Sennheiser Digital 6000 voor Nederlandse Lazarus
De muzikale erfenis van David Bowie was na daverend succes in New York en Londen in het DeLaMar Theater in Amsterdam te zien en te horen. Het Nederlandse verhuurbedrijf Events Light zorgde samen met het productiebedrijf Stage Entertainment Nederland voor state-of-the-art audio-apparatuur voor de show, waaronder 20-kanaals Sennheiser Digital 6000 draadloze microfoonsystemen met SK 6212 minibodypack zenders.
AV-Entertainment Nr2 2021
» Aangenaam kennismaken: camera-accessoires
» Budgetcam en Kamera Express Rental - Next Stop: België
» De uitrusting van drone operator Daniel de Ruiter: 'Van Fukushima tot Songfestival'
» Veelzijdig lichtontwerp voor Game of Talent
» Fofic levert Sony BRC-X1000 bij De Balie en Pakhuis de Zwijger
» Meyer Sound in Felix Merites: 'Voor iedere zaal een passend systeem'
» Adamson in De Muziekgieterij: 'Soepele samenwerking, mooi resultaat'
» Presenteren met Harmonic Design: functionele moderniseringsslag
» De Soos in Almkerk: doorpakken met L-Acoustics
» De MFA series van Audac: 'Nu eens écht alles-in-één'
» Het geluid in Studio16: flexibiliteit in optima forma
» SevenSound geluid in Rum Club Utrecht
» Registratie 'A Musical Easter For You' - Hofman Streaming Facility en Diginet
» Indrukwekkende fanbeleving voor ISU WK Shorttrack
» CLF Odin en Ares in MartiniPlaza: ‘We voldoen nu ook aan toekomstige eisen’
» Henkjan Luesink (Stageco) over Borsato in De Kuip: 'Eerste productie blijft je altijd bij'
» Projectie en entertainmentbeleving: 'Wat je kan dromen, kun je ook bouwen'
» Sennheiser Digital 6000 voor Nederlandse Lazarus
» Onderzoek jongeren: 'Vertrouwen in festivals, bereid meer te betalen'
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Sennheiser Digital 6000 voor Nederlandse Lazarus
Productie Sennheiser Digital 6000 voor Nederlandse Lazarus RF-betrouwbaarheid, gebruiksgemak en kraakhelder geluid De muzikale erfenis van David Bowie was na daverend succes in New York en Londen in het DeLaMar Theater in Amsterdam te zien en te horen. Het Nederlandse verhuurbedrijf Events Light zorgde samen met het productiebedrijf Stage Entertainment Nederland voor state-of-the-art audio-apparatuur voor de show, waaronder 20-kanaals Sennheiser Digital 6000 draadloze microfoonsystemen met SK 6212 minibodypack zenders. Fotografie: Jan Versweyveld Voordat de pandemie toesloeg bracht de veelgeprezen musical Lazarus het Nederlandse publiek in vervoering in het DeLaMar Theater in Amsterdam, met Ivo van Hove als regisseur en Henry Hey als muzikaal leider en arrangeur/componist. Nu in heel Europa wordt gesproken over heropening van de samenleving, is de hoop dat de voorstelling in 2021 terugkomt. Toen Stage Entertainment Nederland (SEN) contact opnam met Jeroen Frijters, eigenaar van Events Light, over het maken van een offerte voor de audiosystemen voor de show, wist Frijters meteen dat alleen de beste apparatuur aan de hoge verwachtingen van het team kon voldoen. Hij nam direct contact op met Vincent Tilgenkamp, RF-specialist bij Sennheiser, om een hoogwaardig systeem samen te stellen dat ze konden presenteren aan het geluidsontwerpteam van SEN. “Events Light bestaat al meer dan twinitg jaar en al die tijd hebben we Sennheiser gebruikt", zegt Frijters. “Na ons gesprek met Vincent vonden we dat het tijd was om onze voorraad te upgraden met Digital 6000 draadloze microfoonsystemen, waaronder de SK 6212 digitale draadloze minibodypack microfoonzenders, waarmee we aan de eisen van deze bekroonde theaterproductie konden voldoen." Betrouwbaar en transparant Voordat de definitieve beslissing werd genomen om te investeren in het systeem, dat door Sennheiser-partner Audiobizz aan Events Light werd geleverd, kwamen Frijters en Tilgenkamp samen met het SEN-team om het systeem te demonstreren en de grootste voordelen te laten zien en horen. De compromisloze RF-betrouwbaarheid, het transparante digitale geluid, de gebruiksvriendelijke snelle en intuïtieve interface, het compacte formaat van de SK 6212 bodypack en de batterij die meer dan twaalf uur meegaat waren de grootste pluspunten die de geluidsontwerpers Dennis Slot en Erwin Sterk overhaalden voor de Digital 6000 te kiezen. “We werkten nauw samen met Henry Hey om het oorspronkelijke gevoel van de productie te evenaren en aan te passen aan de akoestische uitdagingen van DeLaMar, dat groter is dan de New York Theatre Workshop in Manhattan waar Lazarus in première ging", vertelt Sterk. “Erwin en ik waren allebei nieuw in het artistieke team, de rest had al ervaring met de shows in New York en Londen", zegt Slot. “Het was een pittige show om mee te starten, maar zo hadden we wel de mogelijkheid om het geluidsontwerp met een frisse blik te benaderen en te experimenteren met wat wel en niet werkte op de set. We wisten ook dat we next-generation audio-apparatuur wilden gebruiken. Digital 6000 voldeed aan al onze eisen, inclusief de compacte bodypack, lange werkingsduur en het gebruiksgemak.” Batterijduur JoHaLee Glastra, bediener van draadloze systemen en specialist op het gebied van microfoonopstelling, was om meerdere redenen ook te spreken over Digital 6000. “Het grootste voordeel vond ik de lange batterijduur van de bodypack", zegt hij. “Als je de batterijen 's ochtends voor de repetitie vervangt gaan ze de hele dag mee, ook tijdens het live optreden 's avonds, en daarna zijn ze nog niet leeg.” Front-of-house engineer Pepijn Bos is het daar roerend mee eens. Hij voegt daar aan toe dat een systeem met een batterij “die maar door en door blijft gaan” ideaal is voor shows die uit één akte bestaan, zoals Lazarus. Volgens Glastra was het ook veel handiger voor de acteurs, die zich nu konden concentreren op belangrijkere zaken zoals de cues voor licht en geluid, extra repetitietijd of zelfs een momentje pauze - iets wat onmogelijk zou zijn als de batterijen een paar keer per dag verwisseld moeten worden. “Mijn professionele motto is: hoe minder we de routine van artiesten verstoren, hoe beter. Daarom gebruik ik altijd kwaliteitssystemen zoals Sennheiser", voegt hij toe. Ook Sennheisers professionele software-oplossing Wireless Systems Manager (WSM) was een nuttige functie voor Glastra. "De software is zeer intuïtief", merkt hij op. “Alle belangrijke parameters zoals batterijniveau, RF-status en LQI (Link Quality Indicator) staan op één scherm. Dat maakt het zoveel makkelijker om de frequenties in te stellen en te coördineren.” Zuiver Naast de uitdagende akoestiek van de ruimte, die nog uitdagender werd door het vele glas in het ontwerp van de set, moest het team rekening houden met bepaalde scènes, zoals de scène aan het eind waarin een deel van de cast baddert in een plas melk. “Het was mooi om te horen hoeveel zuiverder het geluid van de Digital 6000 is in vergelijking met andere systemen, zelfs nadat de beltpacks een melkbad hadden genomen", lacht Glastra. Tilgenkamp legt uit dat dit ‘zuivere geluid’ het resultaat is van onder andere de combinatie van de AD-converters, de geavanceerde signaalverwerking en eigen codec. Het resultaat is een groot dynamisch bereik en uitmuntende audiokwaliteit door het Digital 6000-systeem, waarbij je de stem hoort via de microfoon en niet via het draadloze systeem. “Deze elementen zijn essentieel voor hoe het systeem klinkt en hoe het publiek het geluid ervaart", zegt hij. Vanwege de COVID-pandemie werd de productie tien weken voor de officiële einddatum stilgelegd, nadat er meer dan 50.000 tickets waren verkocht en de show vanwege overweldigende interesse was verlengd. Het Nederlandse publiek stond te popelen om het meesterwerk van David Bowie en Enda Walsh te gaan zien, dat vier Musical Awards won, waaronder beste grote musical. Puzzel Op de vraag waarom de productie zo'n technisch succes was, antwoorden Frijters en Tilgenkamp dat de bestaande relatie met het team en de open communicatie vanaf het begin in combinatie met hoogwaardige audio-apparatuur een grote rol hebben gespeeld. “Ik ken Vincent al jaren en we hebben een goede vertrouwensband opgebouwd", zegt Frijters. “Het maakt een groot verschil om te weten dat je de hele productie lang professionele service kunt bieden.” Volgens Slot is het de taak van de geluidsontwerper om een geluid te creëren dat past bij de visie op het verhaal van de regisseur of producer. “Maar een ander belangrijk punt is de noodzaak om een algemene oplossing te vinden die voor iedereen werkt.” Een artiest draagt één of soms meerdere beltpacks, dus afmeting en gewicht zijn van cruciaal belang. Een RF-expert zorgt er met frequenties voor dat het systeem perfect werkt, en de FOH engineer heeft de juiste tools nodig om het geluid in het publiek af te stellen. “Al deze elementen zijn als een puzzel. Als alle stukjes goed in elkaar passen, zorgen wij voor een geweldige show. Een systeem zoals Sennheisers Digital 6000 brengt niet alleen betrouwbaar audio over van de ene naar de andere plek en geeft niet alleen kraakhelder geluid, maar helpt je ook om tot dat punt te komen. Het ondersteunt de cast door zo onzichtbaar mogelijk te zijn, met een batterijduur van twaalf uur en miniformaat, en de intuïtieve interface bespaart de technici kostbare tijd en een hoop stress.” |