Corona-proof: De Amsterdamse Zomer smaakt naar meer

Het was een zomer die we vóór 2020 nooit voor mogelijk hadden gehouden. In Nederland zijn de festivals en andere evenementen normaal gesproken nauwelijks te tellen, maar dat was dit jaar om de welbekende redenen wel anders. Toch zijn links en rechts mooie initiatieven ontstaan die op ‘Corona-veilige wijze’ wél mochten. De Amsterdamse Zomer in het Olympisch Stadion in Amsterdam bijvoorbeeld. “Een productie die wordt gekenmerkt door saamhorigheid en waarmee we ook nog eens bouwen aan iets voor de toekomst”, aldus Mitchel Bovenlander, van organisator 4PM.
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Corona-proof: De Amsterdamse Zomer smaakt naar meer

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2020

Productie

Corona-proof:
De Amsterdamse Zomer smaakt naar meer


Het was een zomer die we vóór 2020 nooit voor mogelijk hadden gehouden. In Nederland zijn de festivals en andere evenementen normaal gesproken nauwelijks te tellen, maar dat was dit jaar om de welbekende redenen wel anders. Toch zijn links en rechts mooie initiatieven ontstaan die op ‘Corona-veilige wijze’ wél mochten. De Amsterdamse Zomer in het Olympisch Stadion in Amsterdam bijvoorbeeld. “Een productie die wordt gekenmerkt door saamhorigheid en waarmee we ook nog eens bouwen aan iets voor de toekomst”, aldus Mitchel Bovenlander, van organisator 4PM.

Het is in veel opzichten een ander jaar dan anders, merken ze ook bij 4PM (groot geworden met de FRIS Feesten en ook verantwoordelijk voor producties als Kingsland Festival, Amsterdams Verbond, Het Amsterdams Terrassen Festival en Winterparadijs). “Wij hebben normaal gesproken een heel drukke periode rond Koningsdag en Bevrijdingsdag, waarop we dan Kingsland Festival en Het Amsterdams Verbond hebben staan”, legt Mitchel Bovenlander uit. Toen de Coronacrisis begon, werd na een tijdje wel duidelijk dat het echt misging en het niks meer zou gaan worden die week. Dat kwam wel even hard binnen hier. Nu is het nog altijd afwachten hoe dingen zich gaan ontwikkelen, maar zijn we wel heel blij dat we als een van de weinigen met De Amsterdamse Zomer toch een concept hebben kunnen vinden waarmee we wél wat konden doen deze maanden.”

Concept
Eigenlijk wilde 4PM dit jaar een groter Nederlandstalig evenement gaan organiseren in het Olympisch Stadion. “Dat concept ligt er al een tijdje en vorig jaar hebben we John Ewbank, Bas Smit en Nicolette van Dam gevraagd daarin mee te doen”, legt Bovenlander uit. “Deze zomer zou het gaan gebeuren, maar toen kwam dus Corona. We zijn toen gaan nadenken over wat wel zou kunnen op de bijzondere plek die het Olympisch Stadion is. Iets wat Corona-proof is, maar wel aansluit bij de oorspronkelijke gedachte. Toen is het idee voor De Amsterdamse Zomer ontstaan: intieme concerten van verschillende Nederlandse artiesten, met publiek dat aan tafeltjes zit en waarbij drie shifts per dag plaatsvinden. We hadden al contact met veel artiesten en hen hebben we toen ook gevraagd of ze daar wat voor voelden. Toen dat het geval bleek, zijn we aan de gang gegaan. In eerste instantie zouden honderd bezoekers aanwezig mogen zijn, maar dat werd in een persconferentie van het kabinet bijgesteld naar 250 bezoekers.”

Bovenlander en consorten waren blij weer te kunnen ‘buitenspelen’. “En we merken echt dat het geldt voor iedereen die meewerkt aan deze concertreeks”, geeft hij aan. “Ook de artiesten zijn bijvoorbeeld bijzonder flexibel en hetzelfde geldt voor de leveranciers. Iedereen is bereid om mee te werken en misschien zelfs een beetje risico te nemen. Iedereen is blij met alle handel die er nu is en daarom supporten ze ons ook wel in het ondernemerschap. Andersom zijn wij nu natuurlijk ook extra welwillend naar leveranciers en andere partijen waar we ook altijd mee werken.”

Geluid als uitdaging
Eén van die partijen is Dutch7, dat voor veel van de grotere evenementen die 4PM organiseert in de arm wordt genomen, in dit geval voor de technische productie van De Amsterdamse Zomer. “De plannen kwamen begin juni zo’n beetje bij ons terecht”, vertelt Dutch7-oprichter en -eigenaar Iko Claassens desgevraagd. “Toen we gingen tekenen en rekenen bleek het geluid de grootste uitdaging te worden. Het is namelijk wel midden in Amsterdam en je gaat daar twee maanden geluid maken. Je wil aan de ene kant geen overlast naar buiten toe veroorzaken, maar het mag ook niet te zacht zijn voor de 250 mensen die zitten te luisteren. Samen met Stagelight en dBcontrol zijn we dat toen op locatie gaan testen. Hoe kunnen we het zo bedenken dat we zo min mogelijk geluid naar buiten veroorzaken? Voor de beperkte hoeveelheid mensen hangt er een behoorlijke line array, maar door het hoog op te hangen, goed te duiken en een goede shoot te maken, is een situatie gecreëerd waarin de gasttechnici die komen gewoon een goede mix kunnen maken. Klachten hebben we nog niet gehad. Niet van buitenaf, maar ook niet van mensen in het publiek die zeggen dat het te zacht is. Dat is echt heel goed gedaan.”


Extra’s
Aangezien drie concerten per dag plaatsvinden (soms drie keer dezelfde artiest, soms is er een wisseling) is een strakke planning geen overbodige luxe”, geeft Claassens aan. “Je moet drie keer alles klaarzetten. Publiek erin en eruit, de artiest moet drie keer opladen en soms komt er dus zelfs een andere artiest met zijn eigen wensen en voorkeuren. Best een intensief traject, maar je merkt dat ook de artiesten het vooral heel leuk vinden om weer wat te doen. René Froger had hier bijvoorbeeld weer zijn eerste concert sinds de intelligente lockdown en die pakte dan ook aardig uit, met onder andere zijn zoons erbij. Sowieso zien we dat enthousiasme veel terug. In eerste instantie waren veel artiesten alleen met tape geboekt, om het allemaal wel betaalbaar te houden. In het begin was er iemand die besloot toch met een complete band te komen en dat heeft bij de andere artiesten ook wat aangewakkerd. Die vonden het ook leuker om met band te komen en doen zo ook wat extra’s. Op die manier hebben we een leuk programma en is het voor ons technisch ook leuker, met een band in plaats van tape.”

Uiteraard moet tegenwoordig met veel zaken rekening gehouden worden met het oog op de geldende Coronamaatregelen. Routing bijvoorbeeld, al is dat met 250 mensen op een immense locatie als het Olympisch Stadion geen ingewikkelde puzzel, geeft Mitchel Bovenlander aan. “Wel hebben we bij de horeca dingen anders geregeld. Drank bestel je door op je tafel een QR-code te bestellen. Je bestelt dan vervolgens in een webshop, waarna bij de bar een bonnetje uit een printer komt. De drank wordt vervolgens naar de tafel gebracht door de horecamedewerker. Dat systeem werkt erg goed en zo krijg je veel minder bewegingen op de vloer.” 

Saamhorigheid
De productie is in een week of drie voorbereid en op locatie is alles wel soepel verlopen, geeft Iko Claassens aan. “We werken dan ook met partijen waar we eigenlijk altijd mee werken. Daar is in deze tijd samen met 4PM ook heel bewust voor gekozen. Wij verwachten van hen ook dat ze er in slechte tijden voor ons zijn, dan geldt dat andersom dus ook. Het is heel leuk om dit met de vaste leveranciers te kunnen doen, waardoor zij ook weer een klus hebben.” De saamhorigheid die op die manier ontstaat is wat Bovenlander en Claassens extra trots maakt. “Je merkt echt dat er een wij-gevoel’ is ontstaan”, vertelt Bovenlander. “Ook omdat mensen die normaal gesproken bij ons en bij Dutch7 op kantoor werken, nu ook op locatie de mouwen opstropen. Normaal hebben zij het daar op kantoor te druk voor, maar nu stonden we gewoon ook te helpen met bijvoorbeeld het plaatsen van meubilair, het sauzen van decorwandjes of horecawerk. Iedereen zit ook relaxt in de wedstrijd, misschien wel omdat er minder stress van andere producties is. Dat geldt overigens ook voor het Olympisch Stadion, waar we heel veel vrijheid van krijgen. Die samenwerking is echt heel fijn. Financieel staat dit ook voor hen niet in verhouding tot wat ze normaal gesproken zouden vragen als je hier twee maanden concerten wil houden, maar ze hebben zich zeer solidair en flexibel opgesteld.”

