Fofic levert Sony BRC-X1000 bij De Balie en Pakhuis de Zwijger

Streaming en remote productie hebben het afgelopen jaar een vlucht genomen. Ook Pakhuis de Zwijger en Cultureel Centrum De Balie in Amsterdam hebben daar onlangs in geïnvesteerd. Beide partijen klopten aan bij Fofic (voor allebei een vaste toeleverancier van AV-apparatuur) en gingen voor de BRC-X1000 PTZ-camera’s van Sony. “Zij bleken echt superieur in omgang met contrasten en lichtgevoeliger te zijn dan de concurrentie.”

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Fofic levert Sony BRC-X1000 bij De Balie en Pakhuis de Zwijger

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2021

Case

Fofic levert Sony BRC-X1000 bij De Balie en Pakhuis de Zwijger
‘Perfect voor nu en klaar voor de toekomst’

Streaming en remote productie hebben het afgelopen jaar een vlucht genomen. Ook Pakhuis de Zwijger en Cultureel Centrum De Balie in Amsterdam hebben daar onlangs in geïnvesteerd. Beide partijen klopten aan bij Fofic (voor allebei een vaste toeleverancier van AV-apparatuur) en gingen voor de BRC-X1000 PTZ-camera’s van Sony. “Zij bleken echt superieur in omgang met contrasten en lichtgevoeliger te zijn dan de concurrentie.”

Frank van den Nieuwenhuizen is accountmanager bij Fofic, dat al bijna een halve eeuw te boek staat als een waardige vertegenwoordiger van een aantal marktleidende AV-fabrikanten. Hij zag de vraag naar remote en streamingoplossingen de laatste tijd enorm toenemen. “Bij gebedshuizen en uitvaartmaatschappijen bijvoorbeeld, maar ook bij theaters en andere locaties die voorstellingen en andere bijeenkomsten bij de mensen thuis wilden brengen door middel van streaming”, legt hij uit. 

Laagdrempelig
Ook Pakhuis de Zwijger en Cultureel Centrum De Balie klopten aan bij Fofic. “Wij hadden al een lange traditie van livestreaming”, vertelt Bas Noldus (Hoofd Theatertechniek & Gebouwbeheer bij De Balie). “Als een van de eerste locaties waar internet openbaar toegankelijk werd, was livestreaming destijd een even logische als progressieve stap. Als podium voor debat vinden wij het belangrijk dat mensen op een laagdrempelige manier kennis kunnen nemen van wat er besproken wordt. Het liefst samen in de zaal, maar thuis meekijken kan ook. De filosofie over hoe we de livestream inzetten is door de jaren heen wel veranderd. De camera’s mogen tegenwoordig gezien worden. Van een ‘fly on the wall’ registratie zijn we langzaam maar zeker naar meer talkshow-achtige registraties gegaan. Toen we vorig jaar ineens geen publiek meer in de zaal mochten hebben, zijn we online doorgegaan.”

Nieuwe PTZ’s
Al voor dat De Balie dicht moest, waren Noldus en consorten zich aan het oriënteren op nieuwe camera’s, geeft hij aan: “De PTZ’s die we hadden waren inmiddels zes jaar oud en hadden wat moeite met het soms dynamische theatrale licht wat we hebben. Omdat we onze zaal en livestream ook verhuren, is het belangrijk naar de markt te luisteren. Daar hoorden we eigenlijk één geluid: 4K! Die mogelijkheid wilden we dus hebben. Verder waren PTZ’s een vereiste. We werken namelijk met een klein ploegje, waarbij de streamingtechnicus meestal ook de camera-operator, regisseur, geluidstechnicus en schakeltechnicus is.” Het systeem moest bovendien schaalbaar en flexibel worden en dus moest er een camera komen die makkelijk te matchen is met andere modellen. “Frank van den Nieuwenhuizen heeft ons namens Fofic als huisleverancier op het gebied van video op weg geholpen in de zoektocht”, aldus Noldus.

