Zee vol verhalen in Zuiderzeemuseum
Stel je het ontzag en de verbazing eens voor van de bemanning van een schip dat een eeuw of meer geleden de wateren van de Zuiderzee bevoer, als ze zich op wonderbaarlijke wijze vandaag op dezelfde plek op aarde bevonden. De uitgestrekte zoutwaterbaai vol vis die toegang leende tot de Noordzee zou verdwenen zijn als gevolg van de Afsluitdijk. In plaats daarvan zouden ze een veel kleiner zoetwatermeer vinden en 1.500 km2 land dat werd veroverd op de zee en nu bewoond wordt door ongeveer 400.000 mensen.
AV-Entertainment Nr4 2020
» Stream My Event: pioniers in live streaming
» Column John Huijbregts: Anderhalve meter
» Transformatie voor Campus Creators
» Media Storage: productiebackbone
» MediaLab: veilig media managementplatform voor video en digitale media assets
» Starcam MKII en Starcam Studio: nog makkelijker de hoogte in
» Connectiviteit wordt persoonlijk bij LivePower
» Zee vol verhalen in Zuiderzeemuseum
» Stand van zaken: systeemversterkers
» GRID: audiovisueel spektakel in 360 graden
» Extended Reality bij AED Studios
» Groen licht voor bidteam Dutch E-prix: 'Geschiedenis schrijven'
» De huidige realiteit van virtuele innovatie
» Corona-proof: De Amsterdamse Zomer smaakt naar meer
Lees volledige uitgave online

Alle edities
Zee vol verhalen in Zuiderzeemuseum
Project 50LUX en Chauvet Professional Zee Vol Verhalen in Zuiderzeemuseum Stel je het ontzag en de verbazing eens voor van de bemanning van een schip dat een eeuw of meer geleden de wateren van de Zuiderzee bevoer, als ze zich op wonderbaarlijke wijze vandaag op dezelfde plek op aarde bevonden. De uitgestrekte zoutwaterbaai vol vis die toegang leende tot de Noordzee zou verdwenen zijn als gevolg van de Afsluitdijk. In plaats daarvan zouden ze een veel kleiner zoetwatermeer vinden en 1.500 km² land dat werd veroverd op de zee en nu bewoond wordt door ongeveer 400.000 mensen. Foto’s Erik Hesmerg De matrozen van de Zuiderzee konden (voor zover we weten) niet in de tijd reizen, maar bezoekers uit de 21ste eeuw kunnen wel een meeslepende reis maken naar het nautische verleden van deze regio in het Zuiderzeemuseum, een uitgebreide binnen- en buitenervaring die een verdwenen wereld helemaal tot leven brengt. Eén van de historische attracties van het museumcomplex is de ‘Zee Vol Verhalen’, een audiovisuele tentoonstelling in de Schepenhal die de lang vervlogen essentie van het Zuiderzeegebied op levendige manier weergeeft. Om de jaren weg te helpen spoelen en bezoekers aan te trekken tot het leven in de grote baai is gekozen voor een boeiend lichtontwerp door Frank Hulsebosch met COLORado en COLORdash armaturen van CHAUVET Professional, geleverd door Lichtpunt Theatertechniek. Dynamisch Hulsebosch en zijn bedrijf, 50LUX, maakten kennis met de Zee Vol Verhalen via Perspekt Studios, die verantwoordelijk waren voor het design en de bouw van de expositie. Hij legt uit waarom de keuze werd gemaakt om verder te gaan dan de standaard museumverlichting en vijftig COLORado 2 Solo IP65 armaturen en vijftien COLORdash Par H12IP aan de truss-structuur te hangen die langs beide zijden van de veertig meter lange hal lopen. “Alle armaturen worden voor hetzelfde doel gebruikt: de collectie antieke schepen verlichten,” aldus Hulsebosch. “De tentoonstelling Zee Vol Verhalen begint in de Schepenhal, waar veertien antieke boten staan, de grootste museumcollectie boten van Nederland. We wilden een audiovisuele presentatie maken waarmee je je een eeuw geleden op de Zuiderzee waant, toen het een onstuimige open zee vol vis, zout water en woeste golven was. Om een dynamische presentatie te maken, hadden we andere armaturen nodig dan we normaal in een museum zouden gebruiken. We zochten DMX-gestuurde armaturen met levendige kleuren, sommigen ook met UV (om donkere en nachtelijke sferen te creëren) en die kunnen zoomen.” Van helder tot dramatisch Voor de installatie van de nieuwe kleurenled armaturen was de Schepenhal enkel verlicht door zonlicht. De nieuwe armaturen zorgen niet enkel voor een scherper, constanter licht, maar worden ook gebruikt om het verhaal-aspect van de tentoonstelling te versterken. “De verschillende lichtscènes maken deel uit van een show met geluid, licht, video en special effects”, vertelt Hulsebosch. “Omdat de hal het leven op zee weergeeft, hebben we de COLORado en COLORdash armaturen gebruikt om veel rijke tinten blauw en groen te creëren voor de juiste sfeer. Soms gaan we dan naar wit licht om de schepen echt tentoon te stellen tussen de theatrale scènes door.” “We gebruikten ook verschillende hoeken om dramatische en sfeervolle situaties te creëren met schaduwen”, vertelde Hulsebosch. “In de statische scènes, wanneer de schepen op een meer traditionele museum manier worden tentoongesteld, hebben we ons gericht op zichtbaarheid en het vermijden van donkere hoeken waar mogelijk.” Uitdaging Het opbouwen van de belichting moest met zorg gebeuren. De armaturen moesten handmatig op acht meter boven de vloer geplaatst worden, aangezien er geen geautomatiseerde apparatuur gebruikt kon worden door de krappe ruimte en uit angst voor het beschadigen van de historische schepen. “Dit was in veel opzichten een dankbaar project voor ons”, zegt Hulsebosch. “Aangezien we voornamelijk aan statische exposities werken, was het programmeren van theaterscènes een echte uitdaging. Dirk Donks van The Lighting Factory heeft ons enorm geholpen.” Net zoals bij veel bezoekers van het Zuiderzeemuseum, heeft Hulsebosch een sterke emotionele band gevormd met de schepen uit het Zuiderzeetijdperk. Zoals de zee die er niet meer is, lonken de schepen met hun tijdloze schoonheid en beklijvende verhalen en beiden werden ze opnieuw tot leven gebracht met licht. |