Toekomst
Al bij het eerste concert in de lange reeks merkte Mitchel Bovenlander dat het wel eens erg leuk kon gaan worden, vertelt hij: “Xander de Buisonjé trapte de reeks af en dat was meteen een feest. Ook de setting werkt daar aan mee. Het is heel intiem, met roze achtergronden, bloemetjes en een warme sfeer. Mensen zitten aan tafel, bestellen een flesje wijn en genieten van de muziek. Dan komt alles samen en merk je ook dat bezoekers na afloop naar je toekomen met de opmerking dat ze dit eigenlijk altijd wel zo zouden willen. Kijk, Trijntje Oosterhuis staat hier ook met een volledige band anderhalf uur te spelen. Daar zit je dan rustig aan je tafeltje bovenop. Dat vinden ze dan leuker dan in een concertzaal staan met tienduizend andere mensen.” De Amsterdamse Zomer gaat volgens Bovenlander dan ook zeker een vervolg krijgen, geeft hij aan: “Het is misschien niet de grootste productie die we doen, maar het is er door alle omstandigheden wel eentje die ons altijd zal bijblijven. Voor ons gevoel staat het merk ‘De Amsterdamse Zomer’ nu wel echt, ook dankzij de goede ambassadeurs die er veel reuring aan gegeven hebben. Volgend jaar gaan we daar in wat voor vorm dan ook mee door. We bouwen dus ook nog eens aan iets voor de toekomst.”


@KADER 1: De bijdrage van Stagelight
Voor licht, geluid en rigging bij De Amsterdamse Zomer werd aangeklopt bij Stagelight. Het geluid bestaat uit een D&B Q1 set met q-subs in cardioïde opstelling. “Er is voor deze opstelling gekozen om geluidoverlast te beperken”, vertelt Stephan Visser. “Er is gekozen voor een Digico sd9 mengtafel opstelling met Digico SD racken. Al het draadloos is van Shure, bestaande uit Shure Axient Digital en de PSM1000 in-ear.” 

Qua licht is echt gekozen voor sfeerverlichting, vertelt Visser: “Veel losse ‘peertjes’, prikkabel aangevuld met Robe 300 LEDWash, Showtec Helix Ledwash en de Showtec Vintage Blaze ’55. De complexiteit zit hem vooral in de lange periode en de verschillende shows. Elk artiest wil in deze (standaard) setting toch zijn eigen show opvoeren. Wij zien er een uitdaging in om dit te realiseren en dat vraagt flexibiliteit van de techniekpartij en de productie.”<EINDE KADER 1>

@KADER2: De bijdrage van Exposure Partners
“In een zomer die niemand voor mogelijk had gehouden zijn we er trots op ons steentje te hebben bijgedragen te aan het mooie event De Amsterdamse Zomer”, vertelt Thijs Zijp. “Met onze mobiele abriframes met dubbelzijdige prints in ballastbakken en de houten covers wordt het terrein vriendelijk en vrolijk afgescheiden van de rest van het terrein. Daarnaast hebben we de vlaggen buiten verzorgd en diverse Frontlit banners met een blackback, om doorschijnen tegen te gaan.”

Het is slechts een greep uit de mogelijkheden, benadrukt Zijp: Met tweehonderd mobiele vlaggenmasten, tientallen abriframes, torenfames en kilometers montagemateriaal zijn we voorbereid op ieder formaat branding project, desgewenst aangevuld met montage, prints, voorbereiding en logistiek. Alle materialen zijn in eigen beheer en uit voorraad leverbaar vanuit onze loods in Haarlem. We voeren een uitgebreid assortiment aan duurzame en milieuvriendelijke printmaterialen en werken uitsluitend met herbruikbare verhuurmaterialen. We danken 4PM en Dutch7 voor deze mooie opdracht en kijken uit naar de volgende uitdaging!”
<EINDE KADER 2>  

@KADER3: De bijdrage van dBcontrol
dBcontrol heeft in het Olympisch Stadion de decibelbegeleiding uitgevoerd voor De Amsterdamse Zomer. “Dat begon in eerste instantie alleen met een uitgebreide soundcheck op de dag voor opening”, legt Marcel Kok uit. “Gaandeweg de concertreeks kwamen er nog extra vragen vanuit de gemeentelijke instanties, waarna nog een uitgebreid rekenmodel is gemaakt en diverse controlemetingen zijn gedaan. Om nog meer inzicht te krijgen in het project hebben we op een zonnige middag een onderzoeksmeting gedaan op tachtig meetpunten rondom het podium, in een gebied van 40 x 40 meter. Met speciale contourensoftware konden we de exacte geluidscontouren per octaafband plotten en dat leverde interessante plaatjes op voor zowel de producent als de geluidsleverancier. Het gaf duidelijk inzicht in de spreiding van het geluid en mogelijke aanpassingen.<EINDE KADER 3>  


 
Algemene voorwaarden | privacy statement