SAGA Festival: Nederlandse enclave in Boekarest

Een maand voordat SAGA Festival zou losbarsten, werd het organisator en producent ALDA duidelijk dat de capaciteit van de oorspronkelijke locatie (een park in de Roemeense hoofdstad Boekarest) niet voldeed. Producenten Rik Smeets en Maarten Hoogland stapten in het vliegtuig en vonden een dag later een nieuwe locatie. "Toen begon een traject van designs aanpassen, areas omgooien en het met een Nederlandse enclave aan leveranciers alsnog op indrukwekkende wijze voor elkaar krijgen. Na zo’n lange tijd voelden we ons echt als koeien die na lang binnen zitten eindelijk weer de wei in mochten."
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

SAGA Festival: Nederlandse enclave in Boekarest

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2021


Nederlandse enclave in Boekarest
SAGA Festival

Een maand voordat SAGA Festival zou losbarsten, werd het organisator en producent ALDA duidelijk dat de capaciteit van de oorspronkelijke locatie (een park in de Roemeense hoofdstad Boekarest) niet voldeed. Producenten Rik Smeets en Maarten Hoogland stapten in het vliegtuig en vonden een dag later een nieuwe locatie. “Toen begon een traject van designs aanpassen, areas omgooien en het met een Nederlandse enclave aan leveranciers alsnog op indrukwekkende wijze voor elkaar krijgen. Na zo’n lange tijd voelden we ons echt als koeien die na lang binnen zitten eindelijk weer de wei in mochten.”

Eigenlijk had de eerste editie van SAGA Festival vorig jaar al moeten plaatsvinden, maar Covid-19 besloot anders. Juni 2020 werd uiteindelijk september 2021, maar toen was het dan ook echt eindelijk zo ver. Gewoon de plannen van 2020 kopiëren was er echter niet bij. “Sterker nog, zelfs de originele plannen voor september 2021 moesten compleet worden omgegooid”, vertelt Hoofd Productie Rik Smeets, die samen met Maarten Hoogland verantwoordelijk was voor de productie van SAGA. 

Omgooien
Eigenlijk zou het festival plaatsvinden in een park bij het immense Primaverii Paleis in Boekarest, maar een maand voor het begin van SAGA bleek er een capaciteitsprobleem te zijn. “In combinatie met de Covid-regels die er bij kwamen, bleek het niet realistisch te zijn om het daar te laten plaatsvinden”, legt Smeets uit. “Toen we het telefoontje met die mededeling kregen zijn Maarten en ik in het vliegtuig gestapt om een nieuwe locatie te gaan bekijken.” Die locatie was de vliegtuigwerf waar SAGA uiteindelijk daadwerkelijk heeft plaatstgevonden. Smeets: “Een dag nadat we in Boekarest aankwamen hebben daar al een deal mee kunnen maken en moesten we de boel gaan omgooien om alles passend te maken voor de nieuwe locatie.”

Kennisoverdracht
“Dat weekend zijn we meteen alle designs gaan omgooien, waarbij we voortdurend bleven schakelen met de leveranciers”, legt Smeets uit. “De bedoeling was in eerste instantie om veel met lokale partijen te doen, maar daar hadden we toch te weinig vertrouwen in. Het geluk bij een ongeluk was dat juist dat weekend bleek dat in Nederland op festivalgebied nog niet veel zou mogen en dat dus veel spullen beschikbaar waren. Zo kregen we al die leveranciers mee, iedereen was blij op die manier wat te kunnen doen.” De crew in Boekarest bestond wel uit Roemenen, mede omdat daar door ALDA (dat een kantoor heeft in de Roemeense hoofdstad) een team is opgeleid. “Dat zijn mensen die al ervaring hebben met evenementen in Roemenië. Zij zijn nu zijdelings met ons opgetrokken om te kijken hoe we dingen gingen aanpakken. Op die manier heeft tijdens deze productie ook de nodige kennisoverdracht plaatsgevonden. Het voordeel van een eigen kantoor in Boekarest is op die manier ook al wel gebleken.”

Aangepast
De plannen moesten in de week waarin de opbouw eigenlijk zou beginnen volledig worden aangepast. “We zouden in een park zitten waar geen binnenruimtes waren en we tenten zouden plaatsen en kwamen nu terecht op een vliegtuigwerf waar we vijf grote hangars tot onze beschikking hadden”, vertelt Smeets. “De originele ideeën bleven wel intact, maar alles moest worden aangepast naar de venue. De mainstage konden we bijvoorbeeld niet in volle glorie bouwen zoals we die bedacht hadden, maar die moest wat verkleind worden. Met een hoogte van 35 meter en een breedte van 95 meter was het wel nog steeds een flinke klapper. Met een vliegveld als buurman zat daar ook meteen de uitdaging in.”

