AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Kunstmin Dordrecht investeert in Robe T1's

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2021

Kunstmin Dordrecht investeert in Robe T1's

Schouwburg Kunstmin in Dordrecht heeft geïnvesteerd in Robe's T1 Profile LED moving heads. De verkoop – verzorgd door Robe’s Benelux-distributeur Controllux – vond plaats net voordat de pandemie de industrie in maart 2020 stillegde. Nu, met de heropening aan de horizon, wil het theater meer T1’s aan de inventaris toevoegen om hun verouderde 2K’s op de FOH-brug te vervangen.

Fotografie: Louise Stickland

Hoofd verlichting Bart Meester en hoofd techniek en facilitaire zaken Martijn Lohuis waren beiden betrokken bij deze laatste investering in Robe. Bart is al vijftien jaar hoofd lichttechniek van de zaal. De investering volgde op een andere set T1's, LEDWash 300+'s en LEDBeam 150's die in 2019 werden gekocht voor M3, een volledig flexibele 'kale vloer'-ruimte bij Energiehuis, een opnieuw ontworpen oud elektriciteitscentralegebouw dat nu gewijd is aan cultuur en kunst. Deze levendige, multifunctionele locatie met meerdere zalen wordt gebruikt door verschillende promotors en organisaties. M3, de grootste ruimte, wordt geprogrammeerd en beheerd door het team van Schouwberg Kunstmin. Los daarvan zijn ook in andere zalen en ruimtes in het Energiehuis diverse Robe armaturen te vinden die de afgelopen jaren door Controllux zijn geleverd.

Kunstmin
Het huidige spectaculaire Kunstmin-pand dateert uit de jaren ’30 van de vorige eeuw, toen wat nu de Grote Zaal is werd toegevoegd. Het heeft in de loop der jaren verschillende renovaties ondergaan, de laatste keer tussen 2012 en 2014, waarbij de productie- en backstage-faciliteiten aanzienlijk werden opgeknapt en uitgebreid. Normaal gesproken presenteert Kunstmin, gerund door een onafhankelijke stichting en gesubsidieerd door de gemeente Dordrecht, een diversiteit aan optredens en shows, van bands met hun eigen producties tot dans- en dramashows die vaak worden verlicht door het huislicht. Ze organiseren ook feesten, conferenties en bedrijfsevenementen, waarvoor het team meestal de productiekit en alle technische creatieve vaardigheden levert.

Steeds meer Robe
Ze beschikten over wat oudere bewegende lichten voordat de acht Robe T1-profielen en enkele LEDBeam 150's in 2019 arriveerden, maar deze moesten worden vervangen door iets moderners en duurzamers. Daarin werd gekeken naar verschillende opties. Bart en de crew gebruikten regelmatig Robe-producten in M3. Vóór de upgrade van die locatie in 2019 waren dit LEDWash 300's en 600E Spots, die er nog steeds zijn en nog altijd prima werken, maar nu ondersteund door nieuwere armaturen in de vorm van LEDWash 300+s. Ook zagen ze steeds vaker verschillende Robe-producten op de Kunstmin met rondreizende producties.

Veelzijdig
De T1-profielen werden voornamelijk gekozen vanwege het kleurengamma, waaronder wit plus het "Uitstekende kleurmenging- en sluitersysteem", zoals Erik opmerkte. Bart voegde daaraan toe dat de zoom een andere belangrijke factor was, net als bij de LEDBeam 150 FW's (Fresnel Wash), die tegelijk besteld zijn. De zoom vergroot de veelzijdigheid van de LEDBeam 150 aanzienlijk en biedt een zeer vloeiende dekking met gelijkmatige randen en superieure kleurhomogenisatie.

Betere kwaliteit
De prijs van de LEDBeam 150 FW's was ook erg aantrekkelijk, dus zestien hiervan voegden zich bij de acht T1-profielen voor de grote zaal van Kunstmin. De aanwezigheid van deze nieuwe bewegende lichten heeft al geleid tot snellere bouw en efficiëntere technische perioden, wat in combinatie met de betere kwaliteit van het licht heeft geleid tot een zichtbare verbetering in de manier waarop producties kunnen worden verlicht. De lichtsturing voor zowel Kunstmin als M3 gebeurt via GrandMA3 consoles. 

Bart en Martijn vermelden ook dat Robe cross-verhuur - als ze de aantallen voor een show moeten verhogen - gemakkelijk is omdat er veel Robe in verhuurvoorraad in omloop is door heel Nederland dankzij het harde werk en de vasthoudendheid van Controllux.
 
Algemene voorwaarden | privacy statement