Interview Allan Hardenberg (ALDA Live): De crisis nuttig besteed
Dat je ook in tijden van lockdowns en een stilgevallen branche nog veel kunt doen, bewijzen ze bij ALDA (Live - tot voor kort ALDA events). Een kantoor openen in Roemenië, nieuwe concepten bedenken en bestaande concepten perfectioneren, een naamsverandering, nieuwe partnerschappen en bijvoorbeeld een show van Armin van Buuren voor 60.000 man bij het Primaverii Paleis in Boekarest. We spraken directeur en mede-oprichter Allan Hardenberg over de ontwikkelingen bij ALDA en in de branche: "We zijn momenteel niet blij met hoe het in Nederland allemaal loopt, maar zijn helemaal klaar voor de toekomst."
AV-Entertainment Nr4 2021
» Alles binnen bereik in Diginet webshop: makkelijker bestaat niet
» Column John Huijbregts: Drone
» Villrich Broadcast I Consultancy & Sales: bekend gezicht in nieuwe jas
» NDI 5: volgende stap voor NDI
» Geluidstechnicus Dave Frederking: "Zo complex mogelijk graag"
» Dimi Theuwissen en Chauvet Professional: conferentie Europees Parlement in het licht
» Flexibel en simpel: culturele werkplaats De Nieuwe Schuur
» Dimmer-upgrade voor Chassé Theater
» Hermen Klerks (Stagelight) over NSS 2014:
» Drukte in de lucht: het belang van PMSE
» De geschiedenis van de draadloze microfoon
» Hulp bij storing
» Compleet nieuwe wereld: Remastered
» Interview Allan Hardenberg (ALDA Live): De crisis nuttig besteed
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Interview Allan Hardenberg (ALDA Live): De crisis nuttig besteed
Interview Allan Hardenberg (ALDA live) De crisis nuttig besteed Dat je ook in tijden van lockdowns en een stilgevallen branche nog veel kunt doen, bewijzen ze bij ALDA (Live - tot voor kort ALDA events). Een kantoor openen in Roemenië, nieuwe concepten bedenken en bestaande concepten perfectioneren, een naamsverandering, nieuwe partnerschappen en bijvoorbeeld een show van Armin van Buuren voor 60.000 man bij het Primaverii Paleis in Boekarest. We spraken directeur en mede-oprichter Allan Hardenberg over de ontwikkelingen bij ALDA en in de branche: “We zijn momenteel niet blij met hoe het in Nederland allemaal loopt, maar zijn helemaal klaar voor de toekomst.” Zo’n 25 jaar nadat Allan Hardenberg zijn eerste grote feest organiseerde, stond er voor ALDA een bijzondere productie op de agenda. In het weekend van 4 en 5 september had de duizendste A State Of Trance show van Armin van Buuren (voor wie de organisatie al twintig jaar werkt) moeten plaatsvinden in de Jaarbeurs, maar een paar dagen voor ons gesprek is definitief bekend geworden dat die show niet door mag gaan. “We zagen het aankomen, maar omdat bij ons meer dan de helft van de bezoekers uit het buitenland komt, kregen we er elke dag honderden berichten over binnen van mensen die zich afvroegen of het nog doorging, aangezien ze ook met vliegtickets en hotelboekingen zaten. ‘Waarom moeten jullie tot 13 augustus wachten?’, was de vraag. Dan kunnen wij wel beginnen over verzekeringen, garantiefondsen en het feit dat we zelf niet kunnen cancellen, maar dat is voor hen dan even niet zo boeiend. Mentaal waren we er op voorbereid, maar het is wel lastig. Ook omdat we in andere landen zien dat daar wel alles kan en mag. Die verschillen zijn de laatste weken erg groot. En als je dan ziet hoe ze in de voetbalstadions om elkaar heen hangen en iets als de Formule 1 wel door mag gaan. Er wordt met twee maten gemeten. Veel dingen snap ik altijd wel in het beleid, maar dit vind ik krom.” Genoeg om handen Uiteraard frustreert het, maar Hardenberg is er de man niet naar om bij de pakken neer te zitten. Natuurlijk scheelt het daarbij dat hij met ALDA over de hele wereld actief is en op veel plekken de dingen inmiddels wél weer mogen, maar ook toen dat niet zo was had hij genoeg om handen. De wereldwijde pandemie heeft Hardenberg en zijn team meer tijd en focus geboden om nieuwe concepten te ontwikkelen en bestaande concepten te verbeteren. “De begintijd van de pandemie was bizar”, vertelt Hardenberg zelf. “We hadden net A State of Trance achter de rug, toen het ineens hard ging met Covid-19. We dachten zeker te weten dat we in de zomer wel weer los konden gaan, maar dat liep even anders. Toch hebben we alleen de eerste twee weken stilgezeten. ‘Never waste a good crisis’...het is een cliché, maar ik ben inderdaad manieren gaan zoeken om de tijd toch goed mogelijk te besteden. Ik ben langs veel verschillende venues gegaan, heb netwerken aangehaald en locaties vastgelegd. Op die manier zijn