Logistiek
Ook de logistieke kant van het verhaal was een uitdaging van formaat. “Het was een flinke operatie”, vertelt Smeets daarover. “In totaal zijn zo’n zestig trailers aan materiaal vanuit Nederland die kant op gegaan en dat werd een hele puzzel. Af en toe had je een trailer die twee dagen later uit Nederland vertrokken was, maar toch eerder op locatie was dan de trailer die eerder vertrok.” Het was dus af en toe improviseren op het festivalterrein, maar mede dankzij het feit dat met de gekozen leveranciers een soort Nederlandse enclave op Roemeens grondgebied was ontstaan, leverde dat geen problemen op. “Daardoor was het eigenlijk niet zo anders werken dan wanneer we een productie in Nederland doen”, vertelt Smeets. De site productie werd wel gedaan door Roemenen. “Dat was wel wat anders werken dan we gewend zijn”, geeft Smeets aan. “Deels ligt dat ook aan het feit dat het materiaal heel anders wordt aangeleverd dan in Nederland. Het gaat een beetje zoals het bij ons jaren geleden ging. Een hele stapel hekken, bokken op een hoop….succes ermee. Daarnaast doen ze het ook nog eens met veel te veel mensen, waardoor je elkaar in de weg loopt. Op het gebied van efficiency is daar nog wel wat te winnen.”

Prestatie van formaat
In totaal duurde de opbouw in Boekarest tweeënhalve week. “In die tijd hebben we met zijn allen echt een prestatie van formaat geleverd”, vertelt Smeets. “De mainstage was outdoor en in drie hangars werden de overige hoofdstages gerealiseerd: de techno, de house en de urban stage. Daarnaast hebben we nog een secret area gecreëerd in een leegstaand vliegtuig dat we mochten gebruiken. Alles stoelen en dergelijke hebben we uit die kist gehaald, alleen de cockpit was nog intact. Op de vlakke vloer die overbleef hebben we onder andere een DJ-set geplaatst en de buitenkant van het vliegtuig hebben we helemaal laten spuiten door lokale graffiti-artiesten. Het idee ontstond daar op locatie en dat pakte echt heel tof uit. Naderhand is het vliegtuig verkocht aan een kinderparadijs, begreep ik.” Naast deze vijf stages was er ook een silent disco in een bos gerealiseerd, was er een indoor foodhall (ingericht in jungle-stijl) en een botsautobaan die als area gebruikt werd.

Icosahedron
Absolute eyecatcher in de set was de enorme Icosahedron die voor SAGA Festival werd ontwikkeld met de hulp van onder andere Axis en Relight. Smeets: “Door Interal zijn custom made onderdelen gemaakt voor deze SAGA Cube, zoals wij ‘m noemen. Hij is speciaal gemaakt voor de mainstage en moet ook de komende jaren het icoon van dit festival blijven.” Daarnaast was bij de entree van het festival een gigantisch spiegelobject te vinden. “Dat is ontwikkeld met Jan Konings van MFX Engineering en Sandra Fischer van ShowTex. Het is de SAGA Cube in zijn volledige vorm, met in het midden het SAGA-logo, ledstrips aan de binnen- en buitenkant en uitgerust met spiegelfolie. Die folie is ondoorzichtig als er geen licht op schijnt, maar doorzichtig als er van binnenuit licht op wordt gezet. Echt een heel tof object.”

Knallen
Elke festivaldag vonden zo’n 35.000 bezoekers hun weg naar SAGA Festival. Een bijna surrealistisch beeld na anderhalf jaar zonder grote festivals. Mooi om te zien natuurlijk, vindt Smeets: “Maar sommige momenten zijn altíjd mooi. Het moment waarop het terrein opengaat bijvoorbeeld, of het eerst climaxmoment dat goed werkt. Tijdens SAGA was voor mij de zondag wel het allermooist. Het einde van de show naderde, alles was goed gegaan, iedereen was blij en wij hadden juist toen ook tijd om een moment te pakken om even echt te genieten. We zijn er ook echt trots op dat we dit met het hele team van ALDA en alle Nederlandse suppliers in zo’n korte tijd hebben geflikt. Natuurlijk verloopt dan heus niet alles soepel, maar het eindresultaat was fantastisch en iedereen heeft plezier gehad. De vergelijking met koeien die voor het eerst de stal uit mochten ligt misschien voor de hand, maar zo voelde het wel echt. Na anderhalf jaar binnen zitten was dit weer ouderwets knallen.”

