Veelzijdig lichtontwerp voor Game of Talent

Spelshows zijn leuker als ze uitdagend zijn. Misschien is dat de reden waarom Game of Talents zo'n succes is in veel landen. Voor het lichtontwerp van de Belgische editie schakelde Michiel Milbou (Never Fear Shadows) CHAUVET Professional in.
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Veelzijdig lichtontwerp voor Game of Talent

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2021

Productie

Never Fear Shadows schakelt CHAUVET Professional in
Veelzijdig lichtontwerp voor Game of Talent

Spelshows zijn leuker als ze uitdagend zijn. Misschien is dat de reden waarom Game of Talents zo'n succes is in veel landen. Voor het lichtontwerp van de Belgische editie schakelde Michiel Milbou (Never Fear Shadows) CHAUVET Professional in.  

Fotografie: Picturesk

Game of Talents vindt zijn oorsprong in Spanje en verspreidde zich snel naar andere landen. Het concept vraagt twee teams van deelnemers om hun intuïtie en verstand te gebruiken om de verborgen talenten van artiesten te achterhalen op basis van slechts een paar zorgvuldig geselecteerde aanwijzingen. Het zijn echter niet alleen de deelnemers die worden getest door dit opwindende programma. Game of Talents vormde ook een interessante uitdaging voor de ontwerpers, die vaak tegelijkertijd zowel de deelnemers in hun stoel als de artiesten op het podium moesten belichten, allemaal passend binnen de parameters van een televisie-uitzending.

Twee niveaus
Voor het belichten van de Belgische versie van de show zijn Michiel Milbou en zijn team bij Never Fear Shadows de uitdaging zeer geslaagd aangegaan. Het resultaat was een prachtige belichting die mede werd bereikt met CHAUVET Professional Maverick MK2 Profile-armaturen, geleverd door Splendit. "We werden bij de productie gehaald door Fremantle Production, met wie we in het verleden vele malen hebben samengewerkt", aldus Milbou. “Een uitdagend onderdeel van deze show was het creëren van twee verschillende niveaus van key lighting. We moesten deelnemers belichten die naar het podium keken, maar ook de persoon op het podium, net zoals we bij de jury en de artiest in The Masked Singer doen."

Doorheen kijken
"Het is in deze situatie moeilijk om goed te belichten, omdat de ideale plek om de lampen op te hangen eigenlijk in het midden van de andere set is", vervolgt Milbou. “De camera moet ook door het licht van de andere set kijken. Ik probeer het licht zo te ontwerpen dat de kans dat dit gebeurt minimaal is.” Milbou was in staat om de 27 Maverick MK2 Profile-armaturen discreet in zijn opstelling te plaatsen zonder de kwaliteit van zijn belangrijkste verlichting voor deelnemers of artiesten op te offeren. De geavanceerde optiek van de 440W led-armatuur, met name het 4-bladige en roterende dual position shuttersysteem, waren van cruciaal belang om hem te helpen dit niveau van controle te bereiken.

Veel zijlicht
Terwijl Milbou en zijn team zorgden voor optimale belichting voor iedereen op de set, werkten ze er ook aan om elke artiest een unieke uitstraling te geven. "We wisten van tevoren dat er veel acts zouden zijn", geeft hij aan. “Met dit in gedachten wilden we veel zijlicht voor verschillende situaties. Soms staan er veel mensen op het podium, soms is er maar één persoon. Bij het samenstellen van ons lichtplan wilden we ervoor zorgen dat we op verschillende hoogtes zijlicht konden bieden om ons ontwerp aan te passen aan wat er op het podium was.” Als aanvulling op de profiles, was Milbou’s rig ook uitgerust met twee Maverick MK3 Washes en twintig Maverick MK1 Hybrids, evenals 54 stuks van de één meter lange ÉPIX Strips. Ook dit werd allemaal geleverd door Splendit.

Doorzichtig ledscherm
De MK3 Wash-units, links en rechts van de ingang van de set geplaatst, werden gebruikt om de momenten te markeren waarop deelnemers en artiesten het podium opkwamen. "We vertrouwden op de washes om de entree van de artiesten indrukwekkend te maken", aldus Milbou. “Ze zorgden met hun grote lenzen voor een mooie punch en we hebben ze op die momenten gebruikt om de camera te verblinden.” De binnenkomst van de deelnemers en artiesten werd ook gerealiseerd door een see-through ledscherm dat Never Fear Shadows toevoegde aan de set. Milbou legde uit hoe dat tot stand kwam: "In veel gevallen is het belangrijkste moment wanneer het gordijn opengaat", zegt hij. “Vroeger gebeurde dat altijd met een echt gordijn dat werd opgetrokken. We wilden voor deze show iets veel moderners doen. Ik wilde zoiets als een doorzichtig ledscherm, maar de anderen vertrouwden de technologie niet. We hebben wat tests gedaan met de schermen, iemand er op afstand achter geplaatst, er licht op laten schijnen en ik heb wat filmpjes gemaakt met mijn telefoon. Dat heeft de anderen meteen overtuigd.”

Grotere effecten
De ÉPIX-strips creëerden ook unieke visuals op de set. Ze werden gebruikt om een reeks boeiende geometrische patronen te creëren. "De vormen brengen elk element van het ontwerp samen", vertelt Milbou. “We hebben zeshoeken gemaakt met de stroken die in verschillende delen van het ontwerp terugkomen. Dit maakt het meer dan alleen vrijstaande elementen.” Milbou wilde ook heel graag een glanzende vloer: “Dan maakte het namelijk mogelijk om meer te doen met minder. We konden minder lampen gebruiken voor grotere effecten. Door de reflectie op de vloer was het videoscherm bovendien ineens twee keer zo groot.”

Duister en licht
Zoals bij elk succesvol project was de fraaie belichting van Game of Talents het resultaat van teamwork. Milbou geeft daarbij ook de credits aan executive producer Olivier Deprez, producer Stien Smets, Maryse van de Wyngaert en Koen Verbrugghe van de show, evenals zijn hele team van Never Fear Shadows: Jan Lerminiaux, Piotr Szabli?ski, Niels Huybrechts, Cedric Eestermans, Rik Uytersprot, Cedriek Stoffels, en Max van den Abeele. Trouw aan de naam van zijn bedrijf, heeft Milbou veel donkere ruimtes in zijn ontwerp verwerkt. "Ik werk graag met duisternis en licht", vertelt hij daar over. "De combinatie benadrukt contrasten en voegt diepte toe aan een set." Strategisch geplaatste donkere ruimtes creëren ook een gevoel van spanning, waardoor mensen gaan raden wat de volgende stap is, precies het soort stemming dat past is in deze hitshow...




 

 
 
 
 
 
 

 
Algemene voorwaarden | privacy statement