Onderzoek jongeren: 'Vertrouwen in festivals, bereid meer te betalen'

Met meerdere testevenementen achter de rug en de aankondiging dat in april honderden evenementen en attracties onder strikte voorwaarden open mochten voor publiek, steeg het vertrouwen onder jongeren dat zij dit jaar ook weer een festival kunnen bezoeken. Dit blijkt uit een onderzoek dat in april gehouden werd door studentenplatform StudeerSnel.nl in samenwerking met CM.com, leverancier van evenementensoftware en hoofdsponsor van Circuit Zandvoort, onder meer dan 500 jongeren.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Onderzoek jongeren: 'Vertrouwen in festivals, bereid meer te betalen'

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2021

Onderzoek jongeren: 
‘Vertrouwen in festivals, bereid meer te betalen’

Met meerdere testevenementen achter de rug en de aankondiging dat in april honderden evenementen en attracties onder strikte voorwaarden open mochten voor publiek, steeg het vertrouwen onder jongeren dat zij dit jaar ook weer een festival kunnen bezoeken. Dit blijkt uit een onderzoek dat in april gehouden werd door studentenplatform StudeerSnel.nl in samenwerking met CM.com, leverancier van evenementensoftware en hoofdsponsor van Circuit Zandvoort, onder meer dan 500 jongeren. 

Ruim 2 op de 3 jongeren gaf aan vertrouwen te hebben in de testevenementen van Fieldlab. 1 op de 3 is zelfs zo positief dat zij verwacht al in juni, juli of augustus weer een festival te kunnen bezoeken. Bijna de helft van de jongeren begrijpt het als festivaltickets duurder worden: 6 op de 10 jongeren zijn bereid meer te betalen, 1 op de 4 zelfs tot 25 procent meer. Opvallend: ruim 1 op de 5 jongeren zegt zich te willen vaccineren met als reden om een festival of evenement te mogen bezoeken.

“Het vaccinatiepaspoort als voorwaarde om toegang te krijgen tot een festival kan tot discussie leiden”, legt Martine Peeters van StudeerSnel.nl, mede-initiatiefnemer van het onderzoek, uit. “Ondanks dat bijna de helft van de jongeren zich kan voorstellen dat deze maatregel ervoor kan zorgen dat festivals door kunnen gaan, zorgt het voor verdeling als we vragen of een festival het vaccinatiepaspoort verplicht moet stellen. 4 op de 10 jongeren wil dat wel, terwijl een derde hier (zeer) negatief tegenover staat.” Naast het vaccinatiepaspoort zijn sneltesten op locatie (bijna 70 procent) en het vooraf testen bij de GGD (30 procent) volgens jongeren nodig om festivals veilig plaats te laten vinden.

Bereid meer te betalen
In het onderzoek is te lezen dat bijna de helft van de jongeren verwacht dat tickets voor festivals duurder gaan worden. “Dat is geen gekke gedachte. Organisatoren gaan ongetwijfeld kosten maken om te kunnen voldoen aan de veiligheidsmaatregelen”, zegt Jasper Dijkstra, director Music & Live Events bij CM.com. “Daar komt bij dat er misschien wel minder bezoekers toegelaten worden en er minder festivals worden georganiseerd dan dat wij voor de pandemie gewend waren. Iedereen snakt ernaar om weer op een festivalweide te staan. Hopelijk kan een duurder ticket de festivalorganisatoren na zo’n intens zware periode weer een klein beetje compensatie bieden.”
 
De bereidheid om meer te betalen voor een ticket is groot. Ruim 6 op de 10 jongeren wil dat doen, waarbij een op de vier zelfs tot 25 procent bovenop de normale prijs wil betalen. Een kleine groep, 2,5 procent, wil zelfs meer dan het dubbele betalen. Willem Westermann, woordvoerder van de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) voegt hieraan toe: “Het belangrijkste is dat we herkennen dat veel jongeren behoefte hebben aan onze evenementen zoals festivals. We weten ook dat jongeren daar extra moeite voor willen doen, en er eventueel voor willen betalen. De verwachtingen sluiten aan bij de gekozen uitgangspunten voor openstelling voor 1 juli 2021 zoals weergegeven in het Nationaal Evenementenplan.” 

“In Amsterdam merken we ook dat vooral onder jongeren de behoefte groot is om samen te komen op bijvoorbeeld evenementen en festivals. Het is niet voor niets dat het Vondelpark bij mooi weer meer dan vol zit en er wekelijkse illegale feesten zijn. Wij geloven dat we met veilig georganiseerde festivals een bijdrage kunnen leveren aan het terugkeren naar het ‘oude normaal’. Een vaccinatiepaspoort zou volgens ons ook nooit een verplichting mogen zijn. Ook denken we dat sneltesten voorafgaand aan een bezoek van een festival in zijn algemeenheid kan bijdragen aan het beter naleven van de maatregelen door jongeren, je wilt immers niet een bezoek aan een festival in gevaar brengen door een positief testresultaat en je zal dan mogelijk meer geneigd zijn je aan de dan geldende maatregelen te houden. Echter ook dit zou wel een tijdelijke maatregel moeten zijn. Het is fijn dat het merendeel van de jongeren vertrouwen in de branche heeft en staat te trappelen om weer een evenement te bezoeken”, aldus Niels de Geus, woordvoerder van Evenementen Vereniging Amsterdam (EVA).
 