De bijdrage van MFX Engineering
MFX Engineering (voorheen bekend als MotionFX) heeft voor SAGA een 12 meter hoge Icosahedron ontwikkeld. Het icoon van SAGA Festival is tour-proof ontwikkeld en gefabriceerd en op locatie geïnstalleerd. De gehele constructie is in vier weken tijd in eigen huis ontwikkeld en gefabriceerd. De constructie is opgebouwd uit dertig stuks 152mm stalen buizen die met connectiehubs aan een standaard layherdeck gemonteerd kunnen worden. De Icosahedron bevat aan de binnen- en buitenzijde 350 meter IP67 PXP Technologies pixel LED strip, aangestuurd via 150 universes die samen met 247m2 GiantMirror Transparent Silver folie van Showtex (zie ook kadertekst ‘De bijdrage van ShowTex’), gespannen in de driehoeken, het infinity effect creëren.

De bijdrage van The Art of Light
The Art of Light creëerde als vaste lichtpartner van ALDA de lichtontwerpen voor SAGA Festival. Het design is een visuele creatie van energiestromen rondom de Icosahedron, het object dat centraal stond in de algehele vormgeving van het festival. Het design visualiseert lichtenergie die opgewekt en gedragen wordt door lichtgolven in en rondom het object. De Icosahedron, het centrumobject, wordt omringd door licht van ledstrips wat de vorm en uitwisseling van energie benadrukt. 

“Het lichtdesign werd gecreëerd in een virtuele wereld op basis van het stage design”, vertelt André Beekmans. “De simulatiesoftware en de compleet uitgeruste studio in Veghel vormden de ideale situatie het licht te programmeren en alle cues voor te bereiden.” De virtuele wereld was op de millimeter nauwkeurig gelijk aan de fysieke locatie. Dit maakte dat het creatieve showteam van The Art of Light, dat naast designer André Beekmans bestond uit drie lichtoperators, met minimale tijd in Roemenië klaar was om het design tot leven te brengen.
 

De bijdrage van AXIS International 
“Na een lange periode van radiostilte in de dance-industrie, was SAGA voor ons weer een écht project van formaat”, vertelt Mark Snoeijen van AXIS International. “We wisten bij het aannemen van dit project overigens nog niet dat deze klus zo’n grote impact op het team zou hebben. Het wegvallen van de lokale partij en onze rol die veranderde van enkel de engineering en supervisie naar de gehele realisatie van de mainstage en vele andere constructies, zorgde ervoor dat de mouwen opgestroopt konden worden.”

Het ontwerp van de mainstage was klaar, diverse maatwerkconstructies waren al geproduceerd, inclusief de indrukwekkende icosaëder, die in huis ontwikkeld is samen met T&E Support en Interal. “We wisten dus exact hoeveel materiaal we nodig hadden voor alle constructies. De uitdaging was om op zo’n korte termijn deze hoeveelheden materiaal ergens vandaan te halen en en op locatie te krijgen”, vertelt Snoeijen. “Voor ons gevoel was het al vijf voor twaalf en er was nog geen enkele 207 ligger op transport. Layher Roemenië, Van Ham en CoreWorks vormden samen een trio om het materiaal te leveren voor alle constructies. Verspreid over een periode van 3,5 week hebben we op locatie gebouwd, getekend, aanpassingen doorgevoerd, genoten van het evenement en uiteindelijk weer gebroken. Zonder de hulp van onze 28-koppige crew was dit nooit gelukt!”

“Terugkijkend op SAGA hebben we ons complete arsenaal aan tools en kennis kunnen loslaten op deze productie”, gaat Snoeijen verder. “Van het 3D inscannen van de locatie, engineering, maatwerkproductie van de Icosaëder, de realisatie en uiteindelijk de kick die we krijgen om samen een project goed af te ronden. SAGA de Take-off Edition heeft ons ook tot grotere hoogte gebracht! ALDA, bedankt voor deze mooie opdracht!”


