Geluidstechnicus Dave Frederking: "Zo complex mogelijk graag"
In onze serie 'De uitrusting van' vertelt een professional over het vak en het materiaal waarmee hij of zij werkt. De beurt is aan geluidstechnicus Dave Frederking, die het avontuur niet schuwt in de klussen die hij doet. Dat zit 'm zowel in de locaties (o.a. veel in het Midden-Oosten) als in de technische uitdagingen: "Ik vind het heerlijk als een productie qua techniek zo complex mogelijk is."
AV-Entertainment Nr4 2021
» Alles binnen bereik in Diginet webshop: makkelijker bestaat niet
» Column John Huijbregts: Drone
» Villrich Broadcast I Consultancy & Sales: bekend gezicht in nieuwe jas
» NDI 5: volgende stap voor NDI
» Geluidstechnicus Dave Frederking: "Zo complex mogelijk graag"
» Dimi Theuwissen en Chauvet Professional: conferentie Europees Parlement in het licht
» Flexibel en simpel: culturele werkplaats De Nieuwe Schuur
» Dimmer-upgrade voor Chassé Theater
» Hermen Klerks (Stagelight) over NSS 2014:
» Drukte in de lucht: het belang van PMSE
» De geschiedenis van de draadloze microfoon
» Hulp bij storing
» Compleet nieuwe wereld: Remastered
» Interview Allan Hardenberg (ALDA Live): De crisis nuttig besteed
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Geluidstechnicus Dave Frederking: "Zo complex mogelijk graag"
De uitrusting van geluidstechnicus Dave Frederking “Zo complex mogelijk graag!” In onze serie ‘De uitrusting van’ vertelt een professional over het vak en het materiaal waarmee hij of zij werkt. De beurt is aan geluidstechnicus Dave Frederking, die het avontuur niet schuwt in de klussen die hij doet. Dat zit ‘m zowel in de locaties (o.a. veel in het Midden-Oosten) als in de technische uitdagingen: “Ik vind het heerlijk als een productie qua techniek zo complex mogelijk is.” Dave Frederking is een gevestigde naam in het broadcastlandschap. Hij werkte aan documentaireseries in het Midden-Oosten (Van Nablus naar Ninevé, Oases in de Oriënt, van Atlas naar Arabië), maar was ook betrokken bij producties met veel (verborgen) techniek, zoals Opgelicht?!, The Phone, Relentless en programma’s van Peter R. de Vries. Stuk voor stuk producties met een serieuze uitdaging. Frederking is bij uitstek iemand die daar niet snel voor zal terugdeinzen. “Het is zelfs echt waar mijn hart ligt”, vertelt hij desgevraagd. “Ik werk graag aan programma’s met veel - en het liefst gecompliceerde - techniek. Daarbij reis ik ook nog eens graag. Sinds 2016 draai ik diverse reisprogramma’s, voornamelijk in het Midden-Oosten met presentator Kefah Allush. We zijn ook echte maatjes geworden, dus dat is een geweldige combinatie.” Simultaan vertalen Gevraagd naar de ‘Dave Frederking-manier van werken’, geeft hij zelf aan dat hij onder andere bekend staat om zijn kwalitatief hoogwaardige apparatuur. “Daarmee ga ik graag de meest gecompliceerde uitdagingen aan. Als een project ingewikkeld blijkt te zijn, is dat voor mij een moment waarop ik extra van dit vak geniet.” Eén zo’n uitdaging deed zich eens voor tijdens de reisserie ‘Van Nablus naar Ninevé’, vertelt hij: “De gesprekken zijn bijna altijd in het Arabisch, een taal die totaal niet op het Nederlands lijkt. De cameraman, de regisseur en ik hadden zelf geen idee waar de gesprekken over gingen, maar ik heb toen een technische oplossing bedacht waarmee we tijdens de opname met een simultane vertaling konden werken. De cameraman zag het in eerste instantie niet zitten, maar toen het weer even niet werkte, zag hij ook wel in dat het zonder die vertaling niet ging lukken. Inmiddels werken we nu al jaren op die manier.” Theorie en praktijk Frederking kwam voor het eerst met het vak in aanraking toen hij vijftien jaar oud was en met ENG-geluidstechnicus Michel Oosterveld mee mocht op een draaidag. “Hij leerde me alles over geluidstechniek, mixers, camera’s, bekabeling en alles wat er nog meer bij komt kijken. Het was tijdens een draaidag voor het programma ‘Ereprijs 17’ dat ik me echt bedacht dat het me heel leuk leek om ook te gaan doen.” Uiteindelijk heeft Frederking eerst nog jaren als technicus gewerkt voor Angels Associated Amsterdam, Escape Amsterdam en Hotel Arena en heeft hij o.a. meegewerkt aan de technische installatie van de Supperclub boot. “Ik heb ook diverse opleidingen en cursussen gevolgd en denk dat het goed is om alle technische basiskennis te hebben geleerd, maar het is wel een vak dat je in de praktijk pas écht onder de