AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

DOP Max Maloney: "Aan de creatieve kant ben je nooit uitgeleerd"

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2021

De uitrusting van DOP Max Maloney
“Aan de creatieve kant ben je nooit uitgeleerd”

In onze serie 'De uitrusting van' vertelt een professional over het vak en het materiaal waarmee hij of zij werkt. De beurt is aan DOP Max Maloney, die tevens eigenaar is van Maloney Amsterdam, een gevestigd camera- en lichtverhuurbedrijf. “Het gaat steeds meer om wat je ermee doet in plaats van waar je het op draait.”

Dat Max Maloney in de wereld van film en tv is terechtgekomen is niet gek. Zijn opa werkte in de jaren zestig al voor de televisie en zijn moeder trad daarna in diens voetsporen. Als kind mocht Maloney vaak mee naar de televisiestudio’s en dat was natuurlijk spannend. “Ik vond ook toen overigens de camera’s en techniek al het meest interessant”, vertelt hij nu. Maloney wist welke kant hij op wilde en studeerde in 2010 uiteindelijk af aan de Filmacademie in Amsterdam. “Daarna ging ik als clapper loader aan de slag bij diverse speelfilms en ontwikkelde ik mezelf stapje voor stapje steeds verder. In de beginjaren heb ik met DJ’s de hele wereld over gevlogen en heb ik veel landen gezien. Langzaamaan ben ik vervolgens steeds grotere projecten gaan draaien.”

Mens en cameraman
Maloney merkte door de jaren heen dat je voor zijn vak veel praktijkkennis nodig hebt, maar dat je de dingen zeker ook met een visie moet doen. “Ik las ooit in het magazine American Cinematographer een quote van een cameraman die zei dat het belangrijker is wat je in je vrije tijd doet, dan wat je tijdens je werk doet. Die uitspraak is altijd blijven hangen en naarmate ik ouder word, wordt het ook steeds relevanter. Hoe meer praktijkkennis je hebt, hoe sneller je de oplossing voor een bepaalde situatie hebt, maar hoe breder je als mens georiënteerd bent, hoe meer je aan een project kunt bijdragen. Dat is uiteindelijk toch het belangrijkst. Je bent dus zo goed als wat je meeneemt naar een project en dat is breder dan alleen de vakkennis die je aan boord hebt.”

Afwisseling
Op het moment van spreken heeft Max Maloney net gewerkt aan de nieuwe Costa-speelfilm, maar ook commercials, documentaires, korte films, corporates en series staan op zijn CV. Juist die afwisseling maakt het voor hem ook interessant, geeft hij aan: “Het ene moment sta je een grote corporate shoot in Amerika te doen waarin je vooral project- en  klantmanagement doet, het andere moment ben je een intieme documentaire met alleen een geluidsman en een regisseur aan het draaien. Niet altijd hetzelfde doen houdt je fris en uit elke klus haal je informatie en leer je wat. Ik denk dan ook dat het goed is als je als cameraman niet enkel één ding doet.”

Homies
Gevraagd naar zijn favoriete genre geeft Maloney aan dat hij merkt dat hij de vrijheid van speelfilms heel fijn vindt. “Je hebt dan geen klant die meekijkt en je bepaalt samen met de regisseur, production designer en de overige crew hoe iets eruit moet zien en hoeft vervolgens niet eerst om goedkeuring te vragen. Je kan dan ook creatiever omgaan met scènes omdat ze deel uitmaken van een groter verhaal en niet op zichzelf staan. Persoonlijk vind ik zwarte komedies het leukst om te maken. De Coen Brothers maken bijvoorbeeld goede en vermakelijke films in dat genre.” Als meest bijzondere project waar hij aan gewerkt heeft, noemt Maloney ook een speelfilm: “Dat is de speelfilm Homies geweest, met Jon Karthaus. Dat was heel bijzonder, omdat ik toen voor het eerst mocht doen waar ik al 28 jaar van droomde. Dat was echt een kans die we met de hele ploeg met beide handen hebben aangegrepen en die energie voel je in de film ook. Allemaal jonge makers die voor het eerst iets groots mochten doen. Soms is het, als je bijvoorbeeld midden op de dag tijdens het filmen in Spanje in de regen op het strand staat, heel goed om nog even aan die energie terug te denken om er weer met frisse moed tegenaan te kunnen.”