De bijdrage van GIGTECH
GIGTECH levert vaste en tijdelijke internetvoorzieningen voor evenementen en evenementenlocaties. Het SAGA Festival is een volledig cashless festival en werkt voor het betalen van consumpties én toegang verkrijgen tot het terrein met een polsbandje met RFID-chip. De oppervlakte van het terrein is groot en met twee entreeconstructies en ruim driehonderd kassasystemen en veertig oplaadpunten is er een gigantisch netwerk aangelegd. Naast het cashless- en entreegedeelte zijn alle productielocaties, artist compound, CP, FOH’s en podia voorzien van Wi-Fi verbindingen en zijn er snelle verbindingen gelegd voor de pers en mediapartijen.

Voor dit evenement is een speciale redundante 1GB/s fiberverbinding op het terrein afgelast. Standaard straalverbindingen op 5Ghz waren niet mogelijk op het terrein, dat zich op een actief vliegveld bevindt. De radarsystemen maken een stabiele verbinding onmogelijk. Om het netwerk te bouwen heeft GIGTECH een glasvezelring getrokken van ruim twee kilometer en slechts een klein aantal locaties met straalverbindingen op 60Ghz bereikt. Voor het aansluiten van alle endpoints zijn meer dan zeventig switches met UPS, veertig Wi-Fi access points en twaalf kilometer UTP kabel gebruikt.
 
 
De bijdrage van LastBlast
“Na een succesvolle ‘launch party’ in Boekarest begin 2020 en een pauze van bijna anderhalf jaar kwam eind mei 2021 het verlossende woord dat we eindelijk weer met SAGA konden starten”, vertelt Bart de Ridder van LastBlast. “Vanaf dat moment hebben we in nauw overleg met ALDA het showconcept verder ontwikkeld en zijn we met LastBlast verantwoordelijk geweest voor de creatieve en organisatorische vertaling, uitrol en regie.”

“Voor de SAGA mainstage hebben we alle show-audio in huis geproduceerd, zoals opening en closing shows, sponsormomenten en de drone shows. De visie bij het concept en ieder stuk audio brengen we zo duidelijk mogelijk in kaart aan de hand van visualisaties, (tijdcode) scripting en veel overleg met alle betrokken disciplines om zo tot maximale output te komen binnen de beoogde look & feel”, vertelt De Ridder verder. “Op locatie verzorgden we de regie op de mainstage. Daarnaast zijn wij de koppeling tussen artiesten, marketing/sponsoring en waarborgen we alle belangen op het gebied van show om samen met het showteam een zo indrukwekkend mogelijk geheel neer te zetten. Kortom, we zorgen voor synergie en een positieve vibe!”


De bijdrage van VeeMee Visuals
“Bij VeeMee visuals specialiseren we ons in live video, zowel creatie als operatie”, vertelt Skander Zouali. “We zijn VJ’s, motion graphics artiesten, 3D-ontwerpers, video operators, en vooral liefhebbers van mooie shows. Het was een prachtige gelegenheid om samen met ALDA een visuele ervaring op een gloednieuw festival in Boekarest te realiseren. Extra trots waren we op de Techno-stage, waar we in samenwerking met The Art of Light de live content draaiden in een Depence-system. Hierin hadden we de hele hangar-omgeving van de stage nagemaakt en doorgetrokken op het LED, waardoor de hal oneindig diep leek en we de vorm op allerlei manieren konden manipuleren. De virtuele objecten en het licht schakelden live mee met het ‘echte’ licht in de zaal, om een nog sterker gevoel van immersie te creëren. Op de mainstage konden we de gastoperators ontvangen met een Aquilon RS3 waardoor alles supervloeiend verliep. De video van de openings-, sponsor- en closing-shows kwam allemaal van ons team, gemonteerd op de audio van LastBlast. Vergeet tot slot niet de urban- & house-stage, waar we er ook een visueel feestje van hebben gemaakt.”

De bijdrage van Longthrow AV Productions
Casper de Jong (bedrijfsnaam Longthrow AV Productions, maar minstens zo bekend onder de naam SystemTuning) is als audioproducent al jaren betrokken bij alle producties van ALDA. “Niet als leveranciers - alle audiomaterialen kwamen van Purple Group - maar ik heb alle audio designs gemaakt en de showcrew voor de mainstage en de technostage geleverd”, vertelt hij. Alle vier de hoofdarea’s waren voorzien van een L-Acoustics PA. Bij de mainstage ging het om de K1 met KS28 subs, bij de Techno om een V-dosc met SB28 subs, de House een K2 met SB28 subs. Dat laatste geldt ook voor de Switch-area. Alle area’s draaiden daarbij op een DiGiCo mengtafel: een SD10 voor de mainstage, een SD8 voor de Techno en een SD9 voor de House en Switch.” 

De bijdrage van Stagelight
Stagelight mocht op SAGA Festival de siteverlichting verzorgen. “Een last minute aanvraag en binnen mum van tijd stond er een locatiebezoek gepland in Roemenië om samen met Rik en Maarten van ALDA Live de locatie te bekijken en te ontdekken hoe bijzonder deze was”, vertelt Luuk Haenraets. “Een vliegveld met verschillende grote hangars, vervallen panden en hier en daar wat groenvoorzieningen. Een ultieme locatie om deze met verlichting tot leven te brengen. Al snel werden de details duidelijk en kwam er zicht op wat de klant van ons verwachtte. Ons doel was om een robuust, oud en vervallen terrein te laten samensmelten in de beleving die het SAGA-concept zo uniek maakt.”

“Eenmaal terug in Nederland zijn we aan de slag gegaan met het uitwerken van een lichtplan”, gaat Haenraets verder. “Een uitdaging in tijd, omdat vijf dagen later twee trailers geladen moesten worden met onze materialen die gepland waren om ons doel te bereiken. Na de korte periode van voorbereiding zijn wij met een team van zes lichttechnici en één projectmanager gestart met de opbouw van de siteverlichting. Er is voornamelijk gebruikt gemaakt van een diversiteit aan LED armaturen, om zo enerzijds de stroombehoefte te beperken en anderzijds maximale mogelijkheden te hebben in kleuren. Tevens bouwden wij een led-lane die bestond uit een 75 meter lang trusscarré met honderden pixelgestuurde ledballetjes. We zijn twaalf dagen op locatie geweest, hebben 900 armaturen en 1km prikkabel geïnstalleerd en gedemonteerd, maar wat ons - naast de bijzondere locatie - ook zeker is bijgebleven is de super goede sfeer op het terrein. De fijne naadloze samenwerking tussen alle partijen heeft geleid tot een resultaat om trots op te zijn. Wij danken daarom het SAGA-team en ALDA Live voor het vertrouwen en deze te gekke klus.”


De bijdrage van ArtFX Events BV
ArtFX is door ALDA gevraagd om op locatie de uitvoer van de technische productie mee te begeleiden. ArtFX is een specialistisch productie en technisch tekenbureau dat internationaal opereert in een grote verscheidenheid van evenementen en gebeurtenissen. Denk daarbij aan immersive exhibitions, festivals, beurzen en muziekevenementen. De technische productie omvat disciplines die vallen onder de bouw van deze podia waaronder podiumconstructies, licht, geluid, video, decor, sfx, laser en stroom. Onderdeel hiervan was het in goede banen leiden van de op- en afbouw van vier areas. “Daarvoor moesten we onder andere de aansluiting vinden tussen lokale leveranciers en het team van leveranciers uit Nederland en de daarbij horende probleempjes oplossen”, vertelt Christian Lehota. “Samenwerking tussen de diverse disciplines is met dit soort producties ontzettend belangrijk. Het voortijdig zien van problemen is van groot belang, zodat er snel op geacteerd kan worden. Het is erg interessant te zien hoever we in Nederland zijn met alles. Zo zijn de infrastructuur en materialen in een land als Roemenië nog lang niet op het niveau zoals bij ons thuis. Na anderhalf jaar was dit een prachtige eerste productie met een aantal leuke en interessante uitdagingen die we als team goed hebben weten op te lossen.”

De bijdrage van Setworx BV
Setworx is door ALDA gevraagd om deze decorklus als uitvoerende partij op te pakken. “Daarnaast hebben we in de voorbereiding meegekeken naar de ontwerpen en hierover advies gegeven”, vertelt Christian Lehota. “We zijn met een team van elf ervaren mannen en vrouwen die kant op gereisd en hebben met een handjevol lokale crew objecten op tijd weten op te leveren. Een kleine greep van de werkzaamheden is: monteren van de doeken in de eyecather Icosaëder, afwerken van de podia met houtwerk, speciale verlichting monteren in voor gefreesde elementen, afrokken van de areas en decks, banners in de podia en objecten. We merkten zo dat iedereen het had gemist, de productie was weer echt thuiskomen.

