GRID: audiovisueel spektakel in 360 graden
Op het HEMbrugterrein in Zaandam is deze zomer het HEMtuin Terrastival verrezen. Georganiseerd door de mensen achter o.a. Dockyard Festival en Mystic Garden en mede bedacht om de stad Zaandam wat moois te bieden in crisistijd. Huzarenstuk op het terrein is GRID: een 360 graden audiovisuele ervaring in een hal van 60 x 70 meter. “De manier waarop dit gerealiseerd is, is kenmerkend voor onze mooie branche”, aldus technisch producent Itai Joosten (YES!).
AV-Entertainment Nr4 2020
» Stream My Event: pioniers in live streaming
» Column John Huijbregts: Anderhalve meter
» Transformatie voor Campus Creators
» Media Storage: productiebackbone
» MediaLab: veilig media managementplatform voor video en digitale media assets
» Starcam MKII en Starcam Studio: nog makkelijker de hoogte in
» Connectiviteit wordt persoonlijk bij LivePower
» Zee vol verhalen in Zuiderzeemuseum
» Stand van zaken: systeemversterkers
» GRID: audiovisueel spektakel in 360 graden
» Extended Reality bij AED Studios
» Groen licht voor bidteam Dutch E-prix: 'Geschiedenis schrijven'
» De huidige realiteit van virtuele innovatie
» Corona-proof: De Amsterdamse Zomer smaakt naar meer
Lees volledige uitgave online
Alle edities
GRID: audiovisueel spektakel in 360 graden
Productie Audiovisueel spektakel in 360 graden GRID Op het HEMbrugterrein in Zaandam is deze zomer het HEMtuin Terrastival verrezen. Georganiseerd door de mensen achter o.a. DockYard Festival en Mystic Garden en mede bedacht om de stad Zaandam wat moois te bieden in crisistijd. Huzarenstuk op het terrein is GRID: een 360 graden audiovisuele ervaring in een hal van 60 x 70 meter. “De manier waarop dit gerealiseerd is, is kenmerkend voor onze mooie branche”, aldus technisch producent Itai Joosten (YES!). Het Zaanse HEMbrugterrein dreigde deze vooral 'crisiszomer' leeg te staan en dat zou zonde zijn voor het fraaie buitenterrein en de grote hallen. De mensen van Faul Productions (de partij achter evenementen als DockYard Festival en Mystic Garden) en de eigenaar van het HEMbrugterrein kennen elkaar echter goed en kwamen op het idee op het terrein 'toch iets voor Zaandam te willen gaan doen'. Het HEMtuin Terrastival werd bedacht, een plek waar mensen in deze festivalloze zomer toch ontspannen kunnen genieten van muziek, , theater, eten, drinken en goed gezelschap. “En natuurlijk GRID”, vertelt technisch producent Itai Joosten over het in zijn woorden 'veruit tofste project op het terrein'. Typerend Itai Joosten is als freelance technisch producent onder andere betrokken bij DockYard Festival en Mystic Garden, evenementen die met een redelijk vaste kern worden gerealiseerd. Ook voor het nieuwe HEMtuin Terrastival werd aangeklopt bij Joosten, die dit jaar eigenlijk ook een van de technisch producenten van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam Ahoy zou zijn. “Het is wat dat betreft een iets ander jaar geworden dan we vooraf gedacht hadden, daarom zijn we nu allemaal ook zo blij met dit project”, vertelt hij. “Toen we besloten hadden om een lichtexpositie te gaan realiseren in de Black Box, zoals de grote hal op het terrein heet, hebben we meteen iedereen gebeld waarvan we dachten dat we hen erbij moesten betrekken. We kregen letterlijk alleen maar enthousiaste reacties, vooral omdat iedereen heel blij was weer iets te kunnen doen.” De manier waarop een en ander vervolgens tot stand kwam, is volgens Joosten typerend voor de branche: “Kijk, alles wat we hier verdienen komt uit de kaartverkoop. Vooraf heeft iedereen gezegd: 'ik zet mijn spullen er neer en je hebt mijn tijd. Als er wat binnenkomt, dan verdelen we dat met zijn allen'. Daaraan zie je dat het gemis bij leveranciers en ontwerpers zó groot is, dat iedereen met een grote glimlach op zijn gezicht hier zijn ding komt doen.” Diep in techniek Joosten is technisch producent van het hele Terrastival, dat naast GRID onder andere nog uit drie terrassen bestaat. “Technisch is het verder niet zo heel ingewikkeld, maar voor GRID zijn we qua techniek echt wel heel diep in de techniek gedoken”, legt hij uit. Er werd een mooie groep van leveranciers, creatives en artiesten (zie kadertekst 'Credits') samengesteld waarmee de complexe klus met verve geklaard is. “Als je die groep bij elkaar zet, dan heb je een en al positiviteit, creativiteit en gezelligheid. Uit die brainstorms komen de mooiste dingen voort”, vertelt Joosten. “Het enige voordeel aan deze gekke periode is dat iedereen de tijd heeft om nog net even wat meer uit te zoeken en te ontdekken. Zo ontstaan nieuwe ideeën en dat is ook terug te zien en te horen in GRID. Vooral in dat 'horen' zit ook heel veel liefde. Die mannen hebben instrumenten gepakt die je normaal nooit zult horen in tracks en hebben microfoons gekocht waar ze mee zijn gaan experimenteren. Dat heeft tot echt gave nieuwe dingen geleid.” Middenin GRID is iets wat je eigenlijk zelf moet meemaken om het echt te begrijpen, maar waar het in het kort op neerkomt is dit: bezoekers gaan naar binnen en nemen op veilige afstand van elkaar plaats op een stoel of zitzak. Je ligt in een grote donkere hal. Melodieuze instrumenten doorbreken de stilte en langzaam maar zeker begint daar ook wat licht bij te komen. Vervolgens wordt het opgebouwd naar een soort van festivaldroom die we dit jaar allemaal moeten missen. “Vervolgens worden echt alle zintuigen geprikkeld”, legt Joosten uit. “Het is te voelen, te zien en te horen. Je wordt compleet meegesleurd in een stuk muziek en een hele dikke lichtshow zoals je die op de meeste festivals niet eens hebt hangen. Aan de ene kant word je heel hard geconfronteerd met het gemis van de gebruikelijke festivals, maar aan de andere kant zit je middenin een hele vette ervaring. Veel mooi licht en geluid dat van alle kanten op je af komt, dat blijkt een hele indrukwekkende ervaring.” Wisselwerking Bij een project als GRID kan het moeilijk zijn om te bepalen wanneer de plannen 'af' zijn, maar daar was nu geen sprake van, geeft Joosten aan: “Het leuke van dit project was dat we een heel harde deadline hadden. Binnen twee weken moest de eerste versie af zijn. Dan ga je alle ideeën bij elkaar leggen en bekijk je wat wel en niet realistisch is om te doen. Wat we in twee weken hebben neergezet, daar zou je normaal gesproken misschien wel twee maanden over doen. Op een gegeven moment begonnen de jongens van Secret Cinema en Egbert met een stuk muziek en ging Bob Roijen aan de slag met een lichtontwerp. Dat ontwerp was bewust relatief eenvoudig, waardoor het vervolgens makkelijk uit te breiden was naar iets heel gaafs. Daar gingen André Beekmans en Stan van Velzen samen overheen en zij kwamen dan weer met wensen en mogelijke aanvullingen, onder andere op muzikaal gebied, waar de artiesten dan weer mee aan de gang gingen. Zo pingpongden we dan een aantal keren heen en weer tot er een eerste track was van zo'n twintig minuten. Op die manier zijn we uiteindelijk met versie één aan de slag gegaan en zijn we het licht gaan programmeren. Daar kwam dan bijvoorbeeld weer uit naar voren dat bepaalde geluiden iets intensiever gemaakt moesten worden voor de 360 graden opstelling. Het was een voortdurende wisselwerking tot het moment waarop de deuren uiteindelijk open gingen.” Volle bak Het was een leuk en spannend traject, vertelt Joosten: “We wisten in het begin qua regelgeving niet eens of we open zouden mogen. Daarbij lag de lat ook nog eens heel hoog. Met al die namen die we om ons heen verzamelden, wilden we wel écht iets vets neerzetten. Bovendien nam iedereen ook wel een beetje risico. We verdienen in deze tijd al niks, dus je wil ook niet nog meer gaan verliezen. Je hoopt toch dat het publiek je weet te vinden en je toch wat verdient. Aan de andere kant hebben we met zijn allen ook gezegd: 'komen we uiteindelijk op nul uit, dan hebben we in ieder geval met zijn allen voor onszelf het vetste project van het jaar gehad'. Iedereen ging er vervolgens volle bak in en dat is ook wel terug te zien.” Samen Als er iets is wat deze productie kenmerkt dan is het wel de combinatie van loyaliteit en saamhorigheidsgevoel. “Iedereen wil