Superieur en plug-and-play
De keuze viel na een shoot-out uiteindelijk op Sony, aangezien hun camera’s superieur bleken te zijn in de omgang met contrasten én lichtgevoeliger zijn dan de camera’s van de concurrentie. “Er zijn natuurlijk veel merken beschikbaar, maar Sony is bekend in de markt en is goed vertegenwoordigd met een breed pakket aan oplossingen”, vertelt Frank van den Nieuwenhuizen. “In de opzet van De Balie hebben we vijftien stuks Sony BRC-X1000 mogen leveren, inclusief een aantal RM-IP500 switchers. Daarnaast heeft het theater ook de centrale regie aangepakt. Eerst zat die in een kleine afgesloten ruimte, nu kunnen ze vanuit één nieuwe ruime regiekamer twee zalen bedienen. De camera’s zijn door De Balie op statieven geplaatst en worden aangesloten op de nieuwe infrastructuur die het theater zelf verzorgd heeft. Er is gekozen om de camera’s via het netwerk te voeden, wat de installatie vereenvoudigd heeft.”

Dat laatste wordt bevestigd door Noldus. “De Sony’s waren echt plug-and-play”, geeft hij aan. “Ons hele videosysteem was al SDI en ons netwerk al voorzien van PoE switches. De controller kon de camera’s snel vinden in het netwerk en zo waren we in no-time al aan het draaien. De instellingen zijn overzichtelijk en makkelijk aan te passen. We werken met twee regies, die we flexibel kunnen gebruiken voor drie zalen. De controllers kennen alle vijftien camera’s die we hebben en het is makkelijk kiezen welke set gebruikt wordt.”

Snel ingezet
Fofic heeft meegedacht over de workflow en aansluitingen. “Via een demoweek hebben we dat ook al in de praktijk kunnen testen”, aldus Van den Nieuwenhuizen. “We hebben al in een vroeg stadium een gesprek gevoerd waaruit ook andere merken PTZ-camera’s ter demo zijn aangeboden, maar uiteindelijk is de keuze dus op de Sony’s gevallen. Dat kwam door de beeldkwaliteit van de BRC-X1000 in de theateromgeving, met name in de donkere vlakken, de voeding via PoE en de eenvoudige bediening via de RM-IP500.” Van den Nieuwenhuizen kijkt tevreden terug op het hele project: “We zijn blij met het verloop van dit traject waarbij alle opties goed zijn overwogen en besproken. De uiteindelijke demoweek heeft alles goed bij elkaar gebracht en de wensen van het theater en het advies van Fofic bleken mooi in elkaar te vallen. Door de soepele installatie en leercurve heeft het theater de nieuwe videoregie snel in kunnen zetten in de diverse ruimtes.”

Zeer verheugd
Ook Noldus is zeer verheugd, geeft hij aan: “Na er een paar maanden mee gewerkt te hebben blijken ze ruimschoots te voldoen aan de wensen. We draaien overigens nog op 1080P. Alles staat klaar om naar 4K te gaan en als de eerste klant er ook letterlijk om vraagt gaan we over, maar het heeft nog geen meerwaarde voor de content die we maken.” De geboden kwaliteit bij De Balie is dus nu al goed, maar kan alleen maar nóg beter worden.  

Sony BRC-X1000 
De X1000 is Sony’s eerste 4K remote camera met uitstekende broadcast beeldkwaliteit. Ideaal te gebruiken in een meercamera set-up en makkelijk te plaatsen op vlakke ondergrond, plafond of statief.

Specificaties:
    4K Resolution Images at Up to 30p
?    1" Back-Illuminated Exmor R CMOS Sensor
?    Dual-Link 3G-SDI
?    HDMI & Ethernet Output
?    12x Optical Zeiss Zoom (9.3-111.6mm)
?    2x Digital Zoom
?    24x Total Zoom
?    Flexible PoE+ Installation




 

 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment