De uitrusting van drone operator Daniel de Ruiter: 'Van Fukushima tot Songfestival'

In onze serie ‘De uitrusting van’ vertelt een professional over het vak en het materiaal waarmee hij of zij werkt. De beurt is aan drone operator Daniël de Ruiter, die onder de bedrijfsnaam SkyLynx met zijn drones letterlijk de hele wereld over trekt en de laatste tijd o.a. heel druk is geweest met het Eurovisie Songfestival. “Dat straks meer dan 200 miljoen mensen mijn beelden gaan zien is echt bizar.”

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

De uitrusting van drone operator Daniel de Ruiter: 'Van Fukushima tot Songfestival'

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2021

Interview

De uitrusting van drone operator Daniël de Ruiter
‘Hele wereld over - van Fukushima tot Songfestival’

In onze serie ‘De uitrusting van’ vertelt een professional over het vak en het materiaal waarmee hij of zij werkt. De beurt is aan drone operator Daniël de Ruiter, die onder de bedrijfsnaam SkyLynx met zijn drones letterlijk de hele wereld over trekt en de laatste tijd o.a. heel druk is geweest met het Eurovisie Songfestival. “Dat straks meer dan 200 miljoen mensen mijn beelden gaan zien is echt bizar.”

Wie met Daniël de Ruiter over zijn vak besluit te praten, kan er maar beter even goed voor gaan zitten. Het enthousiasme is gigantisch, de passie spat er van af en de verhalen over projecten volgen elkaar in rap tempo op. De Ruiter heeft een droombaan, zo bevestigt hij graag. “Ik kom op de meest bizarre plekken, heb boven ijsberen en walvissen gevlogen, werkte aan Netflix-producties, was met Coldplay in Jordanië, mocht vorige week als allereerste commerciële drone operator op Schiphol vliegen en ben de laatste tijd razend druk geweest met filmen voor het Eurovisie Songfestival. Soms volgt het elkaar zo snel op dat je bijna vergeet hoe bijzonder het allemaal is, maar het is echt fantastisch.”

Geloof
Het vliegen met drones doet De Ruiter al sinds 2014. Destijds was de Amersfoorter nog in dienst bij Facility House, waar de bazen niet echt in ‘dat hele drone-gebeuren’ geloofden. “Ik geloofde er juist heel erg in”, vertelt De Ruiter nu. “Ik had mijn eigen drone samengesteld en ging ermee aan de slag. De eerste klus was meteen drie weken filmen voor Kampeer TV. Erg leuk en ik kon meteen een hoop kilometers maken. Ik kwam al snel bekend te staan als ‘die Daan, die heel mooie dingen kan met zijn drone’. Dat kwam ook door het feit dat ik eigenlijk nooit nee zeg tegen een shot en zo dingen mogelijk werden die daarvoor eigenlijk niet konden.”

Vliegende start
Dat De Ruiter naam maakte in het Hilversumse kwam niet veel later goed van pas. Halverwege 2015 moest hij tijdens een ontslagronde namelijk vertrekken bij Facility House. “Op dat moment kwam het als een klap, maar achteraf gezien was het ’t beste dat me kon overkomen”, blikt hij terug. “Mensen bleken me te kennen en ik werd direct door enkele partijen gebeld om te komen praten. Voor United mocht ik al snel drie weken naar Hongarije voor een klus voor een buitenlandse zender. Een megaproductie, de duurste camera’s gingen die kant op, maar een drone operator ontbrak nog. Dat werd ik dus. Het mooie was dat ook de zenderbaas daar aanwezig was en zij vroeg me wat ik de rest van het jaar deed. Toen ik zei dat ik eigenlijk niks gepland had staan, zei zij direct dat ik ‘bij deze geboekt was voor een halfjaar’.” Zo werd het niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk dus een vliegende start voor De Ruiter. 

Altijd back-up
Het betekende een enorme sprong in het diepe. “En ik ben ook best wel eens op mijn bek gegaan hoor”, geeft hij toe. “Het gaat met vallen en opstaan, maar het vak ligt me gewoon. De klussen voor die zender waren allemaal in het buitenland. Roemenië, Colombia, Botswana…het kon niet op. Daar zat ik dan als kleine drone operator tussen al die grote namen op het gebied van camera en regie. Dat zijn de momenten waarop je jezelf moet bewijzen en dat is gelukt.” De Ruiter onderscheidde zich in lef en kunde, maar ook in het feit dat hij één van de weinige operators is die met meer dan één drone komt aanzetten. “Ik zorg dat ik altijd back-up heb. Ik heb in Botswana bijvoorbeeld bijna drie weken zonder telefoonbereik gezeten. Wat moet ik dan, als ik op dag één mijn drone aan flarden zou vliegen? Mensen verklaren me soms voor gek omdat het klauwen met geld kost, maar als ik een drone crash en ik mijn klus niet kan doen, dan kost het me nog veel meer.”

Specialisme
In basis kan volgens De Ruiter iedereen met een drone vliegen. “Mijn zoon is nu nog te jong, maar als hij vier is, dan kan hij mijn grote drones ook gewoon in de lucht houden”, legt hij uit. “Maar vliegen en tegelijkertijd ook nog eens een goed shot maken, dat is een ander verhaal. Dat hoor ik vaak ook terug van nieuwe klanten. Die hebben dan eerst iemand anders op de klus gehad, maar dan blijken bijvoorbeeld de witbalans, belichting en kadrering niet te kloppen. Dat zijn dan operators die voor twee- of driehonderd euro even illegaal komen vliegen, maar dat zie je gewoon terug. Veel cameramensen hebben een kleine drone met zich mee, waar ze wat tussenshotjes mee maken. Dat kan prima, maar als je mijn kant opgaat, dan is het echt een specialisme. Je motoriek is heel belangrijk, je hand-oogcoördinatie moet perfect zijn. Ik let zelf al heel lang niet meer op mijn handen, die gaan vanzelf. Daarnaast moet ook je cameratechniek op orde zijn. Je moet natuurlijk wel weten wat je aan het doen bent.”

Ontwikkelingen
Het vak drone operator is jong, maar is nu al in niks meer te vergelijken met hoe het voor De Ruiter begon. “Mijn grote drones zijn heel anders dan de kleine Phantom uit mijn begintijd. En de ontwikkelingen gaan razendsnel. Als je bijvoorbeeld een Sony FX9 camera koopt, dan weet je dat je voor de komende vijf jaar gebakken zit. Bij een drone houdt het na twee a drie jaar gewoon op, dan is ‘ie verouderd. Ik zit dan ook bovenop de ontwikkelingen. Dat moet ook naar mijn klanten toe, vind ik. Ik wil het beste van het beste materiaal kunnen bieden.” 

Coldplay
Door de jaren heen heeft De Ruiter al fantastische dingen mogen doen. Zo mocht hij vliegen rond de band Coldplay, toen zij bovenop een dak in Jordanië een video opnamen. “Tja, ik ben niet gauw ‘star struck’, maar dat was wel even een dingetje. Ik deed dat samen met collega Wendel Nooren, die mij bij de productie betrok. Zanger Chris Martin bleek erg geïnteresseerd in de drones, die overigens altijd wel fascinerend blijken te zijn voor anderen. Mijn vader was een van de eerste 25 cameramannen in Nederland en dat was destijds ook altijd wat magisch voor mensen. Met de drone is dat al net zo. Het maakt niet uit waar je gaat vliegen, er komen altijd mensen kijken wat je aan het doen bent.” 

Fukushima en Spitsbergen
In 2019 had De Ruiter ook een klus waar menigeen jaloers naar zal kijken. Het betrof een project van 110 draaidagen, waarbij het draaide om Urban Exploring, oftewel het ontdekken van plekken waar normaal gesproken echt niemand komt. De Ruiter: “Dat was zó bijzonder, niet normaal. Ik heb toen bijvoorbeeld rond de kernreactor in Fukushima gevlogen, maar ben vanaf Spitsbergen ook met een helikopter naar een afgelegen Russische nederzetting gevlogen. Toen de Sovjet-Unie viel, hebben de mensen die destijds in die nederzetting woonden de boel laten vallen en zijn ze teruggekeerd naar hun thuisland. Alles staat er nog net zo bij als toen zij het daar achterlieten.” 

Dankbaar
Een van de grootste highlights in zijn carrière was een productie die in Botswana gedraaid werd. “Met 25 man crew, 25 bushgidsen, 12 pick-ups…een hele karavaan. Dan stond ik ’s ochtends om zes uur onder een geïmproviseerde douche in de bush en liepen gewoon de zebra’s en giraffen voorbij in de opkomende zon. Dan sta je daar dus voor je werk, heel bijzonder. En eerlijk is eerlijk: dan denk je ook soms wel even terug aan de mensen die in de begintijd niet geloofden in het filmen met drones, maar hen ben ik nu vooral erg dankbaar.”

Songfestival
De afgelopen tijd is De Ruiter vooral erg druk geweest met het Eurovisie Songfestival, waar hij van februari tot en met april voor gefilmd heeft. “Zo’n 99% van de droneshots die je bij het Songfestival ziet, komt van mij”, vertelt hij. “De NOS is hoofdproducer en daar hebben ze tegen de producenten gezegd dat ze voor droneshots bij mij terechtkunnen. Daardoor komen alle productiemaatschappijen die onder de vlag van het Eurovisie Songfestival werken nu bij mij uit. Vorig jaar keken er al meer dan 200 miljoen mensen naar het Songfestival toen er door de pandemie geen echte editie was, dus de verwachting is dat er nu zelfs nog meer mensen zullen kijken. Ik kan me niet echt voorstellen wat voor aantallen dat zijn, daar kan ik met mijn pet niet bij. Héél bizar.”

Airwolf
Hoewel De Ruiter dus al veel fraaie producties op zijn naam heeft staan, heeft ook hij nog altijd zijn dromen: “Ik zou wel willen werken aan een programma als Top Gear, ook omdat ik een autogek ben. Maar ook BBC Earth-achtige dingen lijken me fantastisch, evenals films. De afgelopen tijd heb ik op dat vlak bijvoorbeeld met Rolf Dekens en Tim Oliehoek mogen werken, dat smaakt ook wel naar meer. Maar goed, eerlijk gezegd neem ik elke klus aan die me vet lijkt.” Het tekent de liefhebber die De Ruiter is. Iemand die het vliegen te gek vindt en daarbij graag de mooiste beelden schiet: “Ik ben een cameraman, maar mijn camera hangt toevallig ergens aan, zo zie ik het. Maar het vliegen zelf vind ik nog steeds heel vet. Ik heb nog altijd de tune van de serie Airwolf in mijn hoofd als ik mijn drone laat opstijgen, maar uiteindelijk draait het wel om de shots. Shots die je anders nooit kunt maken, dat is de kick en dat is wat het vak ook zo mooi maakt.”
 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment