Fofic levert Sony BRC-X1000 bij De Balie en Pakhuis de Zwijger
Streaming en remote productie hebben het afgelopen jaar een vlucht genomen. Ook Pakhuis de Zwijger en Cultureel Centrum De Balie in Amsterdam hebben daar onlangs in geïnvesteerd. Beide partijen klopten aan bij Fofic (voor allebei een vaste toeleverancier van AV-apparatuur) en gingen voor de BRC-X1000 PTZ-camera’s van Sony. “Zij bleken echt superieur in omgang met contrasten en lichtgevoeliger te zijn dan de concurrentie.”
AV-Entertainment Nr2 2021
» Aangenaam kennismaken: camera-accessoires
» Budgetcam en Kamera Express Rental - Next Stop: België
» De uitrusting van drone operator Daniel de Ruiter: 'Van Fukushima tot Songfestival'
» Veelzijdig lichtontwerp voor Game of Talent
» Fofic levert Sony BRC-X1000 bij De Balie en Pakhuis de Zwijger
» Meyer Sound in Felix Merites: 'Voor iedere zaal een passend systeem'
» Adamson in De Muziekgieterij: 'Soepele samenwerking, mooi resultaat'
» Presenteren met Harmonic Design: functionele moderniseringsslag
» De Soos in Almkerk: doorpakken met L-Acoustics
» De MFA series van Audac: 'Nu eens écht alles-in-één'
» Het geluid in Studio16: flexibiliteit in optima forma
» SevenSound geluid in Rum Club Utrecht
» Registratie 'A Musical Easter For You' - Hofman Streaming Facility en Diginet
» Indrukwekkende fanbeleving voor ISU WK Shorttrack
» CLF Odin en Ares in MartiniPlaza: ‘We voldoen nu ook aan toekomstige eisen’
» Henkjan Luesink (Stageco) over Borsato in De Kuip: 'Eerste productie blijft je altijd bij'
» Projectie en entertainmentbeleving: 'Wat je kan dromen, kun je ook bouwen'
» Sennheiser Digital 6000 voor Nederlandse Lazarus
» Onderzoek jongeren: 'Vertrouwen in festivals, bereid meer te betalen'
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Fofic levert Sony BRC-X1000 bij De Balie en Pakhuis de Zwijger
Case Fofic levert Sony BRC-X1000 bij De Balie en Pakhuis de Zwijger ‘Perfect voor nu en klaar voor de toekomst’ Streaming en remote productie hebben het afgelopen jaar een vlucht genomen. Ook Pakhuis de Zwijger en Cultureel Centrum De Balie in Amsterdam hebben daar onlangs in geïnvesteerd. Beide partijen klopten aan bij Fofic (voor allebei een vaste toeleverancier van AV-apparatuur) en gingen voor de BRC-X1000 PTZ-camera’s van Sony. “Zij bleken echt superieur in omgang met contrasten en lichtgevoeliger te zijn dan de concurrentie.” Frank van den Nieuwenhuizen is accountmanager bij Fofic, dat al bijna een halve eeuw te boek staat als een waardige vertegenwoordiger van een aantal marktleidende AV-fabrikanten. Hij zag de vraag naar remote en streamingoplossingen de laatste tijd enorm toenemen. “Bij gebedshuizen en uitvaartmaatschappijen bijvoorbeeld, maar ook bij theaters en andere locaties die voorstellingen en andere bijeenkomsten bij de mensen thuis wilden brengen door middel van streaming”, legt hij uit. Laagdrempelig Ook Pakhuis de Zwijger en Cultureel Centrum De Balie klopten aan bij Fofic. “Wij hadden al een lange traditie van livestreaming”, vertelt Bas Noldus (Hoofd Theatertechniek & Gebouwbeheer bij De Balie). “Als een van de eerste locaties waar internet openbaar toegankelijk werd, was livestreaming destijd een even logische als progressieve stap. Als podium voor debat vinden wij het belangrijk dat mensen op een laagdrempelige manier kennis kunnen nemen van wat er besproken wordt. Het liefst samen in de zaal, maar thuis meekijken kan ook. De filosofie over hoe we de livestream inzetten is door de jaren heen wel veranderd. De camera’s mogen tegenwoordig gezien worden. Van een ‘fly on the wall’ registratie zijn we langzaam maar zeker naar meer talkshow-achtige registraties gegaan. Toen we vorig jaar ineens geen publiek meer in de zaal mochten hebben, zijn we online doorgegaan.” Nieuwe PTZ’s Al voor dat De Balie dicht moest, waren Noldus en consorten zich aan het oriënteren op nieuwe camera’s, geeft hij aan: “De PTZ’s die we hadden waren inmiddels zes jaar oud en hadden wat moeite met het soms dynamische theatrale licht wat we hebben. Omdat we onze zaal en livestream ook verhuren, is het belangrijk naar de markt te luisteren. Daar hoorden we eigenlijk één geluid: 4K! Die mogelijkheid wilden we dus hebben. Verder waren PTZ’s een vereiste. We werken namelijk met een klein ploegje, waarbij de streamingtechnicus meestal ook de camera-operator, regisseur, geluidstechnicus en schakeltechnicus is.” Het systeem moest bovendien schaalbaar en flexibel worden en dus moest er een camera komen die makkelijk te matchen is met andere modellen. “Frank van den Nieuwenhuizen heeft ons namens Fofic als huisleverancier op het gebied van video op weg geholpen in de zoektocht”, aldus Noldus. Superieur en plug-and-play De keuze viel na een shoot-out uiteindelijk op Sony, aangezien hun camera’s superieur bleken te zijn in de omgang met contrasten én lichtgevoeliger zijn dan de camera’s van de concurrentie. “Er zijn natuurlijk veel merken beschikbaar, maar Sony is bekend in de markt en is goed vertegenwoordigd met een breed pakket aan oplossingen”, vertelt Frank van den Nieuwenhuizen. “In de opzet van De Balie hebben we vijftien stuks Sony BRC-X1000 mogen leveren, inclusief een aantal RM-IP500 switchers. Daarnaast heeft het theater ook de centrale regie aangepakt. Eerst zat die in een kleine afgesloten ruimte, nu kunnen ze vanuit één nieuwe ruime regiekamer twee zalen bedienen. De camera’s zijn door De Balie op statieven geplaatst en worden aangesloten op de nieuwe infrastructuur die het theater zelf verzorgd heeft. Er is gekozen om de camera’s via het netwerk te voeden, wat de installatie vereenvoudigd heeft.” Dat laatste wordt bevestigd door Noldus. “De Sony’s waren echt plug-and-play”, geeft hij aan. “Ons hele videosysteem was al SDI en ons netwerk al voorzien van PoE switches. De controller kon de camera’s snel vinden in het netwerk en zo waren we in no-time al aan het draaien. De instellingen zijn overzichtelijk en makkelijk aan te passen. We werken met twee regies, die we flexibel kunnen gebruiken voor drie zalen. De controllers kennen alle vijftien camera’s die we hebben en het is makkelijk kiezen welke set gebruikt wordt.” Snel ingezet Fofic heeft meegedacht over de workflow en aansluitingen. “Via een demoweek hebben we dat ook al in de praktijk kunnen testen”, aldus Van den Nieuwenhuizen. “We hebben al in een vroeg stadium een gesprek gevoerd waaruit ook andere merken PTZ-camera’s ter demo zijn aangeboden, maar uiteindelijk is de keuze dus op de Sony’s gevallen. Dat kwam door de beeldkwaliteit van de BRC-X1000 in de theateromgeving, met name in de donkere vlakken, de voeding via PoE en de eenvoudige bediening via de RM-IP500.” Van den Nieuwenhuizen kijkt tevreden terug op het hele project: “We zijn blij met het verloop van dit traject waarbij alle opties goed zijn overwogen en besproken. De uiteindelijke demoweek heeft alles goed bij elkaar gebracht en de wensen van het theater en het advies van Fofic bleken mooi in elkaar te vallen. Door de soepele installatie en leercurve heeft het theater de nieuwe videoregie snel in kunnen zetten in de diverse ruimtes.” Zeer verheugd Ook Noldus is zeer verheugd, geeft hij aan: “Na er een paar maanden mee gewerkt te hebben blijken ze ruimschoots te voldoen aan de wensen. We draaien overigens nog op 1080P. Alles staat klaar om naar 4K te gaan en als de eerste klant er ook letterlijk om vraagt gaan we over, maar het heeft nog geen meerwaarde voor de content die we maken.” De geboden kwaliteit bij De Balie is dus nu al goed, maar kan alleen maar nóg beter worden. Sony BRC-X1000 De X1000 is Sony’s eerste 4K remote camera met uitstekende broadcast beeldkwaliteit. Ideaal te gebruiken in een meercamera set-up en makkelijk te plaatsen op vlakke ondergrond, plafond of statief. Specificaties: 4K Resolution Images at Up to 30p ? 1" Back-Illuminated Exmor R CMOS Sensor ? Dual-Link 3G-SDI ? HDMI & Ethernet Output ? 12x Optical Zeiss Zoom (9.3-111.6mm) ? 2x Digital Zoom ? 24x Total Zoom ? Flexible PoE+ Installation |