Liever geen mondkapje of ‘bubbels’
Ondanks dat jongeren staan te trappelen om weer een festival te mogen bezoeken, bereid zijn meer te betalen voor een ticket en 1 op de 5 zich zegt te laten vaccineren met als belangrijkste doel een festival te bezoeken, zijn er ook barrières. Zo zegt bijna de helft van de jongeren dat het dragen van een mondkapje een reden is om niet naar een festival te gaan. ‘Bubbels’ of ‘dansvakken’ die festivalbezoekers beperken in hun bewegingsruimte kunnen ook rekenen op tegenstand: daarvan zegt  4 op de 10 dit te zien als een no go.
 
Festivals post-corona: meer toiletten, minder bezoekers en contactloos betalen
Dat festivals er post-corona anders uit gaan zien, daar zijn veel jongeren het wel over eens. Om festivals door te kunnen laten gaan, kunnen jongeren zich voorstellen dat er meer toiletten en plekken om handen te wassen zijn. Dat sluit goed aan bij de hygiëne die men verwacht op festivals: ruim vier op de tien zegt zich hier zorgen over te maken. Verder verwachten jongeren dat er meer crowd control (61 procent) is, dat betalen contactloos gaat en munten tot het verleden behoren (57 procent) en dat er geen afgesloten festivaltenten meer zijn (41 procent). Tot slot Jasper Dijkstra, director Music & Live Events bij CM.com: “Het is interessant om te zien dat het grootste deel van de studenten positief staat tegenover extra maatregelen. Het geeft aan dat veel mensen graag weer een festival bezoeken, zelfs als daar een verhoogde kaartprijs en extra maatregelen zoals alleen contactloos betalen, een vaccinatiepaspoort en extra hygiëne maatregelen voor nodig zijn. Een steuntje in de rug voor alle organisatoren!"
 

Het advies van Fieldlab Evenementen
Het is - onder strakke voorwaarden - mogelijk om actieve evenementen in de buitenlucht te laten doorgaan met 50-75% van de normale bezoekerscapaciteit. Dit advies heeft Fieldlab Evenementen gegeven aan het Kabinet op basis van de eerste praktijktesten van dit type evenement. 

Adviezen
Onderzoek bij drie voetbalwedstrijden wees uit dat grotere buitenevenementen onder de volgende, strikte voorwaarden mogelijk zijn in de huidige Coronasituatie:
•    Sneltest op een decentrale plaats, dicht bij huis;
•    Sneltest maximaal 24 uur van het einde van het evenement;
•    Gebruik van een app of ander soort toegangscontrole van een negatieve Coronatest;
•    Maximaal 50-75% bezetting van de capaciteit van buitenlocaties, zonder de 1,5 meter-regel.

•    Specifiek voor voetbalstadions:
o    Capaciteit van Business Seats in het stadion op 50-75%, net als reguliere tribunevakken. Binnengedeelte (Business Club) met een bezetting van 20%.
o    Door de natuurlijke scheiding kunnen zgn. skyboxen gebruikt worden op 50-75% van de bezetting (net als reguliere tribune);
•    Fysiek scheiden van groepen bezoekers, afhankelijke van de capaciteit en het ontwerp van de locatie;
•    Mondkapjes (mond-neusmasker) verplicht bij het rondlopen op locatie bij een bezetting van 50%;
•    Bij bezetting van 75% is een mondkapje ook zittend verplicht;
•    Actieve communicatie van alle praktische, relevante informatie en continue wijzen op het naleven van de maatregelen;
Deze adviezen zijn het resultaat van onderzoek bij de eerste praktijktesten van Fieldlab Evenementen in de buitenlucht: de voetbalwedstrijden N.E.C. Nijmegen - De Graafschap, Almere City FC - Cambuur Leeuwarden (met 1.500 toeschouwers) en de interland Nederland - Letland (met 5.000 toeschouwers). Rond deze wedstrijden is onderzoek gedaan naar de dynamiek van de bezoekers bij gebruik van verschillende soorten maatregelen, zoals het wel of niet dragen van mond-neusmaskers, wel of geen bewegingsvrijheid of horeca tijdens het duel, vaste placering of juist vrije zitplaatsen, etc.<EINDE KADER> 
 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment