meer te vertellen. De evenementenbranche ligt nagenoeg stil, maar achter de schermen wordt keihard doorgewerkt, onder andere aan plannen voor de toekomst. Eén van die plannen is de Dutch E-prix in Eindhoven, waarvoor als huzarenstuk ook de Formule E (de Formule 1 voor elektrische racewagens) binnengehaald moet gaan worden. Om dat allemaal voor elkaar te gaan krijgen is een bijzonder ervaren bidteam samengesteld, waarin partijen als Unlimited Productions, Triple Double en gr8 agency zijn samengebracht. Niet bepaald lichtgewichten in het wereldje, weet Peter-Paul Laumans (voorzitter van de Stichting Formula-Eindhoven). “We zochten naar een team dat én de eventorganisatie perfect in de vingers heeft én de
Dutch E-prix het internationale podium kan geven dat het verdient”, vertelt hij. “Daar zijn we bijzonder goed in geslaagd. Samen gaan we er vol voor om een winnend bid aan te
bieden. Dat dit gaat lukken, daar twijfelt inmiddels niemand meer aan. Alles staat op groen
hier.”

Krenten in de pap
Ook bij het organiserend team zijn het enthousiasme en de volharding goed voelbaar. 
Unlimited Productions heeft al heel wat indrukwekkende evenementen op zijn naam staan en daar lijkt er met de Dutch E-Prix eentje aan te worden toegevoegd. “Dit zijn de krenten in de pap, want wat we in Eindhoven willen gaan wegzetten is uniek”, vertelt CEO Willem Loos. “We willen geschiedenis gaan schrijven met de eerste E-prix in Nederland.” Loos kijkt met dit project vooruit, zoals hij dat in deze tijden sowieso graag doet: “Het zou in deze tijd bizar zijn om te zeggen dat het goed met ons gaat, maar we kunnen het hoofd in ieder geval boven water houden door alternatieve businessvormen te ontwikkelen. Ik ben dus zeker niet negatief, maar het is best duaal, aangezien je om je heen wel een hoop kommer en kwel ziet.”

Bid neerleggen
In ieder geval is er nu als onderdeel van het officiële bidteam weer iets groots om naar vooruit te kijken. “We spannen ons volledig in om de Formule E naar Nederland te halen, in principe ook nog eens als de eerste nachtrace op de kalender. Daarvoor zijn we nu druk bezig om met zijn allen een winnend, innovatief en creatief bid neer te leggen. Deze ‘Race to Bidbook’ loopt tot maart 2021, als de officiële presentatie van het bidbook gaat plaatsvinden. De mogelijke toekenning is dan binnen vier tot zes weken en de insteek is dan om de race nog voor het seizoen 2021-2022 op de kalender te krijgen. Dat is hoe de zaken er nu voor staan.” De gesprekken met de organisatie en overige stakeholders verlopen tot nu toe prima, weet Loos: “Naar aanleiding daarvan hebben we de overtuiging dat de kans op een formele toewijzing door de organisatie aanzienlijk is.”

Spectaculair
De Formule E is simpel gezegd een futuristisch ogende (en door de elektrische aandrijving veel stillere) variant van de Formule 1. Razend spectaculair om naar te kijken en bizar snel aan het ontwikkelen tot een sport van wereldformaat. “Het is echt een heel ding inderdaad”, beaamt Willem Loos. “In zes jaar tijd heeft de sport zich enorm ontwikkeld. Het is heel spectaculair om naar te kijken, ook al omdat het veel interactiever is. Er worden continu zaken aan toegevoegd, zoals bijvoorbeeld de ‘attack mode’: als de rijders op het juiste stukje in die ‘attack mode rijden, dan kunnen ze een stukje extra ‘energy’ oppakken, waardoor ze hun motorvermogen voor een bepaalde tijd kunnen opschroeven. Het is verplicht om dat ‘twee keer per race in te zetten en dat maakt het voor rijders en fans aantrekkelijk. En fans kunnen middels social media hun favoriete coureur tijdelijk meer pk’s geven door te stemmen. Dat noemt men ‘fan boost’. Heel bijzonder om te zien.”

Halen en brengen
Unlimited Productions is niet alleen productietechnisch bij het project betrokken, maar denkt ook op strategisch niveau mee. “Op uitnodiging van Formula-Eindhoven zijn we ingestapt met Unlimited Productions. Het gaat in samenwerking met de content marketeers van gr8 agency en sportmarketingbureau Triple Double. Onder dat eco-veld zal straks een netwerk aan leveranciers en partners komen te hangen, die allemaal moeten helpen het evenement te realiseren. Het is de bedoeling dat de focus uiteindelijk op de Formule E komt te liggen, maar daaromheen worden dan het hele jaar sub-events georganiseerd in de regio, waarbij verschillende doelgroepen bij elkaar gebracht gaan worden. Het past allemaal ook precies bij de regio Brainport Eindhoven en de vele innovatieve bedrijven die daar gevestigd zijn. Dat willen we allemaal bij elkaar gaan brengen. Er zijn op heel veel vlakken samenwerkingsverbanden mogelijk, waar alle partijen vruchten van kunnen gaan plukken. Op die manier kom je niet alleen iets halen uit de regio, maar kom je met zijn allen ook wat brengen.”