Setworx specialiseert zich internationaal in het ontwerp, de montage, de demontage en de prefabricage van evenementen decors, stand/winkel en kantoorinrichting op.


De bijdrage van ShowTex
Grenzeloze creativiteit en verbeelding tot leven brengen, daar draait het om op het SAGA muziekfestival. En laat dat nu net zijn waar ze bij ShowTex zo goed in zijn. De enorme caleidoscoop aan de ingang liegt er dan ook niet om: met spiegelfolie en licht kan je de gekste effecten creëren. Niet minder dan 19 GiantMirror driehoeken van 5.5m hoog en breed vormen samen de zogenaamde icosaëder installatie, die custom ontwikkeld is door Alda, MFX Engineering en ShowTex. Het gigantische reflecterende veelvlak is hét symbool van het festival en visuele sfeermaker tijdens de shows. Dit is GiantMirror op zijn best.

Spiegelfolie voor events
Spiegelfolie is perfect voor een outdoor event zoals dit, wanneer op- en afbouwtijden beperkt zijn. De lichte GiantMirror is gemakkelijk te hanteren en eenvoudig te monteren, ook op grote schaal. Perfect voor tijdelijke installaties waarbij het gebruik van glas onveilig of onpraktisch is. En ook duurzaamheid, want de SAGA-installatie is volgend jaar gewoon herbruikbaar. 

GiantMirror bestaat in drie kleuren. Elk met zeer specifieke reflectie- en transparantie eigenschappen: een volle folie voor realistische spiegelvlakken, een glasheldere voor hologrammen en eentje tussenin wanneer transparantie net zo belangrijk is als reflectie. De kleurkeuze van je spiegel hangt dus sterk af van het effect dat je wilt bereiken. SAGA koos overtuigend voor de laatste. Afhankelijk van de belichting op de folie reflecteert het materiaal de lichteffecten, maar laat het toch nog achterliggende elementen doorschemeren. Een half-transparant én spiegelend oppervlak dus. Zeker in combinatie met kleurrijke LEDstrips en videoprojecties zijn de creatieve mogelijkheden van spiegelfolie eindeloos. De knappe reflecties en caleidoscopische effecten zijn dan ook de perfecte backdrop voor het elektronische muziekfestival.


De bijdrage van Interal 
“Roemenië leek wel even het nieuwe Nederland”, vertelt Jan Verheijen van Interal. “Met de link naar ALDA - smaakmakers en electronic dance events pioniers van huis uit - werd er in een zeer korte termijn een festival uit de grond gestampt dat er wezen mocht. Zowel qua aankleding als line-up.” 

“Technisch gezien was het vooral een Nederlandse productie; anders was er misschien ook niet veel van terecht gekomen”, gaat Verheijen verder. “Bijna vijf opleggers met trussmateriaal hebben we naar Boekarest gestuurd. Grootste uitdaging was om in de vakantieperiode alle stalen custom parts gemaakt te krijgen. Bijna vier ton stalen onderdelen zijn verwerkt in de eyecatcher midden op het podium. Zoals het Interal betaamt was alles weer op tijd klaar, getest en gepast en dergelijke. Onze dank gaat uit naar ALDA, Purple Group, Axis, Ruud de Deugd en Jan Siemons. Het was bijna werken als vanouds en smaakt zeker weer naar meer.” 


Over ALDA
ALDA is producent, conceptontwikkelaar en promotor van internationale elektronische muziek- en dj-concepten. Het bedrijf organiseert evenementen als AMF, A Day At The Park, Armin Only, A State of Trance, Electronic Family, SAGA Festival, We Are Connected, New Horizons, This is Me en The Flying Dutch. Sinds 2018 bundelt ALDA krachten met  Amerikaanse festival-gigant Insomniac. Samen brengen de twee vooraanstaande productiebedrijven de elektronische muziekscene naar een wereldwijd publiek. Onlangs heeft ALDA ervoor gekozen de stap naar  ALDA Live te maken. Enerzijds omdat de website alda.nl door hun  internationale karakter niet meer passend was, maar ook omdat met de overname van festival OH MY! de organisator in de hiphop en rap actief is geworden en er in de toekomst meer live acts en concerten op de planning staan. Op de posters zal gewoon ALDA blijven staan, maar ALDA Live dekt online het overkoepelende plaatje nét wat beter. www.aldalive.com

 
Algemene voorwaarden | privacy statement