AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Patronaat investeert in Robe Esprites: betrouwbaarheid is de sleutel

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2022

Project

Patronaat investeert in Robe ESPRITES
‘Betrouwbaarheid is de sleutel’

In de huisverlichtingsinstallatie van Patronaat in Haarlem is een plekje in geruimd voor Robe ESPRITES. De nieuwe armaturen werden eigenlijk begin 2020 al geleverd, maar met opeenvolgende Covid-19-lockdowns in de afgelopen twee jaar, zijn ze nog niet zo lang intensief in gebruik.

Lichtontwerpers en de eigen huisverlichtingsploeg van het Patronaat - waaronder senior lichttechnicus Frits Barends - zijn dol op de nieuwe bewegende lichten. Vierentwintig ESPRITES zijn geïnstalleerd in de grote zaal (capaciteit van 950 bezoekers), en de andere twaalf in de kleinere ruimte van de tweede zaal. In totaal gaat het dus om 36 armaturen, die allemaal een enorm verschil maken voor de manier waarop shows nu kunnen worden verlicht. Ze vervangen effectief de eerste Robe-armaturen in huis - 36 x MMX-spots die in 2012 werden gekocht bij Robe's Benelux-distributeur Controllux. In de twee jaar vóór 2020 waren ook al 14 Robe Spiider LED wash beams en 48 x LEDBeam 150's toegevoegd aan de huisinstallaties, samen met 26 x ParFect 150s. “Robe is een enorm populaire en ridervriendelijke keuze”, legt technisch manager Victor Jas uit, die in juni 2021 bij het team kwam.

Shootout
ESPRITES werden gekozen vanwege hun output en functionaliteit, inclusief de shutters, wat een ‘groot pluspunt’ was, merkte hoofd verlichting Robin van der Plas op. "Het zijn geweldige multifunctionele lampen die voor veel taken kunnen worden gebruikt." Voordat Van der Plas en Barends de verbintenis aangingen, vergeleken ze ESPRITE met producten van drie andere merken – onder andere middels een shootout op de locatie – en vroegen ze de mening van hun collega's en freelancecontacten, van wie sommigen de shootout bijwoonden. Ze noteerden hun topkeuzes op papier, samen met de redenen voor die keuzes. "De ESPRITE kwam met afstand als beste uit de bus", zegt Barends, die al 15 jaar deel uitmaakt van het technische team en over het algemeen elke inkomende artiest zonder LD belicht. Hij is blij de ESPRITES in het grid te hebben. "Betrouwbaarheid is de sleutel", verklaart hij, eraan toevoegend dat hij de intensiteit, kleurmenging en de shutters, evenals "de snelheid van het armatuur voor programmering" prettig vindt. Hij geeft verder aan hoe mooi de kleuren overeenkomen met alle verschillende armaturenreeksen van Robe.

Legacy
Gast-LD's maken altijd graag gebruik van de systemen van Patronaat en omdat ze zulke hoge productiewaarden in huis hebben, hoeven artiesten zelden hun eigen producties in te brengen. Een Road Hog-console biedt controle in beide zalen. De kleine zaalverlichtingsinstallatie is een verkleinde versie van de grote, met de twaalf ESPRITES plus LEDBeam 150's in plaats van Spiiders. Barends hield nog steeds van de oude MMX-spots voordat ze werden vervangen en in feite is dit een van Robe's 'legacy'-armaturen, die nog steeds een eigen fanclub heeft.
 
Algemene voorwaarden | privacy statement