knie krijgt.” Shure Gaandeweg leer je uiteraard ook welke apparatuur je het meest bevalt en wat het beste past bij jouw manier van werken. Zo heeft Frederking zelf jarenlang mixer/recorders van Sound Devices gehad, maar maakte hij twee jaar geleden de overstap naar een Aaton recorder. “Daarbij werkte ik jarenlang graag met de SSM zenders van Lectrosonics”, vertelt hij. “Die heb ik onlangs echter verkocht en in plaats daarvan heb ik alles van Shure aangeschaft. De Axient Digital techniek van Shure is zoveel verder dan wat andere systemen op dit moment kunnen leveren. Ik mocht namens Shure Benelux ook de nieuwe ADX5D als eerste testen. Die geluidskwaliteit is ongeëvenaard. Daar komt nog bij dat je de zender volledig kunt bedienen vanaf de ontvanger en heel snel op afstand een frequentie kunt wijzigen. Zelf heb ik gekozen voor de Shure ADX1M zenders, die geen externe antenne hebben. Als je het maximale uit je systeem wil halen is het aan te raden om met de gratis meegeleverde WWB6 software te gaan werken. Je moet dan wel beschikken over een Shure AD610 access point.” Oases in de Oriënt Frederking is geluidstechnicus in hart en nieren. Neutraal naar een productie kijken gaat al heel lang niet meer, geeft hij aan: “Ik hoor en zie alles en ben gewoon ook heel graag met de techniek bezig. Dat moet ook wel in dit vak. Je moet een beetje een sociale nerd zijn, je moet heel technisch zijn en ook constant op de hoogte willen blijven van de nieuwste technieken. Stilstand is achteruitgang.” Frederking heeft zijn roeping gevonden. Hij houdt van zijn vak en ziet binnenkort alweer fraaie producties op zijn pad komen: “Eén van de dromen die uitkomt is dat we dit najaar weer een nieuwe serie ‘Oases in de Oriënt’ gaan maken. Weer zes afleveringen waarbij we ons weer even mogen onderdompelen in een andere cultuur. En dan mag ik dat ook nog eens doen met een heel fijn team. Daar maak je mij echt gelukkig mee.” De uitrusting van Dave Frederking • Aaton Cantar mini, digital field mixer/recorder • Aaton, auxiliary mix buses and automixing option • Aaton A-Box 8, control box • Schoeps CMIT-5U, shotgun mic • Schoeps CCM-41, super cardioid mic • Schoeps CCM-8, figure eight mic • Neumann KM-184, cardioid mic • Audio Technica BP-4029, stereo shotgun mic • Cinela PIA-1, windshield kit • Cinela Zephyx, windshield kit • Rycote WS-2, windshield kit • Rycote WS-3, windshield kit • Panamic Maxi 4, carbon boom • 3 x Shure ADX5D, digital receiver • 6 x Shure ADX1M, digital transmitter • 1 x Shure ADX2/K9H, microphone • 1 x Shure AD3, plug-on transmitter • 1 x Shure AD610, showlink access point • 2 x Shure SBC840, ethernet 8-bay charger • 2 x Sennheiser SK 500 G4, wireless system – IFB • 4 x Sennheiser EK IEM G4, wireless system – IFB • 1 x Sennheiser EK 100 G4, wireless system • 1 x Shure Twinplex TL45/black, lavalier mic • 1 x Shure Twinplex TL45/white, lavalier mic • 4 x Shure Twinplex TL45/beige, lavalier mic • 4 x Shure Twinplex TL46/beige, lavelier mic • 2 x Shure Twinplex TL48/black, lavalier mic • 2 x Shure Twinplex TL48/white, lavalier mic • 6 x Sanken COS-11D/black, lavalier mic • 2 x Sanken COS-11D/white, lavalier mic • 2 x Betso Bowtie, wideband antenna • 4 x Tentacle, timecode lockit • 1 x Ambient ACL-204, timecode lockit • 2 x Beyer Dynamic DT 770 Pro, headphones • 4 x Swit S-8080S, v-lock battery • 2 x Swit S-3822S, v-lock charger • 5 x Audioroot eSmart battery • 1 x Audioroot eSmart dual charger • 1 x Midas Venice 160, mixing console • 2 x Fostex 6301, active personal monitor • Apple MacBook Air, laptop • Kudo Master 30″, C-Stand/sliding leg • Boom-boy + gobo, accessoires • Adicam, filmcart De studio Dave Frederking beschikt over een eigen nabewerkingsstudio met een complete Pro Tools Ultimate set: • Avid Media Composer 2021 • Pro Tools | Ultimate 2021 • Pro Tools | HD Native (2x) • Pro Tools | HD Omni (2x) • Pro Tools | HD I/O interface • Pro Tools | Sync • Digidesign C|24 controller • Dynaudio BM5 mkIII monitors • Sony CDP-D500 CD player • Sony PCM-R500 DAT recorder (2x) • Fostex D-15 master recorder • Tascam MD-350 recorder • Tascam 112 mkII tape deck • BSS DPR-944 compressor (2x) • BSS DPR-422 compressor (2x) • BSS FCS-966 graphic equalizer • Mac Pro 3,0 GHz 8-core, 64 GB • Samsung 49″ curved monitor • Waves Diamond plug-ins • Waves Gold plug-ins • Waves Broadcast plug-ins • FabFilter Pro plug-ins • Izotope RX7 advanced • Sound Ideas libraries |