we toch volle bak met groei bezig geweest. We hebben nieuwe concepten bedacht en zijn verder de diepte in gegaan met bestaande dingen. Natuurlijk zijn we niet blij met hoe het nu allemaal loopt hier, maar we zijn wel klaar voor volgend jaar en de verdere toekomst. Daar focussen we op.” Sowieso ziet Hardenberg het uiteindelijk wel weer goed komen met de evenementenbranche. “Ik denk dat het echt wel weer allemaal terug gaat komen”, geeft hij aan. “Het zit in onze genen en dat gaat er echt niet zomaar uit, maar het zal wel één of twee jaar duren voor we weer op het oude niveau zitten. En eigenlijk wil je niet op hetzelfde peil zitten, maar wil je voorop lopen. Maar goed, talent is er meer dan genoeg in Nederland en er is geen land ter wereld waar normaal gesproken zó veel festivals worden georganiseerd, dat zie ik echt wel weer terugkomen volgend jaar.” Roemenië De tussentijd is door ALDA ook benut om een kantoor te openen in Boekarest, waar mooie dingen staan te gebeuren. “We werken al zo’n 2,5 jaar in Roemenië, maar nu hebben we er ook een kantoor met dertig man personeel. Deze week beginnen we er te bouwen voor het SAGA Festival en voor 25 september staat een grote solo show van Armin van Buuren op het programma op het Constitutional Square, waar met het Primaverii Paleis het grootste gebouw van Europa staat. Daar komen zo’n 60.000 bezoekers op af, je kunt het je bijna niet meer voorstellen.” Dat laatste geldt dan vooral voor Nederland, want in andere landen gebeurt alweer een tijdje wat meer. “We hebben een partnership met het Amerikaanse Insomniac en daar zijn ze alweer een maand of twee vol aan de gang. Hard Summer in Los Angeles met 100.000 bezoekers per dag, Rolling Loud Miami...onwerkelijke beelden voor wie in Nederland zit.” ALDA Live Waar ALDA in de voorbije jaren als ALDA Events door het leven ging, is er onlangs voor gekozen om de stap naar ALDA Live te maken. Enerzijds omdat de website alda.nl door het internationale karakter van het bedrijf niet meer echt passend was (het is nu aldalive.com geworden), maar ook omdat ALDA met de overname van festival Oh My! in de urban en hiphop actief is geworden en sowieso meer met live acts en concerten in de weer is gegaan. “Zangeres Zara Larsson boekten we bijvoorbeeld al in Roemenië, maar ook in Nederland staan op dat vlak de nodige dingen te gebeuren. Op de posters staat nog gewoon ALDA hoor, maar het overkoepelende plaatje dekt de lading zo gewoon wat beter.” Hobbyen Toen Allan Hardenberg en zijn zakenpartner David Lewis begonnen aan hun carrière, hadden ze er zonder meer voor getekend als hen toen verteld werd dat ze nu zouden staan waar ze staan. “Absoluut”, reageert Hardenberg. “Ik ben een gezegend mens, aangezien het voor mij nog steeds voelt als hobbyen, maar in die begintijd was dat al helemaal zo. We wilden gewoon leuke feestjes organiseren, meer niet. Het omslagpunt kwam toen we voor het eerst een vergunning in de Jaarbeurs konden krijgen. Toen zijn we het professioneler gaan aanpakken. We hadden het geluk dat in die tijd ook Amerika openbrak voor ons genre. Eerst de hype in Europa, toen Amerika….we konden meegroeien. Goede timing inderdaad, maar dat wisten we vooraf natuurlijk helemaal niet.” Volle bak Hardenberg zit zelf nog altijd kort op de producties waaraan bij ALDA wordt gewerkt. “Met name de marketingkant vind ik erg mooi. Alle boodschappen die je ziet, de concepten, maar ik bemoei me ook graag met zaken als stagedesign, sponsoring en strategie. Tja, eigenlijk zit ik er inderdaad nog steeds volle bak bovenop. Misschien wel iets te veel af en toe, maar ik vind het gewoon nog steeds héél leuk, ook 25 jaar na dat eerste feestje.” Over Allan Hardenberg Allan Hardenberg, directeur en medeoprichter van ALDA, is al decennia lang een belangrijke speler binnen de internationale evenementenindustrie. Wat voor Hardenberg begon met het organiseren van eigen feesten in een oud pakhuis, is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal powerhouse in evenement productie, promotie en conceptontwikkeling, opererend vanuit kantoren in Los Angeles, Hong Kong, Keulen, Boekarest, Pula en Amsterdam. In totaal staan er maar liefst 1500 evenementen op de teller, georganiseerd in 57 verschillende landen. Hardenberg is over-all verantwoordelijk voor ALDA’s eigen concepten als A Day At The Park, AMF, The Flying Dutch en nieuwkomer SAGA Festival. Productioneel is hij eindverantwoordelijk voor Armin van Buuren’s A State Of Trance en Armin Only tournees sinds 2007. |