AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Flexibel en simpel: culturele werkplaats De Nieuwe Schuur

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2021


Culturele werkplaats De Nieuwe Schuur 
Flexibel en simpel


In het Brabantse Herpt is de afgelopen tijd hard gewerkt aan de realisatie van culturele werkplaats De Nieuwe Schuur, een inspirerende en betaalbare werkplek waar kunstenaars zich kunnen blijven ontwikkelen. Voor het ontwerp en de realisatie van het theaterlicht en -geluid werd aangeklopt bij Podiumtechniek, dat een systeem creëerde dat door íedereen bediend kan worden. 

Hans Andersson en zijn vrouw Francine Houben, van het internationaal befaamde Mecanoo Architecten, toverden op zo’n twaalf kilometer van Den Bosch een oude boerenschuur om tot culturele werkplaats om je vingers bij af te likken. Een lust voor het oog, opgetrokken uit duurzaam hout en voor iedereen toegankelijk, niet in de laatste plaats voor makers. Het karakteristieke gebouw draagt ontegenzeglijk de kenmerken van het eerdere baanbrekende werk van Francine Houben. Het echtpaar streeft naar de verbintenis van kunstenaars en bedrijven. Door die in De Nieuwe Schuur samen te brengen ontstaan nieuwe initiatieven en mogelijkheden, en kunnen die gebruikmaken van elkaars kennis en kwaliteiten. Zo vormt zich een betrokken kring van liefhebbers die de kunsten laten groeien.

Presets en opties
Podiumtechniek zorgde voor het ontwerp en de realisatie van het theaterlicht en het geluid. Om het werken met de installatie zo simpel mogelijk te maken, werd er gekozen voor een systeem met presets, waarbij bezoekende makers op een gemakkelijke manier kunnen switchen tussen een elementaire licht- en geluidsplan, en een uitgebreidere set-up met aanzienlijk meer mogelijkheden voor enscenering. In deze presets zitten de standen voor het licht en geluid én bijvoorbeeld de inschakelvertragingen voor de SRS switchpacks, zodat niet alle apparaten en armaturen tegelijkertijd aan gaan. Deze presets zijn ondergebracht in een Symetrix Prism 8x8 die op zijn beurt op afstand wordt bediend door een touchscreen aan de muur of een aangesloten computer. De lichtstanden worden verzorgd door een Visual Productions CueCore, die de standen in de Symetrix volgt. Zo ontstaat een foolproof systeem waarbij er in de meest voorkomende situaties geen technicus nodig is om het licht en het geluid in te stellen. Ook als de beamer of de vier draadloze microfoons worden ingezet kan dit zonder dat er een technicus aan te pas hoeft te komen, terwijl de opties om het licht en het geluid op de juiste plaats te krijgen te allen tijde beschikbaar zijn.

Als er meer wensen zijn met betrekking tot het licht en het geluid, kan gebruik worden gemaakt van de Allen & Heath SQ-5 mengtafel en de Infinity Chimp 300.G2 lichttafel. Er zijn daarnaast meer dan genoeg faciliteiten om eigen apparatuur via netwerkaansluitingen te verbinden met de aanwezige speakersystemen en armaturen in het grid.

Moving heads voor flexibiliteit
Alle armaturen voor de theaterbelichting zijn moving heads. Er hangen JB-Lighting P12's als profielspots en Chauvet beamwashes. Dit is, naast het gebruik van de Symetrix Prism 8x8, een van de aspecten die het werken met presets mogelijk maakt. Wanneer er specifieke plaatsen in de ruimte moeten worden belicht, kan daar met de moving heads een optimaal 'plaatje' bij worden gemaakt. De P12 is voor veel theatertoepassingen een ideaal armatuur, vooral doordat de afmetingen beperkt zijn en de geluidsproductie vrijwel nihil, terwijl de lichtopbrengst, optische prestaties en mogelijkheden op een héél hoog niveau staan. Dat maakt de P12 tot een favoriete schijnwerper van ambitieuzer lichtontwerpers. 

