AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Tweesprong van Clouseau gevangen in licht

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2021


Painting With Light en CHAUVET Professional
Tweesprong van Clouseau gevangen in licht 

“Deze keer wilde ik teksten die aan de ribben bleven plakken”, vertelde zanger Koen Wauters tegen een journalist toen hij sprak over Tweesprong, het nieuwe album van Clouseau. Het album werd dan ook een openhartige zoektocht naar gruizige, échte ervaringen uit het leven van Wauters. Painting With Light vertaalde dat naar een passend lichtplan voor de tour die Clouseau startte op het moment dat het eindelijk weer mocht. 

Fotografie: Picturesk

Luc Peumans en zijn team bij Painting With Light verzorgen al 25 jaar het licht bij de shows van Clouseau en weerspiegelen hun evoluerende geluid op het podium met rijk getextureerde panorama's. Ook nu beweegt Peumans zich weer synchroon met de band en vat hij visueel de essentie van "Tweesprong", met een ontwerp dat zowel gedurfd is (in overeenstemming met de geest van de nummers) als uitnodigend, om Clouseau's terugkeer naar touren te vieren na de pandemische lockdown. "We belichten Clouseau al een hele tijd, dus er is een connectie en veel begrip tussen ons en de band", aldus Peumans. “Zoals het management en de broers Koen en Kris ons vertelden: een Clouseau-concert is een beleving voor het publiek en de lichtshow is daar een integraal onderdeel van, dus het is enorm belangrijk dat dit op elke locatie zo optimaal mogelijk gebeurt. Zulke uitspraken maken ons blij en we weten daarmee dat de opdracht geslaagd is.” Volgens Peumans is altijd sprake van een natuurlijk proces bij het maken van een ontwerp: “Voor deze show hebben we ons speciaal laten inspireren door het ‘tweesprong-thema’. Het ontwerp is krachtig, met sterke scenische elementen.”

Om de looks te bereiken die hij voor ogen had voor de terugkeer van Clouseau naar het touren, gebruikt Peumans een set die wordt aangevoerd door een substantiële collectie CHAUVET Professional-armaturen, geleverd door Splendit. Deze armaturen omvatten 28 Maverick MK1 Hybrid en 32 Maverick MK Pyxis armaturen, evenals 12 Rogue R2X Wash units, 30 STRIKE P38 blinders en 82 lineaire strips (58 EPIX Strip Tour en 24 EPIX Strip Tour 50).

Tourvriendelijk
Het team van Painting With Light maakte het ontwerp voor de Tweesprong show in eerste instantie al vóór de pandemie. Er werden zelfs al twee shows gespeeld voordat alles werd stopgezet. Nu is de show terug, vooral op outdoor festivals, maar door de geldende veiligheidsprotocollen met een kleiner publiek en een kleinere crew. “Bruno Jacobs en het hele team van Splendit hebben fantastisch werk geleverd door tourvriendelijke systemen te creëren die heel makkelijk in te stellen zijn, maar ons toch de mogelijkheid bieden om heel intense shows af te leveren”, vertelt Luc Peumans. “Ook tourmanager Bert De Beleyr van Greenhouse Talent verdient veel credits voor het feit dat deze complexe set overal kan worden neergezet. In het verleden heb ik zelf ook het tourmanagement en de productie gedaan, maar deze keer hebben we het ander aangepakt, zodat ik zelf meer tijd heb voor het werk van Painting With Light. Onze eigen Jeroen Opsteyn draagt er ook aan bij dat we alles elke keer weer op een rijtje hebben. Hij heeft dit alles op virtuoze wijze geprogrammeerd en zorgt er altijd voor dat de show uiteindelijk is zoals we het allemaal voor ogen hadden.”

Verscheidenheid
De sleutel tot het bereiken van deze visie voor de show is een verzameling van acht Y-vormige structuren. Die waren gerangschikt in een omgekeerde U, omlijsten de drum riser en trekken de aandacht naar het midden van het podium. Elk van deze structuren is gemaakt met EPIX-strips en heeft een Maverik MK Pyxis aan elk van de drie beentjes van zijn Y. Door gebruik te maken van de continue pan- en tiltbeweging en individueel bestuurde RGBW-pixelringen van de Pyxis-armaturen, vertrouwt Peumans op de armaturen om een duizelingwekkende verscheidenheid aan looks te creëren. “Dit is de eerste keer dat ik deze armaturen gebruik”, vertelt hij. “Ik ben erg blij met de interessante verscheidenheid aan looks die ze ons hebben gegeven.”

Gedurfde patronen
Peumans heeft nog meer variatie aan de show toegevoegd door de manier waarop de EPIX-strips worden gebruikt te veranderen, soms door de Y-vorm te vervangen en ze te onthullen als eenvoudige rechte lijnen. Op andere momenten laat hij de strips volledig uitschakelen en laat hij met de Maverick Pyxis-units het podium baden in levendige kleuren van hun centrale wash-LED, terwijl de buitenste rand van pixels een betoverende look creëert. Als aanvulling op het licht van de centrale Pyxis- en EPIX-units zijn er de aerial- en sweeping lights van de Maverick MK1 Hybrids, die aan een hangende truss worden opgehangen en langs het podiumdek zijn gerangschikt. Met hun heldere en gedurfde kruisende patronen zorgen de 440W hybride units voor een boeiend contrast met het zachtere licht van de washes. Ze betrekken het publiek ook met goed getimed publiekslicht.

Weerspiegeling
Er zijn geen videowalls verwerkt in de Clouseau-show. In plaats daarvan vertrouwt Peumans op een muur van licht van zijn STRIKE P38-armaturen. Naast het leveren van een grote, gedurfde achtergrond, creëren de 90W warmwitte blinders volop mogelijkheden om de artiesten een silhouet te geven. “Dit is een zeer dynamische rock-'n-rollshow”, zei Peumans. “We wilden geen videomuur, omdat we intense achtergrondverlichting wilden om de show te definiëren. Dit is veel meer een weerspiegeling van de geest van waar het allemaal om ging." Clouseau-fans die na een lange, koude lockdown voor deze ‘Tweesprong’ staan, begrijpen dat sentiment volledig.
 
 
Algemene voorwaarden | privacy statement