Goede stapel
Formeel kan Loos nog niet zeggen hoe de kaarten liggen en hoe groot dus de kans is dat het evenement inderdaad wordt binnengehaald. “Maar ik hoor wel dat we op de goede stapel liggen”, omschrijft hij treffend. “Dat heeft te maken met het feit dat ze aangeven dat het schakelen bij ons snel gaat. Mijn gevoel zegt dat we er op het moment goed op staan. We zullen er ook echt alles aan doen om van dit proces uiteindelijk een winnend bid te maken.” Uiteraard kijkt het team ook met een schuin oog naar de (corona)ontwikkelingen die op dit moment gaande zijn in de wereld. “Op dit moment hoeven we daar nog geen dubbele plannen voor uit te werken, maar het komt natuurlijk wel ter sprake. We krijgen ook steeds updates met waar we rekening mee moeten houden. Het is een dynamisch proces, maar we zijn in deze fase nog gewoon op de normale manier bezig. Uiteraard wel op zo’n manier dat het indien nodig eenvoudig aangepast kan gaan worden.”

Compliment
Als het inderdaad allemaal gaat lukken, dan gaat in Eindhoven iets unieks worden neergezet. “Dit is nog nooit gedaan in Nederland, dus je zou er echt geschiedenis mee schrijven”, vertelt Loos, die aangeeft dat het aan de regio in ieder geval niet zal liggen: “Als je kijkt wat daar nu al allemaal zit aan bedrijven die met hun technologie eigenlijk al indirect in de Formule E zitten. Veel partijen zijn al ingestapt of willen instappen, iedereen is heel ‘eager’. Dat geeft een fantastische vibe, ook in de samenwerking met de overheden en andere instanties. Sowieso moeten we al een groot compliment maken aan de stichting en initiatiefnemers. Zij hebben in de tweeënhalf jaar hiervoor namelijk al een ideale blauwdruk gecreëerd om dit in deze regio te kunnen gaan doen.”

@KADER1: Ook in het bidteam: Triple Double
Sportmarketingbureau Triple Double weet al ruim 23 jaar ervaring sport en merken op een succesvolle wijze samen te brengen. Met grote betrokkenheid bij en in de sport, is Triple
Double de aangewezen partner om het bid in goede banen te leiden. Managing partner
Michel van Grunsven: “Sport is een enorm krachtig platform. Zeker de Dutch E-prix, waarin
zoveel werelden op een unieke en innovatieve manier samenkomen, biedt een prachtkans
om de Brainport Eindhoven regio én Nederland internationaal als voorloper op vele gebieden
op de kaart te zetten. Een kans die we vól gaan benutten, onder andere met een goed
doordacht creatief bidconcept. Met slechts één doel voor ogen: make the Dutch E-Prix
count.”<EINDE KADER 1> 

@KADER2: Ook in het bidteam: gr8 agencey
Contentmarketing bureau gr8 agency maakt de drie-eenheid compleet. Content strateeg
Eefje Tates: “Verhalen maken waarmee je de maximale aandacht krijgt, dát is waar wij goed
in zijn bij gr8. En als er ergens verhalen te vinden zijn, is het wel in de sport. De Dutch E-prix
is hierin uniek. Je hebt hier het sportieve element te pakken, maar óók de voor Eindhoven zo
belangrijke thema’s als mobiliteit, smart city, duurzaamheid en innovatie. We helpen onze
business partners bij het vertellen van de verhalen die hierachter schuilgaan. Daarbij kijken
we óók vooruit: Formule-E is tenslotte de raceklasse van de nabije toekomst.”

@KADER3: Waarom juist Eindhoven?
We vroeger Peter-Paul Laumans (voorzitter van de Stichting Formula-Eindhoven) waarom de Formula E volgens hem juist in Eindhoven thuishoort. Zijn antwoord is even helder als logisch: “Formula E hoort bij Eindhoven omdat Eindhoven en de gehele regio Brainport het centrum vormen voor duurzame technologie en SMART mobilty in Europa en wellicht wel de wereld. In deze regio bedenken en maken we samen de toekomst. Dus een betere fit is er niet!”
<EINDE KADER 3> 
 
Algemene voorwaarden | privacy statement