Digitale audio via Dante
Alle connecties op het gebied van audio maken gebruik van Dante; de verbindingen tussen de aansluitpunten op het podium, microfoons, mengtafel en versterkers zijn volledig digitaal. Hierdoor is het bij de verandering van de toepassing niet noodzakelijk om audio handmatig te patchen. De Symetrix Prism 8x8 zorgt voor de benodigde audio-aansluitingen en doordat die intern ook voorzien is van een eenvoudig mengpaneel dat via het touchscreen wordt bediend is het systeem gemakkelijk schaalbaar. De bediening is dan ook enerzijds extreem flexibel en anderzijds – en dat was het doel - buitengewoon simpel.

Mobiele techniekhoek
Vanaf de techniekhoek, die overal in de zaal kan worden geplaatst, kan het geluid worden bediend d.m.v. een Allen & Heath SQ-5 mengtafel, die uiteraard is voorzien van Dante-faciliteiten. Het FOH-geluid wordt geproduceerd door versterkers en (passieve) luidsprekers van Voice-Acoustic. Hiervoor is gekozen omdat de integratie van de weergevers en versterkers optimaal is. Daardoor is er een extreem bedrijfszeker systeem ontstaan, waar ook het gebruik van Dante een niet onbelangrijk steentje aan bijdraagt. Voice-Acoustic-systemen produceren ook bij hogere volumes geluid met hifi-kwaliteiten, waardoor ze bij uitstek geschikt zijn voor het doorversterken van akoestische bronnen.

Er is gekozen voor een 10-kanaals systeem: in elk van de vier hoeken hangt een Voice-Acoustic Modular 10 (10” woofer / 1" tweeter met 1.7” spreekspoel) en voor het laag zijn er vier subwoofers. De overige twee kanalen zijn voor het aansturen van floormonitors, waarvoor twee extra Voice-Acoustic Modular 10’s kunnen worden ingezet.

Subwoofers in het dak
Het laag wordt verzorgd door vier Voice-Acoustic Paveosub-112’s 12”-subwoofers, die aan het plafond zijn bevestigd. Daardoor bevinden zich op of rondom het speelvlak geen obstakels en ontstaat er letterlijk een ‘vlakke vloer’. De versterkers, twee driekanaals Voice-Acoustic HDSP-3A's en een vierkanaals Voice-Acoustic HDSP-4A leveren in het totaal 16.000 watt aan 4?. Duidelijk moge zijn dat er voldoende overhead is om perfect beheerst geluid te leveren.

Flexibel netwerk
Er zijn vier stageblokken die op elke gewenste plek in de ruimte kunnen worden ingezet. Deze zijn voorzien van tweemaal powerCON en een netwerkaansluiting. Die zijn letterlijk multifunctioneel. De CAT-netwerkaansluiting kan worden gebruikt om een lichttafel op het DMX-netwerk aan te sluiten, maar ook om een mengtafel met Dante te verbinden met de speakers voor FOH of monitoring. Daarnaast verzorgt het CAT-netwerk voor videopresentaties de verbinding tussen een zelf meegebrachte computer en de beamer die projecteert op het 180”-scherm.

De stageblokken kunnen vrijelijk op elke plek worden neergelegd, zoals in de jazzkelder en op het terras buiten. De netwerkwerkaansluiting op het stageblok kan dus worden gebruikt voor audio, DMX én video. Waar je het op aansluit bepaalt de feitelijke functionaliteit en je hebt met de twee powerCON-aansluitingen altijd meteen stroom voorhanden. Voor het aansluiten van meegebrachte bronnen zijn er converters aanwezig: HDMI > ethernet (Muxlab), analoge audio > Dante (Audinate) en DMX > Art-Net (Chauvet). Dat maakt dat het systeem extreem flexibel is en zo kunnen letterlijk alle hoeken en gaten van alle ruimtes worden benut voor voorstellingen, repetities en presentaties.

Ruimte voor creativiteit
Bij regulier gebruik worden echter alle instellingen gemaakt door middel van een touchscreen aan de wand. Het systeem bij De Nieuwe Schuur is een geavanceerde manier om ruimte te scheppen voor creativiteit, met name door de simpele bediening, maar laat zich ook uitstekend inzetten voor gecompliceerde, veeleisende producties en presentaties.
 
 
Meer informatie via: www.podiumtechniek.nl en www.denieuweschuur.nl



 
Algemene voorwaarden | privacy statement