AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Geluidstechnicus Dave Frederking: "Zo complex mogelijk graag"

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2021


De uitrusting van geluidstechnicus Dave Frederking
“Zo complex mogelijk graag!”


In onze serie ‘De uitrusting van’ vertelt een professional over het vak en het materiaal waarmee hij of zij werkt. De beurt is aan geluidstechnicus Dave Frederking, die het avontuur niet schuwt in de klussen die hij doet. Dat zit ‘m zowel in de locaties (o.a. veel in het Midden-Oosten) als in de technische uitdagingen: “Ik vind het heerlijk als een productie qua techniek zo complex mogelijk is.”

Dave Frederking is een gevestigde naam in het broadcastlandschap. Hij werkte aan documentaireseries in het Midden-Oosten (Van Nablus naar Ninevé, Oases in de Oriënt, van Atlas naar Arabië), maar was ook betrokken bij producties met veel (verborgen) techniek, zoals Opgelicht?!, The Phone, Relentless en programma’s van Peter R. de Vries. Stuk voor stuk producties met een serieuze uitdaging. Frederking is bij uitstek iemand die daar niet snel voor zal terugdeinzen. “Het is zelfs echt waar mijn hart ligt”, vertelt hij desgevraagd. “Ik werk graag aan programma’s met veel - en het liefst gecompliceerde - techniek. Daarbij reis ik ook nog eens graag. Sinds 2016 draai ik diverse reisprogramma’s, voornamelijk in het Midden-Oosten met presentator Kefah Allush. We zijn ook echte maatjes geworden, dus dat is een geweldige combinatie.” 

Simultaan vertalen
Gevraagd naar de ‘Dave Frederking-manier van werken’, geeft hij zelf aan dat hij onder andere bekend staat om zijn kwalitatief hoogwaardige apparatuur. “Daarmee ga ik graag de meest gecompliceerde uitdagingen aan. Als een project ingewikkeld blijkt te zijn, is dat voor mij een moment waarop ik extra van dit vak geniet.” Eén zo’n uitdaging deed zich eens voor tijdens de reisserie ‘Van Nablus naar Ninevé’, vertelt hij: “De gesprekken zijn bijna altijd in het Arabisch, een taal die totaal niet op het Nederlands lijkt. De cameraman, de regisseur en ik hadden zelf geen idee waar de gesprekken over gingen, maar ik heb toen een technische oplossing bedacht waarmee we tijdens de opname met een simultane vertaling konden werken. De cameraman zag het in eerste instantie niet zitten, maar toen het weer even niet werkte, zag hij ook wel in dat het zonder die vertaling niet ging lukken. Inmiddels werken we nu al jaren op die manier.”

Theorie en praktijk
Frederking kwam voor het eerst met het vak in aanraking toen hij vijftien jaar oud was en met ENG-geluidstechnicus Michel Oosterveld mee mocht op een draaidag. “Hij leerde me alles over geluidstechniek, mixers, camera’s, bekabeling en alles wat er nog meer bij komt kijken. Het was tijdens een draaidag voor het programma ‘Ereprijs 17’ dat ik me echt bedacht dat het me heel leuk leek om ook te gaan doen.” Uiteindelijk heeft Frederking eerst nog jaren als technicus gewerkt voor Angels Associated Amsterdam, Escape Amsterdam en Hotel Arena en heeft hij o.a. meegewerkt aan de technische installatie van de Supperclub boot. “Ik heb ook diverse opleidingen en cursussen gevolgd en denk dat het goed is om alle technische basiskennis te hebben geleerd, maar het is wel een vak dat je in de praktijk pas écht onder de knie krijgt.”

Shure
Gaandeweg leer je uiteraard ook welke apparatuur je het meest bevalt en wat het beste past bij jouw manier van werken. Zo heeft Frederking zelf jarenlang mixer/recorders van Sound Devices gehad, maar maakte hij twee jaar geleden de overstap naar een Aaton recorder. “Daarbij werkte ik jarenlang graag met de SSM zenders van Lectrosonics”, vertelt hij. “Die heb ik onlangs echter verkocht en in plaats daarvan heb ik alles van Shure aangeschaft. De Axient Digital techniek van Shure is zoveel verder dan wat andere systemen op dit moment kunnen leveren. Ik mocht namens Shure Benelux ook de nieuwe ADX5D als eerste testen. Die geluidskwaliteit is ongeëvenaard. Daar komt nog bij dat je de zender volledig kunt bedienen vanaf de ontvanger en heel snel op afstand een frequentie kunt wijzigen. Zelf heb ik gekozen voor de Shure ADX1M zenders, die geen externe antenne hebben. Als je het maximale uit je systeem wil halen is het aan te raden om met de gratis meegeleverde WWB6 software te gaan werken. Je moet dan wel beschikken over een Shure AD610 access point.”