Alles voorhanden
Als eigenaar van een verhuurbedrijf heeft Maloney het geluk dat hij per project kan kiezen welke camera’s, lenzen en accessoires het beste bij de klus passen, simpelweg omdat alles nu eenmaal voorhanden is. “Ik merk wel dat ik voor films toch bijna altijd de Arri Alexa Mini (LF) kies”, vertelt hij. “Deze camera geeft out of the box het mooiste beeld en werkt het makkelijkst. Uiteindelijk moet de techniek je helpen en niet in de weg zitten. Bij Arri snappen ze dat, door hun jarenlange ervaring met film. Qua lenzen kijk ik wat bij het project past. De Cooke’s zijn vaak lenzen waar je op uitkomt, omdat ze een mooie balans hebben tussen technisch goede kwaliteit, maar niet zó goed dat het super strak wordt. Er zit net genoeg smaak aan dat het een subjectieve interpretatie van de werkelijkheid is.” 

Arri
Waar Arri het volgens Maloney wint van andere camera’s is op gebruikersgemak en beeldkwaliteit. “Ze hadden als eerste een sensor die twee keer wordt uitgelezen en de low en high lights combineert om zo een groot dynamisch bereik te krijgen”, legt hij uit. “Daarnaast hebben ze een color science die een wat creatievere interpretatie is dan bijvoorbeeld bij Sony en Canon. De camera’s zijn lekker simpel, hebben maar één logprofiel en niet allemaal zelf te kiezen gammacurves en log-opties. Arri heeft gezegd: ‘dit is het mooist volgens ons, dus dit is je enige keuze’. In tegenstelling tot bijvoorbeeld RED, waar ze zeggen: ‘hier is de data van de sensor en hier zijn honderd manieren om er beeld van te maken, kies zelf maar’. Volgens mij ligt daar het succes van de Arri-camera’s.”

The Two Popes
Talent, hard werken, doorzettingsvermogen, managementskills en inhoudelijk weten wanneer je wel of niet iets moet doen. Dat is volgens Maloney de combinatie die nodig is om goed te zijn in zijn vak. “Een goede cameraman maakt de juiste keuzes voor een project”, legt hij uit. “Ik zag laatst The Two Popes op Netflix, wat sowieso een aanrader is. Die is regelmatig tegen het lelijke aan gedraaid, met veel overbelichte ramen, slordige belichting en chaotische kaders. Voor zo’n film is het verleidelijk de klassieke periode look te kiezen, maar hier was veel meer een documentaire-stijl gekozen. Tegen het einde voelde ik meer voor de karakters en had ik ook meer het gevoel iets echts gezien te hebben. Dus het was een goede keuze van de cameraman om zo ‘bold’ te gaan. Het gaat uiteindelijk nooit om de spullen, maar om de keuzes die je maakt in wat je wel en niet laat zien. De beste verhalen zijn die waar het beeld wat toevoegt aan het verhaal. Niet alleen de pratende mensen in beeld brengen, maar een extra laag in de vertelling toevoegen dus, zowel in docu als fictie.” 

Verhuur
Naast zijn werk als DOP is Max Maloney ook de eigenaar van Maloney Amsterdam, waarmee hij camera’s, licht en accessoires verhuurt. “We zitten nu sinds vijf jaar in ons huidige pand, maar daarvoor deed ik dat al gewoon vanuit huis”, vertelt hij. “Het is heel organisch en onbedoeld gegroeid. Ik kocht een camera voor mezelf en dat was toen nog veel minder standaard dan nu. Die camera verhuurde ik aan vrienden en dat werden daarna al snel ook vrienden van vrienden en verder. Mijn eerste werknemer werkte dagelijks bij mij thuis en dat was wel het moment waarop ik inzag dat het wat uit de hand begon te lopen en ik een kantoor nodig had.” Daarna is het met Maloney Amsterdam alleen maar harder gegaan. “Op onze huidige locatie hebben we al vier keer kunnen uitbreiden. We werken nu met twintig mensen, zijn zeven dagen in de week geopend en zijn een gevestigde naam geworden.”