elkaar helpen en wilde de klus samen gaan klaren. Je ziet hieraan ook dat de liefde voor het realiseren van entertainment groot is. Het gaat om het product en om de ervaring die we de bezoekers geven. Als er iets verdiend wordt dan is dat leuk, maar dat is nu echt niet het belangrijkste. De samenwerking met alle leveranciers en creatieven maakt echt trots en dat zorgt er ook voor dat ik met een grote glimlach loop als ik kijk naar GRID. Dat is ook het mooie, ondanks wat er allemaal gebeurt in de wereld vormen we met zijn allen toch de entertainmentindustrie en daar blijven we graag voor knokken.” @KADER1: Credits Lichtontwerp: Bob Roijen (Raito Scenography) Lichtprogrammeur: André Beekmans (The Art of Light) Lichtsysteem & operator: Stan van Velzen Producers audio: Secret Cinema & Egbert Geluidsdesign & systeem: Yannick Hoogerwerf (Think! AV) Technisch producent: Itai Joosten (YES!) Leverancier audio: Think! AV Leverancier licht: Peitsman Licht & Geluid Leverancier laser: Laserdream Initiatief: Dockyard Festival Locatie: Taets Art & Events (Black Box) <einde kader 1> @KADER2: De bijdrage van Think! AV “Voor het audio-gedeelte van GRID kregen wij de vraag of we een 'immersive' opstelling konden creëren, zodat iedere zitplek voorzien is van een gelijke, even indrukwekkende experience”, vertelt Yannick Hoogerwerf van Think! AV. “Het eerste ontwerp ging uit van vier posities, maar omdat het een cirkel van 35 meter is, hebben wij in het ontwerp vier extra punten audio toegevoegd. Zo ontstond de huidige achtpunts-opstelling binnen de exact uitgemeten cirkel. Iedere audiopositie bestaat uit een compleet hoorngeladen 4-weg systeem van Funktion One. Deze fullrange punten maken ieder gebruik van één Funktion One V221 (dubbel 21") subwoofer en één Funktion One Resolution 2 top (15"/8"1"), waardoor elk individueel punt ruim voldoende headroom heeft om de zeer dynamische (3D) content weer te geven bovenop de al aanwezige 'backing track'. Hierdoor is ieder klein detail in de compositie perfect te onderscheiden en het geluid krachtig en kraakhelder.” “In de aanloop naar de finale versie hebben we samen met Jeroen Verheij (Secret Cinema) en de ontwerpers van de lichtshow een aantal accenten aangemaakt die we in de beschikbaar gemaakte 3D ruimte geplaatst hebben”, vertelt Hoogerwerf verder. “Dit ondersteunt de muziek, die door de achtpunts-opstelling overal even goed hoorbaar is, met de nodige 'wow momenten' als het licht en geluid tegelijk vanuit een specifiek punt in de ruimte komt. Als kers op de taart hebben we de show aangevuld met een Funktion One F132, een hoorngeladen 32" subwoofer, die de allerlaagste frequenties ongekend strak en voelbaar weergeeft en zorgt voor de kippenvelmomenten. Achter de schermen wordt de show mogelijk gemaakt door de inzet van de nieuwe Dante enabled NST Audio VMX88 matrix processor (8-in/8-uit), NST D48S Speaker processors en Full Fat Audio 8004 & 10.000 versterkers.” <EINDE KADER> @KADER3: De bijdrage van Peitsman Licht en Geluid “Voor dit project mochten wij alle rigging en licht techniek leveren. In een periode van slechts een paar dagen hebben we het lichtontwerp samen met Itai Joosten uitgewerkt tot een technisch plan”, vertelt Patrick Botterman van Peitsman Licht en Geluid. “Het ontwerp vroeg om strakke en snelle bundels licht. Uit ons brede Robe-assortiment hebben we gekozen voor de Robe Mini Pointe, voor een optimale aansluiting. De layher constructies waar de matrixen uit zijn opgebouwd zijn onafgewerkt gebleven, met LED-washes hebben we de constructie aangelicht om extra diepte in het ontwerp te creëren.” Het was de eerste keer dat Peitsman een productie mocht voorzien voor de organisator van onder andere Dockyard en Mystic Garden. “De voorbereiding en samenwerking tussen alle partijen is erg goed verlopen, het is mooi te zien hoe snel we zo’n project technisch kunnen realiseren”, besluit Botterman. Ingezette apparatuur – 64x Robe Mini Pointe – 28x Showtec Cameleon Flood 15 Q4 – 16x CLF Ares – 1x MDG ATMe – 1x MA Lighting grandMA2 full-size <EINDE KADER 3> |