Oases in de Oriënt
Frederking is geluidstechnicus in hart en nieren. Neutraal naar een productie kijken gaat al heel lang niet meer, geeft hij aan: “Ik hoor en zie alles en ben gewoon ook heel graag met de techniek bezig. Dat moet ook wel in dit vak. Je moet een beetje een sociale nerd zijn, je moet heel technisch zijn en ook constant op de hoogte willen blijven van de nieuwste technieken. Stilstand is achteruitgang.” Frederking heeft zijn roeping gevonden. Hij houdt van zijn vak en ziet binnenkort alweer fraaie producties op zijn pad komen: “Eén van de dromen die uitkomt is dat we dit najaar weer een nieuwe serie ‘Oases in de Oriënt’ gaan maken. Weer zes afleveringen waarbij we ons weer even mogen onderdompelen in een andere cultuur. En dan mag ik dat ook nog eens doen met een heel fijn team. Daar maak je mij echt gelukkig mee.” 



De uitrusting van Dave Frederking
•  Aaton Cantar mini, digital field mixer/recorder 
•  Aaton, auxiliary mix buses and automixing option 
•  Aaton A-Box 8, control box 
•  Schoeps CMIT-5U, shotgun mic 
•  Schoeps CCM-41, super cardioid mic 
•  Schoeps CCM-8, figure eight mic 
•  Neumann KM-184, cardioid mic 
•  Audio Technica BP-4029, stereo shotgun mic 
•  Cinela PIA-1, windshield kit 
•  Cinela Zephyx, windshield kit 
•  Rycote WS-2, windshield kit 
•  Rycote WS-3, windshield kit 
•  Panamic Maxi 4, carbon boom 
•  3 x Shure ADX5D, digital receiver 
•  6 x Shure ADX1M, digital transmitter 
•  1 x Shure ADX2/K9H, microphone 
•  1 x Shure AD3, plug-on transmitter 
•  1 x Shure AD610, showlink access point 
•  2 x Shure SBC840, ethernet 8-bay charger 
•  2 x Sennheiser SK 500 G4, wireless system – IFB 
•  4 x Sennheiser EK IEM G4, wireless system – IFB 
•  1 x Sennheiser EK 100 G4, wireless system
•  1 x Shure Twinplex TL45/black, lavalier mic 
•  1 x Shure Twinplex TL45/white, lavalier mic 
•  4 x Shure Twinplex TL45/beige, lavalier mic 
•  4 x Shure Twinplex TL46/beige, lavelier mic 
•  2 x Shure Twinplex TL48/black, lavalier mic 
•  2 x Shure Twinplex TL48/white, lavalier mic 
•  6 x Sanken COS-11D/black, lavalier mic 
•  2 x Sanken COS-11D/white, lavalier mic 
•  2 x Betso Bowtie, wideband antenna 
•  4 x Tentacle, timecode lockit 
•  1 x Ambient ACL-204, timecode lockit 
•  2 x Beyer Dynamic DT 770 Pro, headphones 
•  4 x Swit S-8080S, v-lock battery 
•  2 x Swit S-3822S, v-lock charger 
•  5 x Audioroot eSmart battery 
•  1 x Audioroot eSmart dual charger 
•  1 x Midas Venice 160, mixing console 
•  2 x Fostex 6301, active personal monitor 
•  Apple MacBook Air, laptop 
•  Kudo Master 30″, C-Stand/sliding leg 
•  Boom-boy + gobo, accessoires 
•  Adicam, filmcart


De studio
Dave Frederking beschikt over een eigen nabewerkingsstudio met een complete Pro Tools Ultimate set:

•  Avid Media Composer 2021
•  Pro Tools | Ultimate 2021
•  Pro Tools | HD Native (2x) 
•  Pro Tools | HD Omni (2x) 
•  Pro Tools | HD I/O interface 
•  Pro Tools | Sync 
•  Digidesign C|24 controller 
•  Dynaudio BM5 mkIII monitors 
•  Sony CDP-D500 CD player 
•  Sony PCM-R500 DAT recorder (2x) 
•  Fostex D-15 master recorder 
•  Tascam MD-350 recorder
•  Tascam 112 mkII tape deck 
•  BSS DPR-944 compressor (2x) 
•  BSS DPR-422 compressor (2x) 
•  BSS FCS-966 graphic equalizer 
•  Mac Pro 3,0 GHz 8-core, 64 GB 
•  Samsung 49″ curved monitor 
•  Waves Diamond plug-ins 
•  Waves Gold plug-ins 
•  Waves Broadcast plug-ins 
•  FabFilter Pro plug-ins 
•  Izotope RX7 advanced 
•  Sound Ideas libraries


 
Algemene voorwaarden | privacy statement