Spannende tijd
Vanuit beide professies houdt Maloney uiteraard in de gaten wat de markt te bieden heeft en wat de trends van het moment zijn. Wat hem daarbij opvalt is dat er nog nooit eerder zó ontzettend veel goede camera’s, lenzen en accessoires zijn geweest als nu: “Standaarden vervagen en de iPhone 13 heeft inmiddels automatische blur voor video en prores. Video’s moeten in 9:16, 1:1 en 16:9 tegelijk worden opgeleverd, je hebt RF, EF, PL, L, MFT en LPL mounts voor camera’s...alles gaat door elkaar heen. Het is daarmee een spannende tijd, maar als verhuurder is het ook ingewikkeld. Er komt zo ontzettend veel uit dat je moet kiezen waar je wel en niet in investeert. Daarnaast heb je ook steeds meer kennis nodig. Vroeger draaide je op een S35, een S16 of een RED of Arri. Nu kan je vijftien verschillende serieuze camera-opties kiezen en elke week komt er wel een nieuwe lenzenset bij. We leven in een tijd waarin top-beeldkwaliteit voor iedereen binnen handbereik is, dus het gaat steeds meer om wat je ermee doet in plaats van waar je het op draait.”

Alle kanten op
Gezien de snelheid waarmee de ontwikkelingen elkaar opvolgen, is het niet verwonderlijk dat Maloney het vak door de jaren heen heeft zien veranderen. Zo ziet hij dat vroeger iedereen wat meer het klassieke pad bewandelde, met eerst jarenlang assisteren en daarna langzaam doorgroeien. “Omdat streamen, online, tv en film steeds meer raakvlakken hebben en door elkaar heen lopen, zie je ook carrièrepaden steeds meer alle kanten op gaan”, legt hij uit. “Dat, gecombineerd met de gigantische hoeveelheid technische keuzes, maakt dat iedereen het meer op zijn eigen manier doet. Dat geeft soms verfrissende resultaten, maar is soms juist ook lastig werken. Het zorgt er in ieder geval wel voor dat de concurrentie is toegenomen op alle vlakken en dat het steeds meer over de inhoud gaat. Iedereen krijgt dus meer kansen om zichzelf te bewijzen, wat goed is.”

Eigen benadering
Ook Maloney doet zijn werk op zijn eigen manier, maar een typische ‘Maloney-manier van werken’ is er toch niet echt, geeft hij zelf aan. “Dat komt doordat elk project om een eigen benadering vraagt. Dat is ook meteen wat het spannend maakt. Ik denk dat ik over het algemeen de wat grotere commerciële films draai en goed ben ik projectmanagement: een wat grotere crew aansturen en zorgen dat we gefilmd krijgen wat we willen. Dat is bij de grotere films behoorlijk lastig soms, omdat er veel meer vastligt en je soms niet zo flexibel bent als je zou willen.”

Lichtkunstenaar
“Het is misschien cliché, maar Roger Deakins is toch wel een van de betere mensen in het vak, omdat hij een echte lichtkunstenaar is”, reageert Maloney als we hem vragen naar mensen wiens werk hij bewondert. “Zijn films zien er altijd waanzinnig uit qua licht en kadrering, welk genre het ook is. In Nederland vind ik Mark van Aller goed, die weet ook altijd een uitgesproken sfeer neer te zetten. Ook Emmanuel Lubezki is iemand die altijd een interessante invalshoek weet te vinden en vooral op het gebied van lenskeuze en draaistijl gedurfde keuzes durft te maken die ik zelf niet zo snel zou durven te maken, maar die vaak wel goed uitpakken.”

Nooit uitgeleerd
Maloney doet zijn werk met plezier. “Ik vind de combinatie van creativiteit en techniek het leukste”, geeft hij aan. “Aan de ene kant is het een ambacht waarvan je de tienduizend uur moet volmaken om handigheden in de vingers te krijgen op technisch vlak, maar aan de creatieve kant ben je nooit uitgeleerd en die groeit mee met je eigen leven. Je leert en probeert altijd nieuwe dingen met het nieuwste technische speelgoed. Het vak kan dus nooit vervelen.”  





 






 
Algemene voorwaarden | privacy statement